Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کشاورزان جنوب استان کرمان سالانه بیش از ۵ میلیون تن محصول به خارج از استان صادر می‌کنند که نیمی از این محصولات در قالب کشت خارج از فصل برای تأمین نیاز بازارهای داخلی در فصل زمستان است.

هم اکنون زمین‌های کشاورزی جنوب کرمان به صورت گسترده زیر کشت سیفی جات قرار گرفته است و به صورت مکرر محصولاتی که روزانه از این مزارع برداشت می‌شود به استان‌های مختلف کشور به خصوص در شمال مرکز و غرب کشور منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد کرمان یخ می‌زند

سال گذشته بود که سرمای غیر منتظره بخش قابل توجهی از محصولات را در باغ‌ها خشکاند و حتی محصول گلخانه‌ها نیز دچار سرمازدگی گسترده شد.

به صورت معمول در این فصل از سال جنوب کرمان همچنان گرم است و زمینه برای کشت‌های مختلف مهیا شده اما در صورتیکه سرمای غیر منتظره روی دهد هزاران نفر کشاورز دچار خسارت جدی خواهند شد.

تغییرات اقلیمی غیر منتظره از جمله سرما زدگی در جنوب کرمان که منطقه‌ای گرمسیر است و گرمازدگی محصولات در فصل بهار مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

کاهش بی سابقه دما در مناطق گرمسیر کرمان

هر چند در کرمان طی سال جاری هنوز بارندگی قابل توجهی روی نداده و طبق نرم استاندارد کرمان از بارندگی بلند مدت به شدت عقب افتاده و تأمین آب برای کشاورزی نیز با چالش مواجه شده که تغییرات اقلیمی نیز کشاورزان را نگران کرده است.

اداره کل هواشناسی استان کرمان امروز هشدار کاهش شدید دما را برای همه مناطق استان صادر کرده و کشاورزان قبل از افت شدید دما که از اوایل هفته آینده روی می‌دهد باید اقدامات لازم برای تجهیز گلخانه‌ها و انجام تدابیر پیشگیرانه انجام دهند.

کشاورزان قبل از افت شدید دما که از اوایل هفته آینده روی می‌دهد باید اقدامات لازم برای تجهیز گلخانه‌ها و انجام تدابیر پیشگیرانه انجام دهند

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با مهر اظهارداشت: زمستان سال گذشته کشت و صنعت شهرستان جیرفت با استفاده از روشن کردن آتش و استفاده از سیستم دودزا در سرمای منفی ۴ درجه توانستند تا حدودی با سرمازدگی مقابله کنند اما این امکانات را سایر کشاورزان به خصوص در بخش خصوصی ندارند.

علی میر افضلی گفت: با این وجود کارشناسان به کشاورزان توصیه می‌کنند که با آبیاری با آب گرم (آب چاه) که بخار ایجاد می‌کند و یا با آتش زدن لاستیک که دود در فضا تشکیل می‌شود با سرمازدگی مقابله کنند.

وی افزود: این دود مثل تکه‌های ابر عمل می‌کند و تا حدودی از نفوذ سرما می کاهد و در آخر با فوم کشیدن روی مزرعه از شدت خسارت سرما بکاهید.

دو خطر جدی در انتظار بازار میوه و تره بار کشور

وی ادامه داد: اگر مزارع و باغ‌های جنوب کرمان دچار سرمازدگی شود دو مشکل عمده ایجاد می‌شود اول اینکه در استان‌های بزرگ کشور از جمله تهران با کمبود شدید سیفی جات و افزایش قیمت مواجه خواهیم شد که سال گذشته این اتفاق روی داد.

میر افضلی بیان کرد: مرکبات جنوب کرمان نیز بخش قابل توجهی از نیاز میوه ایام نوروز را نیز تأمین می‌کند که در این زمینه نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

متأسفانه وضعیت دمایی بسیار نگران کننده است امیدواریم بتوانیم با اطلاع رسانی به موقع خسارت‌ها را به حداقل برسانیم

وی با اشاره به اینکه جنوب کرمان گرمسیر است گفت: بسیاری از مردم بخاری و وسایل گرمایشی هم ندارند چه برسد به اینکه بخواهند مزارع و گلخانه‌ها را به سیستم‌های گرمایشی مجهز کنند.

وی ادامه داد: باید با استفاده از روش‌های علمی و آگاه کردن کشاورزان حداقل از خسارت به محصولات گلخانه‌ای جلوگیری کنیم.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: متأسفانه وضعیت دمایی بسیار نگران کننده است امیدواریم بتوانیم با اطلاع رسانی به موقع خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

اما مشکل اینجاست که هزاران هکتار مزرعه زیر کشت سیب زمینی، خیار، پیاز و سبزی جات قرار دارد که در زمین‌های باز کشت شده‌اند.

ریزش هوای سرد در استان کرمان قطعی است / ‏‬ کشاورزان مراقبت کنند

مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در صورت تداوم الگوی‌های کنونی شاهد موج سرمایی در مناطق گرمسیر استان به خصوص در مناطق جنوبی خواهیم بود.

وی افزود: احتمالاً روزهای آینده هشدار هواشناسی کشاورزی خاص جنوب استان صادر می‌کنیم با این حال هشدار سطح زرد هم اکنون برای همه مناطق استان کرمان صادر شده است.

سلاجقه افزود: از روز چهارشنبه روند کاهشی دما در استان آغاز و تا پایان هفته آتی ادامه خواهد داشت که این کاهش دما در برخی از مناطق بی سابقه خواهد بود.

کشاورزان جنوب کرمان در معرض خسارت سنگین

وی بیان کرد: این کاهش دما در شمال و غرب استان از روز چهارشنبه روی می‌دهد و از روز یکشنبه هفته آینده در جنوب کرمان کاهش دما روی می‌دهد.

وی ادامه داد: کاهش دمای کمینه به همراه یخبندان شبانه در نیمه شمالی و احتمال آسیب سرمازدگی به محصولات کشاورزی جنوب استان پیش بینی می‌شود.

این کاهش دما در شمال و غرب استان از روز چهارشنبه روی می‌دهد و از روز یکشنبه هفته آینده در جنوب کرمان کاهش دما روی می‌دهد

وی به کشاورزان توصیه کرد: اقدامات لازم برای پیشگیری از یخ زدگی لوله‌های آب و مخازن آب در معرض هوا، حفاظت از گل و گیاه در فضای باز و بسته، رعایت اصول ایمنی در تردد از معابر در صورت بروز یخزدگی، بازدید ضد یخ ادوات کشاورزی و حفاظت از تجهیزات آبیاری تحت فشار را انجام دهند.

پیش بینی روند نزولی و منفی گراف شاخص شمالگان و شاخص نوسان آتلانتیک شمالی در نفوذ و ریزش هوای بسیار تا بسیار سرد به استان در هفته آینده می‌تواند کشاورزی جنوب کرمان را با چالشی بی سابقه مواجه کند.

این در حالی است که افزایش بی سابقه قیمت نهاده‌ها، دلال بازی و افت قیمت محصولات کشاورزی در کنار افزایش نرخ حمل و نقل و نیروی انسانی فشار زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

کد خبر 5381034

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی سرمازدگی استانداری کرمان تغییرات اقلیمی ویروس کرونا بوشهر بارش باران شب یلدا آمار کرونا بارش برف خطبه های نماز جمعه گرگان کرمانشاه عکس استانها واکسن کرونا آتش سوزی ایلام استان کرمان جنوب کرمان هفته آینده روی می دهد گلخانه ها کاهش دما بی سابقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

ایسنا/فارس استاندار فارس بر ضرورت برخورد با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، در این استان تأکید کرد.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، گفت: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده‌ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند، برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

وی با بیان اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه نیز وجود دارد، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل‌کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

ایمانیه همچنین بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی  و تولید محصولات ارگانیک به‌صورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

وی در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مدنظر را برای دانش‌بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی‌رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راهگشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

وی در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، افزود: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • رصد ۳۰ نمونه از محصولات کارخانجات خوراک دام و طیور در کرمان