Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان ظهر روز یک‌شنبه ۲۱ آذرماه، مجتمع تجاری «صالح‌المهدی» در شهر کرمان دچار آتش‌سوزی شد. خوشبختانه در این حادثه، به کسی آسیب نرسید و جز یکی از آتش‌نشان که به‌دلیل حجم زیاد شیشه‌های شکسته، زخمی شده، فرد دیگری صدمه ندیده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در زمینۀ دلایل اولیۀ وقوع آتش‌سوزی در این ساختمان گفت: کارشناسان در حال بررسی هستند و احتمالاً تا ظهر دوشنبه، نتیجه مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن هشدار نسبت به نصب نمای آلومینیوم در ساختمان‌ها اظهار کرد: پشتِ نما، لایه‌ای از قیر وجود دارد و وقت آتش‌سوزی، این دو، مثل بنزین می‌سوزند؛ برای همین است که ما همیشه تأکید داشته‌ایم که از نمای آلومینیوم استفاده نشود. اگر این نما در ساختمان نبود، حداکثر یک طبقه آتش می‌گرفت نه اینکه کل ساختمان شروع به سوختن کند.

رضا میرزایی ادامه داد: در طبقۀ همکف این مجتمع، مغازه‌های زیادی وجود دارد که نگذاشتیم حریق به آن‌ها برسد و برخی از واحدهای طبقات بالا، خالی بودند، آتش‌نشانان از داخل ساختمان آتش را خاموش کردند.

وی در مورد فیلم‌های پخش‌شده در فضای مجازی که مردم می‌گویند آتش‌نشانی دیر رسیده است، گفت: اولین تماسی که با مرکز فرماندهی ما دربارۀ این حادثه گرفته شد، ساعت ۱۲ و ۴۱ دقیقه بوده و ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه نخستین خودروی ما به محل حادثه رسیده و سپس پیاپی، هشت دستگاه خودروی آتش‌نشانی به محل رسیدند و تا ساعت ۱۳ حریق کاملاً مهار شد، اما لکه‌گیری تا حدود ساعت ۱۶ ادامه داشت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان اظهار کرد: همچنین یک آتش‌سوزی دیگر روبه‌روی این ساختمان در محوطۀ خالی، پشت بانک مقابل ساختمان «صالح‌المهدی» رخ داده بود که به نظر می‌رسید مقداری کارتن و زباله در آنجا ریخته شده و احتمالاً کسی آن‌ها را آتش زده بود.

میرزایی بیان کرد: همزمان با اطفای حریق ساختمان، سریعاً این آتش نیز خاموش شد.

وی با بیان اینکه وقتی با خودروی آتش‌نشانی که ۱۰ هزار لیتر آب دارد و به یک پمپ ۶۰۰۰ لیتری متصل است، بخواهید این آتش را خاموش کنید، در عرض پنج دقیقه خالی می‌شود، گفت: مردم فکر می‌کنند که خودروی آتش‌نشانی، آب نداشته است؛ درحالی‌که در این حادثه، چندین‌بار خودروهای آتش‌نشانی با وجود اینکه ظرفیت بالایی دارند، آبگیری کردند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه متأسفانه برخی مردم از این مسایل فنی را مطلع نیسند، گفت: در چنین حریق‌هایی، مجبوریم با مانتیور بزنیم که سریع خاموش شود و همین باعث می‌شود که در عرض پنج دقیقه، خودروی آتش‌نشانی خالی شود، اما برخی فکر می‌کنند خودروی آتش‌نشانی به دریا وصل است!

میرزایی افزود: پس از اعلام گزارش حریق، ابتدا اولین خودروی پیشرو می‌آید که برخی ۱۵۰۰ لیتر و برخی ۲۵۰۰ لیتر آب دارند که به‌سرعت خالی می‌شوند.

وی درخصوص مصدومیت یکی از آتش‌نشانان گفت: یکی از همکاران ما، چون شیشه‌های ساختمان شکسته شده و در حال ریزش بود، از ناحیۀ دست زخمی شد که دست او چند بخیه خورده است.

میرزایی همچنین درباره ایمنی این ساختمان گفت: قبلاً شهرداری به مالک این ساختمان اخطار داده‌ است؛ سیستم اعلام و اطفای حریق ندارد و متأسفانه وضعیت خیلی نابسامانی دارد.

وی افزود: متأسفانه چنین ساختمان‌هایی در شهر کرمان زیاد داریم که مدام به مالکان آن‌ها اخطار می‌دهیم، اما پشتوانۀ قانونی باید باشد تا سیستم اعلام و اطفای حریق نصب کنند.

اگر ساختمان ۲۰ طبقه هم بود، نمای آلومینیوم کاملاً می‌سوخت

صالح المهدی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان ادامه داد: البته حتی در صورت وجود سیستم اعلام و اطفای حریق در این ساختمان، چون نمای آلومینیوم داشت، آتش‌سوزی گسترده می‌شد و اگر ۲۰ طبقه هم بود، نما کاملاً می‌سوخت.

