Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر زهرا بهادران در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: در حال حاضر پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با هشت مرکز تحقیقاتی، ۲۱ عضو هیات علمی پژوهشی و ۳۲ نیروی پژوهشگر و جمعی از دانشجویان دوره پسادکتری، مقاطع تحصیلات تکمیلی و دوره فلوشیب فوق تخصصی در حال فعالیت است.

وی یادآور شد: بیشتر پژوهش های در حال انجام در این پژوهشکده در سال های اخیر با تمرکز بر درمان بیماری های تیروئید، اجرای طرح غربالگری دیابت بارداری کشوری، مشارکت در تدوین دستورالعمل های کشوری و بین المللی (غربالگری دیابت بارداری، سندرم تخمدان پلی کیستیک)، همکاری با سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای طرح های پیشگیری و کنترل چاقی و اضافه وزن در کودکان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پژوهشی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی پایگاه های ثبت داده (رجیستری های درمان جراحی چاقی تهران، ندول ها وکارسینوم های دیفرانسیه تیروئید)، طراحی مدل حیوانی پوکی استخوان و نارسایی زودرس تخمدان، ثبت اختراع و تولید فرآورده در زمینه اثربخشی محلول های آزادکننده اکسید نیتریک در درمان زخم دیابتی را از دیگر طرح هایی عنوان کرد که این مجموعه علمی روی آنها تحقیق کرده است.

بهادران ادامه داد: ایجاد پایگاه داده ای معتبر تغذیه با پیگیری ۱۶ ساله در جمعیت تهرانی، ایجاد بستر مطالعات تغذیه ای خانواده محور، طراحی و اجرای مطالعات کارآزمایی بالینی تغذیه محور با هدف یپشگیری و درمان مکمل دیابت، طراحی و اجرای مطالعات متابولومیکس در حوزه علوم غدد درون ریز و تغذیه، مطالعات ژنتیکی در حوزه بیماری های کاردیومتابولیک، شناسایی عوامل خطر مرتبط با بیماری های کاردیومتابولیک در کودکان و بزرگسالان، انجام مطالعات فراتحلیلی از دیگر طرح های انجام شده در این پژوهشکده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا محققین و اعضای هیات علمی نتایج پژوهش های انجام شده را در قالب بیش از ۶۵۰ مقاله علمی در مجلات  معتبر بین المللی و داخلی چاپ کردند و در مجامع علمی ملی و بین المللی به ارایه دستاوردهای علمی خود پرداختند.

مدیر پژوهشی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم به عنوان یکی از پیشگامان طراحی و اجرای کلان و یک الگوی موفق در طرح هایی مانند مطالعه قند و لیپید تهران (مطالعه جمعیت محور با بیش از ۲۰ سال پیگیری جهت شناسایی عوامل خطر بیماری های کاردیومتابولیک) است.

بهادران افزود: این مجموعه علمی طی سال ها توانست علاوه بر پاسخگویی به نیازهای حوزه سلامت و بهداشت، داده های جامع مورد نیاز برای تحقیق را برای پژوهشگران فراهم کند و جمعی از دانشجویان و پژوهشگران در قالب این کلان طرح تربیت و توانمند شدند.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین چالش های پیش رو پژوهش چیست، گفت: یکی از مشکلات حوزه سلامت این است که نتایج مجموعه تحقیقات و پژوهش های کشوری، سهم اندک در تصمیم سازی و سیاست گذاری های حوزه سلامت دارند.

مدیر پژوهشی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: حوزه پژوهش همچنین از سیاست های غیر شفاف، ناهمگرا و غیرمنسجم، نبود نقشه جامع علمی- پژوهشی بومی و متمرکز بر نیازها و مسایل داخلی، نبود انسجام و هماهنگی بین ساختارهای مرتبط با پژوهش، ناهماهنگی بین بخش های آموزشی و پژوهشی کشور، فقدان ارتباط فعال بین ذینفعان اصلی (مردم، مراکز و موسسات خدمات رسان و درمانی) با موسسات پژوهشی و پژوهشگران، توزیع ناعادلانه و سیاست زده بودجه مراکز و موسسات پژوهشی، رانت های پژوهشی (توزیع غیر شفاف گرنت ها)، وجود تعارض منافع بین سیاست گذاران حوزه پزشکی و سلامت با پژوهشگران، نگاه و استفاده ابزاری از پژوهش در راستای کسب منافع صاحبان قدرت و سیاست رنج می برد.

بهادران تاکید کرد: مجموعه این مسایل موجب می شود باوجود صرف هزینه و وقت بسیار، محققین نتوانند نتیجه زحمات شبانه روزی خود را در قالب رفع مسایل سلامت و بهداشت به ثمر نشسته ببینند.

وی افزود: مشکلات فعلی کشور خصوصا دغدغه های معیشتی و تنگناهای اقتصادی و فقدان جایگاه شغلی تعریف شده برای پژوهشگران در چارت سازمانی موسسات پژوهشی موجب شده تا محققین غیر هیات علمی دانشگاه ها که بخش بزرگی از شبکه محققین کشور را تشکیل می دهند با تحمل فشارهای همه جانبه نتوانند آنطور که بایسته است با فراغ بال بر مسایل فکری و علمی تمرکز داشته باشند.

مدیر پژوهشی پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد:  از طرف دیگر سیاست گذاری غلط و تاکید بیش از اندازه بر ارزیابی های کمی فعالیت های پژوهشی و پژوهشگران، ایجاد فضاهای رقابتی درخصوص شاخص های علم سنجی (اچ اندکس، ارجاعات، تعداد مقالات و ...) موجب شده رسالت اصلی پژوهش در حوزه علوم پزشکی که همان ارتقای سطح سلامت جامعه است، کمرنگ شود و بعضا در راستای تمرکز بر ارتقای شاخص های کمی ارزیابی افراد تغییر مسیر دهد.

بهادران تصریح کرد: برون دادهای علمی- پژوهشی اگر چه فی نفسه ارزشمند و مورد نیاز پیشرفت علمی کشور و تعامل با مجامع علمی بین المللی محسوب می شوند اما باید به عنوان محصولات فرعی طرح های تحقیقاتی مد نظر قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: نمی توان انتظار داشت که با وجود دغدغه محققین و اعضای هیات علمی پژوهشی برای ارتقای شغلی و پیروزمندی در کارزار رقابتی، تحقیق از صرف یک ابزار برای ارتقا به ارایه یک راهکار درمانی، تولید یک دارو یا یک روش درمانی- تشخیصی موثر، ارایه یک گایدلاین یا توصیه های کاربردی در زمینه تغییر موثر شیوه زندگی، موجب حل یک مشکل بهداشتی و سلامت شود.

این پژوهشگر یادآور شد: رفع این موانع و چالش ها جز با تغییر ریل گذاری سیاست گذاران و اصلاح سیاست های کلی با استفاده از نظرات صاحبان اصلی حوزه پژوهش میسر نمی شود.  

بهادران افزود: حوزه پژوهش های علوم پزشکی مسایل و چالش های متعددی دارد که یکی از مهم ترین چالش های حوزه پژوهش در حوزه علوم پزشکی و سلامت فقدان تعریف کلان پروژه ها (پروژه های تحقیقاتی مساله محور یا ماموریت مدار که با هدف حل یک مساله مشخص و با سفارش سازمان ها و مراجع ذینفع و با همکاری تیم تحقیق متشکل از پژوهشگران متخصص در حوزه های مختلف شکل) است، به عبارتی در مراکز تحقیقاتی یکی از موانع اصلی در راستای کاربردی سازی نتایج تحقیق است.

وی ادامه داد: انجام پروژه های خرد بدون توجه به مسایل اصلی که غالبا ناظر به تولید برون داد علمی در قالب مقالات هستند، در نهایت موجب اتلاف وقت، منابع مالی و هدر رفت استعداد های نیروی محقق و پژوهشگر می شود، در حالی که طراحی و اجرای کلان پروژه ها که به عنوان یک رویکرد پژوهشی مقبول و رایج در دنیا پذیرفته شده است با تمرکز بر یک ماموریت خاص، ضمن پرورش استعدادهای جوان و نخبه، گام مهمی در راستای انجام تحقیقات اثربخش و تقاضا محور، برقراری ارتباط منسجم بین متخصصین  در نهایت به صورت هدفمند به مسایل کلان حوزه سلامت و بهداشت پاسخ می هد و قطعا در این راستا نتایج تحقیقات نیز در قالب برونداد علمی عرضه می شود.

مدیر پژوهشی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر مسایل موجود در حوزه پژوهش را این مساله دانست که گاهی موضوعات پژوهشی براساس مشکلات و مسایل حوزه سلامت و بهداشت و نیز متناسب با اولویت های جامعه شکل نمی گیرد و به عنوان یک ماموریت برای مراکز تحقیقاتی تعریف نمی شود، پس در نهایت نتایج حاصل از تحقیق قادر نخواهد بود ابزاری برای سیاست گذاران حوزه سلامت و در راستای حل مشکلات موجود باشد.

برچسب‌ها محققان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پژوهش دانشجو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محققان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پژوهش محققان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پژوهش دانشجو سلامت و بهداشت طراحی و اجرای حوزه سلامت حوزه پژوهش بین المللی هیات علمی پروژه ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله سلامت خانواده است که در سال قبل در دو شهرستان اجرایی شد و اجرایی شدن این برنامه در سایر شهرستان‌ها و روستاها می‌تواند اثرگذار باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: در هفته سلامت که از اول اردیبهشت تا هفتم همین ماه ادامه دارد شعار محوری سلامت خانواده با مشارکت مردم در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: ما در هفته سلامت برنامه‌های متنوعی در نظر داریم که بخشی از آنها انجام پذیرفته و بخشی نیز در ادامه هفته سلامت انجام خواهد گرفت. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مجموعه‌های مختلف شبکه بهداشت و درمان استان در این هفته برنامه‌های خوبی اجرا خواهند کرد که گزارش این اقدامات از طریق رسانه‌ها و نشریات به اطلاع مردم  استان خواهد رسید. 

وی تصریح کرد: بنا داریم در این هفته جشنواره رسانه‌ای سلامت نیز در استان برگزار کنیم و از ظرفیت رسانه‌ها برای تولید محتوای مناسب در این حوزه بهره ببریم این برنامه در پارک غدیر شهر بندرعباس و پس از برگزاری نشست‌های تخصصی بهداشت برگزار می‌شود. 

جاودان با اشاره به مهم ترین برنامه‌های حوزه سلامت استان اظهار داشت: ما در حوزه تخت‌های بیمارستانی کمبودهایی داشتیم اما با همکاری همه‌جانبه مدیران استانی ساخت هزار تخت بیمارستانی در دستور کار است و در این دولت به نتیجه خواهد رسید. 

وی ادامه داد: کار مهم دیگری که در حوزه سلامت و بهداشت و درمان استان در حال انجام است مسئله دانشکده های علوم پزشکی در شرق و غرب استان بود که امیدواریم در نتیجه این دانشکده‌ها مردم دسترسی مناسبی به خدمات درمانی داشته باشند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله سلامت خانواده است که سال قبل در دو شهرستان اجرایی شد و اجرایی شدن این برنامه در سایر شهرستان‌ها و روستاها می‌تواند اثرگذار باشد. 

انتهای پیام/864 

دیگر خبرها

  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • اهتمام علوم پزشکی تبریز در کاهش حوادث ترافیکی از مسیرهای علمی
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان+عکس وفیلم
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در هرمزگان
  • اجرای کامل طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • نشست «درآمدی به اخلاق قرآنی» برگزار می شود
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی