Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور دانشجویان و اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و صنفی بعد از بیان نظرات و نقد‌های خود شنوای پاسخ‌های مسئولان این دانشگاه بودند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور دانشجویان و اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و صنفی بعد از بیان نظرات و نقد‌های خود شنوای پاسخ‌های مسئولان این دانشگاه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شوری زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم گفت: وضعیت امروز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شایسته دانشجویان این دانشگاه نیست و از طرفی نه تنها یک نگاه کلان و راهبردی در مدیریت دانشگاه دیده نمی‌شود؛ بلکه دیدگاه مسامحه کاری، رودربایستی و راضی نگه داشتن همه وجود دارد و این دیدگاه است که موجی می‌شود تا رئیس بیمارستان مدرس وقتی افتضاح تزریق واکسن‌های کرونا به خویشاوندان خود را به بار می‌آورد با ۴۰ روز تاخیر برکنار شود.

وی افزود: مشابه اتفاق بیمارستان مدرس در بیمارستان شهدای تجریش نیز اتفاق افتاد به گونه‌ای که دارو‌های کرونا که مورد نیاز مردم بودند فروخته شده و رئیس بیمارستان هم برکنار نمی‌شود و دود آن با نامه درخواست زمین برای رئیس و معاون بیمارستان و رئیس دانشگاه با عنوان قرار داشتن در خط مقدم کرونا به چشم بیمارستان می‌رود و این تعجب برانگیز است.

دانشگاه از مدیریت قوی و جهادی فاصله دارد

شوری زاده بیان کرد: آنچه مشهود است این است که مدیریت دانشگاه هم اکنون از مدیریت قوی، فعال و جهادی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هست و بنده نیز می‌دانم آقای زالی ارادت قلبی به رهبری دارند خیلی فاصله دارد و باید به آن نقطه نزدیک شود و البته این اتفاق با تغییرات جزئی در گوشه و کنار‌ها نمی‌افتد و ما دانشجویان به عنوان چشم بیدار دانشگاه فریب نخواهیم خورد.

وی به انتقاد از عملکرد معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرداخت و اظهار کرد: سوال این است که از سال گذشته تاکنون علاوه بر روند‌های طولانی اداری که دانشجویان نخبه ما را ساعت‌ها در داخل راهرو‌ها معطل می‌کنند چه تغییری در آموزش مجازی دانشجویان افتاده است؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علی رغم تلاش‌های مخلصانه معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اما یک اصل اثبات شده وجود دارد که برای جلوگیری از فساد‌های مالی شفافیت لازم است با این وجود سوال این است که جز برگزاری تعدادی جلسات برای سرپوش گذاشتن به مطالبات دانشجویان چه اتفاقی در حوزه شفافیت افتاده است. شفافیت باید رخ بدهد و دانشجویان ما باید بدانند بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بودجه دانشگاه در کجا صرف می‌شود.

شوری زاده با بیان اینکه بودجه دانشگاه باید صرف اسکان و بهبود کیفیت غذای دانشجویان شود، اظهار کرد: دانشکده دندانپزشکی درآمد دارد، اما توان خرید برخی از تجهیزات آموزشی را ندارد و دانشجویان مجبورند که از جیب خرج کنند. با این وجود در کمال ناباوری ما می‌بینینم که بودجه دانشگاه خرج لوکس سازی دفتر مدیران میان رده دانشگاه می‌شود و این مدیران هم به لوکس بودن دفتر کار خود افتخار می‌کنند.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه از معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌خواهم تا مسیر مدیران سابق فرهنگی دانشگاه و مسیر راضی نگه داشتن همه را طی نکند، افزود: سوالی که وجود دارد این است که در نظام سلامت کشورمان وزارت بهداشت به عنوان متولی این مسئله اصلی چرا هیچ نظر کارشناسی در مورد مسائل مهم نظام سلامت ارائه نمی‌دهد؛ مثلا در در مورد مسئله افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی فارغ از درست یا غلط بودن آن چرا به غیر از یک یا دو اندیشکده که نظر می‌دهند کس دیگری نظر کارشناسی همراه با عدد و رقم تحقیقاتی ارائه نمی‌کند؟ آیا نباید یک هیات اندیشه ورز و اتاق فکر در وزارت بهداشت باشد تا به مسائل نظام سلامت جهت بدهد و این یک مطالبه جدی است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باید یک هیات اندیشه ورز در وزارت بهداشت تشکیل شود که حتما در آن تعارض منافع وجود نداشته باشد. به هر روی امروز شاهدیم که به خاطر عدم وجود این هیئت اندیشه ورز افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی به مسئله یک نظام سلامت تبدیل شده و این مسئله‌ای است که موجب شده تا پرونده الکترونیک نظام سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده که جزو اولویت‌های اصلی نظام سلامت به شمار می‌روند زیر سوال بروند.

همچنین احسان آدینه وند دبیر شورای صنفی دستیاری گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اولین دانشگاهی است که در سطح کشور پیرو پیگیری‌های متعدد شورای صنفی دستیاری و دانشجویان PHD نسبت به افزایش حق الزحمه دستیاری اقدام کرده و ما از این حیث از آقای زالی رئیس دانشگاه قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این اتفاق در سطح کشور نیز بیفتد.

خوابگاه‌های متاهلی در اختیار دانشجویان PHD قرار بگیرد

وی با بیان اینکه ما در شورای صنفی دستیاری در پی افزایش حق الزحمه دانشجویان مقطع PHD بوده و هستیم، افزود: از جمله دلایلی که لازمه افزایش حق الزحمه دانشجویان مقطع PHD است این است که با توجه به میانگین سنی این دانشجویان که بین ۲۸ تا ۳۵ سال است اکثر آن‌ها یا متاهل و یا در شرف تاهل هستند از این رو با توجه به دوش کشیدن بار زیادی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی توسط این دانشجویان ضرورت ایجاب می‌کند تا رئیس دانشگاه علاوه بر موضوع حق الزحمه اختصاص خوابگاه‌های متاهلی به دانشجویان PHD را نیز پیگیری کند.

آدینه وند با تاکید بر اینکه در کنار مطالبات دانشجویان دستیاری و PHD باید مطالبات به حق انترن‌ها را هم در بیمارستان‌ها ببینیم چرا که انترن‌ها کمک حال رزیدنت‌ها در بیمارستان‌های آموزشی هستند، اظهار کرد: من به مسائل آموزشی نمی‌پردازم، چون طبق هرم مازلو تا ما به مشکلات معیشتی و نیاز‌های پایه پاسخ درستی ندهیم نمی‌توانیم به پله‌های ترقی بپرداد.

وی بیان کرد: درخواستی که از اساتید و معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارم این است که بر تعداد کشیک‌های غیراستاندارد دستیاران و انترن‌ها نظارت شود تا اگر دستیاری بیش از حد مجاز کشیک می‌دهد بیمارستان مابه التفاوت حق الزحمه او را بپردازد.

آدینه وند بر ضرورت پرداخت تمام کارانه‌ها به طور هماهنگ و منظم تاکید و افزود: دوستان ما در بیمارستان شهدای تجریش نسبت به عدم پرداخت کارانه‌ها گلایه مندند و درخواست دارند که کارانه‌های آن‌ها مانند بیمارستان امام حسین (ع) به طور منظم پرداخت شود.

وی بیان کرد: بنده نسبت به دلسوزی تشکل‌های دانشجویی برای پیگیری مطالبات دستیاران واقفم و از این حیث از آن‌ها تشکر می‌کنم، اما خواهشی که از تشکل‌ها دارم این است هر پیگیری برای حل مشکلات دستیاران از طریق شورای صنفی دستیاری و دانشجویان PHD انجام شود تا شاهد موازی کاری نباشیم.

آقایاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: معتقدیم که در شرایط فعلی، کشور نیازمند یک تحول اساسی شامل تحول در حکمرانی، تحول در مدیریت، تحول در اقتصاد و پیش از همه‌ی این‌ها تحول در دانشگاه است؛ چرا که دانشگاه مبدا تحول است.

وی با تاکید بر اینکه ریل حرکت کشور باید به سمت پیشرفت متحول شود و این تحول به قانون‌گرایی، شفّافیّت، انضباط مالی، برطرف کردن زمینه‌های فساد و جلوگیری از تعارض منافع وابسته است، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد. دولتی که روزنه امیدی بر تحول در حکمرانی و حرکت به سمت عدالت و کارآمدی در دل جوانان ایجاد کرد. البته بی تدبیری‌های فراوان دولت تدبیر و امید، جای هیچ آزمون و خطایی را برای دولت سیزدهم نگذاشته است.

آقایاری افزود: هنوز یادمان نرفته که رئیس جمهور سابق از پشت شیشه خودرو از مردم نظرسنجی میکرد؛ اما دولت سیزدهم روح مردمی و جهادی بودن دولت در نظام اسلامی را که در اذهان مردم، به دلیل مدیران دچار زخم بستر دولت گذشته فراموش شده بود را دوباره رنگی نو بخشید.

وی با بیان اینکه تحول در رویکرد سیاست خارجه و گره نزدن مشکلات کشور به غرب نشان از همت دولت در کاهش آلام مردم دارد، اضافه کرد: در این چندماه دولت جدید، در بسیاری از سطوح مدیریتی همچنان همان مدیران منفعل و تحول گریز قبلی حضور دارند و پاشنه در بر همان روال سابق می‌گردد و امروز بیم آن است که روند اصلاح امور کشور با حضور این مدیران به خوبی انجام نشود. قابل قبول نیست که با گذشت بیش از ۵ ماه از دولت جدید هنوز در برخی از استان‌ها، استاندار جدید منصوب نشده است.

آقایاری با اشاره به اینکه هنوز هم برنامه دولت برای مهمترین معضل کشور یعنی مقوله اقتصاد درهاله‌ای از ابهام است. هنوز هم مشخص نیست که سکاندار اقتصادی دولت چه کسی است؟ معاون اول، معاون اقتصادی و یا وزیر اقتصاد، افزود: آقای رئیسی به برخورد با فساد و ناکارآمدی معروف است، اما سوال این است که پس چرا در دولت شان از بین بردن حیاط خلوت‌هایی که منشا فساد و ساختار‌های فسادزا هستند در دستور کار قرار نمیگیرد؟

وی تصریح کرد: برخورد رئیس جمهور با فیش‌های نجومی قابل ستایش است، اما انتظار تحول در روند‌ها و قوانینی را داریم که اجازه این پرداخت‌های نجومی را میدهند.

برخلاف وعده‌های وزیر تحول چشمگیری در وزارت بهداشت اتفاق نیفتاده است

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه خطاب به وزیر بهداشت نیز گفت: علی رغم وعده‌های وزیر بهداشت در جلسه رای اعتماد؛ اما هنوز تحول چشمگیری در وزارت بهداشت، اتفاق نیفتاده و حتی با وضعیت فعلی امیدی به تحول در آینده وجود ندارد.

وی بیان کرد: هنوز هم انگیزه و اراده جدی برای اجرای طرح‌های بنیادی نظام سلامت همچون نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت در وزارت بهداشت دیده نمی‌شود به گونه‌ای که از یک سو نامه وزیر بهداشت برای توقف ۶ ماه‌ی طرح نسخه الکترونیکی رسانه‌ای می‌شود و از طرف دیگر نامه نگاری برای افزایش سقف حقوق اعضای هیات علمی و همچنین کاهش مالیات آنها. سوال این است که در شرایطی که آحاد جامعه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و در دوسال گذشته به علت شیوع کرونا دانشگاه‌ها به صورت مجازی بوده اند، الویت انجام این اقدامات در چه بوده است؟

آقایاری اظهار کرد: مسئله دیگر در وزارت بهداشت عدم تصمیم گیری قاطعانه در رابطه با مسائلی است که برای مردم مشکل ساز شده اند. چرا وزارت بهداشت برای حل مشکلات کمبود دارویی که به دنبال تخصیص ارز ترجیحی و قاچاق معکوس به وجود آمده است، هر چه سریعتر تصمیم به حذف این سیاست رانتی نمی‌گیرد؟

هجوم آقازاده‌ها و ژن‌های خوب به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی در ادامه با بیان اینکه اخبار ضد و نقیضی از هجوم آقازاده‌ها و ژن‌های خوب به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شنیده میشود، تصریح کرد: دانشگاهی که سالیان سال به حیات خلوت وزارت بهداشت شهره شده. حال این سوال در اذهان ما دانشجویان ایجاد شده است که آیا رویکرد دولت انقلابی حفظ حیات خلوت‌ها و همان روند‌های قبلیست؟ چرا با وجود تحولات انقلابی دربسیاری از دانشگاه‌های کشور همچنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رنگ و بوی دولت فشل گذشته را دارد؟

آقای یاری با انتقاد از وضعیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: سوال ما این است که آیا طی یک سال گذشته کیفیت آموزش مجازی دچار تحول شده؟، آیا مشکلات خوابگاه‌ها حل شده؟ و آیا تغییری در مدیران و معاونین نالایق دانشگاه ایجاد شده است؟ همین جناب آقای دکتر صدوقی که حتی امروز هم در جمع ما نیست، بار‌ها مورد نقد از جانب دانشجویان دانشگاه قرار گرفته اند، اما براساس دیده‌ها و شنیده‌ها، نه تنها برخوردی با او صورت نمی‌گیرد بلکه به عنوان گزینه‌ی احتمالی ریاست دانشگاه مطرح شده است.

وی خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جناب دکتر زالی سال گذشته از ملاک‌های انتخاب معاون دانشجویی و فرهنگی سوال شد جای دارد مجددا این سوال را تکرار کنیم، چگونه فردی با ۳ مسئولیت همزمان، به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه منصوب میشود؟ آیا در دانشگاه فرد شایسته‌ی دیگری برای مهمترین معاونت دانشگاه وجود نداشت؟

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ گفت: ۱۶ آذر ۳۲ نشان داد که دانشجویان می‌توانند موجب اصلاح دانشگاه و جامعه‌ی خود باشند، اما ۱۶ آذر سال گذشته نشان داد با مدیریت فعلی دانشگاه امیدی بر حل مشکلات حتی موارد جزئی در دانشگاه را نمی‌توان داشت. جناب آقای دکتر زالی ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از همینجا یعنی قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قدر دان زحمات جنابعالی در دوسال گذشته در دانشگاه و فرماندهی ستاد کرونا هستیم. مشکلات دانشگاه زیاد است و هر روز بیشتر می‌شود،‌ای کاش ده‌ها روز دیگر در تقویم به نام دانشجو بود تا به یاد دانشجویان، "یعنی صاحبان اصلی دانشگاه بیفتید.

آقایاری افزود: جناب دکتر زالی، اگر بار حقوقی ندارد و فردا پیگیری نمی‌کنید و مصداق تشویش اذهان عمومی نیست باید بگوییم بودجه‌ای که پس از یکسال از درخواست ما شفاف نشد دوبرابر شد و باز هم شفاف نشد؛ البته اگر بخواهیم از حق نگذریم جلسه‌ای تشکیل شد؛ اما در آن جلسه از همه چیز حرف زده شد جز شفافیت بودجه دانشگاه.

وی بیان کرد: آقای زالی برای ما شفاف کنید که چگونه در چشم به هم زدنی ساختمانی بنفش در دانشگاه سبز می‌شود، اما چندین سال است دانشجویان مجتمع سلامت ورامین برای داشتن امکانات اولیه‌ی رفاهی نادیده گرفته شده‌اند.

آقایاری اظهار کرد: آقای زالی شما از در‌خواست زمین برای خودتان در شهر پردیس توسط رئیس سابق بیمارستان شهدا اظهار بی اطلاعی کردید، چگونه خود را مدیری لایق در دانشگاه میدانید در صورتی که پس از بروز هر مشکلی خود را بی اطلاع جلوه میدهید.

وی افزود: با وجود تمامی نکات گفته شده ما جوانان انقلاب، از تلاش خود اندکی عقب نمینشیم و تا اصلاح کامل، امیدوارانه مطالبه گری خواهیم کرد، دیر یا زود دانشگاه متحول خواهد شد، باید متحول شود.

بعد از اظهارات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و صنفی هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقد‌ها و مطالبات مطرح شده از سوی دانشجویان پاسخ دادند.

شادنیا قائم مقام معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در رابطه با آموزش‌ها و آزمون‌های حضوری دانشگاه تابع سلسله مراتب اجرایی، اداری و مصوبات و بخشنامه‌هایی است که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود با این وجود برخی از راهکار‌ها در سطح دانشگاه قابلیت پیگیری و انجام ندارند گرچه دانشگاه صدای دانشجویان است و در جلسات نظرات آن‌ها منعکس می‌شود.

رتبه دوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه بندی رعد

وی به رتبه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه بندی رعد دانشگاه‌ها که به طور همزمان به ارزیابی عملکرد سه معاونت دانشجویی، تحقیقات و فناوری و معاونت آموزشی می‌پردازد، اشاره کرد و افزود: در رتبه بندی رعد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شاخص انسان سازی و حکمت بنیان با کسب امتیاز تراز ۹۹.۱۲ رتبه اول، در بین المللی سازی با کسب امتیاز تراز ۷۷ رتبه دوم، در پاسخگویی با کسب نمره تراز ۹۸.۳۰ صدم رتبه دوم، در سرآمدی و مرجعیت با کسب نمره تراز ۷۸.۹۱ صدم رتبه دوم، در فناوری و دانشگاه نسل آینده با کسب نمره تراز ۸۲.۱۳ رتبه سوم، در مصوبات هیات امناء با کسب نمره ۸۵.۷۱ رتبه سوم، در رتبه ترکیبی در نظام‌های های رتبه بندی بین الملل با نمره تراز ۸۳.۴۵ رتبه دوم و در مجموع این دانشگاه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی صاحب رتبه دوم شده است.

شادنیا با بیان اینکه دانشجویان باید به دستاورد‌های دانشگاه با دیده مثبت نگاه کرده و به آن‌ها افتخار کنند، تصرح کرد: دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه بندی رعد با زحمات اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش در دانشکده ها، مراکز و ستاد دانشگاه به دست آمده است.

وی با اشاره به دیگر دستاورد‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در شرایط کرونایی در دو سال اخیر دانشجویان این دانشگاه جزو نفرات اول امتحانات علوم پایه پزشکی بوده اند، همچنین دانشجویان پزشکی در یک دوره ۵.۵ تا ۶ ساله در آزمون پره انترنی شرکت می‌کنند، ولی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک دوره پنج ساله موفق به شرکت در این آزمون شده اند و نفر اول این آزمون هم از دانشجویان ما بوده است.

شاد نیا با بیان اینکه در ۲ سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های بورد دستیاری همچون فوق تخصصی اطفال در پنج رشته رتبه اول کشور را کسب کرده و قطعا این دستاورد‌ها حاصل برنامه ریزی و تلاش همه جانبه بوده، اظهار کرد: در دو سال گذشته به دستور رئیس دانشگاه برای هر دانشکده یک شناسنامه هیات علمی تشکیل شده و اخیرا نیز با توجه به اظهارات مطرح شده توسط نمایندگان دانشجویان این شناسنامه برای رئیس دانشکده دندانپزشکی ارسال شده است. دوستان مستحضر باشند که از ۶ سال گذشته اصلا گروهی به نام گروه علوم پایه در دانشکده دندانپزشکی وجود ندارد و فقط یک نفر از اساتید از قبل در این دانشکده مانده است.

وی افزود: هم اکنون ۱۷ عضو هیئت علمی در گروه n۲، ۱۳ عضو هیئت علمی در گروه ارتودنسی، ۹ عضو هیئت علمی در گروه بیماری دهان، ۱۴ عضو هیئت علمی در گروه پاتولوژی فک و صورت و ۱۸ عضو هیئت علمی در گروه پروتز دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کنند و از ۲ سال گذشته ۲۲ عضو هیئت علمی به شیوه‌های مختلف اعم از تعهداتی، تبصره هفت، انتقالی و فراخوان جذب شده اند.

شادنیا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دوران همه گیری کرونا در حوزه آموزش‌های مجازی علی رغم تمام محدودیت‌ها در جایگاه سوم کشور قرار دارد، تصریح کرد: آموزش در دوران کرونا با فراز و نشیب ادامه پیدا کرد، اما ما سعی کردیم که تاخیری در فارغ التحصیلی دانشجویان پیش نیاید.

شریف کاشانی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با بیان اینکه هدفگذاری ما این بوده که رتبه این دانشگاه براساس رتبه بندی تایمز طی چند سال آینده در دنیا به زیر ۵۰۰ برسد و هم اکنون در رنکینگ ۶۰۰ تا ۸۰۰ هستیم، گفت: در رنکینگ تایمز از انواع فاکتور‌های خاص برای رتبه بندی دانشگاه‌ها استفاده می‌شود از این رو تمام فاکتور‌ها مستند نیستند بلکه برخی موارد بر اساس تصمیم گیری‌هایی است که گرفته می‌شوند و روی این اصل ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رنکینگ سیستم‌های دیگری را هم در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه رنگینگ آسیایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تایمز هم ۱۵۷ و هم ۱۴۸ گزارش شده با این وجود یکی از دلایلی که ما با تایمز خیلی راحت نیستیم این است که این اعداد برای یک سال و نه دو سال یا سه سال اعلام می‌شوند، به همین دلیل شاهد تداخل موارد غیر اندازه گیری هستیم، افزود: یکی از اتفاقاتی که افتاده این است که ما وارد رنکینگ شانگ‌های شده ایم تا بتوانیم روی ایندکس‌های قابل اندازه گیری کار کنیم و در آنجا هم رتبه خوبی داریم؛ اما از همه مهمتر ورود دانشگاه به شاخص لایدن بوده است.

اولین دانشگاهی هستیم که وارد رتبه بندی لایدن شده ایم

شریف کاشانی با بیان اینکه شاخص لایدن کاملا مبتنی بر مستندات تحقیقاتی است و رتبه‌های بالای ۱۲۰۰ را به هیچ وجه اعلام نمی‌کند. با این وجود ما اولین دانشگاه علوم پزشکی در ایران هستیم که وارد لایدن شده ایم و توانسته ایم ۵۰ رتبه هم ارتقاء پیدا کنیم، تصریح کرد: اگر دانشجویان رتبه بندی لایدن را ببینند متوجه خواهند شد که دانشگاه چه قدم بزرگی برداشته است؛ البته بنده مطمئنم با اقداماتی که در حال انجام است ما پیشرفت بیشتری را در لایدن خواهد داشت و از طرفی هم سعی می‌کنیم رتبه بندی تایمز را از دست ندهیم.

زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز بعد از بیان نظرات و نقد‌های دانشجویان طی سخنانی گفت: صدای گرم و مطالبات دلسوزانه و مشفقانه دانشجویان را شنیدم و از این نگاه نقادانه، موشکافانه و دلسوزانه آن‌ها سپاسگذارم.

وی افزود: اعتراض دانشجویان در سال گذشته نسبت به رنکینگ دانشگاه درست بوده، چون ما از رتبه دوم به رتبه ششم نزول کرده بودیم؛ البته بازه زمانی این ارزیابی شهریور سال ۹۸ و مربوط به دوران مسئولان قبلی دانشگاه بوده با این وجود به محض اطلاع هیئت رئیسه از این واقعه با کمک سایر معاونت‌ها یک برنامه فرایند محور تهیه شد که نتیجه اجرای این برنامه بازگشت مجدد به رتبه دوم بود.

رتبه بندی‌های داخلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در فضای عادلانه صورت نمی‌گیرد

زالی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که گاهی اوقات رتبه بندی‌های داخلی در فضای عادلانه‌ای صورت نمی‌گیرند به گونه‌ای که معیار‌ها را تغییر می‌دهند تا رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم تغییر کند و این درد مزمن دانشگاه ما در دو دهه گذشته بوده و شما دانشجویان در آینده به این حرف دردمندانه بنده خواهید رسید.

وی با بیان اینکه در تورنمنت‌های رقابتی وزارتی که در حوزه سنجش‌های وزارتخانه صورت می‌گیرد گاهی اوقات حتی امتیازات را طوری تغییر می‌دهند که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جایگاه واقعی خود نرسد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران که در رتبه بندی رعد به عنوان رقیب ما رتبه اول را به دست آورد برخی از دستاورد‌های خود را در حوزه آموزش به مدد تغییر در قدر مطلق اعتبار پژوهشی این دانشگاه و ادغام آن با دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از رتبه بندی لایدن به عنوان علمی‌ترین رتبه بندی جهان نام برد و گفت: در لایدن خوداظهاری وجود ندارد، ولی در رتبه بندی تایمز خوداظهاری مبناست به همین دلیل همواره امکان مخدوش بودن هست؛ با این اوصاف ما برای اولین بار توانستیم از بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وارد لایدن شویم و این نکته مهمی است. از طرفی ما در رتبه بندی شانگ‌های هم رتبه بندی خوبی داریم و در وبومتریک هم دانشگاه جهش خوبی داشته است. در مجموعه پیش بینی بنده این است که تا ژانویه رتبه‌های دانشگاه از جایگاه‌های کنونی هم بالاتر برود.

وی با بیان اینکه آموزش در دنیا به خاطر سونامی کرونا آسیب‌های بزرگی خورد و طبیعتا دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان نیز از این آسیب‌ها در امان نبوده اند، افزود: تا پیش از شیوع کرونا رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آموزش مجازی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه سی و دوم بود، ولی امروز با افتخار بین رتبه دوم و سوم هستیم.

زالی با اشاره به اینکه دانشگاه ها‌ی علوم پزشکی در بحث بودجه یکی از سخت‌ترین دوران بودجه‌ای خود را طی می‌کنند، افزود: در حوزه آموزش حدود ۵۰ درصد بودجه‌های ما هنوز اختصاص نیافته و این بدان معناست که ما باید با سختی دانشگاه را اداره کنیم.

وی بیان کرد: کلا مجموعه کشف لوح عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که شامل منابع اعتباری، متمرکز، ستادی و اختصاصی است در طول سال گذشته بین پنج هزار تا ۵۵۰۰ میلیارد تومان بوده بنابراین بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی که نمایندگان دانشجویان به آن اشاره کردند اصلا نمی‌تواند شکل بگیرد، چون هم اکنون نیز خیلی از تخصیص‌ها به دانشگاه داده نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وقتی دانشجویان نسبت به کیفیت غذا، خوابگاه و ایاب و ذهاب گلایه می‌کنند طبیعتا رفع این مشکلات نیازمند بودجه است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فقط در یک قلم ۸۰۰ میلیارد تومان از بیمه طلب دارد که سهم اساتید، پرستاران و کادر بهداشتی از این رقم ۱۸۶ میلیارد تومان است با این وجود اگر بنده بخواهم کارانه اساتید و پرستاران را به صفر برسانم باید ۱۸۶ میلیارد تومان به بیمارستان‌ها تزریق کنم و این پول باید از بیمه تامین شود.

لزوم توجه به بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۱

وی بر لزوم توجه ویژه به بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در بودجه سال آینده تاکید کرد و افزود: وقتی که بودجه دانشگاه‌ها به صورت سرانه‌ای تخصیص می‌یابد خب ما با چه زیرساخت و بودجه‌ای می‌خواهیم دانشجوی جدید پذیرش کنیم، چون هم اکنون خوابگاه‌های ما مملو از دانشجو هستند و در بخش تغذیه برای رسیدن به وضیعت مطلوب به بودجه زیادی نیاز داریم؛ بنابراین طبیعتا دانشگاه آمادگی پذیرش دانشجوی اضافه را ندارد.

زالی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فقط در حوزه آموزش که حوزه دانشجویی و فرهنگی را نیاز شامل می‌شود از سال ۹۷، ۱۳۲ میلیارد تومان تراز منفی داشته است و علی رغم پیگیری‌ها ما این بودجه هنوز اختصاص نیافته، بیان کرد: از گدوک در فیروزکوه تا بیمارستان شهید مدرس گستره ارائه خدمات عملیات مالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. با این وجود آخرین گزارش حسابرسی دانشگاه که مربوط به سال ۹۹ بوده قابلیت انتشار پیدا کرده است. تیمی که هیات امناء دانشگاه برای حسابرسی انتخاب کرده گروه آتیه اندیش است که یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین موسسات حسابرسی کشور به شمار می‌رود و دلیل این برتری هم این است که این گروه مشاور و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی با بیان اینکه گزارش حسابرسی دانشگاه علوم پزشکی قابل پنهان کردن نیست و دانشجویان می‌توانند به این گزارش دسترسی پیدا کنند، افزود: در گزارش حسابرس تصریح شده که اولا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تمام مقدرات، لوازم و وسایل لازم را برای حسابرسی در اختیار ما گذاشته است. با این توضیح حسابرس، حسابرسی دانشگاه را به نحو مطلوب گزارش کرده و این در حالی است که در سنوات گذشته گزارش حسابرسی مقبول و یک گرید از سطح مطلوب پایین‌تر بوده است.

رونمایی از برنامه راهبردی دانشگاه به زودی

زالی از تدوین برنامه راهبردی و طرح تحول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رونمایی از آن در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: ۴۰۰ نفر از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تدوین برنامه راهبردی این دانشگاه مشارکت کرده اند. در این طرح اسناد بالادستی به عنوان اسناد پشتیان مدنظر قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دانشجو بسیج دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان 1348 شفافیت مالی فساد فیش های نجومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی نسخه الکترونیک رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه های علوم پزشکی عضو هیئت علمی در گروه دانشکده دندانپزشکی شورای صنفی دستیاری تشکل های دانشجویی دانشجویان پزشکی وزارت بهداشت ی علوم پزشکی بودجه دانشگاه میلیارد تومان معاونت آموزشی حوزه آموزش دانشجویان PHD کسب نمره دستاورد ها خوابگاه ها نظام سلامت دانشگاه ها حق الزحمه سال گذشته آقای زالی نمره تراز رتبه دوم هم اکنون شده اند تشکل ها علی رغم نقد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۷۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ابتدای تاسیس دانشکده دندانپزشکی مشهد ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی ۳۵ نفر بود که با گذشت زمان و افزایش یونیت‌های دندانپزشکی و ظرفیت ها و تجهیزات دندانپزشکی ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی به ۶۰ تا ۷۰ دانشجو افزایش یافت.

 دکتر ناصر سرگلزایی افزود : در کنکور سال گذشته پذیرش دانشجوی دندانپزشکی این دانشکده به ۱۰۰ دانشجو افزایش یافت و این در حالی است که زیرساخت‌های آموزشی برای این دانشجویان در مشهد تامین نشده و این امر سبب ایجاد مشکلاتی در این حوزه شده است.

وی با اشاره به این که هم اینک ۳۱۵ یونیت دندانپزشکی و ۱۱ بخش عمومی و تخصصی در تمامی رشته های دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال است افزود: هم اکنون ۱۱۵ عضو هیات علمی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت هستند.

سرگلزایی با بیان این که هم اکنون ۷۱۵ دانشجوی رشته عمومی، چهار نفر در مقطع پی.اچ.دی و ۹۷ رزیدنت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل هستند ادامه داد: از این تعداد ۲۴ نفر از دانشجویان رشته عمومی اتباع غیرایرانی و از کشورهای افغانستان، عراق، لبنان و بلژیک هستند و ۹ نفر از دانشجویان رشته تخصصی دندانپزشکی از اتباع غیر ایرانی و از کشورهای افغانستان و عراق هستند.

وی اضافه کرد: درمان دندان با خدمات بیهوشی با ۲۰ درصد هزینه بخش خصوصی در درمانگاه این دانشکده انجام می‌شود و مردم می‌توانند برای بهره‌مندی از این خدمات به این دانشکده مراجعه کنند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تجهیز درمانگاه تحت بیهوشی و راه اندازی بخش دیجیتال دانشکده دندانپزشکی مشهد، بازدید ۱۵ سفیر از کشورهای مختلف از این دانشکده در راستای افزایش فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی در حوزه بین‌الملل، برگزاری دوره آموزشی برای دندانپزشکان کشورهای دیگر، از جمله اقدامات مهم این دانشکده طی سال گذشته به شمار می‌رود.

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قدمتی ۵۰ ساله دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • اعلام زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است