Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ استفاده از پساب شهری در شرایط خشکسالی امروز شاید همه نیاز آبی صنایع در استان سمنان را رفع نکند اما همچنان با عنوان راه حل تأمین بخشی از نیاز آبی استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، اگرچه درباره میزان آب قابل استحصال از تصفیه فاضلاب شهر سمنان و نیز نوع کاربری این آب اختلاف‌نظرهای زیادی وجود داشته و بسیاری از کارشناسان میزان آب استحصالی این پروژه را -آن‌هم پس از تکمیل آن- کمتر از میزان اعلام شده می‌دانند اما موضوع اهمیت اجرای این پروژه موردقبول و اتفاق‌نظر همه طرف‌ها در مرکز استان سمنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه‌ای که شاید قدمت آن به 2 دهه قبل بازمی‌گردد و کمبود منابع مالی مانع از اختصاص اعتبار و در نتیجه تکمیل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سمنان شده است.

مشارکت با بخش خصوصی و اجرای روش BOT راهکاری بود که از چند سال قبل برای تأمین منابع مالی و تسریع در اجرای این پروژه از سوی مسئولان اجرایی شد اما در نهایت این مهم نیز تاکنون راه به جایی نبود تا کلاف سردرگم این پروژه همچنان در وضعیت مبهم و نامعلوم باقی بماند.

مهدی خراسانیان، رئیس شورای اسلامی شهر سمنان و شهردار اسبق این شهر وعده داده است؛ این پروژه در موعد مقرر خود به سرانجام خواهد رسید اما دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بابت اجرای آن همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سمنان گفت: شهرداری سمنان بخشی از پروژه فاضلاب سمنان را با رویکرد توجه به جنوب شهر انجام داده و این پروژه متوقف نبوده است.

 رئیس شورای اسلامی شهر سمنان بابیان اینکه پروژه فاضلاب سمنان در جنوب این شهر در حال انجام است، گفت: هدف از اجرای این طرح توسعه شبکه فاضلاب شهری است.

خراسانیان اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری از این پروژه مهم را بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: ظرف 2 سال آینده این طرح تکمیل شود.

اما سخنان سیدعلی مطهری نژاد، شهردار سمنان نیز در خصوص تکمیل پروژه تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب شهری سمنان نیز قابل توجه است.

وی اجرای این طرح را با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر سمنان ضروری دانست و گفت: شورا و شهرداری آمادگی خود را برای تحقق هر چه سریع‌تر این طرح اعلام می‌کنند.

شهردار سمنان گفت: 80 کیلومتر خط انتقال فاضلاب شهری در شهر سمنان در افق سه‌ساله ایجاد خواهد شد.

مطهری نژاد با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا 2 سال آینده این پروژه آماده بهره‌برداری شود گفت: امسال لوله‌گذاری 10 کیلومتر از فاضلاب شهری سمنان در دستور کار قرار دارد.

وی از نیمه‌تمام ماندن تعهدات پیمانکار هندی این پروژه خبر داد و گفت: پساب تصفیه شده تصفیه‌خانه فاضلاب سمنان برای تأمین آب واحدهای صنعتی و فضای سبز شهری و دیگر مصارف شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شهردار سمنان با اشاره به موقعیت جغرافیایی اجرای شبکه فاضلاب شهری سمنان که عمده در مناطق جنوب شهر دارای بار ترافیکی نسبتاً بالا و تراکم جمعیتی بسیاری است افزود: به دلیل رعایت حریم تأسیسات شهری و تراکم فراوان آن و همچنین بافت متغیر زمین در اکثر معابر، به‌طور کلی سبب کندی روند اجرا شده است.

استاندار خوزستان: اجرای شبکه دفع فاضلاب شهرهای مسجدسلیمان، اندیکا لالی و هفتکل آغاز شدجاری شدن فاضلاب در خیابان‌های شرق شیراز مردم را کلافه کرده استرئیس کل دادگستری هرمزگان: روند انتقال پساب فاضلاب بندرعباس به صنایع تسریع شود

محمد حمیدی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در این خصوص با اشاره به اهمیت استفاده از پساب شهری برای تأمین آب مورد نیاز صنعت اظهار داشت: شهرداری سمنان باید با همکاری بخش خصوصی و صنعت نسبت به ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری وارد عمل شود.

وی بیان کرد: در شهر سمنان اجرای طرح فاضلاب شهری به طول 230 کیلومتر است که تاکنون پیشرفتی 60 درصدی و در 2 شهرستان شاهرود و دامغان 40 درصد پیشرفت داشته است، بنابراین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تسریع اجرای این طرح لازم است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان بهره‌برداری از طرح تصفیه‌خانه پساب شهر سمنان را با توجه به بحران کم‌آبی موجود در این استان بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: به دلیل کم‌آبی، استفاده از پساب و بازچرخانی آن در آینده به مسئله‌ای ضروری و ارزشمند تبدیل خواهد شد.

حمیدی شهرداری و شورای شهر سمنان را موظف به جبران عقب‌ماندگی زمان‌بندی اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: سرعت بخشیدن به روند اجرای تکمیل این پروژه باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سمنان در حال حاضر 100 لیتر بر ثانیه خروجی آب دارد که برای افق نهایی آن 350 لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/363/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تصفیه خانه فاضلاب شهر فاضلاب شهر سمنان اجرای این طرح فاضلاب شهری پساب شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: قرارداد آبرسانی به ۲۱۱ روستای استان در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمد محمدی در دیدار با استاندار ایلام با اشاره به اینکه آبفای استان برنامه‌ها و اقدامات زیادی برای تأمین و توزیع آب شهرها و روستای استان دارد، اظهار کرد: ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه آب شهر ایلام از ۵۴۰ به ۸۰۰ لیتر در ثانیه، ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر مهران و راه‌اندازی آزمایشگاه میکروبیولوژی آب در دره‌شهر از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

وی افزود: بعضی پروژه‌های آبفا به دلایل مختلف زمان‌بر شده که تکمیل پروژه آبرسانی به شهر ملکشاهی و روستاهای مسیر، اتمام طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایلام، تکمیل شبکه فاضلاب و انشعابات فاضلاب شهر ایوان در سال جاری از جمله این پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به مشکلات حوزه آبرسانی شهر ایلام، خاطرنشان کرد: فرسودگی خطوط و شبکه توزیع و طراحی خط انتقال مربوط به دوره‌های گذشته بوده، که نیازمند نوسازی و طراحی جدید است.

محمدی با بیان اینکه اجرای طرح جهاد آبرسانی فرصت بزرگی برای خدمت به روستاییان است، تصریح کرد: با تلاش‌های جهادی و شبانه‌روزی همکاران، بسیج سازندگی به نمایندگی از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و پیگیری‌های مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در حال حاضر آبرسانی به روستاهای محروم در فاز نخست با سرعت مطلوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: فاز نخست طرح جهاد آبرسانی به ۱۲۸ روستای استان ایلام ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: با توجه به نیاز روستاهای استان به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۲۱۱ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده است و در راستای تأمین نیازهای مالی پروژه‌ها خواستار همکاری استاندار ایلام هستیم.

کد خبر 745314

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۵ هزار روستا در کشور
  • اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر
  • رفع دائم مشکل کم‌آبی به تدبیر دولت انقلابی نیاز دارد
  • سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گرمسار افتتاح می‌شود
  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان
  • کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام