Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حدود یک هفته تا شب یلدا، بلندترین شب سال، باقی مانده و مردم به تدریج خود را برای این شب آماده می‌کنند. مغازه‌های سطح شهر نیز کم کم رنگ و بوی یلدا به خود می‌گیرند و به دنبال جذب مشتری هستند البته به دلیل گرانی اقلام و کاهش قدرت خرید مردم امسال شور و هیجان سال‌های قبل در بازارها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آجیل، شیرینی، هندوانه و انار از مهم‌ترین اقلام سبد یلدا هستند. با در نظر گرفتن یک خانواده ۴ نفره که برای آنان قیمت آجیل حدود ۴۰۰ هزار تومان، دو کیلوگرم هندوانه ۱۵ هزار تومان (که البته وزن هر هندوانه حداقل ۴-۵ کیلوست)، یک کیلوگرم شیرینی تر ۷۸ هزار تومان، یک کیلو و ۵۰۰ گرم انار ۴۵ هزار تومان، یک کیلو و ۵۰۰ گرم سیب درختی حدود ۳۰ هزار تومان و یک کیلو و ۵۰۰ گرم پرتقال ۲۷ هزار تومان در شب یلدا مصرف می‌کنند قیمت یک سبد یلدا حداقل ۵۹۵ هزار تومان تمام می‌شود.

تولید خشکبار کاهش یافت و آجیل گران شد

امسال قیمت آجیل و خشکبار در بازار افزایش چشمگیری داشته و هزینه آجیل یک خانواده ۴ نفره از ۲۵۰ هزار تومان سال گذشته به ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است. در همین زمینه

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار در کشور گفت: قیمت این اقلام را در کشور سه عامل تعیین می‌کنند.

وی اضافه کرد: مقدار تولید، عرضه و تقاضا و نرخ ارز تعیین کننده قیمت آجیل و خشکبار در کشور است چرا که برخی از این اقلام صادراتی و برخی دیگر را نیز نیاز است وارد کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه مشکل صنف خشکبار مربوط به امروز نیست و ما در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر در این مورد صحبت کرده بودیم، اضافه کرد: به دلیل اینکه در ایام شب یلدا و شب عید مصرف آجیل رواج پیدا می‌کند توجه‌ها به این اقلام جلب می‌شود اما ما زمانی که در فصل برداشت این محصولات بودیم درباره مشکلات و شرایط صنف صحبت کرده و هشدارهای لازم را داده بودیم.

این فعال بخش خصوصی درباره اینکه ماه‌های شهریور و مهر قیمت آجیل و خشکبار به شدت گران شد، گفت: ما در بسیاری از این محصولات ۵۰ تا ۶۰ درصد افت تولید داشتیم که دلیل آن نیز خشکسالی بود.

احمدی ادامه داد: از محصولاتی که کاهش تولید شدیدی را تجربه کرد انواع تخمه و به ویژه تخمه ژاپنی بود که در حال حاضر نیز قیمت آن بیش از ١٠٠ درصد گران شده است. همچنین تولید پسته ۵۰ درصد و تولید انواع مغز از جمله گردو، فندق نیز حدود ۶۰ درصد افت پیدا کرد.

احمدی با بیان اینکه ما در محصولاتی مانند پسته و تخمه ژاپنی صددرصد نیاز را در داخل تأمین می‌کنیم اما امسال به دلیل خشکسالی در این زمینه دچار مشکل شده‌ایم، گفت: در سایر محصولات تولید ما به اندازه نیاز کشور نیست اما متأسفانه در دولت قبل بدون توجه به این مساله واردات این اقلام را به کشور ممنوع کردند. این در حالی بود که توجهی به وضعیت بازار و افزایش قیمت‌ها ناشی از کمبود این محصولات نشد.

افزایش عجیب قیمت میوه در آستانه یلدا

قیمت میوه‌ها در بازار با نزدیک شدن به شب یلدا روند افزایشی در پیش گرفته به طوری که قیمت هر کیلوگرم انار به کیلویی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم انار در هفته‌های گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم خرمالو در مراکز خرده فروشی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم کیوی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.

بر این اساس قیمت هر کیلوگرم سیب درختی نیز ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پرتقال ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

پیش از این، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت عرضه و قیمت میوه‌های شب یلدا از جمله هندوانه، خرمالو و انار گفته بود: هیچ مشکلی در تأمین و عرضه این محصولات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این مسأله به مدیریت مردم برمی‌گردد، افزوده بود: در گذشته مردم در خرید این محصولات افراط می‌کردند و همین منجر به نابسامانی بازار و مشکل در توزیع می‌شد ولی الان اقتصادی خرید می‌کنند به عنوان مثال به جای خرید ٢٠ کیلوگرم انار یا چهار عدد هندوانه به اندازه نیازشان خرید می‌کنند که این منجر به ایجاد آرامش در بازار می‌شود.

کارگر با تاکید بر اینکه هندوانه سمبل شب یلداست و نیازی به خرید مقدار فراوانی از آن وجود ندارد، گفته بود: میوه‌های انار و خرما و نیز هندوانه که در شب یلدا مصرف می‌شود قابل ذخیره سازی است. خوشبختانه الان هم نیاز پیش بینی و ذخیره سازی انجام شده و مشکلی در این حوزه نداریم.

این فعال بخش خصوصی قیمت هر کیلوگرم هندوانه خطی را در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ٣۵٠٠ تا ٧٠٠٠ تومان اعلام کرده و گفته بود: هر کیلوگرم هندوانه ساکاتا نیز قیمتی در همین حدود دارد.

وی قیمت انار و خرمالو را در میدان مرکزی میوه و تره بار به شرح زیر اعلام کرده بود: خرمالوی شمال بین ٨ تا ١۴ هزار تومان، خرمالوی شهریار ٢٠ تا ٢۵ هزار تومان و خرمالوی کن بین ٢٢ تا ٣٢ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم انار دماوند بین ٢٠ تا ٣٣ هزار تومان، انار ساوه بین ١٢ تا ١٨ هزار تومان و انار شیراز ١٨ تا ٢۶ هزار تومان.

همچنین طبق اعلام رئیس اتحادیه قنادان تهران قیمت شیرینی تر برای واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۶۰ هزار تومان، قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی برای واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۵۰ هزار تومان و قیمت شیرینی کیک یزدی برای واحدهای درجه یک ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دو ۳۹ هزار تومان است.

کد خبر 5373621 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: شب یلدا قیمت میوه آجیل و خشکبار قیمت شیرینی لایحه بودجه 1401 اولین بودجه قرن بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی گمرک ایران قیمت دلار وزارت نیرو قیمت سکه بهار آزادی بانک مرکزی نهضت ملی مسکن لایحه بودجه ذوب آهن سازمان برنامه و بودجه ارز 4200 تومانی قیمت آجیل و خشکبار برای واحدهای درجه قیمت هر کیلوگرم کیلوگرم انار هزار تومان خبرنگار مهر شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۲۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۷ فروردین ماه

امروز دوشنبه ۷ فررودین ماه ۱۴۰۲ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۳۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز طلا و سکه به صفحه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کنید؛

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۳۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
سکه تمام طرح قدیم ۳۶ میلیون تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
سکه یک گرمی ۷ میلیون تومان
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۷ فروردین ماه
  • افزایش چشمگیر میانگین بارش استان در سامانه بارشی اخیر
  • حسن یزدانی - کامران قاسم پور؛ جنگ تمام عیار برای یک سهمیه المپیک!
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • افزایش چشمگیر اکتشافات هوایی و پی‌جویی‌های زمینی معادن
  • افزایش چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی از آبادان
  • بزرگترین درمانگاه خیریه روستایی کشور در شهرستان انار راه‌اندازی شد