Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

لاوروف در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: روسیه برای مذاکره در مورد تضمین‌های امنیتی و نگرانی‌های متقابل آمریکا آمادگی دارد، ولی در این مورد نامه‌ای دریافت نکرده است.

به گزارش تاس، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به گفت و گوی روز گذشته یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که طرف آمریکایی در این نشست که مربوط به مذاکرات روسیه و آمریکا بود اعلام کرد که نگرانی‌هایی (در مورد اقدامات احتمالی روسیه در اوکراین) دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشور‌های عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد.

لاوروف گفت: روسیه واقعا نمی‌خواهد که سیر اوضاع (تنش‌ها در روابط روسیه و ناتو) در جهت منفی و آنطور که برخی کارشناسان راهبردی پیمان ناتو پیش بینی می‌کنند، پبش برود.

وزیر خارجه روسیه خواهان بررسی پیشنهاد روسیه درباره تضمین‌های امنیتی در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا شد.

لاوروف این را نیز گفت که در دیدار با وزیران امور خارجه جمهوری‌های خودخوانده آبخازیا و اوستیای شمالی که روز گذشته در شهر بندری سوچی روسیه انجام گرفت درباره به عضویت درآوردن گرجستان در ناتو به رغم مخالفت اکثر مردم این کشور گفتگو نکرده است.

روابط روسیه و ناتو بسیار پرتنش است و پس از روی کار آمدن حکومت غرب گرا در کی یف در سال ۲۰۱۴، پیمان ناتو همکاری‌ها با مسکو را متوقف کرده و هر ساله چند رزمایش در نزدیکی مرز‌های روسیه ازجمله در دریای سیاه برگزار می‌کند و مسکو نیز برای قدرت نمایی رزمایش‌هایی را برگزار می‌کند.

«کنستانتین گاوریلف» نماینده ارشد روسیه در مذاکرات کنترل تسلیحاتی و امنیت نظامی در وین گفت که مسکو به هیچ وجه اجازه استقرار زیرساخت و تجهیزات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قلمرو‌های کشور‌های همسایه را نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه مصمم است از استقرار زیرساخت وتجهیزات ناتو در نزدیکی مرزهایش جلوگیری کند، گفت: معتقدم که پاسخ مثبت است یا پاسخ بسیار متفاوتی در پی خواهد داشت.

گاوریلف یادآوری کرد ناتو به طور معمول رزمایش‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه برگزار می‌کند و هواپیماهایش بر فراز دریا‌های سیاه و بالتیک پرواز‌های شناسایی انجام می‌دهند.

وی گفت: این به اصطلاح چرخش در واقع به منزله حضور دائمی یگان‌های نظامی است، در حالی که از ما خواسته می‌شود نیروهایمان را تا منطقه اورال (یک منطقه کوهستانی در روسیه) عقب ببریم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیرا گفت که در صورت رد پیشنهادات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، مسکو وارد یک رژیم ضد تهدید خواهد شد.

«الکساندر گروشکو» در یک برنامه زنده که در یوتیوب منتشر شد، افزود: روابط میان روسیه و ناتو به سطح خطرناکی رسیده و پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی برای ورود به یک گفتگو مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه روسیه معتقد است، ناتو نمی‌تواند پیشنهاد‌های امنیتی مسکو در اروپا را نادیده بگیرد، تصریح کرد: «غرب دو راه دارد؛ جدی گرفتن پیشنهاد‌های روسیه یا یک جایگزین نظامی-فنی».

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرگئی لاوروف روسیه آمریکا تضمین های امنیتی خارجه روسیه امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه

رئیس جمهوری لهستان در اظهاراتی مدعی شد که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی حمله کند.

به گزارش مشرق، «آندژی دودا» در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اگر روسیه بتواند اوکراین را شکست دهد، به احتمال زیاد علیه سایر کشورهای اروپایی و حتی اعضای ائتلاف نظامی ناتو اقدام خواهد کرد.

پیش‌بینی این مقام اروپایی یک روز پس از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا صورت می گیرد که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که به سرعت برای انتقال تسلیحات و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد.

ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این بارها هشدار داده بود که در صورت نرسیدن کمک های خارجی، کشورش ممکن است در جنگ با روسیه شکست بخورد.

رئیس‌جمهوری لهستان در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: این استعمارطلبی سیری‌ناپذیر روسیه است. وی سپس بر ابراز اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود تاکید کرد.

درحالیکه ائتلاف ناتو صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا را برای هزینه های دفاعی تعیین کرده، دودا گفت که این میزان باید به سه درصد افزایش یابد.

این مقام اروپایی در ادامه اضافه کرد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه های دفاعی باید افزایش یابد. درست همانگونه که در دوران جنگ سرد رخ داد. این راهی برای حفظ صلح در اروپا و توقف استعمارطلبی روسیه است».

دودا سپس خاطرنشان کرد: «لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می شود. وی همچنین افزود: خلبانان نیروی هوایی لهستان در آمریکا در حال یادگیری نحوه پرواز با جنگنده های اف-۳۵ هستند که به تازگی خریداری شده اند».

پیش از این نیز ژنرال کارستن بروئر از مقامات ارشد نظامی آلمان در سفر به لهستان ادعا کرده بود که ممکن است روسیه طی سال‌های آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند.

وی در این زمینه مدعی شد: روسیه پس از بازسازی نیروهای خود پس از جنگ اوکراین، می‌تواند در پنج تا هشت سال آینده آماده حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • لاوروف شرط بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای را گفت
  • روسیه: غرب بر لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای گام برمی‌دارد
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه