Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که ما به دنبال حمایت، هدایت و نظارت هستیم و اصلا در حوزه کسب‌وکار دانشگاه به دنبال تجارت، دخالت و شراکت نیستیم، اظهار داشت: در دانشگاه نسل سوم قرار است ایده دانش‌محور به محصول تبدیل شود و این ایده نیاز به ظرفی دارد که پردازش شود؛ این ظرف امروزه مراکز رشد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا، دکتر افشین زرقی در آیین معرفی برترین چهره‌های حوزه تحقیقات و فناری سلامت در بیست و دومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، با بیان این‌که ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه پژوهش دو هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: اولین هدف ما ارتقای کیفیت تحقیقات است که باعث ارتقای سطح بین المللی دانشگاه می‌شود و دیگری جهت‌گیری پژوهشی است. پژوهشی نافع است که بتواند مشکلی از نظام سلامت را حل کند. پژوهش‌های کاربردی و ثروت‌آفرین  و پژوهش‌هایی که منجر به کارآفرینی شوند، این‌ها تعریف دانشگاه نسل سوم هستند.

وی افزود: تم جشنواره امسال، گذار به دانشگاه نسل سوم است. اولین دانشگاه کشور در سطح علوم پزشکی در سال ۱۳۹۲ که حوزه مدیریت فناوری را در تشکیلات خود جای داد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود؛ بیشتر دانشگاه ها دفتر ارتباط با صنعت داشتند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که ما به دنبال حمایت، هدایت و نظارت هستیم و اصلا در حوزه کسب‌وکار دانشگاه به دنبال تجارت، دخالت و شراکت نیستیم، اظهار داشت: در دانشگاه نسل سوم قرار است ایده دانش‌محور به محصول تبدیل شود و این ایده نیاز به ظرفی دارد که پردازش شود؛ این ظرف امروزه مراکز رشد هستند. 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شش مرکز رشد دارد که در یک سال اخیر دو مرکز رشد تجهیزات پزشکی و طب مکمل نیز به مجموعه این دانشگاه اضافه شدند.

زرقی با ضمن اشاره به این‌که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۲۸ شرکت دانش بنیان و هسته فناور مستقر هستند؛ تاکید کرد: شرکت زیاد کردن، ارزش نیست، بلکه شرکتی ارزشمند است که محصول بدهد. ما توانسته‌ایم ۲۰۰ محصول را  در دانشگاه تجاری سازی کنیم. حدود ۴۵ درصد این محصولات توسط هیات علمی دانشگاه تولید و طراحی شده است. محصولاتی مثل کیت، محصولات حاصل از پرینتر سه‌بعدی، دستگاه، دارو و ... بخشی از این محصولات هستند که رونمایی شده‌اند.

وی برون‌سپاری گردش پول به صندوق‌ها را یکی از اقدامات خوب این دانشگاه دانست و گفت: ما عضو هیات مدیره صندوق البرز هستیم  و تا الان ۱۰ میلیارد تومان به فناورانمان وام کم‌بهره با تنفس بالا داده‌ایم. در کنار این‌که محصولات را باید توسعه داد، باید از آن‌ها پشتیبانی نیز کرد. در مصوبه هیات امنا تصویب کردیم که از افرادی که پتنت ثبت کرده‌اند و ثبت اختراه کرده‌اند، به طور ویژه حمایت کنیم. تا کنون ۲۳ اختراع خارجی و ۲۲۱ اختراع داخلی توسط محققان دانشگاه ثبت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برگزاری کارگاه‌های متعدد برای توسعه فناوری و آشنایی محققان با فناوری و تولید محصول را به عنوان یکی دیگر از اقدامات انجام شده، بیان کرد و گفت: در راستای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، با دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی و با دانشگاه های صنعتی هم قرارداد بسته‌ایم.

زرقی با بیان این‌که در کنار تجهیزات و بودجه، یکی از کارهای مهم در زمینه فناوری، ارتقای زیر ساخت است، گفت: ما در مساحت ۱۵ هزار مترمربع پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه را به عنوان یک مجتمع ایجاد کرده‌ایم، که در این پارک نه تنها شرکت‌های فناوری بلکه شتاب دهنده‌ها را هم در آنجا مستقر کردیم.  در حال حاضر فاز یک راه اندازی شده است و ۱۰ شرکت در آنجا مستقر هستند. این پارک توانایی پذیرش ۱۰۰ شرکت را دارد. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  اظهار کرد: ما  تاکنون از شرکت های دانش بنیان ۱۰ میلیارد تومان درآمد زایی داشتیم و زمانی که به ۵۰ میلیارد تومان درآمد زایی برسیم روز بی نیازی از دولت را جشن می‌گیریم .

