Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@10:40:25 GMT

(تصویر) آخرین تصویر هابل در ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۵۲۱۴

(تصویر) آخرین تصویر هابل در ۲۰۲۱

آژانس فضایی اروپا با انتشار تصویری از یک خوشه‌ستاره‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آخرین تصویر هابل در سال ۲۰۲۱!

به گزارش ایسنا، در این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، خوشه ستاره‌ای باز ان‌جی‌سی ۱۷۵۵ شبیه به مقداری نمک است که بر روی سفره‌ای سیاه ریخته شده باشد.

این مجموعه از ستارگان در یکی از همسایگان نزدیک کهکشان راه‌شیری به نام ابر ماژلانی بزرگ دارند و وسعت آن‌ها ۱۲۰ سال نوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشه ستاره‌ای ان‌جی‌سی ۱۷۵۵ به رغم وسعتش عضوی از دسته‌ی کوچک‌تر خوشه‌های ستاره‌ای است. خوشه ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند و دو طیف اصلی دارند، خوشه‌های ستاره‌ای باز کوچک‌تر مانند ان‌جی‌سی ۱۷۵۵ که میزبان ستاره‌های جوان‌تر هستند و خوشه‌های ستاره‌ای کروی غول‌پیکر که می‌توانند حاوی میلیون‌ها ستاره‌ی پیرتر باشند.

هابل به تماشای قلب خوشه ان‌جی‌سی ۱۷۵۵ نشست تا درک بهتری از نحوه قرارگیری مجموعه‌های مختلف ستارگان در یک خوشه ستاره‌ای پیدا کند.

مجموعه‌های ستاره‌ای، گروهی از ستارگان هستند که ویژگی‌های مشابهی مانند سن یا ترکیبات شیمیایی دارند و این مجموعه‌ها بینش ارزشمندی در مورد تولد، زندگی و مرگ ستاره‌ها برای اخترشناسان فراهم می‌کنند. خوشه‌های ستاره‌ای درون ابر ماژلانی بزرگ به لطف نزدیک بودن این کهکشان به کهکشان راه‌شیری، آزمایشگاه‌های طبیعی مفیدی هستند. دید فوق‌العاده قوی هابل هنگام رصد ان‌جی‌سی ۱۷۵۵ کمک بزرگی بود و در حالی که بسیاری از ستاره‌ها در بخش کوچکی از آسمان گردهم آمده بودند، دوربین پیشرفته وضوح بالا هابل و دوربین میدان باز ۳ امکان تشخیص ستاره‌های این خوشه را به صورت مفرد فراهم کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: خوشه ستاره ای تصویر هابل خوشه های ستاره ای خوشه ستاره ای ستاره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

فرزاد محمدی  اظهار کرد: موضوع راهبری خوشه‌ها بحثی مفصل است که در این راستا خوشه پلاستیک را در سال ۱۴۰۱ در استان ایجاد کردیم که خروجی خوبی داشت و نیاز‌های این خوشه تامین شدند.

وی از تشکیل کلینیک کسب و کار در استان خبر داد و گفت: با تشکیل این کلینیک، افراد به صورت سیار از واحد‌های صنعتی استان بازدید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در ادامه با بیان اینکه پایانه صادراتی در استان فعال شده است، بیان کرد: این پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا فعال شده و در صدد هستیم واردات خارج از منطقه نیز از طریق این پایانه انجام شود که خوشبختانه مجوز بهره‌برداری از آن نیز اخذ شده است.

محمدی، امکان دسترسی یکسان تولیدکنندگان به خدمات با هزینه مناسب، کنترل و حفظ کیفیت مطلوب در محصولات جهت رعایت استاندارد‌های بازار‌های صادراتی و بهره‌گیری از خدمات مشاوره تحقیق در بازار به منظور حضور موثرتر در بازار‌های جهانی را از مزیت‌های مهم پایانه صادراتی در استان ذکر کرد.

وی افزود: همچنین به طور جدی پیگیر ایجاد زیرساخت و الزامات منطقه ویژه اقتصادی هستیم تا این منطقه تا پایان سال ۱۴۰۳ به مدار خدماتی وارد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما در مجموع همه تلاش برای این است که مشکلات حوزه تولید و صنعت استان برطرف شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان
  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)