Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد با عبور از مرز ۷۰۰ هزار تومان به بالاترین قیمت خود در سال جاری رسید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد امروز به بالاترین میزان خود از ابتدای سال تاکنون رسیده است،‌ بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم 710 تا 720 هزار تومان معامله شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت سایر انواع کاغذ از جمله کاغذ روزنامه و گلاسه نیز افزایش داشته‌اند،‌کاغذ روزنامه که با کمبود نیزمواجه شده است،‌ کیلویی 30 هزار تومان و کاغذ گلاسه نیز 34 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

افزایش قیمت‌های اخیر در بازار کاغذ نه به دلیل افزایش تقاضا بلکه ناشی از جو روانی افزایش قیمت دلار ایجاد شده است،‌ فعالان و کارشناسان بازار کاغذ معتقد هستند که رکود نسبی حاکم بر بازار طی چند سال اخیر موجب شده تا بازار کاغذ با قیمت‌های اصلی خود فاصله داشته باشد‌، گاهی بیش از قیمت‌های اصلی و گاهی کمتر از قیمت‌های واقعی حرکت کرده است.

افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد در حالی اتفاق افتاده است که ناشران و چاپخانه‌داران چشم‌انتظار ورود کاغذهای تولید داخل به بازار هستند،‌ تولیدی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی‌اش از همان روزهای نخست آغازین فعالیت دولت نوید آن را داده‌اند.

روز گذشته نیز با معارفه مدیرعامل جدید کاخانه چوب و کاغذ مازندران این انتظار ایجاد شد که خط تولید چاپ و تحریر و روزنامه طبق سیاست جدید دولت مبنی بر حمایت از تولید داخل و پیگیری‌های رئیس جمهور در این خصوص هرچه‌ سریعتر به ظرفیت تولیدی خود نزدیک شود.

برآورد‌ها از میزان نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر سالانه 300 هزار تن برآورد شده است. کارخانه چوب و کاغذ مازندران ظرفیت اسمی تولید سالانه 150 هزار تن را دارد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه می‌گوید: در سال‌های اخیر همواره نیاز داخلی به کاغذ تحریر 380 هزار تن برآورد می‌شد که امروز به دلیل تغییر شرایط این رقم به 300 هزار تن رسیده است،‌ از سوی دیگر دولت نیز وعده کرده تا یک سال و نیم آینده می‌توانیم به خودکفایی در عرصه تولید داخلی برسیم که با اطلاعات و آمارهایی که ما به عنوان سندیکای تولیدکنندگان در اختیار داریم می‌توان گفت که برای رسیدن به این وعده باید شرایطی را دنبال کرد.

وی ادامه می‌دهد:‌ در خصوص کاغذ روزنامه اکنون توان تولید در کشور به صورت 100 درصد وجود دارد،‌ اما باز هم  شاهد خروج ارز از کشور برای واردات هستیم.  

روغنی تصریح می‌کند:‌ اکنون امکان تولید 150 هزار تن کاغذ در داخل وجود دارد،‌ اما بیش از 4 هزار تن در سال تولید نمی‌شود؟ چرا؟ مطالبه رهبر انقلاب در خصوص حل مسئله کاغذ سال‌هاست که بر زمین مانده و تازه در این دولت توجهی به آن شد است.

چرا سازمان جنگل‌ها قدمی برای رفع موانع تولید کاغذ بر نمی‌دارد؟معاون وزیر ارشاد: تأمین کاغذ به کمک واردات و تخصیص یارانه انجام می‌شودحاشیه‌های پررنگ‌تر از متن کارخانه مازندران؛ از رکوردزنی در تولید کاغذ مازاد بر نیاز تا آمار‌های تأسف‌بار در تولید تحریر

 رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد:‌ موضوع دیگر که باید تکلیف آن مشخص شود،‌ این است که متولی کاغذ در کشور کدام وزارتخانه است؟ وزرات صنعت مسئولیت دارد یا وزارت ارشاد؟ وزارت ارشاد به دلیل مشکلات روزنامه‌ها و نشر به دنبال مسئله کاغذ آمده است که جای تقدیر دارد،‌ اما ابزار صنعتی در اختیار ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت کاغذ تولید کاغذ در ایران صنعت کاغذ تولید کاغذ در ایران کاغذ روزنامه چاپ و تحریر هزار تومان هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سرگیری فعالیت یک واحد تولید کاغذ در فیروزکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان های استان تهران؛ فعالیت یک واحد تولید کاغذ در شهرک صنعتی فیروزکوه با دستور دادستان این شهرستان از سرگرفته شد. این واحد تولیدی،چندی پیش به علت آلایندگی زیست محیطی و نارضایتی شهروندان از انتشار بوی نامطبوع و نداشتن تصفیه خانه، مهر و موم شده بود. با ساخت تصفیه خانه و از سرگیری فعالیت این واحد تولیدی؛ ۱۵۰ نفر به کار خود باز خواهند گشت. 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا
  • از سرگیری فعالیت یک واحد تولید کاغذ در فیروزکوه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شترگاوپلنگ به بازار خودروی ایران رسید | نیسان ترا ۲.۹ میلیارد تومان
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