وی ادامه داد: در  پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز رشد تجهیزات پزشکی را قرار داده‌ایم و یک نمایشگاه از محصولات داریم. همچنین قصد ایجاد مرکز نوآوری را  داریم. تا کنون فاز اول این مرکز راه‌اندازی شده است. 

زرقیبه احداث کلین روم در پارک علم و فناوری دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده، احداث کلین روم یا اتاق تمیز و ارتقای سطح آن برای فناوری‌های هایتک است. هورمون HCG و HMG قرار است اینجا تولید شود که ارزشی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌تواند برای کشور داشته باشد.

وی افزود: فضایی به بیوبانک اختصاص یافته و فناوری را به عرصه درمان آورده ایم و بیمارستان هوشمند را به صورت پایلوت راه اندازی کردیم. نکته مهم این است که منابع همه این فناوری ها را از بیرون دانشگاه جذب کردیم و بدون اینکه بار مالی به دانشگاه تحمیل کنیم پروژه ها را به ثمر رساندیم. ضمن اینکه امسال پروژه تله مدیسیین را در یکی از بیمارستان ها راه اندازی می کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رتبه این دانشگاه در تولید علم و رتبه‌بندی های جهانی در حوزه پژوهش اشاره داشت و عنوان کرد: در رتبه بندی وزارت بهداشت در محور زیرساخت رتبه اول به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اختصاص یافته است.

زرقی با تاکید بر این‌که دانشگاه در کنار فناوری، محل تولید علم نیز است، گفت: برخی تنها به طبل فناوری می‌کوبند، در حالی که اطلاعی در مورد آن ندارند. دانشگاه باید توازنی میان علم و فناوری را داشته باشد. علم است که به فناوری تبدیل می‌شود. نباید تا مقطع مقاله متوقف شویم، باید کار را ادامه داده و به محصول برسیم. اگر بیشتر به مقاله بها بدهیم، می‌شود انحراف و اگر به اندازه بها بدهیم، می‌شود شواهدی برای فناوری  که بسیار مهم است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آمار تولید علم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نمایه های بین المللی نشان می‌دهد که رشد در اسکوپوس ادامه دارد و ما چون به دنبال کیفیت بودیم در  نظام ISI هم این رشد را می‌بینیم، در مرغوب‌ترین نظام که ISI است میزان مقالات دانشگاه از ۴ هزار مقاله گذشته است.  استنادات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نمایه های بین المللی رشد داشته و استنادات دانشگاه سه رقمی شده است.

وی ادامه داد: همچنین مقالات تولیدی، مقالات Q۱ نیز رشد خوبی داشته‌اند. به علاوه شاهد رشد  مقالات دانشگاه با همکاری مراکز و محققان خارج از کشور نیز بوده‌ایم و تقریبا از هر ۳.۲ مقاله  یکی با مشارکت دانشگاه خارجی بوده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در استنادات علمی ۴۱ درصد و در کمیت ۲۴ درصد رشد داشته است. دلیل این‌که در رده‌بندی وزارت بهداشت به لحاظ پژوهشی دوم هستیم؛ کمتر بودن میزان اعضای هیات علمی این دانشگاه در مقابل دانشگاه علوم پزشکی تهران است و رسیدن به دانشگاه اول با ۱۴۵۰ استاد شدنی نیست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رتبه دانشگاه در رده بندی های جهانی وبومتریک، لایدن و شانگهای اشاره کرد و  گفت: رتبه دانشگاه در وبومتریک ۶۵۷ است که در میان دانشگاه های علوم پزشکی دوم و در میان دانشگاه های کشور سوم هستند. این در حالی است که چند سال پیش بهترین رتبه ما ۲۳۷۰ بود. در رتبه بندی لایدن که مرغوب ترین رتبه بندی پژوهشی است و مقالات و استنادات بررسی می شود رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمتر از ۵۰۰ است. تا سال ۲۰۱۷ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه بندی شانگهای حضور نداشت اما اکنون در بازه رتبه ۷۰۰ قرار داریم.

زرقی با اشاره به کاهش تعداد اعضای هیئت‌علمی خاموش این دانشگاه، ادامه داد: تعداد ۱۴۸۰ هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تولید علم مشارکت دارند و تعداد هیات علمی خاموش دانشگاه از ۱۶۳ نفر به ۷۶ نفر رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره پژوهشی ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه نسل سوم میلیارد تومان علم و فناوری راه اندازی دانشگاه ها رتبه بندی تولید علم هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۶۸ گروه آموزشی از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیداحمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی کیو اس چهاردهمین دوره رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان را در سال 2024 منتشر کرد.

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد. یکی از رتبه‌بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در  حوزه‌های موضوعی مختلف است.  

فاضل‌زاده افزود: در نسخه جاری این رتبه‌بندی، 1559 دانشگاه رتبه‌بندی شده‌اند که 64 دانشگاه جدید نسبت به سال 2023 در این رتبه‌بندی حضور دارند. دانشگاه علوم پزشکی ایران جزو این دسته از دانشگاه است. از کشور جمهوری اسلامی ایران 68 گروه آموزشی از 17 دانشگاه در 17 حوزه موضوعی حضور دارند.

وی اظهار داشت: رتبه‌بندی موضوعی کیو اس بر اساس 5 شاخص 1- شهرت دانشگاه، 2- شهرت کارفرمایان، 3- تعداد استنادها به ازای هر مقاله، 4- شاخص اِچ-ایندکس 5- شبکه همکاری بین‌المللی دانشگاه‌­ها (که سه مورد اخیر فعالیت پژوهشی را می سنجد) صورت می‌گیرد.

رئیس مؤسسه ISC افزود: این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می‌آید.

در این رتبه ‌ندی دانشگاه­‌های جهان در 55 موضوع در قالب ۵ حیطه کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت مورد ارزیابی قرار گرفتند. موضوع موسیقی موضوع جدیدی است که در سال 2024 اضافه شده است و موضوع علم داده به علم داده و هوش مصنوعی گسترش پیدا کرده است. حوزه های موضوعی رتبه‌بندی کیواس 2024 در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول 1. حوزه‌های موضوعی رتبه‌بندی کیواس 2024

رتبه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ۵ حیطه کلان رتبه‌بندی کیو اس موضوعی 2024

فاضل‌زاده خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی که بر اساس ۵ حیطه کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت صورت گرفته است، دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌های پیش در 3 حیطه مهندسی و فناوری، پزشکی و علوم زیستی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول 2 قابل مشاهده است.

همان‌طور که در جدول 2 دیده می‌­شود در حوزه کلان مهندسی و فناوری در رتبه‌بندی سال 2024 دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف حضور دارند.

در حوزه کلان پزشکی و علوم زیستی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی مشهد، تهران و علوم پزشکی شیراز حضور دارد.

در حوزه کلان علوم طبیعی شاهد حضور دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف هستیم که توانسته‌اند در این رتبه‌بندی حضور داشته باشند.

در حیطه کلان مهندسی و فناوری در سال 2023 تعداد 4 دانشگاه حضور داشتند که در رتبه‌بندی جاری به 2 دانشگاه تقلیل یافته است.

جدول 2. حضور دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در 5 حیطه کلان رتبه‌بندی موضوعی کیو اس 2024

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی بر اساس 55 موضوع مورد ارزیابی ، 17 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در 19 حوزه موضوعی حضور دارند، که این تعداد در سال­‌های 2021 تا 2023 به ترتیب 13 و 15 و 16 دانشگاه بوده است. جدول 3 دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌­بندی 2024 را نشان می‌دهد.

جدول 3. دانشگاه‌های حاضر در رتبه­‌بندی کیو اس موضوعی 2024 (به ترتیب الفبا)

جدول 4 جایگاه دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف موضوعی را نشان می‌دهد:

جدول 4. نتایج رتبه‌بندی موضوعی کیو اس 2024

تعداد گروه‌­های آموزشی که از دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف رتبه‌بندی موضوعی کیو اس در سال‌های 2021 تا 2024 حضور دارند، در جدول 5 نشان داده شده است.

از ایران در رتبه‌بندی جاری، 17 گروه آموزشی حضور دارند که نسبت به سال گذشته به دلیل عدم حضور دو گروه آموزشی مهندسی عمران و سازه و اقتصاد و اقتصادسنجی آمار از 19 به 17 تقلیل پیدا کرده است.

جدول 5. تعداد گروه‌های آموزشی حاضر از جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف رتبه‌بندی موضوعی کیو اس

فاضل‌زاده افزود: مقایسه نتایج رتبه‌بندی موضوعی کیواس در سال 2024 با رتبه‌بندی پیشین نشان از کم شدن حضور گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های ایران در برخی از حوزه‌های موضوعی از جمله تقلیل گروه‌های آموزشی حوزه‌های مهندسی برق و الکترونیک از 10 به 4، کشاورزی و جنگل‌داری از 6 به 3، مهندسی نفت از 6 به 4، فیزیک و علوم نجوم از 4 به 2 است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • برترین دانشگاه‌ها در هر رشته کدامند؟
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی کیواس ۲۰۲۴
  • جدیدترین رتبه دانشگاه‌ها در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • برگزاری ایده‌بازار حوزه ژنتیک در دانشگاه شهید بهشتی/مهلت ارسال ایده‌ها
  • حضور ۶۸ گروه دانشگاهی کشور در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴
  • دانشگاه های علوم پزشکی و شیراز در رتبه بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • خراسان رضوی صاحب ۶ رتبه برتر اهدای عضو در کشور
  • ۶ رتبه برتر اهدای عضو در کشور به خراسان رضوی تعلق گرفت