Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@14:30:48 GMT

ضربه تازه بیت‌کوین به بازار طلا

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۴۰۵۵

ضربه تازه بیت‌کوین به بازار طلا

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، اونس جهانی طلا در روزهای قبل از تعطیلات سال نو میلادی همچون سال‌های گذشته روند صعودی داشت. اونس جهانی به کانال ۱۸۰۰ دلاری صعود کرد و رشد نسبتا خوبی را ثبت کرد. در مقابل قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نوسان‌هایی داشت.

کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا تهران درگفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد که ابتدای سال ۲۰۲۱ برای مسیر اونس جهانی ثبت قیمت دو هزار دلاری را پیش‌بینی می‌کردند اما شاهد آن بودیم که به دلایل مختلف این پیش‌بینی برای اونس جهانی طلا محقق نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس  اتحادیه طلای تهران گسترش بازار رمزارزها را در بازار طلا موثر می‌داند. او اعتقاد دارد در سال‌های گذشته دارایی‌ها بیش‌تری در بازار طلا در سطح جهانی وجود داشت اما رشد بازار رمزارزها در بازار طلا اثرگذار بود. کشتی‌آرای حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار رمزارزها را یکی ازعوامل کاهش تقاضا در اونس جهانی و ناکامی رسیدن اونس جهانی به مرز دو هزار دلار می‌داند.

او در ادامه اشاره کرد که دلایل دیگری همچون شیوع بیماری‌های جدید و نوسان در وضعیت اقتصاد جهانی ازعوامل موثر در نوسان‌های اونس جهانی در سال ۲۰۲۱ بودند. او یکی از دلایل اصلی رکود در بازار طلا و سکه را وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم می‌داند. همچنین بر این عقیده است که کاهش قدرت خرید مردم خرید و فروش مصنوعات طلا را بسیار کاهش داده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا شرایط آینده بازار را مبهم می‌داند؛ چرا که عوامل متعددی در قیمت طلا نقش دارد که در این وضعیت پیش‌بینی قیمت طلا و سکه را برای فعالان این بازار سخت می‌کند. او درباره افزایش اونس جهانی توضیح داد: درسال‌های گذشته معمولا اونس جهانی در آستانه سال نو میلادی با افزایش همراه می‌شود.
علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش اونس جهانی توضیح داد: امیدواری موقت به بازار اونس و افزایش تقاضا برای طلا در دو ماه ابتدایی سال میلادی یکی از عوامل افزایش قیمت اونس بود. طباطبایی در ادامه به موقت بودن روند صعودی اونس اشاره کرد و توضیح داد: در بلندمدت به دلیل سیاست‌های افزایشی ارزش دلار، روند اونس جهانی صعود زیادی را تجربه نمی‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی اعتقاد دارد در دو ماه آینده به دلیل افزایش تقاضا در بازار طلا احتمالا شاهد تحرکاتی در بازار اونس باشیم اما در میان‌مدت و بلندمدت، طلا روند صعودی زیادی را نخواهد داشت.

منبع: تجارت‌نیوز

کد خبر: 1123477 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز بازار طلا اونس جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۴۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکلات هم کالای لوکس شد

سایت‌های خبری جهانی به‌تازگی از افزایش قیمت جهانی کاکائو خبر داده‌اند. این افزایش قیمت که پایگاه خبری cnbc آن را افزایش قیمت بی‌سابقه خوانده است عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان بیش از پیش تنگ خواهد کرد. افزایش قیمت جهانی بازار تولیدکنندگان شکلات ایرانی را هم تحت تاثیر قرار داده است. آن‌طور که فعالان بازار شکلات کشور می‌گویند، با ادامه روند فعلی، این بازار روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد و عده‌ای از تولیدکنندگان از ادامه فعالیت‌شان دست خواهند کشید.

به گزارش تجارت نیوز، اخبار جهانی از افزایش قیمت کاکائو خبر می‌دهد. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کاکائو که در ماه میلادی فوریه منتشر شد قیمت‌های بالای کاکائو به دلیل کمبود عرضه ساحل عاج و غنا است. این دو کشور دو بازیگر اصلی در تولید دانه کاکائو هستند.

سایت خبری الجزیره نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است کمبود دانه‌های کاکائو- ماده اولیه شکلات- باعث شده است قیمت آتی کاکائو در نیویورک تنها در سال جاری بیش از دو برابر شود. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۲۰۱۸، هیات بازاریابی کاکائو غنا تخمین می‌زند ۵۹۰ هزار هکتار (۱.۴۵ میلیون هکتار) از مزارع به شاخه‌های متورم آلوده شده‌اند، ویروسی که در نهایت درختان را از بین می‌برد.

پایگاه خبری cnbc هم با انتشار خبری اعلام کرد جهان با کسری در عرضه کاکائو مواجه شده که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است. چنان‌که در این گزارش آمده است، کشاورزان در غرب آفریقا با آب‌وهوای بد، بیماری و درختان ازکارافتاده مبارزه می‌کنند. قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از سه برابر شده و در سال ۲۰۲۴، ۱۲۹ درصد افزایش یافته است. یکی از فعالان بازار خارجی در گفتگو با cnbc اظهار کرده جهان با بزرگ‌ترین کسری عرضه کاکائو در بیش از ۶۰ سال گذشته مواجه است و مصرف‌کنندگان تاثیر آن را در پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۵ مشاهده خواهند کرد.

افزایش قیمت جهانی کاکائو بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته مدت‌هاست شکلات در کشور کالای لوکس تلقی می‌شود، اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عرصه فعالیت تولیدکنندگان داخلی تنگ‌تر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این بازار کوچک‌تر از پیش شود. در همین زمینه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات، در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: قیمت کاکائو در بورس جهانی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان ناچارند خودشان را با نرخ‌های جدید تطبیق دهند. این احتمال وجود دارد که برخی تولیدکنندگان برای مدتی دست از فعالیت بکشند، اما این موضوع به منزله ورشکستگی نیست. با این همه باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

او ادامه داد: قیمت تمام‌شده کالا‌ها بالا رفته و از طرفی قیمت کاکائو نیز افزایش جهانی داشته است. طبیعتاً این موضوع اثر قابل توجهی بر قیمت نهایی شکلات می‌گذارد و از طرفی با توجه به کاهش نقدینگی مردم و لوکس بودن این کالاها، بازار ما کوچک‌تر خواهد شد. قدرت خرید مردم در گذشته کم بود و با تغییرات فعلی کمتر هم خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • شکلات از دسترس خارج شد!
  • بازار رمزارز‌ها / قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟
  • رمزدارایی در پساهاوینگ
  • صندوق بین المللی پول به آمریکا هشدار داد | قیمت بیت کوین به کدام سو می رود؟
  • شکلات هم کالای لوکس شد
  • چرا مهمترین دلیل افزایش طلا و سکه افزایش قیمت اونس جهانی است؟