Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، علی باقری‌کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی روز گذشته با انتشار پیامی توئیتری، گفت‌وگوهای انجام‌شده را رو به پیشرفت خواند و خبر از وقفه‌ای چندروزه و کوتاه در مذاکرات هسته‌ای داد، پیشرفت در روند مذاکرات گزاره‌ای است که علاوه‌بر باقری، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین نیز به آن اذعان داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میخائیل اولیانوف روز گذشته پس از نشست سه‌جانبه با مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و چین، به خبرنگاران گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته که جزئیات آن در روزهای آینده ارائه خواهد شد. همزمان با انتشار اخبار مربوط به پیشرفت در مذاکرات خبری نیز در فضای رسانه‌های داخلی منتشر شد با این مضمون که: «طرفین در رایزنی‌های خود توانسته‌اند به پیش‌نویس جدیدی با اعمال نظرات ایران دست یابند که درصورت نهایی شدن، این متن مبنای رایزنی‌های آتی قرار خواهد گرفت.»
 


در همین رابطه روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با علیرضا کوهکن، کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

پیش‌نویس جدید نشان‌دهنده پیشرفت در مذاکرات است

- اصولا وقتی متن‌ها در مذاکرات نهایی نشده، متن پیش‌نویس ارائه دادن یک امر عادی است. معنی این متن‌های پیش‌نویس این نیست که وقتی یک چیز جدید روی میز مذاکره گذاشته می‌شود، در کل متن‌های قبلی کنار می‌رود.

- مذاکرات چندجانبه‌ و متعددی بین روسا و کارشناسان انجام می‌شود که در این مذاکرات خیلی وقت‌ها همان مباحث قبلی کامل می‌شوند یا به مباحث جدیدی در مذاکرات می‌‌رسند، به‌طوری‌که این متن‌ها را داخل متن می‌آورند. و این تغییرات متنی جدید می‌شود که با قبلی‌ها متفاوت است.

- هر مورد اختلافی که حل می‌شود، یا هر راه‌حلی که برای مساله‌ای که قبلا روی آن فکر نشده بود، پیش می‌آید، زمانی که در متن قرار می‌گیرد، آن متن خودش یک نسخه جدید است. همه اینها نشان‌دهنده پیشرفت در مذاکرات است.

طرف‌های غربی در میز مذاکرات و در فضای بیرونی رفتار متفاوت دارند

- طرف‌های غربی در میز مذاکرات و در فضای بیرونی، دو نوع رفتار کاملا متفاوت دارند. یعنی ما یک رفتار از طرف هیات مذاکره‌کننده داریم که نتایجش را در صحبت‌های تیم مذاکره‌کننده می‌بینیم که فضا روبه‌جلو ارزیابی می‌شود، یک رفتار هم در فضای بیرونی غربی می‌بینیم که بیشتر هدفش افکار عمومی است، چون اصولا تحریم مخاطبش افکار عمومی است که در آن فضای بیرونی، فعالیتی روانی بر ضد ایران صورت می‌گیرد.

- یکی از چیزهایی که مطرح می‌شود این است که ما داریم به آخرین زمان‌های عمر برجام می‌رسیم و اگر شرایط تغییر کند ما دیگر امیدی به احیای برجام نخواهیم داشت. در این بین نکته جالب اینجاست که منظورشان این است که ایران یا باید پیشرفت هسته‌ای‌ا‌ش را متوقف کند یا پیشنهاد ما را بپذیرد.

- مثلا زمانِ پایان دسامبر را مطرح کرده بودند. وقتی ما می‌گوییم پیشرفت‌ها با تحریم کردن شما متناظر بوده و می‌گوییم مگر شما تحریم‌ها را متوقف کردید که ما پیشرفت‌ها را متوقف کنیم، می‌گویند نه اینها ربطی به هم ندارد و ما چنین رفتاری را در بیانیه تروئیکای اروپا در جلسه شورای امنیت دیدیم و چنین موارد متعددی را این روزها در این‌باره می‌شنویم.

غربی‌ها مذاکره با نیت و اراده خوب را با قطعنامه زیر سوال می‌برند

- البته بحث تحریم‌ها را ما فقط در این قالب نباید ببینیم. آمریکایی‌ها دارند یک کار حقوقی هم انجام می‌دهند یعنی آنها می‌گویند ضمن اینکه می‌گوییم تحریم‌ها باید رفع شود، تحریم می‌کنند و می‌خواهند نشان دهند که موضوع ادعای حقوق بشر یا موضوع ادعای حق موشکی-که تحریم‌های آخر مربوط به آنهاست-، این ارتباطی با تحریم‌های هسته‌ای ندارد و حتی درصورت رفع تحریم‌ها، این تحریم‌های حقوق بشری باقی خواهند ماند. 

- درباره قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد هم، این قطعنامه مباحثش از قبل فراهم شده بود، چون قبل از قطعنامه شدن یک فضاسازی و مقدمه‌ای داشته است. ولی این قطعنامه یک اثر واقعی در مذاکرات دارد، وقتی آنها حین مذاکرات تحریم می‌کنند، مذاکره با نیت خوب و با اراده خوب را کاملا زیر سوال می‌برند و به فضای متلاطم دامن می‌زنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: توافق هسته ای مذاکرات حقوق بشر تحریم ها پیشرفت در مذاکرات مذاکره کننده فضای بیرونی پیش نویس تحریم ها هسته ای متن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۲۷۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک‌های نقطه‌زن؛ نشان دهنده قدرت علمی ایران

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس درباره جنگ هراسی و تاثیر بر اقتصاد گفت: معتقدم این جنگ هراسی، برای سرمایه‌گذاری در کشور هراسی ایجاد نکرده است و تاثیرگذار نیست. ما تجربه سخترین شرایط را در دفاع مقدس داشته‎ایم؛ اما در همان دوران، توانستیم اقتصاد را در منابع مختلف ببریم و پیشرفت کنیم. این جنگ هراسی بر زمینه‌های اقتصادی که در کشور فراهم است، تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد حسین یادگاری، رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس درباره عملیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم غاصب گفت: وعده صادق پاسخ دندان شکنانه جمهوری اسلامی به حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیست به کنسولگری ایران بود که در آن حمله تعداد هفت نفر از بزرگواران سپاه و تعدادی از افراد کنسولگری به شهادت رسیدند.

وی افزود: جواب ایران در مقابل حمله اسرائیل با قاطعیت بود و از همان مناطق که به کنسولگری ما حمله کردند جمهوری اسلامی نیز سه نقطه صهونیست‌ها را زد؛ این جواب پاسخگوی اتفاقاتی که برای ما پیش آوردند نبود، ولی جواب قاطعانه بود. خبرگزاری‌های غربی هم به این موضوع اذعان کردند که قدرت موشکی ایران خوب و اثرگذار بوده است؛ از این رو «وعده صادق» به نحوه مطلوب انجام شد.

یادگاری بیان کرد: یکی از نتایج اصلی این حمله، قدرت بازدارندگی ما در مقابل ابر قدرت هاست. دیگر دوران بزن دررو به پایان رسیده است. هر کشوری بخواهد تعرضی به کشور ما کند، ایران پاسخ دندان شکنانه خواهد داد.

وی ادامه داد: در اوایل دفاع مقدس هنگامی که به شهر‌های ما از سوی صدام حمله شد، ایران در روز‌های اول توان مقابله نداشت؛ اما امروز شاهد هستیم که با قدرت علمی توانسته ایم موشک‌های نقطه زن بسازیم. این موشک‌ها نشان دهنده قدرت علمی ماست. با وجود اینکه در شرایط تحریم هستیم؛ اما به قدرت نظامی رسیده ایم و می‌توانیم در مقابل کشور‌های ابر قدرت ایستادگی کنیم.

یادگاری با بیان اینکه دانشگاهیان نقش موثری در پیشرفت کشور دارند، گفت: دانشگاهیان در مباحث علمی مختلف همانند قدرت نظامی، نانو بیوتکنولوژی، هوا فضا، پرتاپ کردن موشک بسیار قدرتمند و توانمند شده‌اند، پیشرفت‌های کشور مرهون زحمات دانشگاهیان است.

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس درباره جنگ هراسی و تاثیر بر اقتصاد گفت: معتقدم این جنگ هراسی، برای سرمایه گذاری در کشور هراسی ایجاد نکرده است و تاثیرگذار نیست. ما تجربه سخترین شرایط را در دفاع مقدس داشته ایم؛ اما در همان دوران، توانیستم اقتصاد را در منابع مختلف همانند کشاورزی و صنعت پیش ببریم و پیشرفت کنیم. پیشرفت‌های امروز نیز نشان دهنده نتیجه تلاش و پیشرفت در دوران گذشته است. این جنگ هراسی بر زمینه‌های اقتصادی که در کشور فراهم است، تاثیری نخواهد داشت و کشور ایران هم تاکید کرده است که در مقابل حمله اسرائیل جواب دندان شکن خواهد داد.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • روبن آموریم با وست هم به توافق نرسید
  • موشک‌های نقطه‌زن؛ نشان دهنده قدرت علمی ایران
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای