Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس پیش بینی تسهیلات ارزان قیمت ازدواج در همه سال‌ها جزو وعده‌های دولت‌ها بوده، اما بروکراسی حاکم بر ثبت‌نام متقاضیان در سامانه و قوانین دست و پاگیر بانک‌های عامل که از بانکی به بانک دیگر تفاوت دارد؛ بزرگترین دست انداز در مسیر تحقق این وعده است.

تسهیلات ازدواج یکی از منابع مالی مد نظر زوجین بعد از ثبت رسمی رویداد ازدواج محسوب می‌شود، امری که زمانی دستیابی به آن بسیار ساده بود، اما اکنون، بسیاری از مزدوجین، به دلایل مختلف نظیر دشواری‌های ثبت‌نام در سامانه و مدت زمان نسبتا طولانی برای رسیدن نوبت و البته قوانین سخت بانکی که هر روز دشوارتر شده و از بانکی به بانک دیگر تفاوت‌های فاحش و سختگیری‌های مختلفی دارد؛ عطای این تسهیلات را به لقای آن می‌بخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان وام ازدواج برای هر یک از زوج‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است و هر متقاضی باید ابتدا به سامانه مراجعه کرده و بعد از ثبت‌نام، بانک مورد نظر خود را انتخاب کند و چند ماهی منتظر بماند تا نوبتش برسد؛ اما فرارسیدن نوبت، به معنای ابتدای راه دراز رفع موانع بانکی است که حکایت گذر از آنها، مثنوی هفتادمن کاغذ شود!!

امروز هر بانک برای پرداخت تسهیلات ازدواج به زوج‌های جوانی که روزهای اول تشکیل زندگی را طی می‌کنند قوانین خود را اجرایی کرده و به بهانه تضمین بازپرداخت، موانعی پیش پای جوانان در آستانه تشکیل زندگی، قرار می‌دهد، البته مانع تراشی‌ بانک‌ها، به‌ویژه بانک‌های خصوصی در این زمینه، هر روز با رنگ و لعاب بیشتری، نمود و ظهور پیدا می‌کند؛ بانک‌هایی که برابر آمار، بیشترین بخش از منابع خود را خارج از استان هزینه کرده و معمولا تمایلی به ورود و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مد نظر دولت‌ها ندارد.

این همه درحالیست که ازدواج و فرزندآوری، از تاکیدات مسئولان و دستگاه‌های مختلف بوده و هر روز تبلیغات و تاکیداتی در موضوع اهمیت ازدواج برای کاستن از مشکلات اجتماعی، مطرح می‌شود.

روزانه، تماس مردم مستاصل از موانع ایجاد شده توسط بانکها پیش روی مردم، در خصوص تسهیلات ازدواج، با رسانه‌ها بیشتر شده و درخواستهای کمک برای دریافت وام ازدواج که حجم آن حتی پاسخگوی خرید جهیزیه یا تامین رهن یک خانه هم نیست، افزایش می‌یابد.

تقوی، یکی از جوانان شیرازیست که پس از مدت‌ها نوبت دریافت تسهیلات ازدواج به او رسیده و اکنون که برای انجام روال اداری اقدام کرده، با شرایطی مواجه شده است که به هیچ عنوان برای او قابل حصول نیست.

این شهروند شیرازی در تماس با ایسنا، گفت: بعد از مراجعه به بانک .... (یکی از بانک‌های خصوصی) شرایطی را برای دریافت وام ازدواج به من اعلام می‌کنند که قابل انجام نیست.

او با بیان اینکه اگر از دریافت وام در این بانک انصراف دهد، باید حدود ۶ ماه دیگر در انتظار نوبتش بماند، گفت: این اقدام بانکها، با آنچه مسئولان در خصوص اهمیت ازدواج و تلاش آنان برای تسهیل شرایط میگویند، منافات دارد.

تقوی گفت: بانک اعلام کرد، همسرم به دلیل خانه دار بودن و نداشتن درآمد، مشمول دریافت تسهیلات ازدواج نیست، از طرفی من هم باید اثبات کنم که توان بازپرداخت تسهیلات را دارم.

او با بیان اینکه همه بانک‌ها حداقل ۲ ضامن کارمند برای پرداخت تسهیلات ازدواج طلب می‌کنند، گفت: بانک مورد نظر بنده از من سابقه ۱۰ ساله شغلی مطالبه و اعلام کرده که در غیراینصورت باید یک شغل دیگر داشته باشم که در آن سابقه حداقل ۶ ماه پرداخت مرتب حقوق قابل اثبات باشد.

تقوی گفت: بانک میگوید به جای ضامن سند ملکی قبول داریم اما باید ملک به نام وام گیرنده باشد! مگر چند نفر از جوانانی که تازه ازدواج میکنند، دارای خانه ملکی هستند؟

این جوان شیرازی اضافه کرد: به گفته بانک باید سطح امتیاز من به ۴۵۰ برسد تا از نظر بانک مشمول دریافت تسهیلات ازدواج باشم، در غیراینصورت باید به سراغ بانک دیگری بروم.

به گزارش ایسنا، نمونه آقای تقوی که روزانه با این خبرگزاری تماس گرفته و درخواست انعکاس حرف‌هایش را با هدف رفع مشکل، مطرح می‌کند، فراوان است؛ شهروندانی که با گرفتاری‌های بی‌شمار و با هدف پر کردن یکی از چاله‌های اقتصادی زندگی، دست به دامان وام ازدواجی شده‌اند که حتی برای خرید کالاهای اولیه یک زندگی مشترک، کفاف نمی‌دهد. اما همین اندک‌ها هم دور از دسترس آنان قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی وام ازدواج تسهیلات بانکی ازدواج پرداخت تسهیلات تسهیلات ازدواج وام ازدواج بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در راستای رفع موانع فرزندآوری

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از تسهیلات و طرح‌های اجرا شده برای فرزندآوری جنبه تشویقی ندارد و هدف از قانون جوانی جمعیت رفع موانع فرزندآوری بوده است و سعی شده با اجرای طرح‌هایی از بروز این موانع جلوگیری کنیم.

امیرحسین بانکی‌پور فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص کفایت کردن تسهیلات فرزندآوری برای مادران اظهار کرد: بسیاری از تسهیلات و طرح‌های اجرا شده برای فرزندآوری جنبه تشویقی ندارد و هدف از قانون جوانی جمعیت رفع موانع فرزندآوری بوده است و سعی شده با اجرای طرح‌هایی از بروز این موانع جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به تسهیلات فرزندآوری افزود: مرخصی زایمان، پرداخت ۹۰ درصد هزینه درمان زوج‌های نابارور و درمان رایگان فرزندان تا پنج سالگی، اعطای وام ۴۰ میلیون برای فرزند اول تا وام ۲۰۰ میلیون برای فرزند پنجم از تمهیداتی است که برای تسهیل فرزندآوری در نظر گرفته شده است.

نماینده شهر اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دریافت خودرو بدون نوبت برای متولد شدن فرزند دوم از دیگر تسهیلات فرزندآوری است و تاکنون ۲۵۰ هزار خودرو به خانواده‌ها اعطا شده که تبادل قیمت آن با میانگین هزینه بازار حدود ۴۰۰ میلیون بوده است.

بانکی‌پور در خصوص دغدغه زنان باردار و شاغل برای دریافت مرخصی زایمان خاطرنشان کرد: طبق قانون کسی نمی‌تواند بانوان باردار یا مادرانی که در دوران شیردهی و دارای سه فرزند هستند را به علت دریافت مرخصی زایمان از کار تعدیل کند، همچنین در صورت بازگشت به کار، فرد باید در همان جایگاه قبلی مشغول به کار شود.

کد خبر 745656

دیگر خبرها

  • وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی دولت با کارمزد ۴ درصد | وام قرض الحسنه فوری با اقساط ۲ میلیون تومانی
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • سال گذشته؛ ۱۸ هزار زوج هرمزگانی تسهیلات فرزندآوری دریافت کردند
  • ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در راستای رفع موانع فرزندآوری
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • تسهیلات فرزند آوری در هرمزگان
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت رفع شود / روند ازدواج جوانان تسهیل شود
  • پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در بوشهر تسریع شود
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند