Web Analytics Made Easy - Statcounter

میثم خسروی، پژوهشگر اقتصاد ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره رانت پنهان ارز 4200 تومانی اظهار داشت: وجود ارز 4200 تومانی در سیاست‌های اقتصادی کشور باعث شد که در سال ۹۹ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی از محل این خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا کند.  

این پژوهشگر اقتصاد ایران با بیان اینکه از زمانی که این سیاست اعلام شد، همه کارشناسان می‌گفتند که این کار غلط است، افزود: ما همان موقع هم می‌گفتیم علاوه بر غلط بودن سیاست، این نحوه تخصیص ارز فسادزا خواهد بود و نکته بعدی که درباره این سیاست باید گفت، این است که سیاست ارز ترجیحی اصلا به هدف اصابت نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان برخی آسیب‌های این سیاست، افزود: تاثیری که ارز ترجیحی بر روی رشد متغیرهای پولی داشته را هیچ کس در آن برهه زمانی به آن فکر نمی‌کرد.

خسروی با بیان برخی تبعات اصلاح ارز ترجیحی تصریح کرد: یکی از تبعات اصلاح این سیاست آن است که قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند. قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گرفتند یک پرش قیمتی خواهند داشت، البته نه به اندازه تفاوت ۴۲۰۰ و نیما که فرض کنید ۵- ۶ برابر است. در حقیقت شاهد پرش قیمتی خواهیم بود نه تورم.

این پژوهشگر اقتصاد ایران با بیان سیاست‌های حمایتی جایگزین ارز ترجیحی، ادامه داد: کارشناسانی که یارانه کالایی و یا کارت اعتباری خرید کالا را طرفداری می‌کنند، حرفشان این است که مطمئن شوند خانواری که الان هم کالای اساسی مصرف نمی‌کند، از حیث تغذیه و دریافت پروتئین و این مسائل مطمئن شویم که این کالاها را مصرف می‌کند و موارد مورد نیاز برای زندگی عادی را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: من طرفدار توزیع یارانه به صورت نقدی هستم. برای این که بالاخره خانوار به این جمع بندی رسیده است که الان نیاز اولم اجاره خانه است و نمی‌خواهد یک سری کالاها را مصرف کند؛ چه اصراری است که به این انتخابش احترام نگذاریم. ثانیا وقتی شما یارانه را کالایی می‌کنید، نمی‌توانید مطمئن شوید که دقیقا خانوار همان کالا را مصرف می‌کند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد ایران سیاست ارز رشد ارز4200 تومانی ارز ترجیحی پژوهشگر اقتصاد ایران ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۶۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به اجماع نرسید

رویترز سه‌شنبه شب خبر داد در گزارش کمیته شورای امنیت درباره پذیرش اعضای جدید که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده است: این کمیته در رابطه با اینکه این درخواست همه معیار‌های عضویت را داراست، نتوانست اجماعا به پیشنهادی برای ارائه به شورای امنیت برسد.

«ونسا فریزر» رئیس دوره‌ای شورای امنیت جمعه گذشته اعلام کرد که اعضای کمیته ویژه بررسی اعضای جدید در سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی نشد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. فلسطین در سال ۲۰۱۱ برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

فلسطین در ماه آوریل نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

کشور‌های دارای وضعیت ناظر دائمی می‌توانند در اکثر جلسات شرکت کنند و تقریباً به تمام اسناد مربوطه دسترسی داشته باشند، اما حق رای ندارند. به جز فلسطین، واتیکان نیز دارای وضعیت ناظر دائمی در سازمان ملل است. کشور‌ها بنا به توصیه شورای امنیت و با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در این نهاد بین‌المللی پذیرفته می‌شوند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ناسا در مورد برنامه فضایی چین به عنوان «پوششی برای پنهان‌ کردن اهداف نظامی» هشدار داد
  • جوان به المپیک نرسید
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ تجدید نظر و عدول از سیاست‌ها و ملاحظات اعلامی هسته‌ای محتمل است/ مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ماست
  • اوسمار به نشست خبری نرسید
  • سرمربی پرسپولیس به نشست خبری نرسید
  • تأخیر در پرواز پرسپولیس به آبادان/ اوسمار به نشست خبری نرسید
  • (عکس) موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • کمیته شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به اجماع نرسید