Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ ابوالفضل شعبانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶ مورد رخداد آتش‌سوزی از ابتدای امسال تاکنون در حدود ۲۰ هکتار از طبیعت خراسان رضوی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۲۰۰ هکتار آتش سوزی در زیستگاه های طبیعی استان رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور و اقدام به هنگام نیروها برای مهار موارد آتش‌سوزی در این استان موجب شده است امسال حتی با وجود تداوم پدیده خشکسالی موارد حریق در طبیعت خراسان رضوی و خسارات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شعبانی افزود: بیشترین موارد آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در خراسان رضوی به ترتیب فراوانی مربوط به شهرستانهای کلات، درگز، قوچان، سرخس در نیمه شمالی این استان، تربت‌جام و فریمان در مرکز و شرق خراسان رضوی بوده است. 

وی ادامه داد: همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران امر بسیار مهم و موثری در جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و یا مهار آن است زیرا چنین کمکهایی از ایراد خسارت سنگین در محیط زیست ممانعت می‌کند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطاهای انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به طبیعت از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و رفتارهای خطرآفرین مشابه خودداری کنند.

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده حریق در محیط زیست، مراتب را به فوریت از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ اداره‌کل منابع طبیعی، سامانه تلفنی ۱۵۴۰ سازمان حفاظت محیط زیست و یا شماره تلفن همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع رسانی کنند. 

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد.مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی مشهد سرخس قوچان درگز یگان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی مشهد سازمان حفاظت محیط زیست آتش سوزی مشهد سرخس قوچان درگز یگان حفاظت محیط زیست طبیعت خراسان رضوی حفاظت محیط زیست آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویری زیبا از ۴ رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

او افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاو وحشی» و «گاو کوهی» نیز گفته می‌شود، یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های این استان است. 

به گفته عشوری، مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تأکید کرد: محیط بانان گیلانی با حضور و تلاش شبانه روزی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های استان را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهر ماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت