Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی که برخی اظهارنظرها، سطح خوش‌بینی ناظران را نسبت به آینده مذاکرات وین بیشتر کرده است، برخی کارشناسان معتقدند که مذاکرات وین به مرحله ای رسیده است که آخرین فرصت محسوب می شوند.

 سفیر روسیه در آمریکا، خواستار انعطاف پذیری طرفها در مذاکرات وین شد
«آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در آمریکا خواستار انعطاف حداکثری طرفهای مذاکرات وین بخصوص آمریکا برای از سرگیری اجرای موثر توافق برجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا در گفت و گو با نشریه نیوزویک که بخش هایی از آن در خبرگزاری تاس روسیه منتشر شد، اظهار داشت: ایالات متحده و ایران در جستجوی راه حلی برای مساله احیای برجام باید حداکثر انعطاف را ازخود نشان دهند.
وی افزود: ما اطمینان داریم که هم ایران و هم آمریکا هیچ علاقه ای به تشدید تنش ها ندارند. به همین خاطر از همه طرف ها دعوت می کنیم حداکثر انعطاف را ازخود نشان دهند و سهم خود را در یافتن راه حلی قابل قبول برای یکدیگر ادا کنند.
سفیر روسیه تصریح کرد: توافق هسته ای از همه لحاظ مناسب ترین ترکیب تعهدات و منافع هم برای شرکت کنندگان و هم برای کل جامعه بشری است.

مسکو: امیدواریم در دور هشتم مذاکرات وین توافق حاصل شود
وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات «وین» به سرعت به نتیجه رسیده و توافق حاصل شود.
وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) با اشاره به پایان دور هفتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد و توافق حاصل شود.
بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که دور بعدی مذاکرات وین در مدت زمان کوتاهی به پایان برسد و طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق برسد.
در این بیانیه این گونه آمده است: «در 17 دسامبر (جمعه 26 آذر ماه)، کمیسیون مشترک کشورهای عضو برجام به دور هفتم مذاکرات وین برای احیای اجرای کامل "توافق هسته‌ای" پایان دادند».
در ادامه این بیانیه تأکید شده است: «پیشرفت‌های مهمی مشاهده شد که اجازه می‌دهد که تلاش‌ها و همکاری‌های بیشتر وارد مرحله جدیدی شود. هیأت‌ها رایزنی های بیشتری را در پایتخت‌ها انجام خواهند داد».
وزارت خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که احتمالاً دور بعدی مذاکرات وین در آینده‌ای بسیار نزدیک از سرگرفته می‌شود.
وزارت خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد: «طرف‌ها آمادگی خود را برای انجام هرگونه تلاش ممکن به طوریکه دور هشتم مذاکرات به دستاورد یک توافق قابل قبول طرف‌ها در مدت زمان کوتاه منجر شود، ابراز کرده‌اند».
با این حال وزارت خارجه روسیه همچنین در ادامه افزود که همچنان مسائل سیاسی دشوار زیادی باقی است اما همه طرف‌های مذاکره‌کنندگان عزم خود را برای تلاش برای عمل به سریع‌ترین وظیفه مشترک یعنی بازگرداندن برجام به چارچوب مورد توافق اولیه، بدون «ضمائم» و «معافیت‌ها» تأیید می‌کنند.

مورا: مبنای نهایی برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین آماده شده است
هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: در دور اخیر مذاکرات وین با گنجاندن ایده‌های جدید ایران در متن اصلی، مبنای نهایی توافق آماده شد و هیئت‌های مذاکره‌کننده در دور هشتم به رایزنی‌های خود ادامه خواهند داد.
انریکه مورا در توییت‌هایی در پاسخ به سؤال‌های مطرح‌شده برخی از خبرنگاران بین‌المللی در مورد نحوه شمارش دورهای مذاکرات وین نوشت: منطق و مقصود خاص دور 7 مذاکرات مشتمل بر سه مرحله بود: دخیل ساختن هیات جدید جمهوری اسلامی در مذاکرات جاری که روش کار نسبتاً پخته‌ای دارد، رایزنی در مورد ایده‌های جدید دولت جدید (ایران) و بررسی تمایل دیگر هیات‌ها برای گنجاندن این ایده‌ها در متن اصلی که مبنای پذیرفته‌شده برای نتیجه نهایی گفت‌وگوهای وین است.
معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا افزود: "دور 7.5" در مورد مرحله سوم (تصمیم طرف‌های دیگر در مورد گنجاندن ایده‌های جدید ایران در متن نهایی توافق وین) بود که دشوارترین آنها به شمار می‌رفت و در غیر این صورت دور هفتم ناتمام می‌ماند.
در توییت دیگر مورا آمده است: اکنون ما مبنای مشترکی در اختیار داریم که گرچه هنوز در مورد بخش مرتبط با برداشتن تحریم‌ها نهایی نشده ولی این بخش، حائز یک استدلال درونی متفاوت است و لذا مسئله مهمی نیست. امیدوارم که دلیل اطلاق دور هشتم به دور بعدی مذاکرات روشن شده باشد.
مورا دیشب (26 آذر) نیز پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود که مشارکت‌کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق 1394 دست یافتند.
به بیان وی، این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادهای مختلف گروه 1+4 و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.
وی عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال 94 گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

