Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموع بارش‌های سه ماه ابتدایی سال آبی جاری (اول مهر۱۴۰۰ تا ۳۰ آذرماه) به ۴۰.۳ میلیمتر رسید.

به گزارش بازارنیوز، وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌های اتفاق افتاده در این فصل بیانگر آن است که خشکسالی این فصل آن‌چنانکه پیشتر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود یکی از خشک‌ترین‌های ۵۰ ساله اخیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گزارش تازه مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی درباره وضعیت بارشی پاییز نشان می‌دهد که گرچه در این ماه ۴۰.۳ میلیمتر بارش رخ داده، اما در مقایسه با دوره بلندمدت که ۶۱.۶ میلیمتر بوده با کاهش ۳۴.۵ درصدی روبه‌رو شده است.

میزان بارش اتفاق افتاده از ابتدای آذرماه تا آخرین روز آن نیز ۱۷.۹ میلیمتر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۳۲ میلیمتری، کاهش ۴۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، با وجود کاهش بارش‌ها، حوضه آبریز کارون بزرگ برای آخرین روز پاییز ۱۴۰۰ حداکثر بارش نقطه‌ای را به میزان ۸۶ میلیمتر دریافت کرده است.

بعد از کارون بزرگ، حداکثر بارش نقطه‌ای در حوضه آبریز زهره- جراحی به میزان ۷۸ میلیمتر رخ داد.

میزان حداکثر بارش در حوضه‌های آبریز کرخه و مرزی غرب به ترتیب ۳۴ و ۲۱ میلیمتر بود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم هشت میلیمتر بارندگی داشت.

کشورمان دارای ۶ حوضه آبریز اصلی شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق، قره‌قوم و خلیج‌فارس و دریای عمان است. همچنین ۳۰ حوضه آبریز درجه ۲ و ۹ محدوده مدیریت حوضه آبریز در کشور وجود دارد.


/ایرنا

برچسب ها: پاییز ، بارش باران ، آب لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Q6X

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: پاییز بارش باران آب حوضه آبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

داریوش حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین تغییرات افت مربوط به دشت ازنا-الیگودرز با حدود ۱.۱متر افتِ سطح آب وکسری مخزن حدود ۲۱.۲میلیون مترمکعب در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال گذشته است.

وی بیان کرد: براساس آماربرداری دوره سوم منابع انتخابی، شبکه بهینه سنجش آب زیرزمینی توسط ۱۰ هزار و ۲۲۱ دهنه چشمه با خروجی سالانه حدود ۹۰۲ میلیون مترمکعب و ۱۶۶۳ رشته قنات با خروجی سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب و چاه‌های بهره برداری حدود ۷۰۲ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در سال تخلیه می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت منابع آب زیر زمینی استان گفت: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال گذشته حدود ۰.۳متر افزایش داشته است که معادل حجمی حدود ۱۱ میلیون متر مکعب است.

حسن‌نژاد بیان کرد:حجم افزایش سطح آب‌های زیرزمینی در حوضه کرخه در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۱.۸ میلیون مترمکعب است و بیشترین افزایش در حوضه کرخه در همین زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مربوط به دشت کوهدشت با حدود ۱.۳ متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن حدود۷.۳ میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه کمترین حجم بارندگی‌ها در اسفند ماه سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در محدوده ازنا-الیگودرز اتفاق افتاده است، افزود: حجم افت در حوضه کارون بزرگ حدود ۳۳ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین تغییرات افت در این حوضه مربوط به دشت ازنا-الیگودرز با حدود ۱.۱متر افتِ سطح آب و کسری مخزن حدود ۲۱.۲میلیون متر مکعب در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۲۱:۳۰دیروز
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • بیشترین میزان بارش‌ها با ۲۶ میلیمتر در فرخشهر
  • ثبت بارش ۱۰۴ میلی متری باران در شیرآباد
  • ثبت بیشترین باران در شیرآباد
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • بارش بهاری و طراوت طبیعت
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • بیشترین میزان بارش ها با ۱۳ میلیمتر در فرخشهر
  • اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما ۵ درجه‌ کاهش دارد