میرزایی افزود: خیلی تأکید داریم که از این نوع نما استفاده نشود، ولی توجهی نمی‌شود و حتی برخی ساختمان‌های مسکونی هم متأسفانه این نما را نصب می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یکی از فیلم‌هایی که از این حادثه منتشر شده، یکی از شهروندان حاضر در محل، از نبود نردبان گلایه می‌کند که عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه کرده است، در مورد تجهیزات اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه بیان کرد: یک نردبان ۳۲ متری داریم، اما برای اطفای حریق این ساختمان، نردبان ۵۰ متر به بالا نیاز است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در عین حال بیان کرد: اما شرایط این ساختمان و حریق هم متفاوت بود؛ اگر یک نردبان ۵۰ متری جلوی ساختمان بود، حداقل ۱۰ دقیقه طول می‌کشید تا عملیاتی شود.

میرزایی افزود: چنین نردبانی وقتی مناسب بود که افراد زیادی در ساختمان محبوس شده باشند؛ بنابراین، با عملیاتی کردن نردبان در خیابان پشت مجتمع، افراد را نجات می‌دادیم.

وی ادامه داد: بلندترین نردبان بالای ۶۰ متر ارتفاع و حدود ۶۰ میلیارد تومان قیمت دارد که خرید آن زمان می‌برد؛ در چنین شرایطی، آتش‌نشان مجبور است حریق را با بالا رفتن از پله‌ها و از داخل خاموش کند.

میرزایی با بیان اینکه در این حادثه، همکاران ما شش طبقه شلنگ آب را بالا کشیدند، گفت: اما مردم ظاهر کار را می‌بینند.البته اگر تجهیزات انفرادی بیشتری داشتیم، بهتر عمل می‌کردیم.

صالح المهدی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان افزود: اکنون، به ۱۰۰ دستگاه تنفسی نیاز داریم؛ ۴۰ دستگاه‌ تنفسی ما در این حادثه خالی شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان اینکه وجود تجهیزات انفرادی فراوان و خودروهای با ظرفیت بالای آب و پیشرفته، برای اطفای حریق خیلی مهم است، گفت: آتش‌سوزیِ روز یکشنبه در پیک ترافیک بود؛ از زمانی که مطلع شدم، با خودرویی که چراغِ ‌گردان نداشت، حدود شش‌هفت دقیقه طول کشید تا از بلوار «آزادگان» به محل حادثه رسیدم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان میرزایی افزود: هیچ خودرویی زودتر از چهار دقیقه نمی‌توانست به محل حادثه برسد.

وی ادامه داد: خوشبختانه راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی به‌موقع رسیدند، مسیر را بستند و اقدامات لازم را انجام دادند؛ اورژانس هم فوراً رسید و هلال‌احمر نیز چهارپنج اکیپ امدادی فرستاد و همکاری خیلی خوبی را بین دستگاه‌های امدادی شاهد بودیم که جای تشکر دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی کرمان آتش سوزي خودروی آتش نشانی نمای آلومینیوم صالح المهدی اطفای حریق ساختمان ها آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد فرماندار از کمبود امکانات، تجهیزات ونیرو درآتش نشانی

فرید یعقوبی در دیدار با رفتگران وآتش نشانان ملکان گفت:متاسفانه امکاناتی که در این شهرستان وجود دارد جوابگوی نیاز‌ها نیست.

وی افزود:اگر در یک زمان دو اتفاق حریق روی دهد تعداد نیرو وامکانت وجود برای هر دو وجود ندارد واین موجب بالا رفتن خسارت می‌شود.

وی همچنین با اشاره با ساخت ساختمان‌ها وآپارتمان‌های چند طبقه افزود:در صورت حریق در چنین مساکنی نردبان وبالا برنده نیز در ملکان ولیلان وجود ندارد.

فرماندار ملکان خواستار تامین تجهیزات وامکانات وهمچنین تامین نیروی لازم ومجرب در این زمینه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • انفجار گاز در یک منزل مسکونی در شهر بندر امام خمینی
  • فوت مرد میانسال در تصادف پرشیا و تریلر در تهران + عکس
  • ایجاد خودروی ارتباط سیار در آتش‌نشانی قم
  • اطفای حریق پنبه یک دستگاه تریلی در چمن بید
  • انتقاد فرماندار از کمبود امکانات، تجهیزات ونیرو درآتش نشانی
  • شتر‌ها حادثه ساز شدند
  • جزییات حریق در بازارچه صیقلان رشت/یک مغازه در آتش سوخت
  • آتش‌سوزی خودرو در پارکینگ یک مجتمع مسکونی
  • حریق در یک مجتمع مسکونی ۱۸ طبقه + عکس
  • جزئیات آتش گرفتن خودروی برلیانس در پارکینگ یک مجتمع مسکونی