Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@01:42:45 GMT

ورزش ابزاری قدرتمند در دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۵۸۸۶

ورزش ابزاری قدرتمند در دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی

در حالی که نقش ورزش در ایران بیشتر از زاویه فعالیت بدنی و سرگرمی تعریف شده، در دنیا ورزش به عنوان یک صنعت با حوزه اثرگذاری بسیار گسترده تبدیل شده است. حوزه اثر ورزش در دنیای امروز از حوزه تفریح و علاقه­مندیِ تنها، فراتر رفته و با حوزه­های سلامت، فرهنگ و از همه مهم­تر اقتصاد ارتباط موثری برقرار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه مسابقات بين المللي ورزشی، به عرصه­ای برای تثبیت فرهنگ­های ملّی و تحقق اهداف سياسی و اقتصادی تبدیل شود.

دکتر سالم چیگل، هرچند بیشتر به عنوان یک فعال و حامی در سایه ورزش ایران شناخته شده، اما سابقه فعالیتش در دستگاه دیپلماسی کشور و نیز تجارت بین المللی، باعث شده که به ورزش دیدگاه متفاوتی را داشته باشد. به همین دلیل در گفتگویی با ایشان نقطه نظرات ایشان را جویا شدیم که در زیر خلاصه­ای از این گفتگو آمده است.

سوال: از نظر شما چه ارتباطی بین ورزش با فضای تجارت و دیپلماسی وجود دارد؟

ورزش از نظر من یک موضوع نیست. بلکه یک زیرساخت است. اجازه دهید با یک مثال مطلب را بیان کنم. زمانی که در کنار یک شهر بزرگراه جدیدی احداث می­شود، در این شهر به واسطه حضور این بزرگراه ارزش املاک تغییر می­کند، به خاطر مسافرانی که عبور می­کنند مشاغل جدید ایجاد می­شود، به واسطه رفت و آمدهای جدید و گسترش ارتباطات فرهنگ مردم منطقه ارتقا پیدا می­کند، سرمایه­ گذاران جدید به واسطه دسترسی جدید ایجاد شده از آن منطقه بازدید می­کنند، تبادلات مواد اولیه و محصول صنایع آن شهر، به صورت راحت­تر و ارزان­تر به دست صنعتگران می­رسد و رابطه دو شهردار شهر نیز با یکدیگر مراودات بیشتری ایجاد می­کنند. در عین حال که در این بزرگراه، هم مسافر جابجا می­شود و هم گردشگر و هم کالا. ورزش از نظر من یک چنین تأثیری در کشور و منطقه دارد.

سوال: با این اوصاف، از نظر شما توسعه ورزش در چه ابعادی می­تواند اثرگذار باشد؟

وقتی که گفته می­شود، ورزش از صنعت به زیرساخت تغییر ماهیت داده، یعنی در کنار کارکردهای قبلی و سنتی خود، کارکرد اقتصادی (به عنوان صنعت)، در حال حاضر نقش­های گسترده فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایفا می­­کند. توسعه ورزش باعث کاهش جرم و جرائم و همچنین منجر به جلوگیری از مسائل مختلف اجتماعی از جمله اعتیاد، بزهکاری و ... می‌شود. توسعه ورزش می­تواند باعث بالا رفتن سطح تعامل سازنده افراد یک جامعه با هم و در نتیجه ارتقاء سطح فرهنگی شود.

سوال: به صورت خاص آیا در ایران از ظرفیت اقتصادی ورزش به طور کامل استفاده شده است؟

با شناختی که من از ظرفیت­های کشور، مردم و سابقه ورزش ایران دارم، به نظرم هنوز کمتر از 20% ظرفیت اقتصادی ورزش ایران استفاده شده است. علت اصلی را در کل کشور، نبود سرمایه­ گذاری و حامی برای تیم­ های ورزشی عنوان می­کنند در صورتی که من این نگاه را قبول ندارم.

اگر نگاه دولت، بکارگیری و توانمندسازی بخش خصوصی در ورزش باشد، مشکل سرمایه در کشور و برای حضور در ورزش ایران وجود ندارد. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ورزش ایران بسیار اهمیت دارد. اما متأسفانه تا کنون آن­چنان که باید و شاید از این حوزه کمک گرفته نشده است. جغرافیا و آب و هوای ایران به گونه­ای است که بهترین امکانات برای ایجاد اردوهای آمادگی در ورزش­های مختلف در آن وجود دارد. ایران به لحاظ چهار فصل بودن و داشتن آب و هوای مناسب جز کشورهای مهم است. امّا از این ظرفیت غفلت شده است. تنها با استفاده از همین یک ظرفیت کل ورزش ایران را می­توان تأمین کرد.

