Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه سمنان، محمد جواد دهقانی در آیین مجازی تقدیر از پژوهشگران دانشگاه سمنان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری ، گفت: اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱ سهم مشارکت بین المللی در فعالیت های پژوهشی در قالب انتشار مقالات و مستندات علمی و به عبارت دیگر دیپلماسی علمی کشور از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۴ درصد و بالاترین میزان در طول ۲۰ سال اخیر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هرچند اطلاعات در سال ۲۰۲۱ هنوز تکمیل نشده است، افزود:  در مقایسه سال  ۲۰۲۰ با سال ۲۰۱۹  مشخص می شود که جمهوری اسلامی ایران با ۱۲.۵درصد رشد، و با اختلاف ۱۴ صدم درصد با هند، جایگاه دوم دنیا از لحاظ رشد دیپلماسی علمی دنیا را کسب کرده است و کشور مالزی با رشد ۱۲ درصد در جایگاه سوم و کشورهای تایوان و ترکیه به ترتیب در جایگاه بعد قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها از جمله سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است تصریح کرد : مشارکت علمی زمینه را برای دیپلماسی علمی باز می کند و یک پژوهش می تواند حاصل فعالیت یک پژوهشگر یا مشارکت علمی چند پژوهشگر از یک کشور یا بیش از یک کشور باشد که بیشتر با هدف گسترش مرزهای دانش صورت می پذیرد.

دهقانی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۱ سهم مقالات با مشارکت بین الملل از کل مقالات کشور حدود ۱۶.۵ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۹.۷درصد و در سال های بعد به تدریج افزایش یافت به طوری که  در سال ۲۰۱۸ به ۲۴ درصد و در سال های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲۷.۲درصد، ۳۰.۵ درصد و ۳۴.۲ درصد افزایش یافت.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) گفت: در دیپلماسی علمی دو کشور ایران و هند تقریباً رشد نزدیکی را تجربه کرده اند به نحوی که اگر رقم رشد را به بالا گرد کنیم عدد ۱۳درصد برای هر دو کشور است، به عبارت دیگر، تفاوت ایران و هند از لحاظ رشد دیپلماسی علمی ناچیز است، هر چند این دو کشور از لحاظ تعداد مقالات منتشر شده در یک سطح نیستند.

دهقانی گفت : بعد از ایران و هند کشور مالزی و تایوان هر کدام با حدود ۱۲درصد رشد در دیپلماسی علم در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند و ترکیه نیز در دیپلماسی علمی در زمره کشورهای برتر است که  با ۱۰درصد رشد در جایگاه پنجم از لحاظ سهم مقالات با مشارکت بین الملل از کل مقالاتش قرار دارد.

به گفته وی ، بعد از ترکیه، اندونزی، ژاپن، لهستان و کره جنوبی قرار دارند که بین ۵ تا ۷ درصد رشد در مقالات با مشارکت بین الملل خود داشته اند. در بین کلیه قدرت های علمی دنیا فقط دو کشور ایتالیا و چین از لحاظ رشد دیپلماسی علم رشد منفی را تجربه کرده اند.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوریISC)  )  ادامه داد: با محاسبه رشد سهم مقالات منتشر شده با مشارکت بین الملل در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ مشخص شد که در ایران، حوزه فنی و مهندسی با ۱۸ درصد بیشترین میزان رشد را داشت، بعد از آن حوزه علوم انسانی قرار دارد که ۱۷ درصد رشد را تجربه کرد و در جایگاه سوم علوم پزشکی قرار دارد که رشد این حوزه برابر با ۱۳درصد بود، حوزه علوم پایه با ۱۲درصد و حوزه علوم اجتماعی با ۱۱درصد و سپس حوزه علوم کشاورزی با ۸ درصد در جایگاههای بعدی قرار گرفته اند.

علوم فنی و مهندسی ایران در صدر انتشارات تخصصی

دهقانی با بیان اینکه  در سال ۲۰۲۰ علوم فنی و مهندسی و علوم پایه ۳۴ درصد از مقالاتشان به صورت مشارکت بین الملل منتشر شده است اظهار داشت :  این دو حوزه موضوعی بالاترین سهم را در بین حوزه های موضوعی به خود اختصاص داده اند. بعد از این دو حوزه، حوزه های موضوعی علوم اجتماعی و کشاورزی با ۳۱ درصد ، علوم پزشکی با ۲۵ درصد و علوم انسانی با ۱۹درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند.

 وی گفت: هر چند رشد مشارکت پژوهشگران کشور با سایر کشورها در سال های اخیر خود به پیشتوانه فعالیت ها و برنامه ریزهای مختلف صورت گرفته است، اما استفاده از ظرفیت ایجاد شده به واسطه همکاری پژوهشگران ایران با سایر کشورها مقوله ای است که خود نیاز به برنامه جداگانه ای دارد.

دهقانی خاطر نشان کرد :  اهمیت این مسئله مبتنی بر سند سیاست های کلان علم و فناوری که بر گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی به ویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور تاکید دارد قابل تبیین است.

در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ نفر پژوهشگر یک درصد برتر در دانشگاه سمنان شناسایی و معرفی شدند.

دانشگاه سمنان با ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۳۸۰ عضو هیات علمی، دانشگاه جامع استان محسوب می شود.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سمنان دانشگاه های جهان اسلام دانشگاه های ایرانی فناوری دانشگاه علمی پروندهٔ خبری تولید و رونق اشتغال استان سمنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سمنان وزارت علوم تحقیقات و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سمنان دانشگاه های جهان اسلام دانشگاه های ایرانی فناوری دانشگاه علمی مشارکت بین الملل رشد دیپلماسی علم سایر کشورها دیپلماسی علمی دانشگاه سمنان علم و فناوری حوزه علوم سال ۲۰۲۱ درصد رشد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۲۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین

دیدبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت از کمبود متخصص بیهوشی اتاق عمل در بیمارستان‌های استان گلایه کرد و گفت: کمترین فارغ‌التحصیل در رشته بیهوشی در استان قزوین در سال‌های اخیر وجود دارد و این آمار رو به کاهش است.

دیدبان افزود: در بخش MRI در استان قزوین پنج دستگاه فعال داریم.

این مقام حوزه بهداشت و درمان استان قزوین گفت: هم اکنون در استان قزوین ۲ مرکز جراحی چشم وجود دارد و به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص رتبه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه ۱۸ را دارد.

دیدبان در ادامه از رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حوزه غذا و دارو خبر داد.

ارائه بیش از ۴۵۰ نوع خدمات در مراکز بهداشت و درمان و خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و درمان استان است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به آنها اشاره کرد.

کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ حوزه نظارتی فعالیت‌های مستمری داشته که ماحصل آن ۲ هزار و ۳۷۶ نظارت انجام شده است.

کشاورز در خصوص فعالیت‌های نظارتی اظهارداشت: ۱۶۱ مورد اخطار کتبی، ۳۱ مورد تعزیرات، ده مورد نظام پزشکی، چهار مورد دادسرا و یک مورد پلمب انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از سایر استان‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • فعالیت‌های تحقیقاتی و استنادی مبنای ارتقاء رتبه استادان است
  • آمادگی وزارت علوم برای همکاری با بریکس در حوزه آموزش‌های مهارتی
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • دست‌یابی دو نشریه علمی دانشگاه یزد به جایگاه بین‌المللی و رتبه علمی
  • تحلیل جایگاه دانشگاه تهران در حوزه‌های علوم‌ مختلف
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی
  • آمریکا حکمرانی علم را به کشورهای نوظهور می‌بازد