Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@19:03:56 GMT

کاهش ۵۱ درصدی درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۱۸۴۴۴

کاهش ۵۱ درصدی درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته

گزارش بارش‌ها در کشور نشان می‌دهد، از ابتدای سال آبی‌جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا ۱۹ آذرماه) ۳۳.۵ میلی‌متر بارندگی را در کشور شاهد بودیم که حاکی از کاهش ۳۳ درصدی بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت است.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۱۹ آذرماه به ۳۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۶۸.۴ میلی‌متر) کاهش ۵۱ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۴۹.۶ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بعد از بارندگی‌های هفته گذشته نگاهی به وضعیت بارش مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۴۳۰.۶ میلی‌متر، مازندران با ۲۴۳.۸ میلی‌متر و گلستان با ۱۱۲.۹ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بررسی بارش‌ها در سراسر کشور حاکی از این است که در حال حاضر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان هرمزگان با ۴.۹ میلی‌متر، سمنان با ۵.۹ میلی‌متر و سیستان و بلوچستان نیز با ۶ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۱۹ آذرماه بوده‌اند.

طبق این آمار، میزان بارندگی در دو استان فارس و بوشهر نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۸۴ و ۷۴ درصد کاهش داشته، هرچند از ۳۱ استان کشور که بارندگی مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند نیز ۲۷ استان دارای کاهش بارش هستند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: هواشناسی بارش باران میلی متر بارندگی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار سفرهای نوروز و عید فطر اعلام شد / رشد ۵ درصدی اقامت‎‌ها نسبت به سال گذشته

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر شب اقامت ثبت شده ا که ۵ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌اصغر شالبافیان، ضمن گرامیداشت یاد شهدای کنسولگری ایران در سوریه را گرامی داشت و جمع‌بندی آمار اقامت و اسکان‌های نوروزی ۱۴۰۳ را به این ترتیب اظهار کرد: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین امسال ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر شب اقامت ثبت شده است، که ۵ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد؛ این آمار در اقامتگاه‌های رسمی ۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و رویکرد ستاد ملزم کردن به استفاده از ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی است.

وی افزود: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر و اردبیل به ترتیب بیشترین اقامت را داشته‌اند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به تغییر رفتار سفر در نوروز سال ۱۴۰۳ گفت: در نوروز امسال سه موج سفر را تجربه کردیم، که در موج اول به دلیل تغییرات اقلیمی با کاهش سفر مواجه بودیم و موج دوم مشابه مدت زمان سال گذشته بود و تعطیلات عید فطر که موج سوم سفرها شکل گرفت با افزایش سفرها مواجه شدیم. تحلیل این روند نشان می‌دهد هر سال متناسب با آن سال باید برنامه‌ریزی شود.

شالبافیان در ادامه یادآور شد: بیش از یک میلیون نفر در نوروز به صورت تمام‌وقت و موقت و داوطلبانه همکاری داشتند و به تناسب تصمیم‌هایی که گرفته شد نسبت به گذشته بهبودهایی داشتیم، که از آن جمله، عضویت شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی بود که سبب کاهش مشکلات سوخت‌رسانی شد و با تقویت کمپین ۶۰_۳۰ در راستای کاهش تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای اقدام شد.

وی شناسایی برخی آسیب‌ها به‌ویژه برای کاهش سوانح جاده‌ای و مسمومیت‌های ناشی از گاز CO که افزایش پیدا کرده بود، اشاره کرد و از تمرکز این ستاد روی موضوع کاهش سوانح جاده‌ای و تهیه طرحی در این‌باره و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت و افزود: براساس این طرح دستگاه‌های مختلف مسئولیت‌هایی پیدا کردند. کشور برای این موضوع به قدری هزینه می‌دهد که نباید به ۱۵ روز نوروز محدود شد و این طرح به مدیریت سفر در طول سال کمک می‌کند.

رئیس ستاد سفر همچنین به راه‌اندازی مجموعاً ۱۰۴۷ بازارچه صنایع دستی در محورهای سفر اشاره کرد.

این خبر درحال تکمیل است...

منبع: ایسنا

کد خبر 744787

دیگر خبرها

  • ثبت ۲۴۶ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان غربی
  • میانگین بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • شروع بارندگی در استان یزد
  • آمار سفرهای نوروز و عید فطر اعلام شد / رشد ۵ درصدی اقامت‎‌ها نسبت به سال گذشته
  • نگرانی برای تامین آب استان ها؛ خالی ماندن سد‌ها
  • فعلا خبری از بارش‌های چشمگیر در کرمانشاه نیست/ رشد ۱۶ درصدی بارش‌ها
  • از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در استان کرمان تا آماده‌باش دستگاه‌ها برای بارش‌های پیش‌رو
  • افزایش ۱۴ درصدی بارش‌های اردبیل طی سامانه اخیر
  • افزایش ۱۴ درصدی بارش های اردبیل طی سال‌های اخیر
  • کاهش ۴.۴ درصدی میانگین بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲ در لرستان