سوال: چرا در استفاده از این ظرفیت­ها ناموفق بوده­ایم؟

موضوع بر می­گردد به نگاه ما به ورزش؛ اگر ما توانستیم قبول کنیم که نیازی نیست حتما مدیر یک باشگاه ، خود نیز ورزشکار حرفه­ای باشد، تازه می­توان گفت که آمادگی داریم تا از نگاه سنّتی به ورزش به رویکرد «صنعت ورزش» حرکت کنیم. برای حرکت در مسیر اقتصادی، باید اقتصاد و کسب و کار بلد باشیم. صنعت ورزش با خدمات ورزشی، تولید و زنجیره مکملش در ارتباط است. مثل هر صنعت دیگری باید نگاه به خارج از مرزها داشت تا بتوان بازار را گسترش داد. این موضوع نیازمند مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارج از کشور است.

سوال: چرا برای شما که سابقه فعالیت دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی دارید ورزش و دیپلماسی آن اهمیت پیدا کرده است؟

توسعه ورزش کشور به دو بال تقویت مدیریت داخلی و توسعه دیپلماسی بین المللی نیاز دارد. از نظر من بازیکنان و ورزشکاران، بهترین سفیران یک کشور و بهترین مبلغ فرهنگ و اقتدار آن کشور است.  ورزش می‌تواند خلاهای زیادی را در حوزه بین الملل پر کند که با روش­های مرسوم نمی­توان در آن موفق بود. ورزش یک علاقه­ مندی همه کس فهم و جهانی است. نیاز به زبان خاصی ندارد و خود یک زبان عامه فهم هست. این ویژگی ورزش است که برای من دارای اهمیت است. معتقدم که ورزش یکی از بهترین و برنده ­ترین ابزار در دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است.  

این گفتگو بخشی از یک گفتگوی مفصل بود که در موضوعات مختلف با محوریت ظرفیت­های مغفول ورزش ایران انجام شد که خلاصه بخش اول آن در این مقاله آورده شده است.

انتهای پیام/

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا ورزش دیپلماسی صنعت ورزش رپرتاژ آگهی آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا توسعه ورزش ورزش ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۵۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، سعید شاهرخی در جلسه‌ای که با حضور آن دری ژیلتسوف، سرکنسول کشور روسیه در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه برای ما در اولویت است و این آمادگی وجود دارد تا برای معرفی کرمان محتوا ارائه و کرمان را به شهروندان روسیه معرفی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: نگاه شما به گردشگری به عنوان کلید واژه اصلی است و به طور خاص و ویژه به آن پرداخته می‌شود که در همین راستا اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمان افتخار دارد که میزبان شما در باغ شاهزاده ماهان باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری در ۲۸ کشور لغو روادیدیم که یکی از آن ۲۸ کشور، روسیه است گفت: لغو روادید گردشگری گروهی بین دو کشور به طور متفاوت نقد شده و این یکی از نکاتی است که می‌تواند پایه اصلی تعامل ما در استان کرمان باشد.

شاهرخی در ادامه افزود: دوستان ما در حوزه اقتصادی از این مطلب مطلع باشند که در نمایشگاه‌های به میزبانی کشور روسیه رتبه اول به غرفه روابط عمومی ماهان از کرمان داده شده است و امیدواریم در جلسه‌ای که در خدمت شما هستیم به طور مفصل گفت‌وگوی مؤثری داشته باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان گفت: در نیمه دوم مهرماه همایش بین المللی راه ابریشم با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه‌های استان کرمان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان برگزار می‌شود که از شما به طور خاص دعوت می‌شود عنوان میهمان ویژه این همایش حضور داشته باشید.

وی ادامه داد: این همایش دو روزه برگزار خواهد شد و بزرگترین شبکه بازرگانی جهان بین سه قاره بزرگ دنیا، راه ابریشم است که امیدواریم میهمان ویژه ما در این همایش بین‌المللی باشید.

شاهرخی گفت: درخواست می‌شود با توجه به لغو روادید دوطرفه و استقبالی که در واقع بین هموطنان دو کشور انجام شده تعریف شود که از طرف سرکنسولگری و وزارت امور خارجه این تلاش انجام که رفت و آمد تسهیل تا هموطنان شما در روسیه به کرمان بیایند.

کد خبر 6080845 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود
  • رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود
  • جواد امام: پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل برآمده از حق دفاع مشروع بود/ لازم است به فاز دیپلماسی فعال و استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی ورود کنیم
  • وزیر ورزش و جوانان گفت: حجاب ورزشکاران نشان دهنده اقتدار فرهنگی ایران است