Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:42:03 GMT

رژیم صهیونیستی و برجام؛ از امید تا ناامیدی

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۷۴۹۴

رژیم صهیونیستی و برجام؛ از امید تا ناامیدی

روزنامه ایران دوشنبه ششم دی در گزارشی نوشت: با در نظر گرفتن درهم تنیدگی سیاست‌ها و منافع مشترک رژیم صهیونیستی با امریکا فاصله گرفتن این دو در خصوص برجام موضوعی است که توجهات را به خود جلب نموده و پاسخ‌هایی هم به همراه داشته است. از جمله این پاسخ‌ها یافتن علت در تغییر رویکرد دولت‌ها در رژیم صهیونیستی و امریکا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عبارتی گفته می‌شود که نحوه برخورد دولت‌های متفاوت در رژیم صهیونیستی با برجام، متفاوت و حتی متناقض است! اگر تندروها با برجام مخالفند میانه‌روها از آن حمایت می‌کنند!

حال اگر آنها متناظر خود در امریکا را در رأس قدرت بیابند بدون اختلاف و دودستگی با برجام مخالفت و یا از آن حمایت می‌کنند. هم اکنون نیز هم در امریکا و هم در رژیم صهیونیستی به اصطلاح میانه روها در قدرت هستند و لذا از احیای برجام حمایت می‌کنند! در نگاه اول هرچند این استدلال منطقی به‌نظر می‌رسد، اما با یادآوری خصومت ذاتی، بنیادین و راهبردی رژیم نامشروع صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران، تقلیل موضوع تغییر رفتار این رژیم در قبال برجام به‌علت تغییر دولت‌ها قدری ساده اندیشی است و نیازمند اصلاح و بازاندیشی.

در عمل آنچه به رژیم صهیونیستی هویت بخشیده، ادامه حیات این رژیم در بحران است. به‌عبارتی این رژیم «بحران‌زی» است و در هر آنچه در اطرافش می‌گذرد به‌دنبال بحران و بحران‌سازی است. اگر در جایی به‌دنبال عادی‌سازی بوده نیز آن را زمینه‌ای برای بحرانی دیگر و یا زمینه‌ای برای تنفس یافته است. بر این اساس، رژیم صهیونیستی از برجام به میزانی که ظرفیت بحران‌سازی داشته حمایت و یا با آن مخالفت کرده است.

اگر به دامنه برخورد این رژیم از زمان شکل‌گیری برجام تا کنون توجه شود بخوبی پیداست که به محض مشاهده و ‌کشف استعداد بحران‌سازی در برجام، که مهم‌ترین آن عدم در نظرگرفتن سازوکار مناسب و تضمین عدم خروج بوده، رژیم صهیونیستی از این توافق حمایت کرده و قطعاً در آینده نیز همین مسیر را دنبال خواهد نمود.

در روند مذاکرات وین نیز رژیم صهیونیستی نه از احیای برجام بلکه از احیای استعداد بحران‌سازی در برجام حمایت کرده و آن را به‌طور جدی از امریکا مطالبه می‌کند. حال اگر به اظهارات وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در خصوص مذاکرات توجه شود منظور واقعی رژیم صهیونیستی و حمایت مشروطش از برجام نمایان خواهد شد.

وی می‌گوید: «ما با توافق مشکل نداریم. یک توافق خوب، چیز خوبی است. دومین گزینه خوب، این است که توافقی در کار نباشد، اما با تشدید تحریم‌ها، اطمینان حاصل شود که ایران توانایی پیشروی ندارد و سومین و بدترین گزینه، یک توافق بد است.»

در مقابل اما، تیم مذاکره کننده از سوی جمهوری اسلامی ایران به دقت و جدیت درصدد زدودن استعداد و ظرفیت برجام از هرگونه توان بحران‌سازی است. جمهوری اسلامی هم اکنون بخوبی می‌داند که هر توافقی بهتر از عدم توافق نیست و لذا تنها توافقی را دنبال می‌کند که استعداد بحران‌سازی در آینده نداشته باشد. توافق پایدار، با ثبات و آرامش بخش آن چیزی است که می‌تواند رفاه کشور و آرامش و ثبات در منطقه را به‌همراه داشته باشد و این توافق در دستور کار دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده است. در این مسیر قطعاً خواب رژیم صهیونیستی دوباره تعبیر نخواهد شد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها برجام وین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام وین ایالات متحده آمریکا برجام وین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی بحران سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به شدت به دلیل شکست اطلاعاتی در حمله هفتم اکتبر حماس تحت فشار قرار دارد به هیچ عنوان تمایلی ندارد طی یک توافق که به آزادی اسرای صهیونیست منجر شود، اقدام به آزادی هزاران اسیر فلسطینی کند. با این حال، شهروندان صهیونیست به شدت به این تصمیم نتانیاهو معترض هستند. 

به گزارش الجزیره، هزاران تظاهرکننده صهیونیست امشب (سه شنبه) با تجمع در خیابان‌های تل آویو خواستار رسیدن به توافق با جنبش حماس به منظور آزادی اسرای صهیونیست شدند. 

این افراد با تجمع در برابر ساختمان وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، خواستار توافق نهایی دولت نتانیاهو با حماس در این باره شدند. 

تظاهرکنندگان که برخی از آنها از خانواده اسرای صهیونیست بودند طی شعار‌ها و پلاکارد‌هایی که در دست داشتند، خواستار آزادی فوری اسرا شدند. برخی از معترضان پلاکارد‌هایی با شعار "ما فراموش شده ایم" در دست داشتند، که تاکید داشت به تصمیمات کابینه جنگ در فراموشی اسرا و در اولویت قرار دادن مسائل دیگر انتقاد دارند. 

ماه هاست که خانواده اسرا و شهروندان صهیونیست با بستن بزرگراه‌ها و خیابان ها، تجمع در برابر پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) و سایر مراکز دولتی از کابینه نتانیاهو می‌خواهند لج بازی را کنار گذاشته و تن به توافق با طرف فلسطینی بدهد. 

با این حال، کابینه راستگرای نتانیاهو تاکید دارد آزادی اسرا تنها از طریق نظامی میسر است؛ اقدامی که تاکنون جان شماری از اسرای صهیونیست در غزه را گرفته است. 

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی؛ و بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تهدید کرده اند در صورتی که دولت نتانیاهو بخواهد در مذاکرات با حماس اقدام به آزادی شمار زیادی از اسرای فلسطینیان در ازای آزادی اسرای صهیونیست کند، از کابینه ائتلافی خارج خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • توافق مبادله اسرا؛ تنها راه توقف حمله به رفح
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • احیای برجام در میانه بحران؟