Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روی خوش بورس به سهامداران در هفته پایانی پاییز، صعود نفت با کاهش ترس از اُمیکرون، بیت کوین از مرز ۵۰ هزار دلار گذشت، وزیر کار: سامانه جامع کاریابی راه اندازی شد، بودجه وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون صنایع و معادن بررسی می‌شود و کاهش یک واحد درصدی نرخ تورم سالیانه را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی دلیگانی: شوک های اقتصادی عجیب و غریب در سال آینده نخواهیم داشت

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مزایای لایحه بودجه 1401 را بی توجهی به رفع تحریم‌ها دانست و افزود بر خلاف بودجه سال‌های گذشته که با نگاه به رفع تحریم‌ها لایحه بودجه تدوین می شد این بودجه با بی توجهی به این موضوع نگارش شده است بنابراین به مردم ایران قول می دهم در صورت توافق یا عدم توافق شاهد شوکهای عجیب و غریب همچون سابق نخواهیم بود. وی با تمجید از اینکه حوزه اقتصاد مجزای از حوزه اقتصاد و معیشت در نظر گرفته شده است افزود: خوشبختانه دولت در بودجه سال آینده بدون گره زدن برجام که تحت اشراف شورایعالی امنیت ملی پیش می رود حوزه اقتصاد را مجزای از آن در نظر گرفته و با برنامه ریزی خوبی که در بودجه صورت گرفته شاهد ثبات اقتصاد کشور در سال جاری خواهیم بود.

روی خوش بورس به سهامداران در هفته پایانی پاییز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه- یکم دی) با ۶۶ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به عدد یک‌ میلیون و ۳۵۹ هزار واحد رسید؛ بر این اساس رشد شاخص کل در هفته جاری معادل ۵.۱ درصد بود. شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ آذر ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (یکم دی ماه) به یک‌ میلیون و ۳۵۹ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۴۴ هزار و ۵۰۵ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۵۷ هزار و ۷۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۱۶ هزار و ۶۹۶ واحد به عدد ۲۲۵ هزار و ۳۵ واحد رسید. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای ملی صنایع مس ایران (فملی)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، سایپا (خساپا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و ایران‌خودرو (خودرو) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

کارشناس انرژی: بیشتر از ۰.۷ لیتر بنزین در روز برای هر نفر درست نیست

جواد نوفرستی، کارشناس انرژی با بیان اینکه راهکارهای خوب با توجه به زمانبر بودن و در نظر گرفتن شرایط لحاظ می‌شود، افزود: به اعتقاد بنده از سال ۹۷ که جهش‌های ارزی و کاهش سرمایه اجتماعی داشته‌ایم تا حداقل تا دوسال آینده فرصت برای جراحی‌های بزرگ اقتصادی و هر تصمیم تورم‌زایی فراهم نیست. در مورد این طرح اگر مبنا بر این باید که مجموع بنزین سهمیه‌ای که معادل ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر است را به جای اختصاص به خودروها به افراد تخصیص دهیم، این امر کاملاً عادلانه و منطقی اما نیازمند زیرساخت‌ها و ملاحظاتی است. وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این سهمیه‌ها مربوط به تاکسی‌ها و خودروهای عمومی است، افزود: اگر به این افراد نیز همانند مردم عادی سهمیه تعلق بگیرد موجب افزایش کرایه و تورم می‌شود و باید این مورد در نظر گرفته شود. اینکه این کار به صورت پایلوت و آزمایشی انجام می‌شود بسیار خوب است زیرا اشکالات و نواقص آن خود را نشان خواهد داد. نکته بعدی این است که تعداد افرادی که هیچ وسیله نقلیه ای ندارند بالاست و معادل ۴۶ درصد افراد جامعه است. بنابراین این افراد اگر بخواهند سهمیه خود را بفروشند طبق منطق عرضه و تقاضای اقتصاد، با فشار عرضه و قدرت چانه‌زنی بالاتر خریداران طبیعتاً قیمت در حداقل تعیین می‌شود.

وی با اشاره به تجربه مشابه این اتفاق در سهام عدالت گفت: اگر مردم بخواهند با این قیمت در سامانه‌ای بفروشند بیشترین سود را پرمصرف‌ها می‌برند و عایدی به افراد مستضعفی که دولت قصد حمایت از آن‌ها را داشته نمی‌رسد. لازمه جوابگو بودن این طرح این است که خود دولت واسطه بین خریدار و فروشنده باشد و قیمت آزاد بنزین هم هیچ تغییری نکند. در واقع مردم باید در پایان دوره بتوانند سهمیه مازاد بنزین خود را تبدیل به پول نقد کنند، در غیر این صورت این سیاست به نفع پرمصرف‌ها خواهد بود. دولت در این شیوه صرفاً سهمیه مازاد بنزین مردم در می‌فروشد. در واقع از یک پرمصرف می‌گیرد و به کم‌مصرف می‌دهد و پول جدیدی این وسط خلق نمی‌شود که تورم‌زا باشد. نوفرستی افزود: برای محاسبه میزان درست سهمیه اختصاصی به افراد هم باید ۵۵ تا ۶۰ میلیون لیتر را تقسیم بر کل جمعیت کرد که حدوداً ۰.۷ لیتر در روز می‌شود که در ماه همان میزان ۲۰ لیتر می‌شود و بیشتر از آن هم درست نیست. زیرا اگر بیشتر شود کل بنزین کشور را باید سهمیه‌ای داد و از نظر اقتصادی برای کشور درست نیست.

طلا با صعود به استقبال تعطیلات کریسمس رفت

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه صعود کرد و رشد روزانه و هفتگی را در آستانه تعطیلات کریسمس به ثبت رساند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۰۵ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۰.۴ درصد افزایش داشت. پنج شنبه آخرین روز معاملات بازارهای آمریکا بود که روز جمعه به مناسبت کریسمس تعطیل هستند. دانیل پاویلونیس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز" درباره روند بازار گفت: در حجم اندک معاملاتی که در آستانه تعطیلات کریسمس در جریان بود، خبری نبود و سال آینده سال خوبی برای طلا خواهد بود به خصوص که نرخ بالای تورم احتمالا ادامه پیدا می کند. عاملی که مانع درخشش بیشتر طلا شد، ثابت ماندن شاخص دلار آمریکا بود که جذابیت این فلز ارزشمند را برای خریداران غیرآمریکایی کمتر کرد. اما دلار نزدیک به پایینترین حد خود در یک هفته اخیر ماند و عقب نشینی این ارز کمک کرد طلا رشد هفتگی ملایمی را به ثبت برساند.

صعود نفت با کاهش ترس از اُمیکرون

قیمت نفت در معاملات سبک روز پنج شنبه تحت تاثیر این نشانه که واریانت اُمیکرون برخلاف تصور اولیه، قابل مهارتر است و با وجود اعمال محدودیتهای سفر از سوی کشورهای متعدد به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید، بهبود یافت. بازار نفت در روزهای اخیر درباره این که تا چه اندازه باید تهدید افت دوباره تقاضا برای سوخت را جدی بگیرد، مردد بود. واریانت اُمیکرون قدرت شیوع بیشتری نسبت به جهشهای قبلی ویروس کرونا دارد اما اطلاعات اولیه نشان می دهد شدت بیماری زایی آن ملایمتر است. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز چهارشنبه ۱.۸ درصد صعود کرده بود. این شاخص بازار جهانی ۴.۵ درصد رشد هفتگی ثبت کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت یک دلار و سه سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۷۳ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا ۴.۱ درصد رشد هفتگی داشت. طبق آمار رفینیتیو آیکان، حجم معاملات سبک بود و تنها ۲۱۴ هزار قرارداد ماه آتی مبادله شد در حالی که میانگین روزانه در بیش از ۲۰۰ روز گذشته ۳۸۱ هزار قرارداد بوده است. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو اظهار کرد: نابودی تقاضا که همه تصور می کردند قرار است اتفاق بیافتد، اتفاق نخواهد افتاد.

بیت کوین از مرز ۵۰ هزار دلار گذشت

بیت کوین برای نخستین بار در حدود دو هفته گذشته به دلیل خوش بینی سرمایه گذاران در سراسر بازارهای مالی در آستانه تعطیلات کریسمس، به بالای ۵۰ هزار دلار صعود کرد. این ارز دیجیتالی در معاملات نیویورک حداکثر ۳.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۰ هزار و ۷۸۱ دلار رسید اما اندکی بعد رشدش محدودتر شد. اتر و سولانا هم افزایش داشتند. بیت کوین که بزرگترین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار است، پس از این که اوایل نوامبر رکورد ۶۹ هزار دلار را شکست، در پنج هفته گذشته حدود ۳۰ درصد ریزش کرده است. اخبار مربوط به تصمیمات بانکهای مرکزی سراسر جهان برای تحکیم سیاست پولی، روی ریسک پذیری در چند هفته گذشته تاثیر گذاشته و باعث شده است سرمایه گذاران بپرسند آیا داراییهای پرریسکی مانند رمزارزها و سهام فناوری پس از صعودی که در دوران پاندمی کووید ۱۹ داشتند، قرار است اصلاح قیمت چشمگیری پیدا کنند.