تروئیکای اروپا: آماده ادامه گفت‌وگوها با ایران هستیم
مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی طی بیانیه‌ای با اشاره به توقف مذاکرات در وین، گفتند که این سه کشور به همراه شرکای روس، چین و آمریکا آماده ادامه مذاکرات هستند.
مذاکره کنندگان اروپایی در مذاکرات وین اعلام کردند که طی 24 ساعت گذشته پیشرفت‌های فنی در مذاکرات حاصل شده بود.
بر اساس متنی که به مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی نسبت داده شده، این سه مذاکره کننده اعلام کردند که پیشرفت‌های حاصل شده در 24 ساعت گذشته، تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است.
مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی گفتند که این سه کشور به همراه چین، روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، انتظار داشته‌اند که گفت‌وگوها در تاریخ 29 نوامبر (8 شهریور) بر اساس متن ماه ژوئن به عنوان اساسی برای مذاکرات از سرگرفته شود.
در این بیانیه آمده است: «به همراه شرکای چینی، روسیه و آمریکایی آماده ادامه گفت‌وگوها هستیم».
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به همراه تیم‌های خود به طور کامل آماده تعامل در مذاکرات در تمامی جنبه‌های بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم. (ادامه) این مذاکرات روز به روز ضروری‌تر می‌شود».

ایستگاه آخر یا آخرین فرصت
به نظر می‌رسد اظهارات "انریکه مورا" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان هفتمین دور از مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 سطح خوش‌بینی ناظران را نسبت به آینده هشتمین دور از مذاکرات لغو تحریم‌‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران تقویت کرده است.
همچنین علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین با تاکید براینکه سرعت دستیابی به توافق بستگی به اراده طرف مقابل دارد، گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌ وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم.
عده‌ای معتقدند فضای مثبتی که در دور هفتم مذاکرات به‌ویژه در دیدارهای گذشته حاکم بود به دلیل پذیرش طرف اروپایی مبنی بر گنجاندن پیشنهادهای ایران به‌ویژه ساز و کار رفع تحریم‌ها در جدول کلی نتایح شش دور گذشته و همچنین عدم وجود گزینه‌ای دیگر در نزد طرف‌های اروپایی و همچنین آمریکا به غیر از گزینه دیپلماسی و مذاکرات در تعامل با ایران، بود کشوری که ثابت کرد تنها طرفی است که به امضای خود در توافق هسته‌ای و نیز تمام تعهدات هسته‌ای خود پایبند است.
از سوی دیگر  کارشناسان معتقدند که درست است که مذاکرات وین به مرحله ای رسیده است که آخرین فرصت محسوب می شوند اما آخرین فرصت برای طرف غربی است.
کارشناسان سیاسی معتقدند کشورهای غربی ادعا می کنند که این مرحله آخرین فرصت ایران برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین است در حالی که ایرانی ها عکس این اعتقاد را دارند و معتقدند که آخرن فرصت غربی هاست.
کارشناسان می گویند شرایط منطقه ای به نفع طرف ایرانی در مذاکرات وین در حال تغییر است.
تحلیلگران می گویند که توافق هسته ای سابق در شرایط خاصی صورت گرفته است. در ان زمان جنگ در عراق و سوریه در جریان بود و جنگ یمن هم آغاز شده بود و طرف آمریکایی و اسرائیلی به نتایج این جنگ ها امید زیادی داشتند، لذا پس از توافق،ایران در محاصره سیاسی و ژئوپولتیک قرار خواهد گرفت و مجبور می شود درباره امنیت منطقه وارد مذاکره شود. درحالی که شرایط الان تغییر کرده است آمریکا در حالی نظاره گر شرایط منطقه ای شده و می کوشد که ایران را هم درگیر این شرایط کند که همه جنگ های منطقه ای در سوریه و عراق و یمن را باخته است و لذا مذاکرات منطقه ای هم به نفعش نیست.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مذاکرات وین ابراز امیدواری وزارت خارجه روسیه دور هشتم مذاکرات مذاکره کنندگان تروئیکای اروپا مذاکرات وین اتحادیه اروپا توافق هسته ای مذاکره کننده آخرین فرصت سفیر روسیه گفت وگوها منطقه ای دور هفتم تحریم ها ایده ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۰۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند

به گزارش جماران؛ خبرگزاری ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا، نوشت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

این خبرگزاری افزود: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

دیگر خبرها

  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • خبرگزاری ایرنا: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست/ باقری‌کنی، مذاکرات رفع تحریم را پیگیری می‌کند
  • مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست
  • امضای قراردادهای ریلی بین FESCO روسیه و پنج شرکت لجستیکی چینی
  • تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین
  • جزئیات آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه/ حماس توافق پیشنهادی آمریکا و مصر را رد کرد
  • جهش واردات نفت چین از روسیه