Web Analytics Made Easy - Statcounter

ثبت‌نام متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن در ساعت ۲۴، ۳۰ آذرماه به اتمام رسید و با اینکه پیش‌بینی می‌شد مهلت ثبت‌نام برای متقاضیان تمدید شود این اتفاق نیفتاد.

آنگونه که دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد، بنا بر آمارهای رسمی، هم‌‌اکنون حدود ۹‌‌ میلیون و ۵۰۰‌‌ هزار خانوار ایرانی از کل نزدیک به ۲۵‌‌میلیون خانوار، اجاره‌‌‌‌نشین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع حدود ۳۸‌‌درصد از کل خانوارها، مستاجرهای بازار مسکن هستند.

از این تعداد هم حداقل ۴۰‌‌ درصد یعنی حدود ۳‌‌میلیون و ۸۰۰‌‌ هزار مستاجر در کشور، در گروه مستاجرهای کم‌‌درآمد و نیازمند به حمایت قرار دارند. آمارها اما نشان می‌دهد از این تعداد تنها ۲۵۰ هزار نفر یعنی چیزی معادل ۵/ ۶ درصد از خانوارهای مستاجر نیازمند وام اجاره، موفق به دریافت این تسهیلات شده‌‌اند.

روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی از توقف پرداخت وام اجاره مسکن خبر داد و نوشت: بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امکان ثبت نام برای تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری سلب شده و به نظر می‌رسد در سال آینده هم این تسهیلات پرداخت نشود.

براساس این گزارش، با تصویب نشست ۲۳ خرداد امسال ستاد ملی مقابله با کرونا، ثبت‌‌نام از متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده بود و تا ساعت ۲۴ آخرین روز پاییز (۳۰ آذر ۱۴۰۰) ادامه پیدا کرد.

در حالی که پیش از این برخی پیش‌بینی‌‌ها از تمدید نام‌نویسی در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن حکایت داشت، اما نهایتا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از بسته بودن سامانه مذکور و عدم تمدید ثبت نام وام ودیعه مسکن خبر داد.

به‌ویژه که تمدید ثبت نام وام ودیعه مسکن نیاز به صدور مجوز قانونی از مرجع ذی‌ربط (ستاد ملی مقابله با کرونا) داشت که پیش از این یک بار در ۱۷ مهر امسال این مجوز صادر شد اما در حال حاضر برای تمدید ثبت نام در این سامانه، مجوزی صادر نشده است.

از سوی دیگر، بانک مرکزی می‌گوید تاکنون تعداد افراد واجد شرایط که پرونده آنها از وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل ارسال شده، حتی از سقف اعتبارات مذکور (۱۰ هزار میلیارد تومان) معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و مجموع رقم تسهیلات برای مستاجرانی که وام را دریافت کرده‌‌اند به علاوه واجدان شرایطی که در لیست انتظار هستند، به معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌‌رسد.

این گزارش می‌‌افزاید: اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن برای نخستین‌بار در ستاد ملی مقابله با کرونا سال گذشته (تیر ۱۳۹۹) برای کمک به مستاجران آسیب‌دیده از شرایط کرونا تصویب، ابلاغ و پرداخت شد؛ برای دومین بار هم در سال جاری این تسهیلات بار دیگر با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

سال گذشته، این تسهیلات قرار شد تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و تلفیقی از منابع داخلی بانک‌ها و باقی‌مانده برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات کرونا و ارائه تسهیلات به کسب و کارها، اعطا شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده به عنوان سقف پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.

همچنین حدود ۶۰ هزار نفر به مبلغ دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در بانک‌ها پذیرش شده و در مرحله اخذ این تسهیلات هستند. پرداخت میزان باقی مانده از کل مبلغ در نظر گرفته شده (۴۰۰ میلیارد تومان) تا پایان بهمن ماه انجام خواهد شد./ تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: مستاجران وام اجاره مسکن وام کمک ودیعه مسکن ستاد ملی مقابله با کرونا هزار میلیارد تومان ودیعه مسکن ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن

داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه طرح جدید ارائه شده در خصوص افزایش وام ودیعه مسکن همچون طرح‌های قبلی گره‌ای از مشکلات مسکن را باز نخواهد کرد، گفت: با توجه به آنکه چندین سال است دچار سرکوب دستمزدها و درآمدها در اقتصاد ایران هستیم، به‌طور معمول وام‌های پرداختی متناسب با قیمت مسکن نیست و علاوه بر آنکه این وام‌ها توانایی خانه‌دار کردن مردم را ندارد، پرداخت آن نیز از عهده اشخاصی که فاقد مسکن هستندخارج است.

وی افزود: طرح جدید با عنوان وام اشتراکی یک طرح غیرمنطقی، غیرکارشناسی غیرقابل اجرا است و همچون سایر وام‌های تصویبی پرداخت نشده موجب ایجاد بحران در بازار مسکن خواهد شد.

او بیان کرد: بسیاری از وام‌های موجود امکان اجرا شدن را ندارند و در صورت اجرایی بودن نیز همراه با مشکلات بسیاری هستند، ارائه اینگونه وام‌ها در دیگر کشورها منسوخ شده است، حال طرح مطرح‌شده از سوی بانک‌ها نه‌تنها گره‌گشا نیست، بلکه خود مشکل‌ساز خواهد بود.

براساس این گزارش متقاضیان و مستاجران باید برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به سامانه طرح های حمایتی مسکن مراجعه کرده و پس از ثبت اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان نسبت به بارگذاری مدارک و اطلاعات و قرارداد خود در سامانه خودنویس کنند و پس از دریافت کد رهگیری اقدام به ثبت درخواست برای دریافت ودیعه مسکن کنند.

گفتنی است میزان دریافت وام ودیعه مسکن در استان تهران 200 میلیون تومان است که متقاضیان پس از انتخاب بانک خود می توانند درخواست تسهیلات خود را ثبت کنند.

دیگر خبرها

  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان+فیلم
  • تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند
  • مستاجران مراقب سامانه خودنویس املاک باشند
  • تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی پرداخت شد
  • پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن بیش از ۴۳۸ هزار متقاضی
  • اعلام نحوه دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان
  • خروجی تکلیف دولت در قانون جهش تولید مسکن، پایان انحصار مشاورین املاک و رایگان شدن عقد قرارداد اجاره