Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شماری از زنان در گردهمایی‌های اعتراضی در شهر کابل اعلام کردند که زنان در افغانستان گروگان سیاست «عقب‌گرا» و «متحجرانه» گروه طالبان قرار گرفته‌اند.

گروهی از این زنان تحت نام «حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» با خوانش قطعنامه‌ای سیاست طالبان در قبال زنان و دختران را «ظالمانه» خواند و گفت که این گروه آنان را به‌گونه‌ی کامل از حقوق‌شان محروم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قطعنامه این سیاست طالبان نقض آشکار حقوق بشری خوانده شده و آمده است که باید هرچه عاجل به نقض حقوق بشری در افغانستان توسط طالبان توجه صورت گیرد.

زنان معترض تأکید کرده‌اند که باید به تمامی حقوق زنان از جمله حق اشتراک در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حق دسترسی به آموزش و تحصیل و آزادی بیان احترام شود.

آنان از کشورهای جهان هم خواسته‌اند که از به‌رسمیت‌شناختن طالبان تا تضمین کامل حقوق زنان به‌حیث «شهروندان» در افغانستان، خودداری کنند.

همچنین این زنان گفته‌اند که نهادهای مختلف از جمله رسانه‌ها و سایر نهادهای جامعه‌ی مدنی با تسلط طالبان بر زنان محدودیت وضع کرده‌اند. این زنان از نهادهای حقوق بشری خواسته تا هرچه عاجل برای تضمین مصونیت کاری زنان در این نهادها و امنیت جان‌شان توجه کنند.

گروه دیگر از زنان معترض تحت نام «تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان» هم در یک گردهمایی در شهر کابل اعلام کرد که طالبان تمامی حقوق بشری را نقض کرده‌اند.

آنان که به‌دلیل تهدیدات امنیتی از سوی طالبان، در یک خانه گردهم آمده بودند، گفتند خواستار برقراری حکومتی در افغانستان هستند که «بر پایه‌ی برابری انسان‌ها (مرد و زن) باشد.»

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد/ مرداد تاکنون طالبان در بخش‌های مختلف بر زنان محدودیت وضع کرده‌اند. بیشتر زنان شاغل از رفتن به کارشان و دختران بالاتر از صنف هفتم هم از رفتن به مکتب محروم شدند.

این موضوع با واکنش گسترده مواجه شد و زنان افغان از آن هنگام تاکنون در شهرهای مختلف افغانستان نسبت به این محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان اعتراض کرده‌اند. این گروه در روزهای نخست حکومت خود برگزاری هر نوع اعتراض را منع کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان زنان افغانستان کابل حقوق بشری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد یک هیات بلندپایه ترکمنستان عصر امروز (سه‌شنبه، ۴ثور) وارد کابل شده است.

این وزارت گفت این هیات با هدف ادامه گفتگوهایی که میان هیات طالبان و ترکمنستان در آن کشور به منظور توسعه تجارت و ترانزیت میان دوکشور صورت گرفته بود به کابل سفر کرده است.

به گفته این وزارت، قرار نشست سه‌جانبه جهت اتصال منطقه ای و توسعه تجارت و ترانزیت میان افغانستان، ترکمنستان و ‎قزاقستان، در روزهای آینده برگزار گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم