Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر دیسک کمر دارم پزشک معالجم گفته روزی یک ساعت در آب دریا پیاده روی کنم. اولین بار به شناگاه جُفره آمدم چون نزدیک خانه‌ام است اما به‌قدری بوی فاضلاب اذیت‌کننده بود که از ترس ابتلا به بیماری جدید پشیمان شدم و به خانه برگشتم.

عباس آقا که مردی ۶۴ ساله‌ است در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه می‌دهد: پایم را که در آب گذاشتم، بوی فاضلاب به‌قدری زیاد بود که تاب نیاوردم به‌سرعت فرار را بر قرار ترجیح دادم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند کودک بین چهار تا ۱۰ سال هم در آب مشغول بازی بودند به آنها هم گفتم به خانه برگردند و منطقه دیگری از ساحل را برای آب تنی انتخاب کنند.

وی یادآور می‌شود: جوان‌تر که بودم ساحل "جُفره‌" را به همه‌جا ترجیح می‌دادم اما اکنون دریا هم مثل خیلی چیزهای دیگر صفای سابق را ندارد. روزی "جُفره" یکی از بهترین ساحل‌ها را برای شنا داشت اکنون اما با روانه شدن فاضلاب به دریا ساحل آن منطقه دیگر مناسب آب تنی نیست.

همسر آقا عباس که تا پیش از این شنونده صحبت‌های ما بود، در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: آدم دلش برای مسافرها که دل‌شان خوش است آمده‌اند دریا، می‌سوزد. ما که بچه جُفره‌ایم، دیگر توی آب نمی‌رویم. البته ساحل بندرگاه اگر چه دور اما تمیز است به‌خاطر همین همسرم گاهی به آنجا می‌رود.

شناگاه‌های آلوده زمینه‌ساز بیماری‌های روده‌ای و پوستی

داشتن طولانی‌ترین نوار ساحلی با خلیج‌فارس، بوشهر را به استانی مناسب برای انجام یکی از پرطرفدارترین تفریحات دریایی یعنی شنا کردن تبدیل کرده است اما ورود پساب فاضلاب‌ به دریا در برخی نقاط تهدید جدی‌ای برای سلامتی شناگران محسوب می‌شود. در این خصوص بارها و بارها تصاویری از کانال‌ها و لوله‌های با قطر بزرگ دفع فاضلاب و آبهای سطحی که به دریا ریخته می‌شود و سبب آلوده شدن ساحل زیبای خلیج فارس می‌شود دیده شده است.

به گزارش ایسنا، مهمترین شناگاه‌های بوشهر پارک لیان، بندرگاه، پارک دانشجو (پلاژ بانوان)، جُفره، ریشهر و پارک سیادت هستند. تعدادی از این شناگاه‌ها که محل ورود فاضلاب خام شهری است سبب ایجاد مناطق پرخطر و بحرانی شده و  زنگ خطر بیماری‌های میکروبی از جمله گوارشی، روده‌ای و پوستی را به‌ صدا درآورده است.

شناگاه‌های سیادت و جُفره "پرخطر و بحرانی" هستند

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از شش شناگاه شهر بوشهر، پارک سیادت و جُفره "پرخطر و بحرانی"، پارک دانشجو و ریشهر "بین آلوده و پاک" و لیان و بندرگاه "پاک" هستند. البته ۶ شناگاه دیگر در پنج شهرستان دیلم، گناوه، تنگستان، دیّر و کنگان نیز وجود دارد.

محمدامین طلاب تاکید کرد: وضعیت آلودگی و پاکی شناگاه‌های استان بوشهر در طول چندسال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه منشاء آلودگی‌ شناگاه‌ها فاضلاب‌های خانگی‌ است، اضافه کرد: فاضلاب‌های خانگی که به شبکه فاضلاب به کانال‌های دفع آب‌های سطحی می‌رسد و در نهایت به دریا منتقل می‌شود از این رو واجب است صاحبان منازل فاضلاب واحد مسکونی خود را به شبکه فاضلاب متصل کنند تا شاهد بروز مشکل در ساحل و محیط بهداشتی نباشیم.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: شبکه فاضلاب خانگی در بوشهر، گناوه و دیلم اجرا شده است و فاضلاب خانگی در این مناطق به مرکز تصویه منتقل می‌شود اما باز هم برخی منازل به ویژه منازل غیر آپارتمانی رعایت نمی‌کنند.

به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌های میکروبی، شناگاه‌ها به‌طور فصلی مورد نمونه‌برداری وآزمایش میکروبی قرار می‌گیرند چراکه استفاده از شناگاه‌های آلوده و میکروبی زمینه‌ساز بیماری‌های گوارشی و پوستی هستند.

طلاب با اشاره به اینکه هماهنگی ارگان‌ها موجب بهبود شرایط نشده است، افزود: اگر آلودگی میکروبی شناگاه‌ها مرتفع نشود هیچ طرح‌ توسعه‌ای به نتیجه نخواهد رسید و لازمه اینکار مانع شدن از ریختن هر گونه فاضلاب به کانال دفع آب‌های خانگی است.

آلودگی شناگاه‌ها مشکلی چندین ساله است

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دریا به عنوان یکی از پر جاذبه ترین تفریح مردم این دیار و گردشگران است، عنوان کرد: در نیمه‌نخست سال شنا در دریا تفریح بسیاری از جوانان بوشهری است و از طرفی تجویز شنا در آب برای بیماران مبتلا به دردهای عضلانی و مفاصل از سوی پزشکان تجویز می‌شود از این رو پاک بودن شناگاه‌ها برای حفظ سلامت مردم امری ضروری و واجب است.

حمیده خاتون هلال بحر تصریح کرد: استفاده از دریا حق مسلم مردم است از همین رو این مهم در دستور کار کمیسیون بهداشت و سلامت شورا قرار گرفت و جلسه‌ای با حضور ادارات محیط زیست، بهداشت شهرستان، آب و فاضلاب  و شهرداری گرفته شد و پیرامون این موضوع بحث و تبادل نظر شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه آلودگی شناگاه‌های شهر بوشهربه دلیل ورود فاضلاب شهری سلامت شهروندان و حتی آبزیان دریایی را به خطر انداخته است. باید در جهت سالم سازی شناگاه‌ها همه دستگاه‌های متولی اقدام کنند تا این مشکل چندین ساله حل شود.

شاهد سالم سازی دریا و شناگاه‌ها خواهیم بود

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر بوشهر خاطرنشان کرد: مدیریت شهری برای سالم سازی شناگاه‌ها که یک ظرفیت تفریحی برای شهروندان بوشهری و گردشگران است مصمم است و زیبنده نیست شناگاه‌های ما آلوده باشند و سال‌ها اقدامی نشود از این رو با همکاری دستگاه‌های متولی در کنار شورا و شهرداری و با اقدامات موثر شاهد استفاده از دریا وبه تبع آن سلامت آب دریا خواهیم بود.

هلال بحر گفت: مقرر شده است سازمان پسماند شهرداری بوشهر ابتدا خاطیان را شناسایی سپس به مرکز بهداشت شهرستان بوشهر معرفی و خاطیان به اداره آب و فاضلاب شهرستان گزارش شوند. سپس اخطاریه  توسط اداره آب و فاضلاب شهرستان و سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان به سازمان پسماند شهرداری گزارش می‌شود.

وی اظهار کرد: در آخر سازمان پسماند شهرداری بوشهر به دادستانی در خصوص همکاری با شهرداری برای برخورد با صاحبان منازلی که به شبکه فاضلاب وصل نیستند، مکاتبه‌ای داشته باشد.

اقدامات فوری و اثربخش حق بی‌چون و چرای بوشهری‌ها

به گزارش ایسنا، اگرچه این آبی آرام با همه بی‌مهری‌ها از ریختن فاضلاب گرفته تا پساب صنایع همچنان می‌درخشد اما بوشهری‌ها نمی‌خواهند سرانگشتانشان با لمس شن‌ها و دریای بی‌نظیر خلیج فارس بیگانه شود از این رو اقدامات فوری و اثربخش حق بی‌چون چرای آنهاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب و فاضلاب گفت وگو با ایسنا شود از این رو شبکه فاضلاب شناگاه ها محیط زیست شهر بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۱۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکثریت پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند

آفتاب‌‌نیوز :

رضا شرفخانی دبیر کل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق در مصاحبه خبرنگار با آفتاب نیوز گفت: عدم تطابق رشد بی رویه تعداد شاغلین بنیاد با وظایف و اموری که باید انجام پذیرد، یکی از عوامل اصلی عدم رسیدگی شایسته به امور ارباب رجوع است.

وی افزود: اکثر پرسنل پرشمار بنیاد به دلیل عدم آشنایی و قرابت با روحیات و مشکلات جانبازان و آزادگان و نداشتن تخصص لازم، ناکارامد بوده و فقط از بودجه بنیاد ارتزاق می‌کنند. در صورتی که این بودجه می‌تواند صرف حل معضلات این جامعه شریف باشد. این به نحوی است که شاغلین پرشمار غیر متخصص با مراجعه ایثارگران به بنیاد، تنها نقش یک اپراتور را ایفا و توان حل مشکلات جامعه هدف را ندارند.

وی اذعان کرد: به دلایل مطرح شده معلولین، مجروحین و آزادگان جنگ تحمیلی خواستار منفک شدن کامل از بنیاد شهید و امور ایثارگران و تجمیع در قالب انجمن یا سازمان مستقل کهنه سربازان وطن، ذیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و با حضور موثر نمایندگان انجمن کهنه سربازان وطن، قرار گیریم. چون ما مدافع وطن، ناموس و مرز‌های مقدس و تمامیت ارضی کشور در زمان جنگ تحت فرمان و زیرمجموعه وزارت دفاع بوده ایم.

شرفخانی گفت: بار دیگر بر این حق مشهود، قانونی، غیر قابل کتمان و پیشرانه اقتصاد کل کشور (غرامات جنگ) به فضل خداوند منان و اراده و خواست قاطبه بزرگ آسیب دیدگان جنگ تحمیلی (کهنه سربازان وطن) تاکید نموده و تا رسیدن به هدف غائی خویش از پای نخواهیم نشست. وقت آن رسیده تا همه آنان که در صدد ایجاد موانع و کاشتنن بذر ناامیدی در دل‌ها و اراده‌های آهنین جامعه بزرگ ایثارگران و جانبازان بودند نا امید شوند.

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • آئین آغاز ساخت پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ برگزار شد
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ ۸.۴۲ هزار سمنانی را تحت پوشش خواهد برد
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد
  • پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان کلنگ زنی شد
  • عملیات ساخت پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» آغاز شد
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • اکثر پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند
  • اکثریت پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند