Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: صبح امروز هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امورخارجه وارد وین می‌شود تا هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام باهدف احیای توافق هسته‌ای ازسر گرفته می‌شود؛ مذاکراتی که در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ انجام خواهد شد و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد دوطرف به متون مشترکی برای ادامه گفت‌وگوها دست یافته‌اند و دستورکار دور هشتم، کاهش اختلاف‌های موجود در متن‌های پیشنهادی تا رسیدن به یک مبنای مشترک برای احیای برجام خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز دور جدید گفت‌وگوهای برجامی درحالی است که ارزیابی هفتمین دور مذاکرات در وین نشان می‌دهد مذاکره‌کنندگان کشورمان موفق شده‌اند طرف مقابل را تا حد زیادی وادار به پذیرش دیدگاه‌ها و راهبردهای جدید جمهوری‌اسلامی ایران کنند؛ موضوعی که در روزهای اخیر به‌کرات مورد تأیید مقام‌های اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات، ازجمله چین و روسیه نیز قرار گرفته ‌است.

برهمین اساس هم بود که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام «مذاکره درباره ایده‌های جدید بالقوه دولت جدید ایران» را یکی از اهداف دور هفتم مذاکرات عنوان کرد؛ هدفی که با ابتکارعمل ایران همراه بود و به اذعان مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، در دور هفتم مذاکرات، رویکرد ایران نسبت به پیش‌نویس‌های ۶دور گذشته مطرح شده‌ و مجموعه۱+۴ بعد از یک هفته مذاکرات فشرده، با رویکرد ایران که در پیش‌نویس مطرح شده، موافقت کرده‌اند.

در چنین شرایطی آنچه مشهود است، اینکه اکنون مذاکرات در دور هشتم براساس ۲پیش‌نویش جدید ادامه می‌یابد که یکی در زمینه نحوه رفع تحریم‌ها خواهد بود و دیگری چگونگی اقدام‌های هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

موضع روشن ایران

ازسوی دیگر دور جدید گفت‌وگوهای برجامی درحالی از امروز در وین آغاز می‌شود که انتظار می‌رود طرف‌های اروپایی عمل‌گرایانه و با ابتکارعمل برسر میز مذاکرات حاضر شوند. انتظار می‌رود تروئیکای اروپایی در دور جدید گفت‌وگوها با پرهیز از فضاسازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، گام‌های عملی و واقع‌گرایانه‌ای در مسیر احیای برجام بردارد و مانند گذشته درصدد به‌انحراف کشاندن جریان گفت‌وگوها نباشد، چراکه مذاکره‌کنندگان ایرانی بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که راه احیای توافق هسته‌ای از لغو مؤثر تحریم‌ها می‌گذرد؛ راهبردی که جمهوری‌اسلامی ثابت کرده در تحقق آن جدی است.

برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان، در نشست‌خبری اخیر خود با فواد حسین، وزیرامورخارجه عراق، بار دیگر پیام روشنی به طرف‌های اروپایی داد؛ «اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود، همه تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.»

دراین میان اگرچه ایران بارها تأکید کرده‌ که با منطق قوی خود، مذاکرات را تا رسیدن به «توافق خوب» ادامه خواهد داد، اما به‌گفته امیرعبداللهیان «زمانی که طرف‌های مقابل اراده جدی خودشان را نشان دهند، روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام سخن بگوییم.»

فرانسه؛ پلیس بد

اعلام آمادگی مکرر ایران برای دستیابی به «توافق خوب» در وین درحالی است که به‌نظر می‌رسد تروئیکای اروپایی از اراده کافی دراین زمینه برخوردار نیست و تناقض‌های موجود در رفتار و گفتار آمریکایی‌ها، آنان را نیز دچار سردرگمی و بعضا مانع‌تراشی در این مسیر کرده ‌است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تأیید این مطلب، به مانع‌تراشی تیم مذاکره‌کننده فرانسه در روند مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس وین در زمانی که فرانسوی‌ها نبودند، پیشرفت داشت، اما به‌محض بازگشت آنها، کند شدن روند گفت‌وگوها محسوس بود.

شواهد موجود نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده فرانسه نه‌تنها نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نکرده ، بلکه با سنگ‌اندازی‌های خود، سرعت پیشرفت در گفت‌وگوها را نیز تا حد قابل‌توجهی پایین آورده بود؛ موضوعی که وزیرامورخارجه کشورمان نیز در روزهای اخیر به آن اشاره و عنوان کرد که در مذاکرات قبلی رویکرد برخی کشورهای اروپایی و به‌طور مشخص فرانسه سازنده نبوده‌ است. ایفای نقش مخرب در مذاکرات ازسوی فرانسه برای نخستین‌بار نیست و این کشور سال‌گذشته نیز در یک موضع‌گیری عجیب، خواستار حضور کشورهای منطقه، به‌ویژه عربستان در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای شده بود. دیپلمات‌های این کشور در گذشته در جریان گفت‌وگوهای برجامی نیز نقش «پلیس بد» را ایفا کرده‌اند. بررسی روند مذاکراتی فرانسه در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گویای این نکته است که دیپلمات‌های این کشور بارها کوشیده‌اند با طرح دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی، گفت‌وگوها را به‌مسیر دلخواه خود هدایت کنند.

پیامی برای اسرائیل

در چنین شرایطی سفر مشاور امنیت‌ملی رئیس‌جمهوری‌ آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و رایزنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران با واکنش‌های بسیاری در محافل سیاسی منطقه مواجه شده ‌است. برخی ناظران تحولات منطقه بر این اعتقادند جیک سالیوان دراین سفر که در آستانه آغاز هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین انجام شد، به‌دنبال تبیین راهبردهای ایالات‌متحده درقبال احیای برجام به شریک منطقه‌ای بوده و این پیام را برای رژیم صهیونیستی به‌همراه داشته ‌است که آمریکا برخلاف رویه دولت ترامپ، در مسیر احیای توافق هسته‌ای با ایران درحال حرکت است.

اینها درحالی است که رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر تلاش زیادی به‌کار گرفت تا با فضاسازی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، روند مذاکرات وین را با خلل مواجه کند و دراین مسیر از تهدیدهای نظامی نیز استفاده کرد که با پاسخ محکم تهران مواجه شد و جمهوری‌اسلامی با برپایی رزمایش پیامبراعظم(ص)۱۷نشان داد آمادگی لازم برای پاسخگویی به هرگونه تهدید ازسوی این رژیم را دارد.

عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از تهدید نظامی ایران

مقام‌های رژیم صهیونیستی که در هفته‌های اخیر با تشدید لفاظی‌های گذشته درباره برنامه هسته‌ای کشورمان تلاش می‌کردند ادامه مذاکرات در وین را با مانع مواجه کنند و دراین راه از تهدیدهای نظامی علیه کشورمان نیز فروگذار نمی‌کردند، به‌نظر می‌رسد پس‌از برگزاری رزمایش پیامبراعظم(ص)17ازسوی سپاه پاسداران، به درک شفاف‌تری از میزان آمادگی قوای نظامی ایران برای پاسخگویی به هر تهدیدی، دست یافته‌اند. برهمین اساس هم بود که رئیس ستاد ارتش این رژیم در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرد «ما به‌دنبال جنگ نیستیم». این اظهارات آویو کوخاوی درحالی است که وی در ماه‌های اخیر همراه با سایر مقام‌های این رژیم از وجود برنامه‌هایی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران از طریق نظامی سخن گفته بودند و اکنون در چرخشی آشکار اعلام می‌کند تل‌آویو به‌دنبال راه‌اندازی جنگ در منطقه نیست.
او این ادعای همیشگی تل‌آویو را هم مطرح کرده که توافق با ایران «بد» خواهد بود و به ایران اجازه می‌دهد به توانایی‌های هسته‌ای دست یابد. موضع جدید صهیونیست‌ها یک روز بعد از برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه بیان می‌شود، رزمایشی که با دسترسی به تمام اهداف پیش‌بینی شده طی ۵ روز برگزار شد.

کد خبر 645897 برچسب‌ها هسته‌ای - برجام مذاکرات وین هسته‌ای - مذاکرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هسته ای برجام مذاکرات وین هسته ای مذاکرات احیای توافق هسته ای رژیم صهیونیستی هسته ای ایران مذاکره کننده احیای برجام گفت وگوها تحریم ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۸۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند

به گزارش قدس آنلاین، منابع خبری از فراخواندن هیات مذاکره کننده اسرائیل از قطر خبر می‌دهند.

به گزارش شفقنا، گاردین نوشت: اسرائیل با ادعای عدم علاقه حماس به مذاکرات و ابراز تاسف از خسارت ناشی از رای شورای امنیت سازمان ملل به آتش بس، مذاکره کنندگان قطر را فراخواند.

اسرائیل تیم مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند و به تلاش های فوری برای مذاکره برای آتش بس و توافق آزادی گروگان ها با حماس پایان داد. این اقدام در پی رای شورای امنیت سازمان ملل مبنی صورت گرفت.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اسرائیل به خواسته‌های توهم‌آمیز حماس تسلیم نخواهد شد».

در این بیانیه آمده است که موضع حماس «دلیل روشنی است که این گروه علاقه‌ای به ادامه گفت‌وگوها ندارد و شاهدی غم‌انگیز برای آسیب‌های ناشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است».

حماس شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن رد آخرین پیشنهاد توافق، گفت که اسرائیل به خواسته‌های اصلی خود مبنی بر «آتش‌بس جامع، عقب‌نشینی از نوار غزه، بازگشت آوارگان و تبادل واقعی اسرا» پاسخ نمی‌دهد.

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که یک منبع اسرائیلی به این نشریه گفته است: «در طرف مقابل کسی نیست که هیات با او صحبت کند و تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در قطر کاری ندارد.»

این درحالی است که ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، بدون اشاره به تحولات مشخصی در این مذاکرات، گفت: مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس برای آتش‌بس در غزه همچنان در دوحه ادامه دارد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما هنوز خوش‌بین هستیم، از روز اول مثبت بوده‌ایم و مذاکرات محدودیت زمانی ندارد.»

وی افزود: «تلاش ما برای میانجیگری ادامه خواهد داشت. ما با همه شرکای منطقه ای و بین المللی همکاری می کنیم.»


 

دیگر خبرها

  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • تل آویو به عمد در حال وقت کشی در مذاکرات آتش بس است
  • مذاکرات مثبت منچستریونایتد با یوفا برای دریافت مجوز حضور در اروپا
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند
  • آغاز رایزنی امیرعبداللهیان و هنیه
  • پاکستان برای خط لوله گازی ایران درخواست معافیت از تحریم‌ می‌کند
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا/ بورل: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای همچنان از اولویت های اتحادیه اروپاست