Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌هاست با سیر صعودی بازنشستگی معلمان، بحران کمبود معلم در کشور به صدا درآمده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد بازنشسته‌ها در آموزش‌وپرورش در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اوج خود خواهد رسید.

به گزارش شرق؛ بر اساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، جمعیت بازنشستگان آموزش‌وپرورش تا سال ۱۴۰۶، ۴۶۳ هزارو ۲۷۲ نفر خواهد بود که حدود ۷۱ درصد از این تعداد قبل از سال ۱۴۰۲ بازنشسته خواهند شد!

عده زیادی از معلمان، بازنشستگی خود را به علت اجرای رتبه‌بندی به تعویق انداخته‌اند تا از مزایا و افزایش حقوق این لایحه بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال بالاخره در روز چهارشنبه ۲۴ آذر در مجلس تصویب و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است.

بدون شک با اجرائی‌شدن این لایحه در آموزش‌وپرورش، عده زیادی از معلمان در سال جاری یا سال آینده بازنشسته خواهند شد که این سونامی بازنشستگی می‌تواند مشکلات زیادی را در آموزش‌وپرورش به وجود آورد.

بی‌کاری یکی از مشکلات اساسی امروز کشور بوده و دغدغه اصلی مردم و دولت به حساب می‌آید. در این بین یکی از نهاد‌های مهم کشور به مشکل نیروی انسانی برخورده و باید برای آن فکری جدی کنند.

دولت می‌تواند با یک سازماندهی درست بخشی از نیروی کار توانمند را وارد حوزه آموزش‌وپرورش کرده و با آموزش مهارت‌های لازم به آن‌ها هم عده زیادی از افراد جامعه را به شغلی رسمی و مشخص برساند و همچنین مشکلات بزرگ‌ترین دستگاه اجرائی کشور را سامان دهد.

وزارت آموزش‌وپرورش باید از هم‌اکنون برای جبران کمبود معلم در سال آینده برنامه‌های عملیاتی را از مجاری قانونی دنبال کند تا علاوه بر جذب معلمان و جبران کمبود معلم، کیفیت آموزش را نیز مدنظر قرار دهد و به هرگونه استخدام غیرکارشناسی اقدام نکند.

آموزش‌وپرورش علاوه بر کمبود معلم دچار بحران کمبود «مشاور» و «مربی بهداشت» و سایر نیرو‌های اداری و خدماتی در مدارس نیز هست.

با اجرای رتبه‌بندی معلمان، سیل بازنشستگی به شدت افزایش می‌یابد و جمعیت دانش‌آموزان نیز رو به افزایش است و برای این فاصله عمیق باید فکری کرد، این بحران سال به سال عمیق‌تر می‌شود.

بر همین اساس ضروری است که سازمان اداری و استخدامی، برنامه و بودجه و آموزش‌وپرورش در جلسات مشترک وضعیت نیروی انسانی، کاستی‌ها و روند آینده آموزش‌وپرورش در این حوزه را در اسرع وقت پیگیری کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: رتبه بندی معلمان بازنشستگی آموزش وپرورش کمبود معلم رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دانشگاه آزاد علیه دانشگاه آزاد

بی‌توجهی به وجهه‌های کیفی آموزش عالی در این دانشگاه موجب شده تا حالا بعد از سپری شدن چهار دهه فقط برخی واحدهای این دانشگاه در رده‌بندی‌های جهانی جای بگیرند و اکثریت قریب به اتفاق واحدهای دانشگاه آزاد در رده‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌های دنیا هیچ جایگاهی نداشته باشند.  به‌طور نمونه در رتبه‌بندی تایمز در ۲۰۲۴، ‌نامی از ‌دانشگاه آزاد به چشم نمی‌خورد! در آخرین ویرایش نظام رتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ سکیمگو، نام برخی از واحدهای دانشگاه آزاد هم به چشم می‌خورد اما نه با رتبه‌های چندان خوب‌!  در چنین شرایطی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد وقتی می‌خواهد درباره الگوی کارکرد و نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در حوزه آموزش عالی و جامعه، توضیح بدهد، می‌گوید: «کارکرد دانشگاه در تربیت، فرهنگ، علم و فناوری تعریف می‌شود و دانشگاه می‌خواهد در اقتصاد، نوآوری و موضوعات اجتماعی نقش‌آفرین بوده و در محیط بین‌المللی پیشران، الهام‌بخش، مرجعیت‌آفرین و درنهایت تمدن‌ساز باشد.»این اظهارات دکتر طهرانچی عملا علیه دانشگاهی است که ریاست آن را بر عهده دارد!چه این‌که  در تمامی حوزه هایی که اشاره کرده است،دانشگاه آزاد عملا جایگاهی ندارد! به‌نظرمی‌رسد رئیس دانشگاه آزادکه خودش مانند اغلب مدیران این دانشگاه دانش‌آموخته دانشگاه‌های دولتی و خارج از کشور  است باید پیش از آن‌که بخواهد در محیط‌های بین‌المللی پیشران، ‌الهام‌بخش مرجعیت‌آفرین و در نهایت تمدن‌ساز باشد، لازم است جایگاه دانشگاه تحت مدیریت خود را در حوزه تربیت - فرهنگ و علم فناوری بررسی و تعیین کند. دانشگاهی که صرف‌نظر از جایگاه و توانمندی‌های علمی و ضعف جدی در دستیابی به جایگاهی مناسب در رده‌بندی‌های بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی هم نتوانسته چهره موفقی از خود بر جای بگذارد و بخشی از چالش‌های فرهنگی از‌جمله چالش‌های حوزه حجاب و عفاف از خروجی‌های این دانشگاه است.

دیگر خبرها

  • شرایط اخذ رتبه بندی شرکت
  • چرخش سازمان لیگ به سمت پرسپولیس؟
  • فیش حقوقی بازنشستگان فرهنگی | دانلود سریع فیش حقوقی بازنشستگان فرهنگی + لینک ورود به سامانه فیش حقوقی فرهنگیان my.medu.ir
  • یک پست حذف شده از دولت قبل در آموزش‌وپرورش دوباره احیا شد
  • معلمان در دایره فقر؛ حقوق ماهانه 5 میلیون تومان
  • مادران دارای سه فرزند برای بیمه رایگان شناسایی شوند
  • گزینش پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام آموزگار با ۳۰۰۰ نیرو
  • جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • توجه به تدوین، بازنگری و اجرای برنامه راهبردی به عنوان معیار جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
  • رئیس دانشگاه آزاد علیه دانشگاه آزاد