Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قصه محرومیت و دوری از رونق اقتصادی شهر مرزی باجگیران هم از آن دست حکایت‌های تامل‌برانگیز است؛ ازآن‌جایی که اقتصاد این شهر وابسته به تبادلات اقتصادی و صدور کالا و ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی به کشور همسایه ترکمنستان است، با گذشت دوسال از شیوع کرونا و بسته شدن مرز باجگیران در همسایگی کشور ترکمنستان به روی تجار و کامیون‌داران ایرانی، هیچ تبادل کالایی بین دو کشور از مرز باجگیران انجام نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موضوعی که دودش به چشم ساکنان شهر مرزی باجگیران می‏رود و بازارچه از رونق‌افتاده این شهر تاثیر مستقیمی در معیشت ساکنان منطقه دارد.

 باجگیران دورمانده از قطار توسعه و خسته از رکود اقتصادی، نیازمند نگاه مهربان‌تر وپیگیرانه‌تر مسئولان است تا با رفع همه مشکلات وموانع، از موقعیت استراتژیک خود درجهت رشد و شکوفایی استعداد‌ها و رونق اقتصادی منطقه به خوبی بهره گیرد.

کرونا، مزید برعلت

حدود دو سال قبل بود که با شیوع کرونا در ورود اتباع ترکمنستان به بازارچه مرزی طرف ایران و خرید کالا، از سوی کشور همسایه محدودیت ایجاد شد که برکسادی بازار غرفه‌داران بیش از پیش دامن زد و درنهایت هم کار به مسدود شدن مرز و تعطیلی بازارچه مرزی انجامید که علاوه بر بیکارشدن تعدادی کارگر در بازارچه و خانه‌نشینی غرفه‌داران، خیلی از سرمایه‌های این افراد نابود شد.

این درحالی است که سرمایه‌های هنگفت ملی همچون پایانه مرزی، ساختمان گمرک، تاسیسات و تجهیزات آن‌ها نیز بلااستفاده مانده و خاک می‌خورد.

امید جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: از اسفند سال ۹۸ همزمان با شیوع کرونا بازارچه مرزی برای تبادل کالا در باجگیران بسته شده است.

او در پاسخ به این سوال که طرف ترکمنستانی قرار بود اقداماتی برای رفع مشکلات به وجود آمده در تعاملات تجاری انجام دهد، گفت: با پیگیری‌هایی که از طرف وزارت امور خارجه کشورمان صورت گرفته است، فعلا تردد افراد دیپلمات از مرز باجگیران انجام می‌شود و تبادل کالایی نه از طریق بازارچه و نه از طریق گمرک انجام نمی‌شود و هیچ مسافری نیز رفت وآمد ندارد.

جهانخواه همچنین در پاسخ به این سوال که دلایلی که طرف ترکمنستانی برای بسته شدن مرز بیان می‌کند چه مواردی است، گفت: طرف ترکمنستانی از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد بیان می‌کرد که امکانات ضدعفونی کردن محموله‌ها باید در مرز وجود داشته باشد، این در حالی است که ما حاضر شدیم همانند مرز لطف‌آباد و سرخس محموله‌ها بین کامیون‌های دو کشور در مرز جابه‌جا و تخلیه بار انجام شود؛ اما این پیشنهاد را هم نپذیرفتند، حتی دلایل مخالفت با این پیشنهاد را نیز اعلام نکردند و فقط گفتند که بررسی می‌کنیم که اگر شرایط مهیا شد، اجازه تردد کامیون‌ها داده شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته با محدودیت‌هایی که کشور ترکمنستان اعمال کرد، این بازارچه از رونق افتاد؛ حتی قبل از شیوع کرونا طرف ترکمنستانی برای کامیون‌هایی که می‌خواستند به سمت ترکمنستان بروند، محدودیت وزنی کالا هم در نظر گرفته بود.

جهانخواه گفت: قبل از شیوع کرونا به طور میانگین اگر روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ کامیون به سمت ترکمنستان می‌رفت، می‌گفتند وزن کامیون‌ها همراه با کالا نباید بیشتر از ۲۰ تن باشد و عملا کامیون‌هایی می‌توانستند حرکت کنند که ۱۰ تن وزن داشته باشند و این موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، بعد از شیوع کرونا هم که اصلا نگذاشتند تردد کامیون‌ها صورت بگیرد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که برای ضدعفونی کردن محموله‌ها در مرز باجگیران امکانات و زیر ساخت فراهم نیست؟ گفت: امکانات برای ضدعفونی کردن محموله‌ها فراهم است، سازمان راهداری که متولی این موضوع است امکانات ضدعفونی کردن محموله در مرز باجگیران را فراهم کرده است، اما طرف ترکمنستانی دلایل خودشان را واضح اعلام نمی‌کنند که موضوع فقط ضدعفونی کردن محموله هاست یا مسائل دیگر.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت‌: طرف ترکمنستانی اعلام می‌کرد که در حال بازسازی مسیر عشق‌آباد به سمت باجگیران هستند و پل‌های این جاده ظرفیت بیشتر از این (۲۰ تن وزن کامیون همراه با کالا) را ندارد، در حالی که در گذشته با همین جاده و پل ها، کامیون‌های زیادی با وزن ۴۰ تن تردد می‌کرد.

جهانخواه گفت: این‌که این مشکلات بهانه‌گیری آن‌ها باشد یا مسائل دیگر، ما اطلاع نداریم چرا که ارتباط مستقیم با آن‌ها نداشتیم.

سامان‌دهی باجگیران، مطالبه عمومی

فرماندار قوچان نیز دراین باره گفت: بازگشایی کامل مرز و برقراری تردد‌های ترانزیتی و سامان‌دهی مجدد باجگیران به مطالبه عمومی مردم قوچان تبدیل شده است.

مرآتی گفت: قبل از سفر ریاست‌جمهوری به ترکمنستان، ما پیگیری‌های لازم دراین خصوص را داشته ایم و موقعیت و وضعیت تخصصی باجگیران و ظرفیت‌های آن از لحاظ مبادلات تجاری و ترانزیتی برای مسئولان مربوط مطرح شده است که نامه‌ای رسمی نیز به استانداری نوشته شده و درآن‌جا با تحلیلی در این زمینه، به وزارت خارجه ارجاع شده و معاون وزیر امورخارجه نیز درجریان قرار گرفته است.

منبع: خراسان

انتهای پیام //ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گمرک مرزی تبادلات تجاری طرف ترکمنستانی شیوع کرونا مرز باجگیران کامیون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی مهران

استاندار ایلام گفت: با هدف رفاه حال زوار اربعین، پارکینگی با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی در حال آماده‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در بازدید از پروژه ۶ خطه شهر مهران تا میدان اربعین پایانه مرزی مهران و پارکینگ جدید اربعین، اظهار کرد: در آینده نزدیک با رئیس سازمان برنامه و بودجه دیدار خواهیم شد و در این دیدار اعتبارات لازم برای پروژه ۶ خطه ۱۱ کیلومتر مسیر شهر مهران تا میدان اربعین پیگیری می‌شود.

وی افزود: امسال جانمایی مواکب در میدان اربعین براساس نظر و برنامه ستاد اربعین استان است و نقشه جامع آن به زودی تدوین خواهد شد.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: برای رفاه حال زوار با همکاری بخش خصوصی، پارکینگی با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی با ۱۵ هکتار در حال آماده‌سازی است.

بهرام‌نیا تصریح کرد: وجود این پارکینگ از ضروریات بود که امروز شاهد هستیم عملیات این پارکینگ در حال آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: نرخ پارک روزانه خودرو براساس ستاد اربعین و با نظارت دستگاه‌های متولی است.

کد خبر 745729

دیگر خبرها

  • احداث پارکینگ با ظرفیت ۱۰ هزار خودرو در پایانه مرزی مهران
  • پیگیری اعتبارات لازم برای طرح ۶ خطه شهر مهران
  • بیش از ۸۹۱ هزار مسافر از پایانه مرزی تمرچین تردد کرده اند
  • افزایش چشم گیر تردد مسافر و ناوگان باری از تمرچین پیرانشهر
  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق
  • افزایش ۱۸۴ درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال ۱۴۰۲
  • مرز مهران پر تردد‌ترین پایانه مرزی به کشور عراق 
  • افزایش ۳۲ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار
  • افزایش ۳۲ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار 
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه