Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بالاخره پس از یک سال و نیم از تصویب طرح راهبردی توس، شورای عالی شهرسازی و معماری هفته گذشته این طرح را به استانداری خراسان رضوی ابلاغ کرد تا پس از سال‌ها انتظار، اهالی این منطقه از خدمات شهری مثل دیگر شهروندان بهره‌مند شوند.

ابلاغ این طرح شاید به لحاظ خدمات دهی به اهالی آن منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، اما در این میان یکی از مسائلی که همواره به عنوان درد بی درمان حاشیه شهر‌های بزرگ مثل مشهد بوده قلع و قمع زمین‌های کشاورزی است، زمین‌های کشاورزی محدوده منفصل توس طی یک دهه گذشته مورد سود جویی قرار گرفته و زمین‌هایی که قرار بود کشت محصولات کشاورزی روی آن‌ها صورت گیرد تبدیل به ویلا‌هایی برای خوشگذرانی برخی افراد شده، اما آن چه در این موضوع مشخص است به گفته دادستان مشهد، حفاظت از این اراضی بر عهده جهاد کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابلاغ طرح راهبردی ۱۰ سال پس از الحاق توس به مشهد

مجید طهوریان عسکری رئیس کمیسیون ویژه توسعه و به سازی توس شورای شهر مشهد با بیان این که از ۱۰ سال پیش منطقه توس به محدوده شهری مشهد اضافه می‌شود، گفت: پس از گذشت ۲۵ سال از بازدید رهبر معظم انقلاب از توس و گذشت ۱۰ سال از ورود این منطقه به محدوده شهری مشهد، از اوایل دهه ۹۰ پیگیری‌هایی مبنی بر این صورت گرفت که اگر محدوده‌ای به شهر اضافه می‌شود بالطبع باید شهرداری اداره آن را بر اساس نقشه و پلان خاصی بر عهده بگیرد.

او گفت: توس قبلا داخل محدوده روستایی و دارای طرح هادی بوده است، وقتی این منطقه به محدوده شهری اضافه می‌شود باید طرح راهبردی داشته باشد و بر اساس آن طرح راهبردی طرح تفصیلی تهیه می‌شود تا حدود و محدوده ارائه خدمات شهری به مردم مشخص شود.

بیشتر بخوانید

«طرح راهبردی توس» ابلاغ شد

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و به سازی توس شورای شهر مشهد گفت: در طرح راهبردی موضوع زمین‌های کشاورزی، باغ ویلا‌ها و نحوه پاسخ گویی به مردم در ارائه خدمات به ویژه ساخت و ساز‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، در این طرح به دو نکته مهم اشاره شده است، یکی این که در مدت دو سال آینده باید طرح تفصیلی توس به تایید نهایی برسد و ما در شورا به دنبال این هستیم که این طرح را در مدت یک سال و شاید کمتر از یک سال تهیه کنیم.

او گفت: بخش دیگر در طرح راهبردی منطقه تاریخی توس و آرامگاه فردوسی است که باید برای آن جا طرح حفاظت تهیه شود که این موضوع نیز در دستور کار مشترک شهرداری و میراث فرهنگی است که از این گنج ماندگار حفاظت شود.

طرح راهبردی چهارچوبی برای مطالعات طرح تفصیلی

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و به سازی توس شورای شهر مشهد گفت: ضوابط و مقررات طرح راهبردی توس به منزله سندی مکمل برای پهنه‌بندی کاربری زمین است که خطوط و رویکرد‌های کلان توسعه شهری را مشخص می‌کند و چارچوبی برای استفاده در مطالعات طرح تفصیلی ارائه می‌دهد.

طهوریان عسکری همچنین در پاسخ به این سوال که زمین‌های کشاورزی محدوده منفصل توس که سال‌ها مورد طمع افراد سودجو قرار گرفته با ابلاغ طرح راهبردی چگونه تعیین تکلیف می‌شود، گفت: در سال ۹۰ حدود ۳۴۰۰ هکتار زمین به شهر مشهد اضافه می‌شود، طبق پیگیری‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته است و ادامه پیگیری‌هایی که شورای ششم انجام داد به این جمع بندی رسیدیم که فعلا در طرح راهبردی به جای ۳۴۰۰ هکتار ۱۹۰۰ هکتار تبدیل شود، این تفاوت ۱۴۰۰ هکتار از نظر جهاد کشاورزی، زمین‌های کشاورزی است که اگر در طرح تفصیلی با کاربری کشاورزی تثبیت شود طبیعی است که برگشت داده می‌شود.

خریداران و سرمایه گذاران زمین در توس به شهرداری مراجعه کنند تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرند

او گفت: اگر ۳۴۰۰ هکتار هم به عنوان زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته شود در حواشی آن همچنان باغ ویلا و زمین‌های کشاورزی زیادی وجود دارد.

طهوریان عسکری گفت: اگر قرار است مردم در منطقه توس سرمایه گذاری و زمین خریداری کنند حتما به شهرداری مراجعه کنند که مورد طمع افراد سودجو قرار نگیرند، ممکن است خدای نکرده زمین‌هایی را به اسم و محدوده داخل شهر با قیمت‌های گزاف به افراد بفروشند و مورد کلاهبرداری قرار بگیرند.

۲۰۰۰ هکتار از محدوده توس به شهر اضافه می‌شود

او گفت: در طرح راهبردی توس حدود ۱۸۸۰ هکتار زمین تثبیت شده که به محدوده شهر مشهد اضافه شود، اما طی صحبتی که با مشاور طرح صورت گرفته است احتمالا تا ۲۰۰ هکتار نیز به این میزان اضافه می‌شود.

طهوریان عسکری گفت: در طرح تفصیلی که تهیه شود کاربری زمین‌ها از جمله فضای سبز، درمانی و مسکونی مشخص می‌شود، باید در طرح تفصیلی برداشت‌ها بر اساس وضع موجود باشد، حداقل شش ماه تا یک سال زمان می‌برد ضمن این که اگر طرح تفصیلی تهیه شود خدمات متنوع شهری بیشتری به مردم ارائه خواهد شد.

حفظ زمین‌های کشاورزی محدوده توس بر عهده جهاد کشاورزی است

از سوی دیگر درودی، دادستان شهرستان مشهد  در خصوص وضعیت زمین‌های کشاورزی محدوده منفصل توس با ابلاغ طرح راهبردی توس و تا زمان تصویب طرح تفصیلی گفت: مسئولیت زمین‌های کشاورزی چه آن‌هایی که در گذشته تغییر کاربری داده شده و چه آن‌هایی که در آینده قرار است تغییر کاربری داده شود با جهاد کشاورزی است.

او گفت: جهاد کشاورزی باید مراقبت کند که زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده نشود؛ برای زمین‌های کشاورزی که چه در سال‌های گذشته و چه در حال مورد تصرف قرار گرفته است جهاد کشاورزی می‌تواند از ماده ۳ و همچنین تبصره ۲ ماده ۱۰ استفاده کند.

درودی گفت: زمین‌هایی که در گذشته تغییر کاربری داده شده با طرح دعوی از سوی جهاد کشاورزی و تشکیل پرونده در دادگاه تعیین تکلیف می‌شود. درودی تاکید می‌کند: ما به عنوان دادستانی هم ناظر هستیم و هم برای عملیاتی که جهاد کشاورزی می‌خواهد انجام دهد نماینده معرفی می‌کنیم.

جهاد کشاورزی: از ابلاغیه طرح راهبردی توس خبر ندارم

با این حال قوسیان مدیر کل اراضی جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ابلاغ طرح راهبردی توس اظهار بی اطلاعی می‌کند و گفت: خبر ندارم، هنوز چیزی مبنی بر ابلاغ طرح راهبردی توس به دست من نرسیده است.

بهبودی نیا  مسئول گشت مشترک حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: عملیات قلع و قمع و آزاد سازی ۵۰ هکتار از اراضی زراعی و ۱۸ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی واقع در منطقه فردوسی، روستا‌های ماریان و خرق در حومه مشهد مقدس طی روز‌های گذشته انجام شده است.

منبع: خراسان

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زمین کشاورزی قلع و قمع زمین های کشاورزی محدوده ابلاغ طرح راهبردی تغییر کاربری داده طرح راهبردی توس طرح راهبردی طهوریان عسکری محدوده شهر جهاد کشاورزی اضافه می شود طرح تفصیلی شهر مشهد زمین ها یک سال سال ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۹۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری، ۱۵۹ هزار هکتار گندم دیم و آبی در مزارع استان کاشت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در قزوین، محمدحسین عطایی بعدازظهر امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در اولین همایش مردمی گندم و نان سالم با حضور معاونان سازمان، مدیران و کارشناسان در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: زنجیره تولید نان بایستی از نان کامل باشد و نان کامل در چرخه تولید آرد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی نان بایستی با محوریت تولید نان از آردهای کامل در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: تولید نان کامل بایستی فرهنگ‌سازی شود تا مردم با این محصول آشنا شوند تا این چرخه و زنجیره بتواند به هدف دست یابد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه نان محصول مقدسی است و در سنت و دین ما جایگاه ویژه دارد و به اهمیت این نعمت الهی توصیه شده است، خاطرنشان کرد: سلامت جامعه و مردم در گرو تغذیه سالم به ویژه نان است که اگر توجه ویژه به آن نشود، سلامت جامعه دچار تهدید می‌شود؛ بنابراین بایستی تلاش شود تا تولید نان کامل تحقق یابد.

عطایی اضافه کرد: در سال گذشته ۲۱۰ هزار تن گندم در استان تولید و ۱۸۵ هزار تن این محصول به صورت تضمینی خریداری شده است. در سال زراعی جاری ۱۵۹ هزار هکتار گندم دیم و آبی در مزارع استان کشت شده که با توجه به میزان بارش پیش بینی می‌شود ۲۱۰ هزار تن گندم برداشت شود.

وی با اشاره به تولید کمی و کیفی محصول گندم استان، گفت: قزوین جزو استان‌های خشک محسوب می‌شود؛ بنابراین برنامه‌های کشت گندم با روش‌های کم آب بر بمنظور افزایش تولید، روش کم‌خاک‌ورزی و کشت قراردادی در دستور کار این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال ۶۶۰۰ تن بذر مرغوب گندم و بیش از ۱۴ هزار تن کود ازت به عنوان کود سرک در مزارع به کشاورزان استان تحویل داده شده است. در ضمن آموزش کشاورزان با علوم نوین کشاورزی، تغییر در اقلیم کشت و جهش تولید در دیمزارها از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است.

کد خبر 745762

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان