Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

کیوسک بین الملل تابناک: تصویب لایحه تحریم پهپادی ایران در کمیته کنگره آمریکا، برگزاری تظاهرات گسترده ضد اردوغان در استانبول، حمله پهپادی اوکراین به منطقه خودمختار «دونتسک»، موضع گیری پاپ فرانسیس درباره تنش میان غرب و روسیه و پیشنهاد عباس به آمریکا و چند کشور عربی درباره اسرائیل از مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویب لایحه تحریم پهپادی ایران در کمیته کنگره آمریکا

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا یک لایحه فراحزبی علیه پهپادهای نظامی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط»، طبق این لایحه، هرگونه تأمین، فروش یا انتقال پهپادهای نظامی (از ایران یا به ایران) ممنوع خواهد بود و اقدامات تنبیهی را در پی خواهد داشت.

این لایحه ضد ایرانی در مسیر تبدیل به قانون باید در صحن مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا نیز به رأی گذاشته شود.

«گرگوری میکس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره این لایحه مدعی شد «پهپادهای مرگبار» ایران «تهدیدی برای امنیت آمریکا و صلح منطقه» بوده و تاکنون حملاتی را علیه نظامیان آمریکایی‌، کشتی‌های تجاری و شرکای منطقه‌ای واشنگتن انجام داده‌اند.

این قانون‌گذار ارشد دموکرات افزود، این لایحه پیامی قوی به جامعه جهانی می‌رساند که آمریکا، حمایت از برنامه پهپادی ایران را تحمل نخواهد کرد.

دهم آذر امسال بود که گروهی از اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا این لایحه را در کنگره ارائه کردند.

توانمندی پهپادی ایران در ماه‌های گذشته یکی از نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی بوده است. «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» اردیبهشت‌‌ماه سال جاری هشدار داده بود که فعالیت پهپادهای ایران باعث شده آمریکا برتری هوایی را از دست بدهد.

مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم».

آبان امسال نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا در ارتباط با صنعت پهپادی ایران گفت که آمریکا از تمامی ابزارها برای مقابله با فعالیت‌ها و نفوذ مخرب ایران از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: «ایالات متحده از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، برای جلوگیری، بازدارندگی، و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند و همچنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهد کرد».

اظهارات بلینکن پس از آن صورت گرفت که تحریم ۴ فرد و دو نهاد به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شد. وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شده، افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مدعی شد که افراد و نهادهایی که تحریم شده‌اند حمایت‌های مهمی از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس انجام داده‌اند.

برگزاری تظاهرات گسترده ضد اردوغان در استانبول

زاران ترکیه ای امروز یکشنبه در میدان کارتال در شهر استانبول در زیر باران در اعتراض به افزایش قیمت ها و فقر دست به تظاهرات زدند و سیاست های اقتصادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را محکوم کردند.

تظاهرات کنندگان شعار می دادند: « کافی است ما می خواهیم زندگی کنیم»، «دروغ ماسک و فاصله اجتماعی تمام شد».معترضان سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه که موجب افزایش فقر و بیکاری در ترکیه شده است را محکوم کردند.

این تظاهرات به درخواست اتحادیه سندیکاهای کارگران انقلابی برگزار شد. تظاهرات کنندگان خواستار افزایش حداقل دستمزد از سه هزار و ۵۷۷ لیره ترکیه(معادل ۲۵۷ دلار آمریکا) به پنج هزار و ۲۰۰ لیره(۳۷۴ دلار).

خانم آرزو چرکز اوغلو رئیس اتحادیه سندیکاهای کارگران انقلابی ترکیه گفت: ما از این مدیان جنگ علیه بردگی را شروع می کنیم. با هم از کار، کشور و آینده کودکانمان حمایت می کنیم. وظیفه ما تغییر این نظام ناعادلانه است.

کانال تلگرامی خبرگزاری «اسپوتنیک» با انتشار تصاویری از این تظاهرات نوشت که در میان تدابیر شدید امنیتی، هزاران نفر در استانبول علیه گرانی، فقر و دستمزدهای پایین تظاهرات کردند و خواستار استعفای دولت، تامین معیشت انسانی و برقراری عدالت در درآمد و مالیات شدند.

به نوشته اسپوتنیک، هزاران شهروند ترکیه در مرکز استانبول در اعتراض به گرانی، فقر و سیاست‌های اقتصادی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به خیابان آمدند و با سر دادن شعار، خواستار استعفای دولت شدند.

گفتنی است که چند هفته‌ای است که در پی سقوط بی‌سابقه ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، شهرهای مختلف ترکیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش لیر است.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که اردوغان چند هفته پیش وعده داد: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال زایی، هر چیزی را که صحیح است برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است. به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم».

وی گفت: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد. اردوغان متعهد شد به کسانی که وی آنها را فرصت طلب توصیف کرده، اجازه ندهد که از کاهش قیمت لیر سوء استفاده کنند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین قول داد که کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نشود.

حمله پهپادی اوکراین به منطقه خودمختار «دونتسک»

ارتش اوکراین روز جمعه در اقدامی تحریک‌آمیز علیه مسکو، نواحی جمهوری خودمختار «دونتسک» را هدف حمله‌ای پهپادی قرار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از مقامات «جمهوری خلق دونستک» پهپاد اوکراینی یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی را هدف قرار داد اما این بمب عمل نکرد. با این حال حین عملیات خنثی‌سازی آن، دو سرباز کشته شدند.

یکی از مقامات این منطقه خودمختار روس زبان گفت: «یکی از سربازان در محل جان باخت و یکی دیگر از مدافعان جمهوری ما حین وقوع انفجار زخمی شد که متأسفانه صبح امروز در بیمارستان فوت کرد».

این حمله پهپادی در حالی رخ داده است که «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داده است: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست».

این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است».

در این میان، کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از این درگیری‌ها به‌عنوان فرصتی برای اعمال فشار بیشتر علیه روسیه استفاده کرده‌اند. رسانه‌های آمریکایی اخیراً این بحث را مطرح کرده‌اند که روسیه قصد دارد اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله کند.

روز گذشته (شنبه) هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان روز شنبه نشستی را با دستورکار تداوم جوسازی و تهدید علیه روسیه، در شهر لیورپول انگلیس آغاز کردند.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس که میزبانی این نشست را بر عهده دارد در جمع خبرنگاران گفت: «آنچه باید انجام دهیم، بازدارندگی علیه مسیری است که روسیه اتخاذ کرده است».

این مقام انگلیسی مدعی شد: «نشست گروه هفت در این آخر هفته، به نمایش گذاشتن اتحاد بین اقتصادهای بزرگ هم‌فکر است و اینکه ما کاملاً در موضع خود علیه خشونت، خشونت علیه اوکراین قاطع هستیم».

از سوی دیگر «جو بایدن» بامداد یکشنبه (به وقت تهران) مدعی شد به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرده که اگر این کشور به اوکراین حمله کند، «بهای وحشتناکی» خواهد پرداخت و با عواقب اقتصادی ویرانگری روبرو خواهد شد.

وی در این‌باره به خبرنگاران توضیح داد که امکان اعزام نیروهای رزمی زمینی آمریکا به اوکراین در صورت تهاجم روسیه «هیچ‌گاه روی میز نبوده»، هرچند که واشنگتن و ناتو ملزم به اعزام نیروهای بیشتری به کشورهای جناح شرقی ناتو برای تقویت آنها هستند.

این در حالی است که پوتین روز جمعه در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفته بود: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم».

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند».

پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند».

علاوه بر پوتین، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز پنجشنبه در نشستی خبری، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به‌منظور مقابله با ساکنین این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرد و گفت: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند که تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند».

موضع گیری پاپ فرانسیس درباره تنش میان غرب و روسیه

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، در موضع گیری در مورد تنش میان غرب و روسیه بر سر اوکراین، روز یکشنبه خواستار گفتگوی جدی بین المللی برای حل تنش‌ها شد و از هر دو طرف خواست از درگیری مسلحانه اجتناب کنند.

پاپ در سخنرانی خود برای هزاران نفر که در میدان سنت پیتر واتیکان به مناسبت تبریک عید کریسمس آمده بودند گفت: استفاده از اسلحه راهی نیست که بتوان به آن اتکا کرد. باشد که این کریسمس برای اوکراین صلح به همراه بیاورد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه مدعی شد که به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته است که مسکو در صورت حمله به اوکراین بهای وحشتناکی خواهد پرداخته با عواقب اقتصادی ویرانگری روبرو خواهد شد.

اوکراین روسیه را به جمع‌آوری ده‌ها هزار نیرو برای آماده سازی برای یک حمله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ متهم کرده است.

این در حالیست که روسیه ادعای انجام برنامه‌ریزی برای هرگونه حمله را رد کرده و اوکراین و ایالات متحده را به رفتارهای بی ثبات کننده متهم می‌کند و گفته است که برای حفاظت از خود به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد.

پیشنهاد عباس به آمریکا و چند کشور عربی درباره اسرائیل

منابع فلسطینی از پیشنهاد رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به آمریکا و چند کشور عربی مبنی بر ورود فوری این تشکیلات و رژیم صهیونیستی به مذاکرات ترسیم مرزها میان دو طرف خبر دادند.

 یک منبع فلسطینی مطلع به روزنامه الشرق الأوسط گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به آمریکا، مصر، اردن و طرف‌های دیگر پیشنهاد داده است که طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی مذاکرات فوری را برای ترسیم مرزها انجام دهند؛ چراکه دستیابی به مرزهای مشخص برای دو طرف امکان حل و فصل دیگر مسائل را فراهم خواهد کرد.

این منبع گفت که محمود عباس این موضوع را در دیدار با بنی گانتس، وزیر جنگ دولت رژیم صهیونیستی مطرح خواهد کرد و به او می‌گوید که اقدامات اعتماد سازی و حمایت از تشکیلات خودگردان تحت هیچ شرایطی جایگزین مذاکرات سیاسی نخواهد شد.

طبق گفته منبع مذکور، محمود عباس همچنین به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواهد گفت که اگر دولت اسرائیل وارد این مذاکرات نشود، تشکیلات خودگردان ناگزیر به انجام اقداماتی خواهد شد.

این منبع فلسطینی ادامه داد: عباس به گانتس اطلاع خواهد داد که اگر دولت کنونی اسرائیل بر مسیری خارج از مذاکرات سیاسی پافشاری کند، طرحی را که در سخنرانی خود در سازمان ملل مطرح کرد، اجرا خواهد کرد؛ چراکه وضعیت موجود نمی‌تواند به همین شکل ادامه یابد.

محمود عباس سپتامبر گذشته در سخنرانی در سازمان ملل ابتکارعملی را اعلام کرد که طی آن مهلتی یک ساله به اسرائیل داده بود تا به اشغالگری خود پایان دهد یا در غیر این صورت تشکیلات خودگردان اقداماتی را انجام خواهد داد.

در همین حال منابع مطلع دیگر به الشرق الاوسط گفتند که برخی کشورهای منطقه پیام‌هایی را به محمود عباس داده‌اند مبنی بر اینکه شرایط به دلیل ترکیب دولت فعلی اسرائیل اجازه آغاز یک روند سیاسی را نمی‌دهد، این پیام همچنین توسط دولت آمریکا نیز مخابره شده است و به همین دلیل رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ابتکارعملی را مبنی بر آغاز مذاکرات یا تشدید تنش ارائه کرده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا آمریکا ایران روسیه چین اروپا خاورمیانه آلودگی هوا اومیکرون مهدی سعادتی بودجه 1401 مذاکرات وین شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۷۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی : اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به دنبال تصویب کمک‌ها به کی‌یف در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که اوکراین با حمایت ایالات متحده، افغانستان دوم نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، زلنسکی امروز یکشنبه از تصویب کمک 60 میلیارد دلاری برای اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا قدردانی کرد اما از واشنگتن خواست تا فوری این لایحه را به قانون تبدیل کند و انتقال واقعی تسلیحات را پیش ببرد.

وی در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی بیان کرد که تصویب این لایحه یک پیام قدرتمند به روسیه ارسال می‌کند که واشنگتن در کنار کی‌یف می‌ایستد و به افغانستان دوم تبدیل نخواهد شد.

رئیس جمهور اوکراین در این گفتگو ابراز داشت: فکر می‌کنم این حمایت واقعا نیروهای مسلح اوکراین را تقویت می‌کند و ما یک شانس برای پیروزی خواهیم داشت. 

زلنسکی خاطر نشان کرد: ما واقعا باید این را به مرحله نهایی برسانیم تا اینکه کمک ملموسی برای سربازان به زودی در خط مقدم دریافت کنیم.

 مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه با 311 رای موافق و 112 رای مخالف در نهایت کمک 60.84 میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد.

این لایحه اکنون به مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است فرستاده خواهد شد و به احتمال زیاد در آنجا مورد تایید متحدان دولت جو بایدن قرار خواهد گرفت.

این طرح ماه‌هاست به دلیل مخالفت شدید برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در کنگره بلاتکلیف مانده بود.

تقریبا 26 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و روسیه به آرامی در حال پیشروی در شرق اوکراین است و بمباران‌های خود را علیه شهرهای اوکراین افزایش داده است.

سنا قرار است روز سه‌شنبه روند بررسی لایحه تصویب شده توسط مجلس نمایندگان را آغاز کند. انتظار می‌رود تصویب نهایی بعضی اوقات در هفته آینده صورت گیرد که این مساله مسیر را برای امضای نهایی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هموار می‌سازد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • آمریکا آشکارا دارایی‌های روسیه را سرقت می‌کند
  • قدر دانی زلنسکی از آمریکا/ بایدن وعده داد: کمک ها نظامی بسرعت به کی یف ارایه می شود
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • سنگ تمام آمریکا برای کودک‌کش‌ها
  • سنگ آمریکا برای کودک کش‌ها
  • کمک آمریکا به اوکراین باعث طولانی شدن و افزایش تلفات جنگ می‌شود
  • زلنسکی : اوکراین افغانستان دوم نخواهد شد