کاهش یک واحد درصدی نرخ تورم سالیانه

مرکز آمار نرخ تورم خانوارهای کشور در آخرین ماه پاییز را منتشر کرد. براساس این گزارش نرخ تورم ماهیانه،‌ نقطه‌ای و سالیانه کاهشی بود. نرخ تورم سالیانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل را نشان می‌دهد در آذرماه برابر ۴۳.۴ درصد شد که نسبت به ماه قبل، یک واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۲.۷ درصد و ۴۷ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٩ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٤٠٠ به عدد ۳۵.۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٢ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٤.٩ واحد درصدی به ٤١.٥ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ١.٦ واحد درصدی به ٣١.٨ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۵ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٦.٢ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

وزیر کار: سامانه جامع کاریابی راه اندازی شد

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سامانه جامع کاریابی برای معرفی کارجویان به کارفرمایان و تحقق ایجاد اشتغال یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفری راه اندازی شد. به گزارش ایرنا، عبدالملکی پنجشنبه شب در حاشیه شورای عالی اشتغال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سامانه به نشانی https://samka.mcls.gov.ir و بر روی سامانه وزارت تعاون از امروز راه اندازی شد. وی افزود: در این سامانه کارجویان وارد می شوند و اطلاعات تحصیلی و مهارتی خود را بارگزاری می کنند و کاریابی ها دسترسی به این سامانه دارند تا زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند. عبدالملکی با اشاره به اینکه بسیاری از کارفرمایان مشکل خود را دسترسی نداشتن به کارجویان مورد نیاز خود عنوان می کردند، گفت: همزمان کارجویان فراوانی بیکار بودند که با این سامانه این مشکلات رفع می شود و این سامانه آماده ارتباط بین نیروی کار و کارفرمایان است. وزیر کار با تاکید براینکه در حال حاضر کارفرمایان به حدود ۵۰۰ هزار نیروی کار نیاز دارند، از کارفرمایان درخواست کرد با تمام استانداردها نیروهای مورد نیاز خود را در سامانه ثبت کنند. وی افزود: این یک بازار هوشمند بین کارجو و کارفرماست که باعث اتصال این دو مجموعه به یکدیگر می شود.

بودجه وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون صنایع و معادن بررسی می‌شود

براساس دستورکار هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روز یکشنبه (5 دی ماه)، سه نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور انتخاب می‌شوند. همچنین بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با حضور مسئولان سازمان برنامه بودجه و وزارت متبوع دیگر دستورکار کمیسیون صنایع و معادن در روز یکشنبه خواهد بود. براساس این گزارش دوشنبه هفته آینده، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت متبوع می‌پردازند. همچنین بررسی لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱ در حوزه وزارت نفت و صنایع پتروشیمی با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه و وزارت متبوع، بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه وزارت متبوع و بررسی تبصره‌های ارجاعی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به کمیسیون،  دیگر دستورکارهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در روز دوشنبه خواهد بود. براساس این گزارش، اعضای کمیسیون صنایع و معادن روز سه‌شنبه (7 دی ماه) به بررسی پیشنهادات واصله نمایندگان درخصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درباره تبصره‌های ارجاعی می‌پردازند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو حذف نسخ کاغذی کریسمس طلا دلار ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو حذف نسخ کاغذی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور حضور مسئولان سازمان برنامه کمیسیون صنایع و معادن بررسی لایحه بودجه نرخ تورم نقطه ای برای خانوارهای تعطیلات کریسمس واحد درصد کاهش راه اندازی شد حوزه وزارت درصد افزایش وزارت متبوع نسبت به ماه واحد درصدی هفته گذشته درست نیست سال آینده هزار دلار هزار واحد بیت کوین ا میکرون ۵۰ هزار ماه قبل شاخص کل ۵ درصد ۱ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۳۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی‌بابایی در توضیح جلسه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای بررسی جداول تفصیلی، گفت: در این جلسه جداول تفصیلی لایحه بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت و چند مورد از مغایرت‌های لایحه با قانون مصوب مجلس در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی در کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: ۱۲ کمیته در کمیسیون تلفیق برای بررسی نیازهای بودجه دستگاه‌های دولتی تشکیل شد. این کمیته‌ها با محوریت هیأت رئیسه تلفیق، نماینده سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون‌های تخصصی به بررسی جداول، اشکالات و اصلاحات موجود در آن می‌پردازند. بعد از آن گزارش کمیته‌ها به کمیسیون ارائه شده تا کمیسیون گزارش نهایی برای بررسی به صحن مجلس را تهیه کند.

حاجی‌بابایی درباره زمان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس، گفت: تلاش کمیسیون تلفیق بر این است که تا پایان هفته آینده گزارش مصوبات خود در بخش دوم لایحه بودجه را ارائه کند تا در دستور صحن قرار گیرد.

کد خبر 6081072 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • نطر عجیب معاون رییس جمهوری درباره افزایش حقوق‌ها/منظور چه گفت؟
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • حقوق کارکنان دولت در سال جاری چند درصد زیاد شد ؟
  • (ویدئو) سردار حاجی‌زاده درباره واکنش اسرائیل: ۱۰۰ درصد می‌زنیم
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • هوای قم هفته آینده بارانی می‌شود
  • درخواست اتاق بازرگانی از رهبر انقلاب برای تعطیلی شنبه‌ها
  • درخواست اتاق بازرگانی از رئیسی و قالیباف برای تعطیلی شنبه‌ها
  • مورد عجیب تعطیلی «پنجشنبه»‌ها