Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبگزاری فارس، موضوع فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری و بحرانی که در مسئله آلودگی هوا ایجاد می کند، از مسائل قدیمی حوزه مدیریت شهری محسوب می شود و بر همین اساس بود که معاون وزیر کشور در ۳۰ آبان ۱۴۰۰ طی مصاحبه‌ای درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گفت: ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق تهاتر نفت تامین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

* نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی به وزیر صمت

این اظهارات موجب شد تا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم نامه‌ای را خطاب به وزیر کشور و وزارت صنایع و معادن ارسال کند.

در نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم آمده بود: « سازندگان داخلی اتوبوس قادرند علاوه بر نیاز‌های داخلی کشور، کل منطقه و غرب آسیا را پوشش دهند. ما در زمینۀ طراحی و ساخت اتوبوس و حتی خط تولید، مزیت نسبی داریم. این سرمایه به راحتی به دست نیامده و در دنیا کمتر کشوری دارای چنین سرمایه‌ای است. با این اوصاف چرا از ظرفیت تولید کارخانجات اتوبوس‌سازی داخل کشور جهت نوسازی ناوگان حمل نقل شهری استفاده نمی‌شود؟

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم در ادامه تاکید کرده بود: مگر در بند ۳ سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی نیامده است که تقویت عوامل تولید محور رشد بهره وری در اقتصاد است؟ مگر رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۸/۵/۳۰  نفرمودند یکی از عواملی که می‌تواند حکم پیشران را در محیط اقتصادی کشور ایفا کند، حوزه خودرو است؟ مگر رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۸  نفرمودند جنسی که مشابه داخلی دارد، مطلقا از خارج وارد نشود؟ پس چطور می‌شود چنین تصمیمی در راستای تضعیف تولید داخلی و اشتغال کارگران و مهندسان ایرانی گرفته شود؟ چطور می‌شود که تصمیمی در راستای نقض صریح سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغ رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال ۹۲ گرفته می‌شود؟

در ادامه نامه تاکید شده بود: نبود منابع برای تهیه اتوبوس توجیهی نابخشودنی است؛ چراکه در دولت‌های قبل هم مسئله‌ی نبود منابع بیان می‌شد. این موضوع در ساخت نیروگاه توسط شرکت مپنا در دولت قبل نیز مطرح شد که با راهنمایی مقام معظم رهبری اوراق قرضه تهیه و شروع ساخت نیروگاه آغاز شد و اگر این تدبیر زودتر توسط دولت اندیشیده می‌شد مشکلات خاموشی‌های گسترده در کشور اتفاق نمی‌افتاد. در موضوع تهاتر نفت و واردات اتوبوس باید متذکر شد تهاتری هم اگر قرار است بشود باید از مسیر تولید داخلی باشد، نه به موازات تولید داخل. در این موضوع از وزارت صمت انتظار می‌رود از توان صنعت گران ایرانی و ظرفیت تولید داخلی حمایت کافی را داشته باشد.

بسیج دانشجویی در پایان نامه خود از دولت هم خواست جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از ظرفیت کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور استفاده کند و بهتر است تهاتر نفت در راستای واردات کالا‌های اساسی که مشابه اش در داخل کشور تولید نمی‌شود، باشد. 

 

 

 

* ظرفیت ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور

براساس این گزارش، در برخی از کشورهای توسعه یافته، در ناوگان حمل و نقل داخل شهری در راستای حل مسئله آلاینده ها از اتوبوس های برقی استفاده می کنند. جالب است  بدانید اخیرا در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که در محل مصلای تهران برگزار شد؛ شرکت سایپا دیزل دو دستگاه اتوبوس درون شهری برقی و دیزلی با برند معتبر SKYWELL را که در دستور کار خود برای تولید قرار داده را در معرض دید عموم قرار داد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم هم در نامه خود از دولت سیزدهم انتظار داشت تا در راستای پشتیبانی از تولید ملی، از ظرفیت های موجود در صنعت کشور و تولیدکنندگان داخلی حمایت های لازم را انجام دهد.

* پاسخ وزارت صنعت به نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی/ اعلام آمادگی برای  تامین ناوگان عمومی با استفاده از ظرفیت داخلی

گفتنی است رونوشت نامه اعتراضی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم به وزیر کشور برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارسال شد.

ارسال نامه دانشجویان به وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا مدیر توسعه صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخ  بسیج دانشجویی را بدهد.

در نامه مدیر توسعه صنایع خودرو وزارت صنعت آمده است:

بازگشت به رونوشت نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان قم در خصوص "  تامین ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق تهاتر نفت " به استحضار می رساند وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تولید و عرضه خودرو، آمادگی تامین نیازهای ناوگان عمومی کشور با استفاده از ظرفیت تولیدی خودروسازان داخلی را دارد.

مزید بر اطلاع در سالیان اخیر ظرفیت تولید سالیانه 40 هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی بوس در کارخانه های سراسر کشور ایجاد شده است که متاسفانه به دلیل عدم سفارش گذاری خرید توسط شهرداری ها و متقاضیان از ظرفیت آنها استفاده نمی شود. لذا مجددا تاکید می گردد در صورت تامین منابع مالی و سفارش گذاری خرید اتوبوس و مینی بوس از سوی شهرداری ها، امکان تامین، تولید و تحویل آنها از طریق سازندگان داخلی وجود دارد.

 

 

* راهی برای رونق تولید داخلی و حمایت از صنعت اتوبوس سازی کشور

محمدحسین ابراهیمی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کل کشور در گفت‌وگو با فارس با تقدیر از توجه وزارت صمت به مطالبه دانشجویان گفت: به اعتقاد ما بهتر است وزارت کشور برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از ظرفیت کارخانجات اتوبوس سازی داخلی استفاده کند. که این عمل هم باعث رونق تولید داخلی می شود و هم حمایت از صنعت اتوبوس سازی کشور.

وی تاکید کرد: حرف ما این است که باید از توان داخلی تا جایی که ممکن است استفاده شود و اگر هم قرار است تهاتر نفتی صورت بگیرد جهت واردات کالاهای اساسی که در داخل کشور تولید نمی شود، باشد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: بسیج دانشجویی مدیریت شهری اتوبوس حمل و نقل ناوگان حمل و نقل شهری نوسازی ناوگان حمل معدن و تجارت ظرفیت تولید اتوبوس سازی تولید داخلی تولید داخل وزارت صنعت تهاتر نفت داخل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد آغاز شد

حسن موحدیان روز دوشنبه در صد و سیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با نهایی شدن قرارداد خرید ۵۹ دستگاه اتوبوس، ماهیانه حدود ۱۵ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی مشهد افزوده می شود.

وی اضافه کرد: قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به زودی برای مشهد محقق می شود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای ششم شهر مشهد در حوزه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا ماموریت ویژه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • تنبیه رژیم صهیونیستی مطالبه عمومی بود
  • بررسی تامین ناوگان حمل و نقل شهری در کمیسیون اصل نود
  • اختصاص ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد آغاز شد
  • بلاتکلیفی ۲۰۰۰ خودروی برقی وارداتی
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد آغاز شد
  • جابجایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی