Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر نیاز کشور به راه‌اندازی سامانه پایش انرژی خواستار پیش‌بینی منابع مالی برای راه‌اندازی سامانه و اجرایی شدن بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران شد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص پیشنهادهای خود برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد: در موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۱ دو موضوع موردتاکید مرکز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست آنکه منابع مالی کافی برای اجرایی شدن بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که راهکارهای مقابله با مخاطرات فرونشست و زلزله را در محیط‌های شهری و شریان‌های حمل و نقلی در همکاری با سایر وزارتخانه‌ها اجرایی می‌کند، در اختیار مرکز تحقیقات قرار بگیرد. زیرا بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران تکالیف مختلفی را برعهده مرکز نهاده است که تحقیقات در خصوص آنها نیازمند تامین منابع مالی است. همچنین، منابع مالی موردنیاز در اختیار مرکز تحقیقات قرار بگیرد تا سامانه پایش انرژی در همکاری با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری عملیاتی و اجرایی بشود.

به گزارش تین نیوز، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بهره‌مندی از ظرفیت‌های سامانه پایش انرژی را فرصتی برای مرکز تحقیقات و سایر موسسه‌های پژوهشی در ایجاد بانک داده‌های اطلاعاتی قابل اطمینان به منظور سیاستگذاری برای کاهش مصرف انرژی در موقعیت‌های مختلف ساختمان برشمرد.

مصرف ۴۰ درصد انرژی در ساختمان‌ها

شکرچی‌زاده گفت: یکی از اقدامات مهم مرکز تحقیقات، موضوع پرداختن به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌هاست. بر اساس مطالعات ۴۰ درصد مصرف انرژی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این میزان مصرف انرژی در مقایسه با کشورهای اروپایی ۲.۵ برابر بیشتر است و نشان‌دهنده شدت مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور است.

ضرورت اصلاح مصرف انرژی در ساختمان‌ها

وی افزود: چنانچه روال مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود و کاهش نیابد تا سال۱۴۲۰ روزانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت. بنابراین این مهم یکی از دستورکارهای مرکز تحقیقات است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این که حدود ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود داردکه در بخش عمده‌ای از آنها اتلاف انرژی وجود دارد، رویکرد مرکز را برای ساختمان‌های موجود بهینه‌سازی مصرف انرژی عنوان کرد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: مبحث ۱۹ مقررات ملی وکنترل ساختمان که به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌‌پردازد سال گذشته به تصویب وزارتخانه رسید و ابلاغ شد. با ابلاغ این مبحث مدرسان انرژی به تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از سوی مرکز تحقیقات آموزش داده شدند که امیدواریم با پیاده‌سازی این مبحث بتوانیم به طور قابل‌ملاحظه‌ای شاهد کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود باشیم.

وی همچنین از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دارای فناوری‌های نو برای اجرای بهینه طرح نهصت ملی مسکن در همکاری با معاونت مسکن و ساختمان خبر داد و گفت: با حضور استادان دانشگاه و شرکت‌های دارای فناوری نو در زمینه ساخت و ساز، پیشنهاداتی برای اجرای بهتر طرح نهضت ملی مسکن به وزارتخانه ارسال شده است که امیدواریم موردتوجه قرار بگیرد.

گفتنی است، طبق بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف شده است تا ۷ مورد را در خصوص کاهش مخاطرات زلزله و فرونشست در دستور کار قرار دهد. این موارد به شرح زیر است:

- با رعایت ضوابط شورای‌عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسلها را با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها تهیه کند.

- نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری (ریسک) لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری را تهیه و تصویب کند و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.

- سامانه‌های پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور در کلانشهرها راه‌اندازی کند.

- مناطق (زون‌های) با خطر فروریزش و فرونشست را با در نظرگرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین را با هدف تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط فراهم کند.

- ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند‌مرتبه با کاربری‌های مختلف را با اولویت‌بندی‌ کلانشهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین انجام دهد.

- ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشان‌های (المان‌های) حمل و نقل هوایی، دریایی،‌ ریلی‌ و جاده‌ای را از‌ دیدگاه خطر زلزله، فرونشست، فروریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرائی و ارتقای تاب‌آوری آنها انجام دهد.

- با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها را در حریم گسل‌ها و مناطق (زون‌های) با خطر بالای زلزله، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی کرده و موارد را جهت شروع اقدامات اجرائی ارائه دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مسکن و شهرسازی تحقیقات راه و مسکن فرونشست زمین سامانه پایش انرژی زلزله خاموش مصرف انرژی در ساختمان ها رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی منابع مالی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۱۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه USC: کشف یک دردسر جدید برای مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی

عصر ایران- محققان USC (دانشگاه کالیفرنیای جنوبی) دریافتند موش هایی که در دوران نوجوانی از رژیم غذایی پر از چربی و شکر تغذیه کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل با نرخ بالاتری دچار اختلال حافظه شدند. این مطالعه ارتباط مهم میان روده و مغز را تقویت می کند.

یک مطالعه جدید توسط USC روی موش‌ هایی که رژیم غذایی پرچرب و شیرین داشتند، این احتمال را افزایش می‌ دهد که رژیم غذایی مملو از مواد غذایی ناسالم بویژه فست فودها و منوی کافی شاپی در نوجوانان ممکن است عملکرد حافظه آنها را برای مدت طولانی مختل کند.

