Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نزاع‌های دسته جمعی در کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش بود و گاه و بی گاه دست‌مایه تمسخر و مخدوش شدن چهره این استان و مردمان خونگرم، صادق و باصفای این دیار شده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   یاسوج ، استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از ظرفیت زندگی طوایف و ایلات مختلف همواره در تاریخ با چالش‌های زیادی در حیات خود روبه‌رو بوده‌ زیرا روحیه جنگ‌جویی و ایستادگی در مقابل ظلم از دیر باز یکی از شاخصه‌های هم این مردم به شمار می‌رود و حماسه آفرینی در مقابل رژیم شاهنشاهی در مناطق «تنگ تامرادی» و «گجستان» گواهی بر این ادعا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد که در گذشته اغلب به زندگی عشایری مشغول بوده‌اند، داشتن سلاح در زندگی را یکی از ملزومات و گاه به عنوان افتخار می‌دانستند به گونه‌ای که مرحوم محمد بهمن بیگی اولین آموزگار مناطق عشایری این استان در وصف این موضوع می‌نویسد «مردمان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر دست به ماشه تفنگ بردند و پا در رکاب فشردند تا از دهستانی استان ساختند».

موضوع وجود اسلحه در منازل در گذشته برای مقابله احتمالی با خطرات در زندگی عشایری بود و کمتر پیش می‌آمد که از سلاح موجود برای دعواهای فردی و خانوادگی استفاده کنند.

امروزه با گسترش فضای مجازی وجود اسلحه در دست افراد جهت به رخ کشیدن خود در این فضا تبدیل شده‌ و بعضاً استفاده از سلاح در نزاع‌های دسته جمعی باعث وقوع قتل عمد و بر هم زدن آرامش در جامعه می‌شود.

اگر مروری بر اتفاقات چند ماه گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم، به ویژه آنچه از طریق رسانه‌ها منعکس شد متوجه خواهیم شد که نزاع‌های دسته جمعی در حال افزایش بوده، موضوعی که گاه دست‌مایه تمسخر و مخدوش شدن چهره استان کهگیلویه و بویراحمد و مردمان مهربان این دیار شده‌ است.

بافت قبیله‌ای و نزاع‌های جمعی

رحیم بهمنی جامعه شناس و مدرس دانشگاه به  تعریف نزاع پرداخت و گفت: نزاع به حالت خشن رفتاری که بر اثر فشار و تحریک احساسات درونی گفته می‌شود که افراد و گروه‌ها را به سمت خشونت سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نزاع دسته جمعی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی است، افزود: این موضوع در جوامع سنتی با بافت قبیله‌ای و طایفه‌ای که همبستگی و میزان تعلق عاطفی گروهی در آن زیاد بوده و بیش از سایر جوامع اتفاق می‌افتد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: نزاع‌های دسته جمعی طبق نظر کارشناسان تابع مکان خاصی نیست و گاه این موضوع از نزاع‌های فردی به دلیل همان وابستگی و تعلق عاطفی و احساس مسئولیت افراد در قبال هم طایفه‌ای و یا فامیل خود به یک نزاع دسته جمعی تبدیل می‌شود.

طولانی شدن روند دادرسی؛ چاشنی نزاع

رحیم بهمنی طولانی شدن فرایند رسیدگی به پرونده‌ها، ضعف قوانین، فقدان نظارت اجتماعی و عدم آشنایی به قوانین و مقررات را از جمله عوامل مؤثر در وقوع نزاع دانست و ادامه داد: علاوه بر این مشکلات احساس محرومیت نسبی، احساس حقارت و خواری، خودنمایی و اظهار وجود کردن، احساس تعلق و همبستگی به گروه و طایفه خود در بین افراد، فقر و مشکلات اقتصادی، اختلافات گذشته در بین طوایف و دامن زدن به آن، اختلافات ملکی، مالی، خانوادگی، بیکاری و تبعیض اجتماعی از دلایل عمده‌ در وقوع چنین حوادثی است.

وی با اشاره به اینکه وقوع نزاع‌های دسته جمعی در زندگی روستائیان در طول تاریخ بیشتر مشاهده شده‌ است، بیان کرد: این موضوع در عصر امروز با توجه به وجود فضای مجازی به یک معضل فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌است که علاوه بر مخدوش کردن چهره یک جامعه، موجب افزایش پرونده‌های قضایی، اتلاف وقت و سرمایه در این حوزه، کم‌رنگ شدن مشارکت مدنی و همچنین تخریب منابع مالی و زوال سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد.

رکوردشکنی دوسال اخیر

سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اغلب جرایم خشن جنبه شخصی دارند، اظهار داشت: در دو سال شاهد بیشترین درگیری در مناطق مختلف استان بوده‌ایم.

وی با ابراز نگرانی از انتشار تصاویر، فیلم و اخبار ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله نزاع دسته جمعی و قتل در فضای مجازی، افزود: در برخی موارد انتشار این نوع اخبار باعث تبدیل شدن یک حادثه به بحران می‌شود.

