Web Analytics Made Easy - Statcounter

رعیتی فرد گفت: تلاش می‌کنیم تا شکل قرارداد کارگرانی که قراردادهای روز مزد و کوتاه مدت دارند را تغییر داده و حداقل‌ یک پله به جلو برویم ‌و قراردادهای آن‌ها را به قرارداد یک ساله تبدیل کنیم.

علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد:

بازرسین کار ما در وزارت تعاون موظف هستند که در جریان بازرسی‌ها و بازدید خود از دفاتر و کارگاههای کاری مختلف، قرارداد کارگران در نقاطی که مشغول به کار هستند را چک کرده و قراردادها را با توجه به رعایت حقوق کارگر مورد نظارت قرار بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اضافه کرد: هر زمان که به بازرسین ما اعلام شود که کارفرمایی حقوق کارگر را رعایت نمی‌کند و در به کارگیری کارگران ضوابط و قوانین را نادیده می‌گیرد، آن‌ها موظف به حضور در محل کار کارگر مورد نظر هستند و موارد گزارش شده را بررسی کنند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: بازرسین وزارت تعاون بازرسی های دوره‌ای هم دارند و در جریان آن‌ها هم به دنبال تحقق هر چه بهتر حقوق کارگران هستند.

رعیتی فرد اضافه کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر ۶۰ بازرس برای سایر بازدیدهای مراکز تولیدی، صنعتی و ‌... دارد و این تعداد بازرس برای انجام امور مربوط به بازرسی و سرکشی از مراکز و کارگاه‌های تحت پوشش کافی نیستند و قطعا نمی‌رسند که بازدید همه مراکز، کارگاهها و ‌‌... را یک روزه انجام بدهند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون بازرسین باید استخدام شده رسمی دولت باشند و با عنوان ضابط و نماینده دولت مشغول به کار باشند و متاسفانه در حال حاضر با سازمان امور استخدامی برای بحث پست سازمانی بازرسین مشکل داریم و هم اکنون در حال بررسی و رایزنی برای چاره اندیشی این مشکل هستیم.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین خاطرنشان کرد: پس از رایزنی با مجموعه‌های مسئول تلاش می‌کنیم سایر ظرفیت‌های قانونی را برای حل مشکل به کار بگیریم که هم بازرسی را تسری بدهیم و هم حضور گسترده بازرسان باعث می‌شود کمبودها و نواقص را بر طرف کنیم.

رعیتی فرد در پاسخ به این سوال خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو درباره نحوه برخورد با کارفرمایانی که قرارادهای ۸۹ روزه و کمتر با کارگران خود منعقد می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه در قراردادهای ۸۹ روزه کارگر ضرر می‌کند و از طرف دیگر کارگرانی در کشور همچنان با قراردادهای روز مزد مشغول به ‌کار هستند.

وی اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا شکل قرارداد کارگرانی که قراردادهای روز مزد و کوتاه مدت دارند را تغییر بدهیم و حداقل‌ یک پله به جلو برویم ‌و قراردادهای آن‌ها را به قرارداد یک ساله تبدیل کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اشتغال بیکاری قرارداد ۸۹ روزه وزارت کار کار و رفاه اجتماعی وزارت تعاون رعیتی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۲۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداقوت کارگر

هفته کارگر از امروز با شعار "مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی" آغاز شده است, امید می رود حداقل در این هفته صدای مطالبه گری کارگران به گوش مسئولان برسد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، هفته کارگر فرا رسید, هفته ای که با تبریک و گرامیداشت به کارگران زحمتکش حق مطلب ادا نمی شود, گویی باید خبری خوش برای بهتر شدن شرایط کاری و معیشتی کارگران شنیده شود تا خستگی از تن این قشر نجیب و کم توقع به در شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هدف از دیدار سالانه با کارگران در اردیبهشت ماه 1402 را برجسته شدن ارزش کارگر در جامعه برشمردند و افزودند: «کار» به علت تأمین کردن همه نیازها و لوازم زندگی مردم و کشور، در واقع حیات جامعه است اما اگر کارگر نباشد، از کار و آثار آن و پیشرفت و شکوفایی کشور خبری نیست بنابراین ارزش کارگر، ‌ارزش حیات جامعه و زندگی مردم است.

ایشان تعریف زبانی از کارگران را خوب اما ناکافی خواندند و به مسئولان و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خاطرنشان کردند: ارتقاء زندگی کارگر و اطمینان خاطرش به امنیت شغلی و چرخیدن راحت چرخ زندگی، باعث افزایش کیفیت کار و محصول می‌شود بنابراین، هر تلاشی برای ارتقاء زندگی کارگران، در واقع سرمایه‌گذاری برای سود بیشتر است.

رهبر انقلاب در عین حال برخی اعتراض‌ها در محیط کارگری از جمله اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق‌ها و یا واگذاری‌های غلط و فاسد را بجا دانستند و گفتند: این اعتراض‌ها در واقع کمک به دولت و نظام و آگاه کردن آنها است و در این موارد نیز هر جا دستگاههای مسئول مانند قوه قضائیه وارد شدند، دیدند که حق با کارگران است.

به گزارش تسنیم، مطالبات کارگران بسیار است و در قالب هفته کارگر نمی گنجد اما نیازمند گوش شنوایی برای پیگیری و عملیاتی کردن خواسته های به حق این قشر ضرورت است.

 در حال حاضر مطالبات جامعه کارگری با موضوعات مختلفی در عرصه روابط کار گره خورده که اصلاح قانون کار، پرداخت حقوق و دستمزد شایسته و منصفانه، صیانت از نیروی کار و حفظ امنیت شغلی، بهره‌مندی از مزایای بیمه درمان، ساماندهی نیروهای شرکتی و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، بهره‌مندی از مزایای بازنشستگی، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور،‌ پرداخت بیمه بیکاری و ساماندهی قراردادهای کار از جمله آنهاست.

"تعیین دستمزد قانونی و عادلانه" از دیرباز یکی از مطالبات مهم و اساسی کارگران به شمار می‌رود. مطابق ماده 41 قانون کار دستمزد باید به گونه ای تعیین شود که هزینه های معیشت کارگران را پوشش دهد و از سوی دیگر در راستای تورم باشد. متأسفانه طی سال های اخیر عقب ماندگی مزدی دستمزد تعیین شده با سبد معیشت باعث شده است که کارگران همواره دچار کاهش قدرت خرید هستند. 

بی تردید "امنیت شغلی" یکی دیگر از مهمترین دغدغه‌های نیروی کار کشور به شمار می‌رود و حفظ اشتغال در سایه آن تجلی می‌یابد. کارشناسان و فعالان حوزه کار سالهای سال است بر ضرورت تامین شغلی نیروهای کار در واحدهای تولیدی و محیط های کار و حفظ اشتغال موجود تاکید دارند.

ساماندهی قراردادهای متعدد با عناوین مختلف در کشور، لغو دادنامه 179دیوان عدالت اداری، اصلاح تبصره دو ماده 7قانون کار، تبدیل قراردادهای موقت به دائم در کارهای با ماهیت مستمر و مقابله با بستن قراردادهای سفید امضا و غیرقانونی از خواسته‌های مهم جامعه کارگری در بحث حفظ امنیت شغلی است. اخیراً لایحه ای تحت عنوان لایحه امنیت شغلی در هیأت دولت بررسی و به نظر می رسد اکنون در مجلس باشد.

وزارت کار از آغاز فعالیت دولت سیزدهم در جهت صیانت از نیروی کار در بنگاه‌های اقتصادی و حفظ اشتغال موجود اهتمام ورزیده و ضمن پیگیری حقوق صنفی کارگران، بررسی وضعیت بنگاه‌های فعال و غیر فعال، اجرای طبقه‌بندی مشاغل، مقابله با قراردادهای سفید امضا و احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل با بازرسی از واحدها از بروز حوادث ناشی از کار جلوگیری کرده است.

به گزارش تسنیم، به راستی این هفته بهانه ای است برای تقدیر از جامعه کارگری, اما می بایست با تبیین جایگاه کارگران در تولید و اقتصاد، با بهبود شرایط معیشتی و کاری کارگران اقدامی صورت گیرد تا کارگران با مشارکت حداکثری در تولید بتوانند گامی در جهت تحقق شعار سال بردارند.

بدون شک نکوداشت این هفته و پیگیری مطالبات صنفی کارگران موجب دلگرمی و ارتقای منزلت اجتماعی کارگران نجیب و شریف و کم توقع کشور خواهد بود. هفته کارگر از امروز با شعار "مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی" آغاز شده است, امید می رود حداقل در این هفته صدای مطالبه گری کارگران به گوش مسئولان برسد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • خداقوت کارگر
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی
  • ۱۲۰ هزار نخبه جامعه کارگری در ۳ سال اخیر شناسایی شدند
  • کارگران با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • شناسایی ۱۲۰ هزار نخبه جامعه کارگری در ۳ سال اخیر
  • دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب
  • وزیر کار : لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران در مراحل پایانی تدوین
  • لایحه تغییر نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران از سال 1404 در مراحل پایانی تدوین!