Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:34:29 GMT

پاییز خشک و امید به بارش زمستانی در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۴۶۰۷

پاییز خشک و امید به بارش زمستانی در خراسان جنوبی

به گزارش روز یکشنبه ایرنا براساس ایستگاه‌های مبنا از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (ابتدای مهر ماه تاکنون) میانگین کل بارش‌های استان خراسان جنوبی حدود هشت میلیمتر بوده است که این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت حدود ۳۷ درصد کاهش داشته و حتی در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته که خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر اعلام شد، ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال آبی - زراعی در ایران از اول مهر هر سال شروع می‌شود و پایان شهریور سال بعد به اتمام می‌رسد.

سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.

براساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده‌های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش‌های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی‌های سال آبی قبل، ۵۷ درصد و نسبت به متوسط درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

روند کاهش نزولات آسمانی در خراسان جنوبی ادامه دارد و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، شروع یک پاییز خشک پس از سال گذشته که خشک‌ترین سال آبی ۵۰ سال اخیر بود؛ افزایش کسری مخزن و خالی بودن ۸۰ درصد سدهای استان، حاکی از سال آبی بسیار سخت پیش‌روی استان است.

سعید سروری افزود: وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در خراسان جنوبی به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها موجب شده دشت‌های استان نیز در وضع نامطلوبی قرار گیرند به طوری که در حال حاضر از ۳۵ دشت مطالعاتی استان، ۲۶ دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

وی گفت: یکی از راهکارهایی که در این شرایط بحرانیِ منابع آبی می‌تواند در ثبات و پایداری منابع آبی مؤثر باشد اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی استان است که در آن نقش همه دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به این هدف مشخص شده است؛ اگرچه بخشی از مدیریت منابع آبی برعهده مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است اما همراهی مردم و کشاورزان در مصرف صحیح آب می‌تواند برای حفظ منابع موجود بسیار مؤثر باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون از حجم  ۵۸.۵ میلیون مترمکعبی مخازن سدهای استان فقط ۱۱ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده، وجود دارد یعنی حدود ۲۰ درصد حجم کل مخازن که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش کسری مخازن استان به ۱۲۵ میلیون مترمکعب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: با توجه به سال خشک گذشته و کمبود بارندگی‌ها و رواناب‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت به طوریکه کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به سال گذشته (۱۳۹۹-۱۳۹۸) ۲۵ درصد افزایش داشت.

سروری اظهار داشت: از طرفی همزمان با افزایش کسری مخزن شاهد افت سطح آب زیرزمینی بودیم که در پارسال متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان ۲۵ سانتیمتر بود.

اما رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ۲۴ آذر امسال به خبرنگار ایرنا گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری در این استان به ۸.۲ میلیمتر رسید و سال آبی - زراعی گذشته در این مدت ۲۵ میلیمتر بارش گزارش شده بود.

جواد نخعی افزود: بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۳۸ درصد کاهش داشته‌ است.

وی گفت: طبق آخرین نقشه‌های هواشناسی که اوایل آذر امسال به دست آمده میزان بارش‌ها در زمستان سال جاری نزدیک به نرمال خواهد بود اما به‌طور حتم کاهش بارندگی و خشکسالی متوالی در منطقه را جبران نخواهد کرد.

برچسب‌ها کم آبی بارندگی پاییز خشکسالی وزارت نیرو سازمان هواشناسی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی بارندگی پاییز کم آبی بارندگی پاییز خشکسالی وزارت نیرو سازمان هواشناسی خراسان جنوبی آب زیرزمینی درصد کاهش منابع آب سال آبی بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۴۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی از خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به بخش کشاورزی استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی آخوندی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی به یک هزار و 362 هکتار اراضی زراعی، یک هزار و 218 هکتار باغی، 20 کیلومتر جاده بین مزارع، 46 رشته قنات، 450 مترمکعب استخر ذخیره آب و 10 کیلومتر کانال و لوله‌گذاری مزارع استان خسارت وارد کرده است. مجموع خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی 145 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، خسارت وارده به بخش عشایری را 4 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بارندگی‌ها به یک هزار و 753 کیلومتر ایل راه، 10 اماکن دامی و 15 رأس دام عشایر خسارت وارد که است.

آخوندی بیان کرد: در بخش زیرساخت توزیع شبکه برق نیز سه میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت به شبکه فشار متوسط وارد شده است. خسارت وارده به بخش راه در استان 530 میلیارد تومان بوده که دو هزار و 152 ابنیه شامل پل، آب نما و دیوار حفاظتی خسارت دیده‌اند.

وی عنوان کرد: این رقم برآورد اولیه است و خسارات عمرانی در حوزه شهری در حال جمع آوری است. خسارات با توجه به شدت بارندگی در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساختی متفاوت بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی تصریح کرد: بارندگی‌ در تمامی شهرستان‌ها مشاهده شده که در برخی مناطق از جمله شهرستان‌ها سربیشه و درمیان بیشترین خسارت گزارش شده است و در بررسی‌های اولیه مجموع خسارت‌های بارندگی‌های رگباری، بارش تگرگ و رواناب هفته پایانی فروردین در خراسان جنوبی 680 میلیارد تومان در بخش‌های کشاورزی، زیرساختی و راه برآورد شده است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • میزان بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • تداوم بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی
  • بارندگی ها در خراسان جنوبی ادامه دارد
  • تامین آب پایدار درمناطق بلوچستان جنوبی و مرکزی
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها