Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، در پی دستور اخیر حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ‌ای به سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر به روز کردن گزارشات پیشین در مورد مسائل بورس و تخلفات احتمالی، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با رییس قوه قضاییه دیدار کردند.

در ابتدای جلسه رییس عدلیه با اشاره به اهمیت بازار سرمایه و بورس اظهارداشت: با استقبال مردم از بورس فرصت خوبی برای دولت و مردم پیش آمد و نباید این فرصت با عملکرد ناصواب از بین برود و لازم است با شفاف کردن فرایندها در بورس دغدغه مردم هرچه زودتر رفع شود و مردم با امیدواری بتوانند کماکان در بورس فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بدیهی است بازار سرمایه نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر دادوستد، دارای سود و زیان است، افزود: طبعاً افراد با اختیار و آگاهی و آشنایی با بازار باید وارد آن شوند اما رشد فوق‌العاده شاخص بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ غیرمتعارف و غیرمنطقی بود و به همین دلیل بسیاری از دلسوزان و سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور به مسئولان ذی‌ربط به صورت کتبی و شفاهی هشدار دادند و موارد خلاف را متذکر شدند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به دغدغه‌های موجود در خصوص ریزش بورس در کشور گفت: باید تلاش و ابعاد نظارتی بازار سرمایه تقویت شود تا فرصت بازار سرمایه به ضد آن تبدیل نشود.

رییس دستگاه قضا همچنین از آمادگی کامل قوه قضاییه برای کمک به دولت و سازمان بورس برای رفع آسیب‌ها و مشکلات بورس خبر داد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه با افزایش غیرمتعارف شاخص بورس و تبلیغات صورت گرفته در سال‌های ۹۸ و ۹۹ جمع کثیری از مردم بدون اطلاع و آشنایی کافی حدود ۶۰ میلیون کد بورسی گرفتند، گفت: در آن مقطع زمانی سازمان بورس هم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مناسبی انجام نداد و در این فضا بعضی افراد کل موجودی را وارد بورس کردند و حتی بعضی از مردم با شرایط پیش آمده از بستگان و آشنایان خود نیز وجوهی را اخذ کرده و وارد بورس شدند و اکنون برای این دسته مشکل مضاعفی به وجود آمده است.

وضعیت کنونی بازار سهام مثبت و امیدوارکننده است

در این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ورود سرمایه مردم به بازار بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ یک فرصت استثنایی برای شرکت‌های بورسی و رونق‌دهی به اقتصاد کشور ایجاد کرد اما متأسفانه از آن جهت که زیرساخت‌های فنی، حقوقی و نظارتی متناسب با این هجوم سرمایه به بورس تعبیه نشده بود موجب پدید آمدن مخاطراتی شد.

«مجید عشقی» «آزادسازی بخش دوم سهام عدالت»، «مهیا نبودن زیرساخت‌های فنی و حقوقی کامل»، «فروکش کردن نقدینگی موجود با اقدامات دولت وقت» و برخی عوامل دیگر را از جمله دلایل ریزش بورس عنوان کرد.

وی وضعیت فعلی بازار سهام را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: در مدت اخیر سودهای شرکت‌های بورسی افزایش یافته و مؤید این موضوع، صورت‌های مالی ماهانه‌ای است که شرکت‌های بورس در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند و این فرآیند، ما را به این نتیجه می‌رساند که نباید نگران بود.

محسنی اژه‌ای پس از اظهارات رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این سوال را مطرح کرد که این سازمان برای تقویت زیرساخت‌ها و به طور خاص نظارت و اعتمادسازی مردم چه برنامه‌ای دارد؟

عشقی پاسخ داد: تا پایان سال با ارتقا و تقویت سامانه‌های فنی و نظارتی تمام جریان‌های مالی اثرگذار در بازار سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن مورد رصد و شناسایی قرار خواهند گرفت و از این طریق از بسیاری آسیب‌ها و مخاطرات پیشگیری خواهد شد.

تذکر به مسئولان ذی‌ربط بورس از جمله وزیر اقتصاد از سال ۹۷ به بعد

در این نشست دادستان کل کشور اظهار داشت: از سال ۹۷ به بعد تذکرات و اخطارهایی به مسئولان ذی‌ربط بورس از جمله وزیر اقتصاد وقت داده‌ایم و به نظر می‌رسد بخش حقوقی سازمان بورس کارآمدی لازم را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری ساماندهی مجامع شرکت‌های سهام عدالت را ضروری دانست و گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بورس فرصت سه ماهه برای این امر تعیین شد.

معاون رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست طی سخنانی به تذکرات و گزارشات این سازمان به مسئولین ذی‌ربط سازمان بورس طی دو سال اخیر اشاره کرد.

در ادامه این نشست محسنی اژه‌ای گفت: مسائل مطرح شده از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و دادستان کل کشور جای بررسی و اقدام دارد ولی اینجانب با ملاحظات گزارشات رسمی و مردمی تفاوت‌هایی بین فرایند بورس در کشور خودمان و سایر بورس‌های دنیا می‌بینم که می‌تواند باعث رانت و سوءاستفاده عده‌ای و متضرر شدن عده دیگری شود بنابراین به بعضی از موارد اشاره می‌کنم و امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار به طور دقیق این موضوعات را بررسی کرده و اقدام مقتضی را به عمل آورند. 

رییس عدلیه در همین راستا به «نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «دخالت‌های ناظرین بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی» اشاره کرد و افزود: این موارد ابهاماتی است که اعضای هیئت مدیره سازمان بورس باید در رابطه با آن شفاف‌سازی و رفع ابهام کنند.

رییس قوه قضاییه درباره نمایش صف خرید و فروش در بورس اظهار داشت: با  وصف اینکه در بورس‌های متعارف دنیا صف خرید و فروش به نمایش گذاشته نمی‌شود چرا در بورس ایران صف خرید و فروش نمایش گذاشته می‌شود؟

رییس قوه قضاییه با اشاره به دسترسی کارگزاری‌ها و سازمان بورس به کلیه ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا گفت: این در حالی است که سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر پنج ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: همچنین دیده شده که صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کدهای حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند در بورس شرکت می‌کنند یا کدهای حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آنها در بورس شرکت می‌کنند.

رییس عدلیه با بیان اینکه همه این موارد می‌تواند ایجاد رانت و فساد کند، گفت: باید در خصوص همه این موارد شفاف‌سازی شود.

در پایان این نشست رییس قوه قضاییه از سازمان بازرسی خواست مسائل را به صورت جدی دنبال کند و به هیأت مدیره سازمان بورس گفت: شما موظف هستید آسیب‌ها و کمبودها را شناسایی، جمع‌بندی و رفع کنید و اگر نیاز به کمک قوه قضاییه است حتما کمک می‌کنیم و اگر معتقد هستید مجازات‌ها در این زمینه ناکافی است به صورت موردی اعلام کنید که اقدام لازم به عمل آید

منبع: مرکز رسانه قوه قضاییه پربیننده ترین ریزش شدیدی در انتظار بورس نیست / موقعیتی مناسب برای ورود نقدینگی آغاز تحقیق و تفحص از سازمان بورس از هفته آینده / دولت باید از سهامداران حمایت کند جزییات بیشتری از واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اعلام شد جمشید بسم‌‌ الله دیگری در راه است؟ بورس توجهی به مذاکره هم ندارد / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: غلامحسین محسنی اژه ای سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بازرسی کل کشور رییس قوه قضاییه صف خرید و فروش بازار سرمایه محسنی اژه ای رییس سازمان ذی ربط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای هفته جاری به‌دنبال کاهش تنش‌های نظامی در منطقه، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و از ابتدای هفته تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۱۰هزار واحد معادل ۵درصد رشد کرد. با این حال دیروز شاخص کل بازار سهام ۱۳هزارو ۴۲۵واحد کاهش یافت و در محدوده ۲میلیون‌و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفت. با وجود این میزان نزول، دیروز ارزش کل معاملات که نماگر مهمی برای بازار سهام است دست‌کم ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در عین حال بیش از ۵۵میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد.

دیروز همچنین نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد هم به ۱.۳درصد رسید که نشان می‌دهد با وجود نزول شاخص، شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است. در چنین شرایطی اگرچه ممکن است شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کند، اما با توجه به آنکه این شاخص توانسته ظرف روزهای گذشته از محدوده کلیدی ۲میلیون‌و ۳۰۰هزار واحد عبور کند، انتظار نمی‌رود نزول بورس خیلی دامنه‌دار باشد.

از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند موقعیت خود را در این محدوده حفظ کند، احتمال رشد شاخص بورس افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا فرمول جدید برای قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی‌ از سوی وزارت صنعت تعیین خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروساز شود و با توجه به اثرگذاری این گروه بر بازار سهام می‌توان انتظار داشت کلیت بازار سهام در موضع صعودی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟ مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟ پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

آمارها همچنین نشان می‌دهند که نرخ دلار نیمایی نیز به محدوده ۴۱هزار تومان رسیده است که این موضوع نیز می‌تواند ظرف روزهای آینده اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد. به‌طور کلی ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و هر نوع افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های بورس و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شود.

با همه این توضیحات، می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران اکنون در محدوده حساسی قرار گرفته است که درصورت تثبیت در این موقعیت می‌تواند با رشدهای بیشتری مواجه شود.

ضمن اینکه باید توجه کرد حتی با فرض نزول شاخص در هفته‌های آینده، این نزول نمی‌تواند خیلی دامنه‌دار و عمیق باشد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران به زیر مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کند؛ چراکه قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ و این محدوده نوعی حمایت تکنیکی برای شاخص کل محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حتی درصورت نزول شاخص ظرف چند هفته آینده وضعیت بازار سهام با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع در تیرماه متعادل شود و تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد.

کد خبر 846776 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه سهام عدالت بورس تهران بورس - فرا بورس خودرو سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • قیمت جت‌ های شخصی در ایران چند تومان است ؟
  • سهام استقلال و پرسپولیس به فروش رفت + جزئیات
  • بورس به مدار برگشت؟
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