ملک حسینی با بیان اینکه در نه ماهه گذشته صدور قرار بازداشت در استان 25 برابر شده‌است، گفت: در صدور قرار بازداشت و برخورد با مجرمان استان کهگیلویه و بویراحمد جایگاه ششم را در کشور داریم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در هر ماه قریب به دوهزار پرونده به دادگاه‌های استان وارد می‌شود و شاهد افزایش چندین برابری جمعیت کیفری در استان هستیم.

وی با اشاره به نقش مهم و مؤثر خانواده‌ها در تربیت فرزندان و جلوگیری از وقوع ناهنجاری‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: عدم اجابت خواسته‌های فرزندان در خانواده باعث سرخوردگی فرد می‌شود، که این موضوع نقش مهمی در ارتکاب جرایم دارد.

عوامل نزاع دسته‌جمعی در بیمارستان مهرشهر بازداشت شدند زنگ خطر رشد «نزاع و درگیری» در استان خراسان شمالی؛ کارشناسان از راهکارها می‌گویند نزاع دسته‌ جمعی 80 نفر در شهرک چمن کرمانشاه؛ پلیس 9 نفر را دستگیر کرد

سید علی ملک حسینی با انتقاد از وابستگی برخی از خانواده‌ها به سلاح و اصرار بر وجود آن در خانه، گفت: علاقه به سلاح از دیرباز و با توجه به زندگی عشایری در گذشته به عنوان یک عرف بوده‌است، اما هم‌اکنون با توجه به زندگی شهرنشینی وجود سلاح در خانه توجیه مناسبی ندارد.

وی بیان کرد: اغلب قتل‌ها با استفاده از سلاح مجاز اتفاق می‌افتد و تا زمانی که فرهنگ عدم استفاده از سلاح در خانواده‌ها برچیده نشود و زیرساخت‌های لازم برای سرگرمی و تفریح و تخلیه هیجانات افراد در جامعه فراهم نباشد، توفیق زیادی در کنترل چنین موضوعی به دست نمی‌آید.

سید علی ملک حسینی بیان کرد: در برخورد با متخلفان و  افرادی که اقدام به انتشار مطالب خشونت آمیز در جامعه می‌کنند، هیچ‌گونه تعارفی نخواهیم داشت و در برخورد با این افراد به صورت قاطع عمل می‌شود.

انتهای پیام/541/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پلیس پیشگیری پلیس پیشگیری استان کهگیلویه و بویراحمد نزاع های دسته جمعی نزاع دسته جمعی دسته جمعی ملک حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۸۷۲ هزار تردد در جاده های کهگیلویه و بویراحمد طی تعطیلات عید فطر

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تعطیلات عید فطر این استان ۸۷۲ هزار و ۸۴۲ تردد در جاده‌های استان ثبت شده است.

«مهرجو فرخی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در ایام تعطیلات عید فطر ۱۳۵ هزار و ۷۸۰ دستگاه وسیله نقلیه وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.

وی اظهارکرد: در این مدت تعداد ۱۳۱ هزار و ۳۳۵ دستگاه وسیله نقلیه از استان خارج شدند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پنج درصدی داشت.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد میزان تردد کل در سطح جاده های این استان در تعطیلات عید فطر را ۸۷۲ هزار و ۸۴۲ تردد عنوان و خاطرنشان کرد: طی این ایام متوسط تردد روزانه در سطح جاده های استان ۲۲۲ هزار و ۱۰ تردد، و متوسط تردد ساعتی در سطح جاده های استان ۲۴۳ مورد تردد بوده است.

فرخی تصریح کرد: در ایام تعطیلات عید فطر به ترتیب محورهای یاسوج به پاتاوه با ۱۵ هزار و ۵۰ تردد روزانه، یاسوج به بابامیدان با ۱۴ هزار و ۳۳ تردد روزانه، گچساران به بابامیدان با ۱۲ هزار و ۸۳۱ تردد روزانه پرترددترین محورهای مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

وی بیان کرد: بعد از پلاک های استان کهگیلویه و بویراحمد، به ترتیب پلاک‌های استان فارس، اصفهان، خوزستان، تهران، چهارمحال و بختیاری و بوشهر بیشترین تردد را طی تعطیلات عید فطر در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهردار جدید شهر سی سخت معرفی شد
  • کشف یک گور دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان «الشفاء»
  • (ویدئو) افشای جنایت جدید رژیم صهیونیستی؛ کشف گور دسته جمعی در غزه
  • حماس: جنایات اشغالگران در بیمارستان شفا، جنایاتی جنگی است
  • عکس دسته جمعی استقلالی ها با آقای شماره ۲۰۰
  • دستگیری عاملان قتل جوان ١٩ ساله در باقرآباد کرمان
  • عاملان نزاع و درگیری منجر به قتل جوان در باقرآباد دستگیر شدند
  • عاملان قتل جوان ١٩ ساله در باقرآباد کرمان دستگیر شدند
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • ثبت بیش از ۸۷۲ هزار تردد در جاده های کهگیلویه و بویراحمد طی تعطیلات عید فطر