Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا: یکی از مهم‌ترین محورهای کاری مجلس یازدهم دیپلماسی پارلمانی بوده است؛ از سفرهای رئیس مجلس گرفته تا تصویب طرح مهمی با نام «طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها» که به گفته برخی باعث عقب‌نشینی کشورهای غربی در برابر ایران شد.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس که سابقه عضویت در فراکسیون امنیت ملی را هم در کارنامه خود دارد، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «دیپلماسی پارلمانی یکی از حوزه‌های اثرگذار در عرصه سیاست خارجی است؛ علتش هم این است که پارلمان‌ هر کشوری از نمایندگان ملت‌ها تشکل شده است و نمایندگان به نسبت مقامات دولتی راحت‌تر می‌توانند سخن بگویند و محدودیت‌های دولتی‌ها را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شرایط آنها از جایگاه نمایندگی ملت می‌توانند با موضع‌گیری‌های خود نقش مهمی در سیاست خارجی ایفا کنند».

او درباره عملکرد مجلس یازدهم در این حوزه بیان کرد: «مجلس یازدهم با شرایط سختی کارش را آغاز کرد. کرونا از زمان روی کار آمدن مجلس وجود داشت و هنوز هم رفع نشده است؛ به این دلیل عملا یکی‌دو سال تقریبا همه نشست‌وبرخاست‌ها و نشست‌های بین‌المجالس تعطیل بود و مجلس نتوانست به آن میزانی که تمایل داشت در این عرصه فعال باشد؛ با این حال در حد بضاعت توانست کوشش‌هایی داشته باشد».

این فعال سیاسی تصریح کرد: «البته باید گفت که مجلس در حوزه قانون‌گذاریِ مرتبط با حوزه دیپلماسی خیلی خوب عمل کرده و اثرگذار بوده است؛ نمونه‌اش تصویب طرح راهبردی است که به‌طور مستقیم بر مناسبات دیپلماتیک ایران تأثیرگذار بود و به طور کلی می‌توان گفت که دیپلماسی پارلمانی در مجلس یازدهم فعال است».

او در ادامه از ضرورت مطرح‌شدن طرح اداره کشور بدون برجام سخن گفت: «به یاد دارم که زمانی با چندتن از دوستان صحبت می‌کردم و می‌گفتم که اگر مجلس بتوانند طرحی بدهد برای اداره کشور بدون برجام، اقدامی بسیار بزرگ کرده است و صرف مطرح‌شدن چنین طرحی فارغ از تصویب یا عدم تصویبش می‌تواند طرف‌های غربی را عقب براند. اگر این طرح مطرح‌ می‌شد، غربی‌ها درمی‌یافتند که ایران برای برجام کیسه‌ای ندوخته است و می‌تواند کشور را بدون برجام هم اداره کند. در واقع مجلس تا این میزان می‌تواند در حوزه دیپلماسی تأثیرگذار باشد».

نقوی حسینی در پایان با قیاس عملکرد مجلس دهم و مجلس یازدهم در حوزه دیپلماسی پارلمانی گفت: «شرایط نیروهای دلسوز ایران انقلاب در مجلس دهم سخت بود؛ به هر حال در آن زمان دولت آقای روحانی روی کار بود و از مردم رأی گرفته بود و آقای روحانی هم مدام وعده می‌داد که با تصویب برجام همه مشکلات از کمبود آب آشامیدنی تا گرانی و مشکلات محیط‌زیستی حل می‌شود. حتی برخی از مردم به ما به عنوان منتقدان برجام انتقاد می‌کردند که چرا نمی‌گذارید برجام تصوب شود تا همه مشکلات حل شود؟ حتی برخی از دوستان و هم‌فکران هم به من می‌گفتند باید آرام‌تر با دولت برخورد کرد و باید اجازه دهیم دولت به جمع‌بندی برسد و اکنون وقت مقابله نیست اما ما پشت قضیه را می‌دانستیم و اطمینان داشتیم که غربی‌ها با محوریت آمریکا بدعهدی خواهند کرد. می‌دانستیم که برجام دست‌وپای ایران را می‌بندند اما گوش شنوا کم بود و حتی گاهی من تنها از مواضعم دفاع می‌کردم اما همین اقدامات یک‌نفره هم تأثیر خودش را داشت، چه رسد به اکنون که تقریبا تمام مجلس در زمینه سیاست خارجی با هم متحد هستند و یک‌طور فکر می‌کنند. طبیعی است که امروز دست مجلس برای تأثیرگذاری مثبت در عرصه سیاست خارجی بازتر است».

منبع: فردا

کلیدواژه: مجلس نقوی حسینی دیپلماسی پارلمانی دیپلماسی پارلمانی مجلس یازدهم سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۴۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای روابط خارجی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، خاطرنشان کرد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تاثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاورد‌های توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشور‌های اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان در پایان افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرده و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • توصیه عباس آخوندی برای روزهای بعد از حمله سپاه به اسرائیل /تا آخرین لحظه طرفدار دیپلماسی هستیم /هیچ کس در منازعه دست خود را رو نمی کند
  • زمان دیپلماسی است، نه جنگ/ فضا را سرد کنید؛ گرم نکنید
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • نگاه به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت و تهدید است
  • جواد امام: پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل برآمده از حق دفاع مشروع بود/ لازم است به فاز دیپلماسی فعال و استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی ورود کنیم