دکتر اسکات کانوسکی، استاد علوم زیستی  USC می‌ گوید: «آنچه که ما نه تنها در این مقاله، بلکه در برخی از کارهای اخیرمان نیز می‌ بینیم، این است که اگر موش‌ ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، مبتلا به اختلالات حافظه ای می شوند که در واقع از بین نخواهد رفت.» وی اضافه می‌ کند: "حتی اگر آنها را از این پس صرفا در یک برنامه غذایی سالم هم قرار دهیم، متاسفانه عوارض مذکور تا بزرگسالی باقی خواهند ماند."

این مطالعه در شماره ماه مه مجله مغز, رفتار و ایمنی منتشر شده است.

در توسعه پژوهش مورد نظر، کانوسکی و نویسنده ارشد و محقق پسا دکتری آنا هیز این موضوع را در نظر گرفتند که تحقیقات قبلی ارتباط میان رژیم غذایی نامناسب و بیماری آلزایمر را نشان داده اند. افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند، سطوح پایین تری از یک انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین در مغز خود دارند که برای حافظه و عملکردهایی مانند یادگیری، توجه، برانگیختگی و حرکت غیرارادی عضلات ضروری است.

اما این یافته ها برای افراد جوانی که ممکن است از رژیم های غذایی غربی مشابه پر از چربی و شکر استفاده کنند، چه معنایی خواهد داشت؟ آن هم به‌ ویژه در دوران نوجوانی که مغز در حال رشد قابل توجهی است. محققان با ردیابی تاثیر رژیم غذایی بر سطح استیل کولین در موش‌ ها و اجرای برخی آزمایش‌ های حافظه، می‌ توانند درباره رابطه مهم بین رژیم غذایی و حافظه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

محققان سطح استیل کولین گروهی از موش‌ ها با رژیم غذایی چرب و شیرین و همچنین گروه کنترل را با تجزیه و تحلیل پاسخ‌ های مغزی آنها به وظایف خاصی که در راستای آزمایش حافظه طراحی شده بود، ردیابی کردند. این تیم مغز موش‌ ها را پس از مرگ برای یافتن نشانه‌ هایی از اختلال در سطح استیل کولین مورد بررسی قرار دادند.

آزمایش حافظه شامل کاوش اشیاء جدید در مکان‌ های مختلف توسط موش ها بود. چند روز بعد، محققان موش‌ ها را مجددا به صحنه ‌ای بازگرداندند که تقریبا با مکان قبلی یکسان بود، به جز افزوده شدن یک شی جدید به محیط. موش‌ هایی که از رژیم غذایی ناسالم استفاده می‌ کردند، نمی ‌توانستند به یاد بیاورند که کدام شی را قبلا و کجا دیده ‌اند. این در حالی است که موش‌ های گروه کنترل علائم آشنایی با محیط را از خود نشان دادند.

هیز، از نویسندگان مقاله توضیح می‌ دهد: سیگنال‌ دهی استیل کولین مکانیزمی است که به موش ها کمک می‌ کند تا رویدادها را رمزگذاری کنند و به خاطر بسپارند، مشابه «حافظه اپیزودیک» در انسان که به ما این امکان را می‌ دهد تا رویدادهای گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر می رسد که این سیگنال دهی در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین رشد کرده اند، اتفاق نمی افتد.

کانوسکی تاکید کرد که نوجوانی دوره بسیار حساسی برای مغز است، چرا که تغییرات مهمی در فرآیند رشد رخ می دهد. وی گفت: «متاسفانه، برخی از رخدادهایی که ممکن است در دوران بزرگسالی راحت‌ تر برگشت‌ پذیر باشند، وقتی در دوران کودکی اتفاق می‌ افتند، برگشت‌ پذیری پایین تری دارند.»

با این حال همچنان باریکه ای از امید برای مداخله موثر وجود دارد. کانوسکی توضیح می دهد که در دور دیگری از مطالعه، تیم تحقیقات این موضوع را بررسی کردند که آیا آسیب حافظه در موش‌ هایی که تحت رژیم غذایی ناسالم پرورش یافته ‌اند را می‌ توان با داروهایی که باعث آزاد شدن استیل کولین می‌ شوند، معکوس کرد یا خیر. آنها از دو دارو به نام‌ های PNU-282987 و کارباکول استفاده کردند و دریافتند که با تزریق مستقیم به هیپوکامپ؛ ناحیه ای از مغز که حافظه را کنترل می‌ کند و در بیماری آلزایمر دچار اختلال می‌ شود، قدرت حافظه در موش‌ ها به صورت نسبی بازسازی می شود.

اما بدون استفاده از چنین مداخله پزشکی خاصی، کانوسکی اشاره کرده که قطعا به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوانیم مشکلات حافظه ناشی از رژیم غذایی ناسالم در دوران نوجوانی را معکوس کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رازهایی درباره فست فودها

دیگر خبرها

  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • هشدار نارنجی با شدت گرفتن ناپایداری بارش‌های رگبار و صاعقه در اصفهان
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم
  • هشدار زردجوی: وزش بادوتداوم رگبار‌های بهاری درسیستان وبلوچستان
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان
  • دانشگاه USC: کشف یک دردسر جدید برای مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان از فردا
  • دستگیری قاتل فراری پس از ۲ سال در قشم