Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:08:59 GMT

طرح خرید تاکسی ون های برقی در تهران کلید خورد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۴۵۳۷

طرح خرید تاکسی ون های برقی در تهران کلید خورد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مهدی اسماعیل بگی، ضمن اشاره به بازدید شهردار تهران از تعدادی ون و تاکسی برقی، گفت: یک شرکت خودروساز تعدادی محصول به ساختمان مرکزی شهرداری تهران آورده بود که یکی از آن محصولات، خودروی ون برقی بود. 

مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه خودرو مذکور کاملاً ساخت داخل کشور است، افزود: البته این خودرو در مرحله آزمایشی قرار دارد و باید استانداردهای لازم را کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل بگی اظهارکرد: مقررشده در جلسات پیش رو با شرکت خودروساز، نیازهای سازمان تاکسیرانی برای چگونگی بهره برداری از خودرو، اعلام شود تا تغییرات لازم در خودرو صورت گیرد.

وی درباره کاربری خودروی ون ۷ نفره گازسوز اظهار امیدواری کرد به فوریت این خودرو وارد ناوگان تاکسیرانی شود، ورود این ون می تواند بعضی از مشکلات موجود در خطوط پر ازدحام را حل و یک مدل ون VIP با قیمت مناسب برای جابجایی مسافران باشد.

مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه مدل ون‌های ایستاده در دستور کار خرید قرار دارد، افزود: ون‌های سقف بلندی که ظرفیت ۱۵ نفره دارند و می‌توانند در خطوط پر جمعیت به صورت نیمه انبوه فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع قیمت و ارائه تسهیلات گفت: باید حدود ۸۰ درصد از سهم هزینه خودرو به صورت تسهیلات بانکی به راننده پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به نامه ارسالی شهردار تهران به وزیر صنایع، بیان کرد: درحال حاضر خودروسازان مختلفی برای ساخت خودروی برقی اعلام آمادگی کرده‌اند و در همین راستا جلسه‌ای با مدیرکل صنایع حمل و نقلی وزارت صنایع برگزار شد تا نوع خودروهای مورد استفاده در ناوگان حمل و نقلی تهران بررسی شود.

اسماعیل بگی با بیان اینکه درحال حاضر ناوگان تاکسیرانی به ۲ مدل تاکسی (سمند و پژو) منحصر شده است، افزود: مدل خودروی دیگری برای بکارگیری در ناوگان تاکسیرانی وجود ندارد و ناوگان تاکسیرانی نیاز به مدل خودروهای متنوعی از جنس کاربری‌های مختلف (ون ۱۵ نفره و ۷ نفره، خودروی باربری، سواری سبک، سواری با سوخت پاک) دارد.

به گفته مدیرعامل این سازمان؛ حرکت جهان به سمت تغییر خودرو از سوخت فسیلی به برقی است و تقریباً تمام خودروسازان بزرگ جهان یک نمونه خودروی برقی به بازار ارائه داده‌اند.

اسماعیل بگی ضمن اشاره به افزایش استفاده از خودروی برقی در طول چهارسال گذشته، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نیز بهبود تکنولوژی باطری خودرو است که می‌تواند مدت زمان بیشتری شارژ را نگهداری و خودرو مسافت بیشتری را طی کند.

وی با بیان اینکه هزینه سوخت فسیلی برای ایران بسیار بالا رفته است و درکنار آن انتشار آلاینده‌ها تبدیل به یک بحران شده است، افزود: تولید خودروی برقی در داخل کشور می‌تواند بخشی از نیاز ناوگان را پاسخگو باشد و در همین حین باید به سمت واردات خودروهای برقی دیگر حرکت کنیم. 

برچسب‌ها شهرداری تهران شهر تهران سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران پروندهٔ خبری چهارگانه حمل و نقل عمومی پایتخت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران شهر تهران سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بر تاکسیرانی شهر تهران ناوگان تاکسیرانی اسماعیل بگی خودروی برقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکایت تاکسی برقی تهران!

تین نیوز

آیا این طرح واردات شتابزده خودروی برقی چینی، به غیر از فروشندگان چینی، برای اقتصاد ایران مزیتی دارد؟

 ۱.  دی ماه سال قبل، در مراسمی باشکوه با حضور وزیر صمت و شهردار تهران، از تاکسی برقی های چینی که قرار است در تهران فعالیت کنند، رونمایی شد.

۲. همان زمان مدیر طرح های خودروی برقی وزارت صمت از ورود ۲۵۰۰ خودروی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تا پایان ۱۴۰۲ خبر داد.

۳. علی اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه این هفته شورای شهر تهران در تذکر به شهردار تهران نسبت به سیاست ها و عملکرد شهرداری در توسعه شبکه حمل و نقل عمومی شهر گفت: « مدیریت شهری از آذر ماه در سال گذشته در حضور شهردار تهران و وزیر صمت در سه مرحله  در آذر ، دی و اسفند اقدام به "رونمایی" از تاکسی های برقی کرد.

نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده، تاکنون حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت " پلاک تاکسی " نشده، همچنین برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه ای باشد شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم، در اسفند ماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت !

نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده است و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست.

با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی شود.

حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی ها مدت هاست که سمند سورن به عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل و نقل نشده و نوسازی متوقف شده است.

هنوز وزارت کشور در مورد ون های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران" پاسخگوی " این موارد و مطالبات باشد.»

۴.بعد از اعتراض این عضو شورای شهر تهران،  هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در مورد وضعیت تاکسی برقی تهران گفت:« از امروز رانندگان تاکسی می توانند برای خرید خودروی های جدید چینی اقدام کنند. در مرحله اول ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی چینی به تاکسیرانان واگذار می شود. قیمت حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که ۶۰۰ میلیون آن وام از سوی شرکت وارد کننده با سود ۸ درصد و ۵ ساله با اقساط ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و آورده تاکسیران حدود ۱۰۰ میلیون قیمت تاکسی فرسوده و ۳۰۰ میلیون هم باید پرداخت کند، همچنین ۳۰۰ میلیون هم وام کارآفرینی داده می شود.»

سیاست شهرداری تهران و وزات صمت برای واردارات خودروی برقی چینی به عنوان تاکسی، مبهم و مورد نقدهای قبلی نگارنده بوده و اینک که حتی عضو شورای شهر تهران، سخن به اعتراض گشوده، مجددا چند سوال مطرح می کنم.

1- قیمت هر خودروی برقی ، بالغ بر " ۱.۳۰۰  میلیارد تومان "تعیین شده ( که با احتساب سود تسهیلات ، هزینه تمام شده برای یک تاکسیران ، بسیار بالاتر خواهد رفت )

2- یک تاکسیران در ماه باید حدود 20 میلیون تومان قسط بدهد ! که بسیار سنگین است.

3- آیا با نرخ های کرایه فعلی ، برای یک تاکسیران " توجیه عقلی و اقتصادی " دارد که یک خودروی میلیاردی با استهلاک و هزینه تعمیر بالا و هزینه های جانبی ) را برای "چند هزار تومان کرایه " ، مسافربری کند ؟

4- طبق گزارش چند روز قبل رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت، بر خلاف هدف گذاری ها، طی دو سال گذشته، جمعا فقط حدود 110 هزار خودروی فرسوده، اسقاط شده است.

 در صورتی که دولت و شهرداری می توانست و می بایست به جای تخصیص بودجه برای واردات خودروی برقی چینی ، ( و وابسته ساختن ایران به چین در این حوزه ) نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با خودروهای " اقتصادی " داخلی و وارداتی به صورت ضربتی اقدام بکند.

5- آیا این طرح واردات شتابزده خودروی برقی چینی ، به غیر از فروشندگان چینی،  برای اقتصاد ایران مزیتی دارد؟

6- آیا برخی از مدیران در کشور عملا به " بازاریاب " کالاهای چینی تبدیل شده اند ؟

 من معتقدم پشت این گونه سیاست های صنعتی و وارداتی خصوصا در حوزه خودرو ، " فساد سازمان یافته " وجود دارد، که نیاز به رسیدگی قضایی است .

منبع:کانال تلگرامی انجمن صدای تاکسیران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آغاز فروش تاکسی برقی از امروز در تهران | دارندگان تاکسی فرسوده تسهیلات می گیرند
  • آغاز ثبت‌نام دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
  • ثبت نام رانندگان تاکسی برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودرو‌های برقی آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • حکایت تاکسی برقی تهران!
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت ، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)