Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:28:23 GMT

با لطف و مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۹۱۶۶

با لطف و مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنیم

در ادامه یادداشت روزنامه ایران به قلم آرا شاوردیان نماینده ارامنه شمال در مجلس پنجم دی می‌خوانیم: با گسترش اسلام در سرزمین ایران، این رابطه همچنان ادامه یافت و ساکنان ارمنی و مسلمان، در آن برهه از تاریخ به زندگی مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دادند. این همزیستی در بسیاری از ابعاد فرهنگی و آیین‌های سنتی دو قوم جلوه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنگونه که در گذشته بسیاری از جشن‌های ارمنیان و ایرانیان مشابه هم بودند.

فرهنگ پدیده‌ای کلی و پیچیده از آداب و رسوم و اندیشه و هنر است. همجواری ایرانیان و ارمنی‌ها سبب شد که ارتباطات فرهنگی قوی‌تری شکل بگیرد. نمونه بارز این ارتباطات فرهنگی اعیاد و مراسمی است که حتی قدمت آن به دوران قبل از یکتاپرستی بازمی‌گردد. «وارداوار» یا همان آب‌پاشی از جمله اعیاد مشترک بین دو قوم بوده که با جشن «تیرگان» تقارن پیدا کرده بود. حتی شب چله و چهارشنبه‌سوری، ‌جشن‌های مشترکی بین ایرانیان و ارامنه بوده که شباهت‌های زیادی با هم دارند. ارامنه ایرانی در همه عرصه‌ها حضور فعال داشته و دارند. علم، هنر، سینما، صنعت از جمله این عرصه‌ها است. در زمان صفویه شاهان صفوی از معماران ارمنی برای ساخت کاخ‌های خود استفاده می‌کردند. ارمنیان به‌خاطر زندگی در شهرهای صنعتی از روستاهای لرستان به سمت شهرهای اصفهان و تهران رفتند.

آنان در این دو شهر در عرصه‌های مختلف از جمله معماری به فعالیت خود ادامه دادند؛ حتی در نوشتن قانون مشروطیت هم نقش داشته‌اند و نخستین شهردار پس از تأسیس بلدیه هم از ارمنی‌ها بوده است.

این نقش ارمنی‌ها در آستانه انقلاب و در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پررنگ‌تر از قبل ادامه یافت. آنان در مبارزه با رژیم طاغوت شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند و با آغاز جنگ تحمیلی هم همپای مسلمانان به دفاع از مرزهای کشور برخاستند. مجموع شهدای مسیحیان اعم از نظامی و غیرنظامی و از دوران قبل از پیروزی انقلاب تا پس از پیروزی آن و جنگ تحمیلی و ترور و بمباران اوایل انقلاب، ۱۳۴ نفر بوده‌ است. با پایان یافتن جنگ تحمیلی، دوستی دیرینه مسلمانان و ارامنه همچنان ادامه پیدا کرد و حتی مناسبات بین این دو از صورت مسالمت‌آمیز هم فراتر رفت و به ملاطفت‌آمیز رسید.

چرا که ما با لطف و مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنیم و براساس همین احترام به افکار و اعیاد و مراسمات مذهبی این پیوند همواره مستحکم‌تر از قبل می‌شود. این احترام متقابل در ایام کریسمس و سال نو میلادی به اوج خود می‌رسد. نه تنها مردم عادی بلکه مسئولان کشور هم این ایام را فرصت خوبی برای نمایش همبستگی مسلمانان و ارامنه می‌دانند و طبق رسوم همه ساله به منزل شهدای ارامنه می‌روند. حالا همزمان با سالروز تولد پیامبر صلح و دوستی و فرارسیدن سال ۲۰۲۲ میلادی، بار دیگر این فرصت فراهم شد و شاهد حضور مقامات در جمع ارامنه به بهانه تبریک و به قصد نزدیکی هر چه بیشتر به ارمنیان هستیم.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها کریسمس جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران ارامنه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کریسمس جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران کریسمس جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران ارامنه جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۹۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راننده تاکسی ترکیه ای طلب۲۰۰دلار کرایه کرد؛ مسافر ایرانی او را کشت، پولهایش را برداشت و با ماشین او فرار کرد

به گزارش خبرآنلاین مرد ایرانی می‌گفت که از ابتدا بر سر کرایه ۵۰۰لیره ای توافق کرده بودند اما حالا مرد راننده درخواستی چندین برابر توافق‌شان داشت.

روزنامه همشهری نوشت: این مسئله باعث مشاجره و درگیری بین آنها شد و در این میان مرد مسافر که به‌شدت عصبانی شده بود، با چاقو به راننده حمله کرد، او را از ماشین بیرون انداخت و پشت فرمان نشست و فرار کرد. مردمی که در خیابان بودند و این صحنه را مشاهده کردند با عجله به‌سوی راننده رفتند اما متوجه شدندکه او بر اثر شدت جراحات جان باخته است. در ادامه پلیس در جریان قرار گرفت و تیمی از کارآگاهان جنایی پلیس استانبول وارد عمل شدند و جست‌وجو برای دستگیری قاتل را شروع کردند. دقایقی بعد آنها موفق شدند تاکسی مورد نظر را شناسایی و با متوقف کردن آن، قاتل را دستگیر کنند.

مرد ایرانی در بازجویی‌های پلیسی گفت: در ایران حسابدار بودم اما دلم می‌خواست مهاجرت کنم و زندگی رویایی‌ام را بسازم. حدود ۳‌ماه قبل برای زندگی و پیدا کردن کار به ترکیه آمدم. در این مدت تلاش زیادی کردم اما تا حالا موفق به پیدا کردن شغلی نشده‌ام.

او گفت: از همان ابتدای ورودم به ترکیه در هتلی در میدان تکسیم اقامت داشتم. این در حالی بود که طی ۳ماه اقامت در ترکیه، همه پس‌اندازم خرج شده بود و پول زیادی برایم نمانده بود. بعد از مدتی که از پیدا کردن کار ناامید شدم، به‌دنبال افرادی بودم که در زمینه قاچاق انسان فعالیت داشتند تا توسط آنها به آلمان مهاجرت کنم. فکر می‌کردم با رفتن به آلمان می‌توانم زندگی بهتری برای خودم بسازم.

او ادامه داد: روز حادثه، هتل را ترک کردم و تاکسی گرفتم تا در اطراف گشتی بزنم و شاید فردی را پیدا کنم که برای مهاجرت کمکم کند. آدرس مشخصی به راننده تاکسی ندادم و فقط به او گفتم که برای مدتی دراطراف گشت بزند. راننده تاکسی مرا به چندین محل و مکان برد و بعد از من ۲۰۰ دلار کرایه خواست. سر همین مسئله باهم بحث‌مان شد و به راننده گفتم من در ابتدا که سوار شدم به شما گفتم که ۵۰۰ لیره بیشتر ندارم و بر سر این مبلغ توافق کردیم. بحث بین ما بالا گرفت و راننده تاکسی به من توهین کرد.
متهم افزود: حرف‌های او مرا عصبانی کرد و باعث شد که چاقویی را که به همراه داشتم از جیبم بیرون بیاورم و چند ضربه به او بزنم. بعد از اینکه به راننده تاکسی حمله کردم، پول‌هایش را برداشتم و قصد فرار داشتم که دستگیر شدم.
مرد ایرانی پس از اعتراف به ارتکاب جنایت به اتهام قتل و سرقت خودروی مقتول در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897691

دیگر خبرها

  • آرتتا: پوچ جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم
  • ۱۴ سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • سفیر مهربانی
  • تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور 
  • معترضان ارمنی جاده ارمنستان به گرجستان را بستند
  • بمب عمل نکرده جنگ تحمیلی در «گیلانغرب» حادثه آفرید
  • راننده تاکسی ترکیه ای طلب۲۰۰دلار کرایه کرد؛ مسافر ایرانی او را کشت، پولهایش را برداشت و با ماشین او فرار کرد
  • انفجار مهمات به جای مانده از جنگ تحمیلی/ یک نفر مصدوم شد