Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@22:19:50 GMT

بلاتکلیفی کمینگاه مرگ در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۲۷۷۱

بلاتکلیفی کمینگاه مرگ در شیراز

ایسنا/فارس بلاتکلیفی کمربندی شیراز و رفع اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی، سالهاست این محور را به مسیری خطر آفرین تبدیل کرده که جان بسیاری همشهریان و هموطنان ما را گرفته و یا سلامتی آن‌ها را در اثر معلولیت‌های ناشی از تصادف با مخاطره مواجه کرده است.

کمربندی شیراز قدمتی بیش از ٤٠ سال دارد و سابقه احداث آن به دهه ٦٠ بر می‌گردد و طبق تعریفی که برای کمربندی شیراز وجود دارد، کمربندی‌ها راهی هستند که باید هسته مرکزی شهر را دور و خارج از محدوده، ٣٥ ساله شهر عبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یعنی وظیفه‌ای که در زمان طراحی و احداث برای کمربندی شیراز به عنوان یک راه برون شهری تعریف شدهو  حدود ١٥ سال پیش به اتمام رسیده است.

کمربندی وظیفه و نقش خود را در انقال ترافیک برون شهری برای شهر شیراز بازی کرده است و در حال حاضر نیاز است که کمربندی جددی برای شهر تعریف شود.

اگرچه در حال حاضر کمربندی شرق شیراز با همین هدف در دست اجراست اما واقعیت این است که نباید انتظار داشت با احداث کمربندی جدید، مشکل این مقطع از راه حل شود، چرا که اعتقاد کارشناسان و گواهی آمار دریافتی از پلیس راه حاکی از این است که عمده تصادفات در محدوده قانونی شهر شیراز و مناطق مسکونی یعنی در فاصله پل عدالت یا همان میانرود تا تقاطع نواب صفوی و نزدیکی مهدی آباد حادث می‌شود.

در این بین مدیران شهرداری معتقدند که با توجه به اینکه کمربندی‌ها در حوزه راه ها محسوب می‌شود، ساماندهی و رسیدگی به آن در حیطه وظایف راه و شهرسازی است و در مقابل مسئولان راه و شهرسازی فارس هم می‌گویند چون بخش عمده‌ای از مسیر کمربندی شیراز در محدوده شهر قرار گرفته شهرداری و دیگر دستگاههای خدمات رسان از جمله برق نیز باید در اداره و خدمات دهی به آن سهیم باشد. 

در نتیجه این اختلاف نظر، کمربندی شیراز همواره با مشکلاتی از جمله نبود روشنایی مناسب، وجود خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی مناسب، مهار نکردن آبهای سطحی و وضعیت نامناسب آسفالت روبرو بوده است. 

البته نباید از ذکر این نکنه غافل بود که در کنار سایر مشکلات ترافیکی کمربندی شیراز، مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی درون کمربندی نیز برای مردم و کاربران کمربندی مشکل ساز شده است.

وجود تعداد زیادی معتاد متجاهر که در فاصله بین دو باند و به اصطلاح میانه، شبانه روز حضور دارند و علاوه بر تخریب و سرقت مداوم لوازم روشنایی موجب خاموشی و تاریکی مسیر می‌شوند و خودشان نیز به دلیل وجود این تاریکی آسیب و در هنگام عبور از عرض راه درگیر تصادف می‌شوند.

این موضوع در کنار کارگاههای خرید ضایعات آهن یکی از مشکلات عمده فرهنگی است که حل آن می‌تواند قسمت کوچکی از مشکلات کمربندی را برطرف کند. 

۸۵ درصد ترافیک محدوده کمربندی شیراز مربوط به ترافیک شهری است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: جلسات متعددی در خصوص کمربندی شیراز با حضور دستگاه‌های عضو شورای ترافیک استان برگزار شده و تصمیمات خوبی از جمله واگذاری محدوده مشخص شهر شیراز به شهرداری وایمن سازی با اقدامات میان مدت و ایمن سازی با اقدامات کوتاه مدت پیش‌بینی شده است.

علیرضا سیاهپور با اشاره به مهلت یکماهه استاندار فارس مبنی بر رفع مشکلات کمربندی شیراز، گفت: تا به امروز ۱۰ روز از این زمان می‌گذرد و این اداره کل در این مدت بحث خط کشی، آرام سازی، نصب سرعت‌گیر در محدوده شهری، اصلاح روشنایی‌ها و ۲ دوربرگردان و بررسی دسترسی‌های غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده است.

او در خصوص نحوه واگذاری کمربندی شیراز نیز اینگونه پاسخ داد که در حال حاضر تاکید و تمرکز ما صرفا بر فعالیت‌های کم هزینه و زودبازه است و در بحث واگذاری عمدتا اختلاف بین شهرداری و راه و شهرسازی است، چرا که راه وشهرسازی به‌عنوان متولی ساخت جاده‌ها و شرکت ساخت و توسعه راه‌ها به عنوان مدیره پروژه موظف به بستر ایمن سازی حریم راه‌ها هستند.

سیاهپور با بیان اینکه موضوع ایمن سازی محور کمربندی با مشارکت اداره راهداری فارس و شهرداری شیراز است، ادامه داد: واگذاری کمربندی به شهرداری مرتبط به مباحث حقوقی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: نظر قطعی ما واگذاری به شهرداری است، چرا که ۸۵ درصد ترافیک محدوده کمربندی شیراز مربوط به ترافیک شهری است و سرعت ۸۰ تا ۹۰ کیلومتری که ما برای این محور تعریف کردیم اگر به مدیریت ترافیک شهرداری برسد، سرعت ۵۰ کیلومتر برای آن تعریف خواهد شد و شاهد کاهش حوادث ترافیکی خواهیم بود و همچنین تصادفات به سمت جرحی و خسارت روی می‌آورد.

سیاهپور با تاکید بر اینکه دسترسی‌های ایمن باید در محور کمربندی شیراز ایجاد شود، تصریح کرد: کارهای کارشناسی بسیاری طی ماه‌های اخیر انجام شده است، اما مشکل اعتبار داریم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای فارس، بر تکمیل دسترسی‌های محدوده پل شهیدان یغمور تا فرزانگان، تجمیع دسترسی شهرک حجت آباد تا انتهای شهرک مهدی آباد، پل عدالت تا نواب و دوربرگردان سلطان آباد تاکید کرد و گفت: اولویت اول ما با محدوده بلوار نواب صفوی است و شهرداری باید دسترسی‌ها را در این نقطه تجمیع کند.

یک کمربندی با ۱۶۶۵ مصدوم و ۱۹ فوتی 

رئیس مرکز اورژانس فارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، کل ماموریت تصادفی اورژانس استانی طی هشت ماهه امسال را ۱۵ هزار و ۶۱۵ مورد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، که بالغ بر ۱۳۶۲۰ مورد ماموریت بوده، از روند افزایشی برخوردار بوده است.

دکتر محمدجواد مرادیان ادامه داد: کل مصدومین حاصل از تصادفات ابتدای امسال تا پایان آبانماه ۲۰ هزار و ۹۷۲ مصدوم بوده است.

او به تفکیک این آمار در کمربندی شیراز پرداخت و گفت: طی هشت ماه گذشته یکهزار و ۱۴۷ فقره تصادف در این محور ثبت شده که نسبت به سال ۹۹ که یکهزار و۷ مورد تصادف بوده، روند افزایشی را نشان می‌دهد.‌

رئیس مرکز اورژانس فارس همچنین تعداد مصدومین حاصل از یکهزار و ۱۴۷ تصادف امسال در کمربندی شیراز را یک هزار و ۶۶۵ مورد اعلام کرد و افزود: در سال ۹۹، یکهزار و۴۰۰ نفر در این محور بر اثر تصادف مصدوم شدند.

به گفته مرادیان، از ابتدای فروردین امسال تا پایان آبانماه، یکهزار و ۱۶۳ مصدومین کمربندی شیراز از سوی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند، ۳۹۸ مصدوم با امضای خود، صحنه تصادف را ترک کردند، ۸۵ نفر در محل سانحه به صورت سرپایی مداوا شدند و متاسفانه ۱۹ نفر هم جان خود را از دست دادند.

ضرب‌الاجل استاندار فارس برای رفع مشکلات کمربندی شیراز 

استاندار جدید فارس نیز که طی ماههای اخیر مسئولیت مدیریت ارشد این استان را بر عهده گرفته، از ابتدای تصدی این پست تاکنون در جلسات مختلف بر لزوم کاهش آمار تصادفات به ویژه در کمربندی شیراز و تعیین تکلیف نحوه واگذاری آنها تاکید کرده است.

دکتر محمدهادی ایمانیه اخیرا در جلسه شورای راهبردی تصادفات فارس با تأکید بر اینکه تعلل در رسیدگی به وضعیت تصادفات رانندگی استان از طرف دستگاه‌های مسئول پذیرفته نیست، تصریح کرد: وضعیت کمربندی شیراز باید به سرعت با هماهنگی شهرداری شیراز، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری تعیین تکلیف شده و از شرایط نابهنجار کنونی خارج شود.

او میزان تلفات تصادفات در فارس را مورد اشاره قرار داده و بر لزوم کاهش آمارها در این حوزه به نصف تاکید و خاطرنشان کرده بود که باید با برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه‌های مسئول به ویژه در زمینه اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز و نصب دوربین‌های کنترل سرعت، میزان تلفات تصادفات در فارس به کمتر از نصف کاهش یابد.

استاندار فارس همچنین از اداره‌کل راهداری استان درخواست کرده بود که طی یک ماه، برنامه رفع نقاط حادثه‌خیز را تدوین کند که امروز و در زمان انتشار این گزارش، کمتر از ۲۰ روز دیگر برای ارائه این برنامه، زمان باقی مانده است.

ایمانیه طی جلسات بعدی هم درخواست کرد که با نظارت معاون عمرانی استانداری فارس، تفاهم نامه جدید شهرداری شیراز و اداره کل راهداری در خصوص کمربندی شیراز ظرف دو هفته نهایی شود و تاکید کرده بود که این تفاهم باید منجر به کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات در کمربندی شیراز شود.

او همچنین راهکار بلندمدت رهایی از مشکلات کمربندی شیراز را واگذاری این مسیر به شهرداری عنوان کرده و مقرر شده تا کمیته‌ای متشکل از نماینده راه و شهرسازی، شهرداری و دفتر فنی استانداری فارس با در نظر گرفتن مباحث حقوقی شامل تملک‌ها، برآورد هزینه اجرا و ایمن سازی کل کمربندی نظرات نهایی را به شورای ترافیک ارائه شود و در صورتی که انجام پیش‌بینی‌های لازم مدنظر قرار گرفته باشد، موضوع واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری انجام شود.

کمربندی معارض دارد/ حقوق مالکانه را نداده‌اند

شهردار شیراز نیز در خصوص بحث تعیین تکلیف کمربندی شیراز، گفت: اول اینکه این کمربندی معارض دارد و هنوز حقوق مالکانه املاک مورد مسیر در این محور پرداخت نشده است، لذا در صورت انتقال کمربندی از مسکن و شهرسازی به شهرداری باید پاسخگوی مطالبات این معارضین باشیم.

سید احسان اصنافی عنوان کرد: از سوی دیگر هنوز مسیر جایگزین برای کمربندی تعریف نشده و تا زمانی که کمربندی شمال شرق شیراز افتتاح نشود، نمی‌توان از کمربندی فعلی به صورت معبر شهری استفاده کرد.

او ادامه داد: همچنین بحث تغییر کاربری در حریم کمربندی مطرح شده که اعتقاد داریم کمربندی فعلی نیازمند مسیر کندرو است، لذا باید فریاد بزنیم تغییر کاربری در حریم کمربندی نباید انجام شود.

شهرار شیراز تصریح کرد: با تغییر نام کمربندی مشکل ایمنی این محور حل نخواهد شد.

اصنافی که طی دو ماه گذشته از مساعدت وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات کمربندی شیراز خبر داده بود، گفت: در بازدید وزیر راه و شهرسازی از کمربندی، ایشان از نزدیک با مشکلات این محور آگاه شده و دستور رسیدگی و رفع مشکلات آن را صادر کرد.

او عنوان کرد: با عزم و اراده جدی دولت سیزدهم امیدواریم هرچه زودتر وعده حل مشکلات کمربندی شیراز که به عنوان یکی از پرحادثه‌ترین نقاط کشور شناخته شده، محقق شود.

با این حال به نظر می‌رسد باید در کنار احداث و تکمیل رینک جدید کمربندی شیراز به موضوع ایمن سازی کمربندی نیز توجه شود.

به گزارش ایسنا، اگرچه حذف دسترسی‌های غیرمجاز و یا انسداد دوربرگردان‌های غیر ایمن ممکن است موجب ایجاد نارضایتی و یا شاید سلب آسایش برای عده‌ای از اهالی ساکن در حاشیه و شهرک‌های اطراف کمربندی شود اما در مقابل این موضوع، باعث ایمن تر شدن کمربندی و کاهش تلفات خواهد شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمربندی شیراز راه و شهرسازی فارس شهرداری راهداری شورای ترافیک مشکلات کمربندی شیراز کمربندی شیراز راه و شهرسازی اداره کل راه کل راهداری دسترسی ها ایمن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۲۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش بنی‌آدم؛ همدلی مردم شیراز در سیل فروردین ماه ۹۸

محمد ثابت اقلیدی در مراسم پویش " بنی‌آدم" که در هتل بزرگ شیراز برگزار شد بابیان اینکه قرار بود این مراسم ۵ فرودین ماه در شیراز برگزار شود که به دلیل شدت بارندگی‌ها این مراسم با دو روز تأخیر برگزار گردید، گفت: روز ۵ فرودین ماه ۱۳۹۸ وقوع سیل در شیراز همه را غافلگیر کرد و تعدادی از هم‌وطنان گرفتار سیل شدند در آن روز مردم شیراز حماسه‌ای از جنس مهربانی و مهمان‌نوازی خلق کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به فعالیت صنوف مختلف و مردم شیراز برای کمک به میهمانان نوروزی در سیل سال ۹۸ گفت: در برخی مناطق وقتی حادثه رخ می‌افتد شاهد اقدامات عجیبی از سوی سودجویان هستیم به‌طوری‌که برخی وسایل و اقلام مایحتاج مردم گران می‌شود، اما شیرازی‌ها در‌های خانه‌ها و هتل‌ها را به روی مسافران نوروزی گشودند و هر آنچه داشتند را در طبق اخلاص گذاشتند و به مسافران حادثه‌دیده کمک کردند.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد جاذبه‌های فاخر گردشگری، مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور در فارس است، گفت: همواره گفته می‌شود که گردشگری مزیت رقابتی استان فارس است، اما مزیت رقابتی این استان خصلت مهمان‌نوازی و مهربانی مردم آن است.

او گفت: نقطه تفاوت فارسی‌ها با دیگر مناطق در این است که مردم این منطقه همه‌چیز را با مادیات عوض نمی‌کنند که این ادعا در سیل سال ۹۸ تجربه و ثابت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس خواستار استمرار برگزاری این پویش و رویداد در سالروز سیل ۹۸ در دروازه قرآن شیراز شد و ابراز امیدواری کرد: این رویداد هرساله حتی بعد از مدیریت بنده استمرار داشته باشد و توسعه پیدا کند تا به این ویژگی مردم فارس و شیراز بیشتر پرداخته شود.

ثابت اقلیدی افزود: مردم شیراز با مهمان‌نوازی خود صحنه‌ای را در آن روزبه تصویر کشدند که ترجمه و تفسیر عملی مصرع «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» است.

او در ادامه سخنانش با اشاره به تعدد و تنوع جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این استان گفت: در استان فارس آثار تاریخی و فرهنگی، چون حافظ و سعدی همچنین مجموعه جهانی تخت جمشید بر بسیاری از آثاری دیگر این استان سایه انداخته است و اگر هر یک از این آثار در شهر دیگری بود به‌تن‌هایی جاذبه‌ای خاص به شمار می‌رفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تأکید کرد: توسعه گردشگری به‌صرف داشتن چندین جاذبه نیست بلکه این جاذبه‌ها نه‌تن‌ها نیاز به عامل تحریک دارند بلکه باید به‌درستی معرفی و شناخته و تبدیل به مقصد گردشگری شود که یکی از این عوامل برگزاری رویدادهاست.

ثابت اقلیدی بر لزوم برگزاری رویداد‌های گردشگری در این استان تأکید کرد و گفت: بنا داریم رویداد‌های مختلفی برای جذب بیشتر گردشگر در مناطق مختلف استان داشته باشیم.

در ادامه این مراسم غلامرضا غلامی مدیرکل بحران استانداری فارس برگزاری پویش "بنی‌آدم " را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم این برنامه استمرار داشته باشد و به دست فراموشی سپرده نشود چراکه توانسته مهمان‌نوازی مردم شیراز را پررنگ‌تر کند.

مدیرکل بحران استانداری فارس همچنین از همه افرادی در این گردهمایی و پویش نقش داشتند قدردانی کرد و افزود: این یاد و نام نیک باید گرامی داشته و فراموش نشود.

در ادامه این مراسم حسن سیادتان رئیس جامعه هتلداران فارس هم طی سخنانی با تقدیر از برگزاری این برنامه توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: پویش "بنی‌آدم" فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانیم قدردان افرادی باشیم که بدون هیچ چشم‌داشتی در آن سال به هم نوعان خود کمک کردند.

جاویدان، مدیر هتل بزرگ شیراز هم در این مراسم گفت: متأسفانه وقوع سیل را در دفتر خودم در هتل شیراز دیدم و بسیار ناراحت شدم وهمان لحظه با همکاران به کمک حادثه دیدگان رفتیم و تمامی حادثه دیدگان را اسکان دادیم که اگر کمکی از طرف ما بوده فقط بر اساس انسانیت بود.

او بابیان اینکه شیرازی‌ها مهربان و نوع‌دوست هستند، گفت: شیرازی‌ها سرشار از محبت و عشق هستند و شکی در آن نیست این عرق در ایرانی‌ها در هیچ جای دنیادیده نمی‌شود؛ بنابراین گزارش این مراسم با حضورتنی چند از مسئولان و مدیران شهری و جمعی از فعالان اجتماعی و فرهنگی و شاعران ازجمله آقای سلیمانی یکی از فرهیختگان شیرازی از تنی چند از روسا و اعضای اتحادیه‌ها و صنوف مختلف که در سیل ۱۳۹۸ به مردم حادثه‌دیده کمک کردند شامل جامعه حرفه‌ای هتلداران فارس، انجمن مهمانپذیرداران استان فارس، مدیریت هتل بزرگ شیراز، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی استان فارس، اتحادیه صنف تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین، اتحادیه صنف پنچر گیر و تعویض روغن اتحادیه صنف سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌داران و... همچنین برخی از ادارات دولتی و بخش‌های خصوصی استان و شهر شیراز لوح تقدیر اهدا شد.

همچنین در ورودی شهر شیراز دروازه قران کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی استان فارس به نمایش توانمندی‌های خود در قالب نمایش خور دو‌های و موتور سکلت‌های سافاری خود پرداختند. گفتنی است در پایان این پویش به مسافران ورودی به شیراز و مردم این شهر با اهدا شاخه گل مراسم خوش‌آمد گویی انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مهم ترین خبرهای ورزشی فارس
  • استفاده از دوربین‌های حرارتی جان چند مسافر نوروزی در شیراز را نجات داد
  • ثبت ۶۲ هزار و ۱۵۷ تردد در محور شیراز- مرودشت
  • ثبت ۶۲ هزار و ۱۵۷ تردد در محور‌ شیراز- مرودشت
  • ثبت بیشترین تخلف رانندگی در کمربندی غربی شیراز
  • پویش بنی‌آدم؛ همدلی مردم شیراز در سیل فروردین ماه ۹۸
  • رضایت مسافران نوروزی از سفر به شیراز
  • مرگ ۶ نفر بر اثر غرق شدن در باتلاق
  • مرگ ۶ نفر بر اثر غرق شدن در باتلاق در کلستان شیراز
  • باز شدن ضلع شمالی کنار گذر شیراز از صبح امروز