Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این روزها زمزمه‌هایی درباره سرنوشت ارز دارو در بودجه سال ۱۴۰۱ بحث‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها ایجاد کرده است. اما و اگرها درباره ارز ترجیحی دارو بعد از ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی سر از رسانه‌ها درآورد.

گرچه که همه مسئولان وزارت بهداشت متفق القول اند؛ شیوه فعلی اختصاص ارز ترجیحی فسادزاست و حتی وزیر بهداشت در نخستین نشست خبری اش با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال «ایران» به صراحت تأکید کرد که «ارز دارو حذف نمی‌شود» اما طبق تأکید مقامات دولت سیزدهم به‌دلیل نبود نظارت‌های کافی عده‌ای از واردکننده‌ها قانون را دور می‌زنند و گاه ارز دارو سر از جای دیگری درمی‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی زمانی که مسیر تأمین ارز دارو به سرشاخه اصلی می‌رسد وارد کننده‌ها به جای واردات مواد اولیه دارو، یا دارو و مواد اولیه را نمی‌آورند یا با قاچاق معکوس دارو را به قیمت چند برابری در کشورهای همسایه به فروش می‌رسانند و یا اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را وارد چرخه خرید و واردات لوازم آرایشی می‌کنند. این یعنی یک نفر یارانه مردم را می‌گیرد، خرج می‌کند و در نهایت دارو با قیمتی بالا به‌ دست بیماران می‌رسد.

در همین زمینه بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با روزنامه ایران به برخی سؤالات پیرامون یکی از دغدغه‌های مهم بیماران یعنی حذف ارز ترجیحی و شائبه افزایش قیمت دارو پاسخ داده است. بخش‌های مهم آنم گفت‌وگو در ادامه آمده است.

کمبود دارو را به یک پنجم سال گذشته رسانده‌ایم

- ما بر حسب وظیفه‌ای که داشتیم، اولویت‌بندی لازم را بر حسب موجودی ماهیانه داروها انجام داده و با تأمین ارز توسط بانک مرکزی، کمبودها را به یک پنجم سال گذشته که حدود ۴۰ قلم است، رسانده‌ایم.

- بی‌شک اگر اولویت‌بندی و سیاستگذاری درست در سازمان غذا و دارو نبود، با توجه به محدودیت منابع ارزی قطعاً تعداد کمبودها بیشتر بود؛ به‌طوری که در مدت مشابه سال پیش این میزان حدود ۲۲۰ قلم بود.

- البته از نظر ما همین مقدار کمبود دارو نیز زیاد است و باید تلاش کنیم آن را به حداقل میزان خودش برسانیم.

شاهد ارائه آمارهای کذب هستیم

- متأسفانه شاهد ارائه آمارهای کذب هستیم که کمبودهای دارویی را به‌صورت غیرواقعی به مردم اعلام کرده و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند. در حالی که آمارهای درست و واقعی نشان می‌دهد که چنین اعداد و ارقامی صحت ندارد.

- در چند ماه اخیر بویژه نیمه دوم سال به‌دلیل نداشتن مجوز نتوانسته‌ایم ارز مورد نیاز دارو را تأمین کنیم.

- البته با دستور ریاست محترم جمهور، مقرر شد تا پایان سال ارز ترجیحی کافی برای تأمین دارو در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گیرد. طبیعتاً اگر این ارز در اختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم داروهای مورد نیاز را بر حسب اولویت بندی تأمین کنیم.

برنامه دولت برای دسترسی پایدار مردم به دارو

- تا پایان امسال با حمایت‌های رئیس دولت و نهادهای متولی در حال تأمین داروی مورد نیاز کشور و جلوگیری از کمبود گسترده هستیم اما ادامه این روند در سال آینده مشکلات و چالش‌های گسترده‌ای را در تأمین دارو برای کشور به‌وجود می‌آورد.

- مایه امیدواری است که دولت در لایحه بودجه‌ای که ارائه کرده است، مسیر تخصیص ارز ترجیحی به حوزه سلامت را اصلاح کرده است.

- انتظار داریم تیم‌های کارشناسی مستقر در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با همکاری وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای همیشه سفره رانتی به اسم ارز دولتی را از کشور برچینند و شاهد انتقال منابع آن به بیمه‌ها باشیم؛ چون این یارانه با روش فعلی به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و نفع آن را دلالان و سودجویان می‌برند.

- ارز ترجیحی به‌جای اینکه در اختیار شرکت‌های وارد کننده دارو قرار بگیرد باید از طریق سازوکار بیمه‌ای تأمین شود. رخداد این موضوع بر اساس اسناد بالادستی که بالاترین آن سیاست‌های کلی سلامت است، اتفاق می‌افتد. در این قانون صراحتاً بر تأمین مالی منابع سلامت از طریق نظام بیمه‌ای تأکید شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123234 برچسب‌ها دارو

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دارو سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی ارز دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولتی مشخص می‌شود

 سید محمد هادی سبحانیان طی حکمی، حمید بهزادی بخش را در راستای اصلاح فرآیندها و نحوه مالیات ستانی به نفع اقشار مختلف مردم با رویکرد تکریم مودیان، اهتمام به عدالت محوری، انقلابی‌گری، مردم‌داری، فساد ستیزی و قانون مداری در راستای تحقق اهداف دولت مردمی و حل مشکلات مردم، به عنوان «دستیار مردمی سازی» منصوب کرد.

از جمله اهداف مهم طول خدمت وی که در این حکم انتصاب آمده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

· دریافت گزارش دقیق از ارکان دولت در خصوص محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی و ارائه موثر آنها به افکار عمومی کشور

· طراحی و اجرای طرح‌های تحولی به منظور ایجاد سهولت در فرایندهای مالیات ستانی برای اقشار مختلف مردم

· ارتقای شفافیت پیش بینی پذیری و استاندارد کردن فرآیندهای انجام امور برای اقشار مختلف مردم در مراجعه به سازمان

· شتابدهی و تقویت رسیدگی به مشکلات عموم مردم مراجعه کننده در جهت ارتقای اعتماد به سازمان امور مالیاتی کشور

· مشاوره و همکاری با بخش‌های مختلف سازمان برای ارتقا استانداردهای محیطی و تعاملی سازمان امور مالیاتی کشور در مواجهه با مودیان

گفتنی است حمید بهزادی بخش پیش از این‌ مشاور هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت و کمیسیون‌های تلفیق بودجه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • واحد صنعتی بزرگ فروسیلیس خاورمیانه در دامغان افتتاح شد
  • محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولتی مشخص می‌شود
  • سر سفره خدا خوش درخشید
  • ۱۳ میلیون تن آسفالت راه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • چقدر برای نرخ بیمه و درمان از فیش حقوقی هر کارمند کسر می‌شود؟
  • کارمندان بخوانند؛ رییس سازمان برنامه درباره حقوق ۱۴۰۳ کارمندان چه گفت؟
  • رای شورای امنیت سازمان ملل تضمینی برای راه حل دو دولتی نیست