Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهند که دولت باید سالانه ۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی برای ۴ دهک اول درآمدی در استان قزوین بسازد که سهمیه تعیین‌شده برای استان بیش از ۲ برابر نیاز این قشر را تأمین می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آنچه که در اجرای طرح‌هایی مانند مسکن مهر یا اقدام ملی مسکن به آن کم‌توجهی شد، این نکته است که مشکل مسکن استان به استان فرق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در یک استان هم شهرستان‌ها و شهرهای مختلف به سبب شرایط بومی در مسئله مسکن با هم تفاوت‌هایی دارند. با این حال بدیهی است که بخشی از مشکل کمبود مسکن به این برمی‌گردد که بین ساختار عرضه و تقاضا هماهنگی وجود ندارد. با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن یا همان جهش تولید مسکن در ابتدای راه خود قرار دارد، منطقی است که اجرای این طرح بر مبنای واقعیت‌های موجود بازار مسکن در استان انجام شود و دولت بداند که طی 4 سال آینده چقدر مسکن در استان قزوین بسازد.

15 درصد واحد‌های مسکونی استان قزوین خالی هستند

یک کارشناس ارشد شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه در شهریورماه 1397 یک پژوهش جامع درباره نیازهای مسکن در استان قزوین انجام داده، اظهار داشت: بر اساس پژوهش صورت‌گرفته سال 1390 حدود 22 هزار واحد مسکونی خالی در نقاط شهری استان قزوین داشتیم که معادل 9 درصدی موجود مسکن در استان بوده است؛ یعنی از هر 100 خانه 9 خانه خالی بوده است.

آتوسا آفاق‌پور افزود: اما در سال 1395 یعنی 5 سال بعد میزان واحدهای مسکونی خالی در استان قزوین به 44 هزار واحد خالی رسیده که معادل 15 درصد موجودی مسکن در استان قزوین بوده و آخرین آمار در مورد خانه‌های خالی متعلق به سال 95 است و وقتی این آمار را با ارقام موجود در دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که 10 درصد بیشتر از استاندارد خانه‌های خالی در قزوین داریم.

وی تصریح کرد: سیاست مسکن در کلیه کشورها این است که کمتر از 5 درصد از واحدهای مسکونی خالی بماند تا تعادل بین تقاضا و عرضه حفظ شود؛ اما وقتی 15 درصد خانه خالی داشته باشیم، تعادل عرضه و تقاضا به شدت به هم می‌خورد که نتیجه آن تحریک بیش از حد کفه تقاضا و گران شدن شدید مسکن است.

18 هزار خانوار قزوینی گروه هدف طرح نهضت ملی مسکن هستند

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن گفت: بنا بر یافته‌های پژوهشی ما خانواده‌های حاضر در 4 دهک اول درآمدی می‌توانند به طور متوسط زیر 50 متر مربع مسکن بخرند که این میزان برای دهک درآمدی اول زیر 11 متر مربع است.

آفاق‌پور اضافه کرد: از طرفی مسکنی که بازار تولید می‌کند، متوسط بین 60 تا 70 متر مساحت دارد. بنابراین دولت وظیفه دارد به صورت مستقیم برای این 4 دهک درآمدی مسکن تولید کند و بنابراین گروه هدف طرح نهضت ملی مسکن این 4 دهک هستند که خودشان نمی‌توانند مسکن مورد نیازشان را تأمین کنند که جمعیت آنها در قزوین طبق آمار سال 1400 حدود 18 هزار خانوار است.

دولت باید هر سال 6700 واحد مسکونی برای 4 دهک اول در استان قزوین بسازد

مشاور طرح اقدام ملی مسکن استان قزوین ادامه داد: بنا بر بررسی‌های ما تا افق سال 1405 سالانه به ساخت 113 هزار واحد مسکونی در استان قزوین نیاز داریم که 23 هزار واحد آن را بازار تولید می‌کند. بنابراین هر سال 90 هزار واحد کمبود تولید مسکن داریم که این فاصله در تولید باید جبران شود.

آفاق‌پور با اشاره به افت توان تولید مسکن از سال 1392 تاکنون تصریح کرد: در نهایت سهم سهم آن 4 دهک اول که بدون کمک دولت نمی‌توانند مسکن تهیه کنند، از 113 هزار مسکن تولیدی حدود 33 هزار و 700 واحد مسکونی می‌‌شود که اگر این عدد را تقسیم بر 5 سال کنیم، دولت باید تا 5 سال آینده سالی 6 هزار و 700 واحد مسکونی در نقاط شهری استان قزوین برای 4 دهک اول بسازد.

طرح نهضت ملی مسکن 2 برابر نیاز 4 دهک اول واحد مسکونی تولید می‌کند

از سوی دیگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین سهم استان قزوین در طرح نهضت ملی یا جهش تولید مسکن را ساخت 62 هزار واحد مسکونی اعلام کرده است. یعنی اگر طرح نهضت ملی مسکن درست در استان قزوین اجرا شود، حدود 2 برابر نیاز 4 دهک اول در طول 5 سال برای این گروه مسکن ساخته می‌شود.

سیدعلی هاشمی در این باره گفت: در سال نخست اجرای این طرح 15 هزار و 500 واحد مسکونی برای متقاضیان ساخته می‌شود که ثبت نام تا پایان آذرماه تمدید شده است. حسن اجرای طرح نهضت ملی مسکن این است که متقاضیان ردشده در طرح اقدام ملی هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کرده و از نعمت خانه‌دار شدن بهره‌مند شوند.

استاندار قزوین: بهبود جانمایی‌ها نهضت ملی مسکن را متحول می‌کنداستاندار قزوین: اجرای طرح نهضت ملی مسکن نباید بافت اجتماعی شهرها را به هم بزندروند کُند طرح ملی مسکن در قزوین ادامه دارد / بانک هیچ تسهیلاتی به متقاضیان طرح نداد

وی تأمین زمین را نخستین اقدام برای اجرای طرح یادشده دانست و افزود: تا امروز برای تأمین زمین ساخت 6 هزار واحد مسکونی در 10 شهر آبیک، ارداق، اقبالیه، بویین‌زهرا، بیدستان، تاکستان، شال، شریفیه، قزوین و محمدیه اقدام شده است و روند تأمین زمین در سایر شهرهای استان هم ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، با توجه به تولید 62 هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به نظر می‌رسد که مشکل باقی‌مانده کمبود نقدینگی و سرمایه ثابت در خانوارهای کم‌درآمد قزوینی برای مشارکت در این طرح است که در این زمینه باید از حداکثر مشارکت بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به خانوارهای حاضر در 4 دهک درآمدی اول استفاده شود.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهضت ملی مسکن استانداری قزوین طرح ملی مسکن نهضت ملی مسکن استانداری قزوین طرح ملی مسکن طرح نهضت ملی مسکن هزار واحد مسکونی استان قزوین واحد مسکونی مسکن در استان برابر نیاز تولید مسکن دهک اول اجرای طرح 4 دهک اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل هزار و ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن تهران تا پایان سال

مدیرعامل بنیاد مسکن استان تهران گفت: قیمت هر مترمربع واحد‌های نهضت ملی مسکن شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر تهران در سال گذشته ۹ میلیون تومان بود که در مجموع به حدود یک میلیارد ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

عطاءالله زمانی مظفرآبادی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص وضعیت قیمت تمام شده  و متراژ پروژه های نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد مسکن استان تهران در حال ساخت است گفت :  بنیاد  مسکن در حوزه نهضت ملی مسکن متولی شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر نسبت  به تامین مسکن متقاضیان اقدام کرده است.

وی افزود:  در استان تهران  ۲۷ شهر زیر ۵۰ هزار نفر بوده که  ۱۹۳هزار نفر ثبت نامی داریم که سه شرط از جمله  فرم ج، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن  مالکیت بوده که از این تعداد  ۱۰۸ هزار  تایید شده اند.

زمانی مظفر آبادی توضیح داد: ۷هزار و ۴۰۰ نفر هم مشمول ۴شرط اصلی که از جمله سبز بودن فرم ج، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت و ساکن بودن تهران بودند که بنیاد مسکن هدف گذاری برای ساخت برای آنها را در دستور کار قرار گرفت.

وی توضیح داد: در  سایت محک و جیلارد در دماوند ۱۴۲۰ واحد را شروع کرده ایم و در دهه حساب ۱۰۰ امام هم که از ۲۱ فروردین ماه تا ۳۱ فروردین ماه را شامل می شود. ۴۰۰ واحد  در نسیم شهر، ۷۷۴ واحد اسلام شهر  ،۱۰۸ واحد در سایت محک و ۸۰ واحد شاهد شهر  را از ابتدای امسال شروع کردیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران توضیح داد: میانگین  هر مترمربع  قیمت مسکن در سال گذشته ۹ میلیون تومان است که امسال با توجه به افزایش نرخ تورم قیمت ها بیشتر می شود که در نهایت به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می رسد‌.

او بیان کرد:  یک هزار و ۴۲۰ واحد را به تدریج شروع کرده ایم و تا خرداد ماه ۲۲۰ واحد را در محک دماوند تحویل می دهیم و هر سه ماه یک بار پروژه ها را تحویل می دهیم و تا پایان سال این تعداد را به بهره برداری خواهیم رساند‌.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • واگذاری ۳ هزار واحد مسکونی در شاهرود با حضور رئیس جمهور
  • عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در ۲۰۰ هکتار اراضی سمنان آغاز شد
  • ۳۳ هزار واحد طرح نهضت ملی استان همدان در حال ساخت است
  • ۳۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان همدان در حال ساخت است
  • فردا ؛ افتتاح بیش از دو هزار واحد مسکونی در سمنان
  • اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها به ۴۸۸ هزار واحد رسید
  • تحویل هزار و ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن تهران تا پایان سال
  • پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان
  • سند تفکیکی برای ۲ هزار قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان صادر شد
  • پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه‌های حمایتی نهضت ملی مسکن در زنجان