Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:28:26 GMT

بودجه عمرانی سال ۱۴۰۱ خوزستان ۱۴ درصد رشد دارد

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۵۶۱۱

بودجه عمرانی سال ۱۴۰۱ خوزستان ۱۴ درصد رشد دارد

به گزارش ایرنا مهرداد نیکو روز یکشنبه در نشست خبری در محل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ در مجموع اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۲۰ هزار میلیارد ریال برای بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده که از این میزان ۷۰۰ هزار میلیارد ریال به بخش عمرانی استان‌ها اختصاص یافته که نسب به بودجه ۱۴۰۰ حدود ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد رشد یافته است.

نیکو ادامه داد: بودجه عمرانی کشور ۱۸.۸ درصد برای سال ۱۴۰۱ رشد دارد که این رقم در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۴ درصد بود.

وی گفت: در خوزستان ۵۳ طرح ملی نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها به اعتباری بالغ بر ۳۱ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال نیاز است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: به دلیل اینکه بیشتر تخصیص اعتبارات به خوزستان از محل درآمد نفت است در چند سال اخیر به دلیل تحریم فروش نفت، تخصیص اعتبار به استان از میانگین کشوری پایین تر بوده است.

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۱۰ درصدی در خوزستان

نیکو گفت:در بودجه  ۱۴۰۱ برای نخستین بار نرخ رشد اقتصادی استانی تعریف شده است که نرخ رشد خوزستان را ۱۰ درصد در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور ۸.۵ درصد در نظر گرفته شده است ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی خوزستان ۹.۵ درصد، صنعت ۹.۱ درصد، نفت ۱۱.۵ درصد و خدمات ۶.۹ درصد در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: برای بهره وری هر چه بیشتر از بخش کشاورزی لازم است که از تکنولوژی روز مثل آبیاری نوین استفاده کرد تا شاهد رشد اقتصادی در این بخش باشیم.

وی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ میزان صادرات نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است.

کاهش انتشار اسناد خزانه در بودجه ۱۴۰۱

نیکو ادامه داد: یکی از مواردی که باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود حجم بالای نقدینگی است به همین منظور در بودجه ۱۴۰۱ انتشار اسناد خزانه کاهش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر یک هزار و ۳۲۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه منتشر شد که در بودجه ۴۰۱ این رقم به ۸۸۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود این، بودجه ۱۴۰۱ رشد ۹.۶ درصدی داشته است اما انتظار اسناد خزانه ۴۰ درصد در این بودجه کاهش یافته است.

نیکو گفت: با این شرایط دولت به دنبال هدفگذاری نرخ رشد اقتصادی در استان ها و کنترل حجم نقدینگی به منظور مهار تورم است.

ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها

وی با بیان اینکه صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها برای نخستین بار ایجاد می‌شوند افزود: این صندوق در بودجه ۱۴۰۱ تعریف شده است تا مازاد درآمدهای تعریف شده برای هر استان به عنوان مثال مازاد درآمد مالیاتی در این صندوق ذخیره شده و صرف امور همان استان شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: در ابتدای تشکیل این صندوق برای هر استان ۲۰ هزار میلیارد ریال از سوی دولت در این صندوق‌ها به عنوان سرمایه اولیه واریز خواهد شد.

تشکیل صندوق تثبیت بورس در کشور

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ تشکیل صندوق تثبیت بورس در نظر گرفته شده گفت: این کار به منظور نوسانی است که بورس در سال های اخیر داشته و باعث وارد شدن ضرر و زیان به افراد زیادی شد.

نیکو بیان کرد: این صندوق از افرادی که بالای پنج درصد در بورس سرمایه‌گذاری کنند حمایت می‌کند تا دچار آسیب نشوند.

نوسان افزایش حقوق کارکنان دولت از ۶ تا ۲۸ درصد

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: در بودجه ۱۴۰۱ میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است که این افزایش به صورت نوسان از ۶ تا ۲۸ درصد است.

وی با اشاره به اینکه این میزان افزایش حقوق کارکنان به منظور کنترل تورم در نظر گرفته شده افزود: این نوسان افزایش حقوق برای درآمدهای پایین تا بالا در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه پایین ترین سقف حقوق کارکنان دولت ۴۵ میلیون ریال است بیان کرد: اگر از منابع پایدار برای تامین حقوق کارکنان استفاده نشود مجبور به چاپ پول و یا فروش اسناد خزانه خواهیم بود که این موارد باعث اقزایش تورم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اعتبارات بودجه صرف پرداخت حقوق کارکنان در کشور می شود افزود: به همین منظور برای کنترل تورم باید هزینه دولت و انتشار اسناد خزانه را مدیریت کرد.

رشد ۹.۶ درصدی بودجه عمومی کشور در بودجه ۱۴۰۱

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: بودجه عمومی دولت امسال یکهزار و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به پارسال ۹.۶ درصد رشد داشته و چنین رشدی نسبت به تورم ۵۰ درصدی مناسب است.

وی گفت: یکهزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان از این اعتبار مربوط به درآمدهای عمومی مثل درآمدهای حاص از مالیات، فروش نفت و انتشار اسناد است.

نیکو ادامه داد: ۱۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی حاصل از دستگاه‌های دولتی است که در نهایت به همان دستگاه برگشت داده می شود و۶۶۶ هزارمیلیارد تومان دیگر مربوط به درآمد حاصل شده از مالیات و یا دستگاه‌هایی که خدمات ارایه می‌دهند می‌باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه حدود ۴۸ درصد درآمدهای دولت در بودجه سال آینده از بخش مالیات است گفت: دولت تلاش دارد تا درآمدهای خود را از نفت به سمت مالیات سوق دهد.

وی بیان کرد: ۴۰۸ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت از بخش فروش نفت است که معادل ۳۰ درصد اعتبار تعیین شده در بودجه است.

نیکو با اشاره به اینکه امسال ۸۸۰ هزار میلیارد ریال برای انتشار اسناد خزانه در نظر گرفته شده است گفت: در بودجه  سال آینده اعتباری معادل ۲۱۰ هزار میلیارد تومان برای اسنادی که سال‌های قبل فروخته شده و باید از بازار جمع آوری شوند در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ برای پرداخت پاداش پایان خدمات بازنشستگان ۲۲۰ هزار میلیارد ریال و برای اجرای  رتبه بندی معلم ها ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

نیکو با بیان اینکه برای بودجه سال آینده حداکثر انضباط مالی درنظر گرفته شده افزود: هزینه‌های دولت در بودجه سال آینده تا ۱۵ درصد کاهش داده شده که ممکن است به دستگاه‌های اجرایی فشار وارد شود.

تامین اعتبار برای سه ردیف خاص خوزستان در بودجه ۱۴۰۱

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: توسعه عمران شهرستان های آبادان و خرمشهر که در بودجه امسال یکهزار و یکصد میلیارد ریال بود در بودجه سال آینده به یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: همچنین برای تکمیل و توسعه زیرساخت های آیین پیاده روی اربعین حسینی، در بودجه امسال ۲۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که این رقم در بودجه سال آینده به ۳۹۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به تخصیص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان بیان کرد: این رقم تنها برای مطالعات اجرای فاز دوم طرح کافی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از اجرای این طرح در خوزستان باقی مانده است افزود: برای اجرای فاز دوم اعباری باغ بر ۶۵ هزار میلیارد ریال نیاز است.

نیکو ادامه داد: در فاز اول این طرح کشاورزی، بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار با دستور رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برداشت شد که در فاز دوم نیز به تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی نیاز است.

برچسب‌ها طرح های عمرانی بودجه ۱۴۰۰ خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح های عمرانی بودجه ۱۴۰۰ خوزستان طرح های عمرانی بودجه ۱۴۰۰ خوزستان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نظر گرفته شده انتشار اسناد خزانه هزار میلیارد تومان بودجه سال آینده هزار میلیارد ریال درصد در نظر نیکو ادامه بودجه ۱۴۰۱ حقوق کارکنان رشد اقتصادی افزایش حقوق استان ها فاز دوم نرخ رشد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۳ درصدی واردات قطعات و اجزای خودرو و موتور سیکلت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کل گمرک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی، درباره میزان واردات و صادرات اجزا و قطعات مربوط به وسایل نقلیه گفت: از تعداد ۲۶۱ کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی ۸۶۰ هزار تن و به ارزش ۸/۴ دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۳ درصدی در ارزش و ۲۴ درصدی در وزن داشته است.

رضوانی فر در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت ۱۴۱ میلیون دلار بود، که بیش از ۲۵ درصد نسبت به ساله ۱۴۰۱ افزایش را نشان می‌دهد.

وی با تفکیک دو وسیله نقلیه خودرو و موتورسیکلت از هم، اظهار داشت: در بخش خودرو که حدود ۲۱۷ کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود ۱۳۳ میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از ۲۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. بزرگترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهمترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

رئیس کل گمرک درباره میزان واردات قطعات و اجزای خودرو هم بیان داشت: ۷۶۹ هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش ۷.۶ میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش ۳۲ درصد و از لحاظ وزنی ۲۴ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت. کرمان موتور، مدیران خودرو و کوروش موتور آریا بالاترین آمار واردات قطعات و اجزای خودرو را به خود اختصاص دادند. چین با ۷۱ درصد، بزرگترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

وی درباره صادرات قطعات موتور سیکلت هم گفت: میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود ۱۴ درصد از نظر وزنی و ۱۲.۵ درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته، که این میزان حدود ۸.۶ میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

رئیس کل گمرک در ادامه افزود: واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸۲ میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش ۴۱ درصدی داشته است. شرکت‌های کویر موتور، نیرو موتور سامان و نیرو موتور سهند بزرگترین واردکنندگان این محصولات بودند. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین ۶۲ درصد، امارات متحده عربی ۳۳ درصد و تایلند ۳ درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

دیگر خبرها

  • صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • کشف ۲۰۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در گچساران
  • جزییات بودجه شهرداری همدان در دسترس مردم قرار گرفت
  • ۲۰۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در گچساران کشف شد
  • افزایش ۳۳ درصدی واردات قطعات و اجزای خودرو و موتور سیکلت
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • پیش بینی بودجه عمرانی ۳ میلیاردی برای سازمان هواپیمایی
  • ◄ لیست پروژه های حمل ونقلی که در سال 1403 بودجه گرفتند+جدول
  • ۱۰۶ درصد اعتبارات عمرانی دور اول سفر رییس جمهور به سمنان جذب شد