Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@17:31:53 GMT

فهرج، شهرملی چیلوک‌ریسی کشور می شود؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۱۰۷۸۴

فهرج، شهرملی چیلوک‌ریسی کشور می شود؟

ایسنا/کرمان مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج گفت: با توجه به آغاز چیلوک‌ریسی در این شهرستان، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ میلیون رشته چیلوک توسط هنرمندان صنایع‌دستی تولید شود.

حمید وحیدزاده با اشاره به آغاز چیلوک‌ریسی در شهرستان فهرج اظهار کرد: تولید چیلوک در این شهرستان به‌ صورت خانوادگی و از اول دی ماه، آغاز و تا اتمام خوشه‌بندی نخلستان‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج با بیان اینکه ۷۰درصد مردم این شهرستان به تولید این نوع صنایع‌دستی می‌پردازند افزود: هر خانواده فهرجی بیش از ۵۰ هزار چیلوک یک متری تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید چیلوک دارای ارزش ریالی ۲۰ میلیارد تومان در طول یک سال است، گفت: تولید این نوع صنایع‌دستی در فهرج به‌صورت گسترده انجام می‌شود و درآمد مردم این شهرستان بعد از خرما و مشاغل خرد از محل تولید چیلوک است.

وحیدزاده افزود: فهرج تنها شهرستانی است که در آن تولید انبوه چیلوک انجام می‌شود و انتظار می‌رود فهرج به‌عنوان شهرملی چیلوک‌ریسی کشور ثبت و معرفی شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فهرج اظهار کرد: شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و بم هم به تولید این صنعت می‌پردازند اما در شهرستان فهرج چیلوک‌ریسی به شغلی پایدار تبدیل شده است.

وی بیان کرد: چیلوک‌های تولید شده توسط مردم شهرستان‌های شرقی و استان‌های همجوار شهرستان فهرج خریداری می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از  روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، وحیدزاده خاطرنشان کرد: چیلوک‌بافی (سیس‌بافی) به رشته طناب‌هایی گفته می‌شود که از الیاف درخت خرما تولید شده و استحکام بالایی دارد و از آن برای بستن خوشه‌های خرما (خوشه‌بندی) و همچنین انواع تولیدات صنایع‌دستی استفاده می‌شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هنرمندان استانی فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان فهرج میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۰۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ صفوی گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ در قالب ستاد خدمات سفر با برنامه‌ریزی انجام شده میزبان مسافران و گردشگران بودیم.

وی با اشاره به اینکه امسال بهار طبیعت با بهار قرآن مقارن شده بود، افزود: در ابتدای این طرح حجم ترافیک در جاده‌ها حاکی از کاهش ۱۰ درصدی تردد‌ها در کشور بود؛ اما آمار‌ها نشان می‌دهد، ورود مسافران به استان زنجان نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان بابیان اینکه حدود ۲۶۰ موزه و اماکن در ارزیابی رسمی کشور وجود دارد، گفت: موزه رختشویخانه، موزه مردان نمکی و پایگاه جهانی سلطانیه جزو ۵۰ مکان نخست و ۲۰ درصد پربازدید اماکن و موزه‌های کشور بودند.

صفوی افزود: باید در حوزه زیرساخت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم و بویژه معرفی آثار تاریخی و طبیعی، گردشگری و صنایع دستی استان در همه حوزه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در نمایشگاهی، از گردشگری فناورانه یاد کردند و کارگاه گردی از موضوعاتی است که باید به آنها پرداخته شود و معرفی این ظرفیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و صدا و سیما می‌تواند به تحقق آن کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموعه استان تمرکز توجه به حوزه‌های سه گانه میراث فرهنگی و صنایع دستی را می‌بینیم، گفت: در حال حاضر سه سرمایه‌گذار برای احداث هتل پنج ستاره داریم که کار‌های مقدماتی انجام شده است.

وی افزود: در دو سال اخیر حدود ۹۰ موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری صادر کردیم و بخشی از اینها به پروانه ایجاد رسیده است.

دیگر خبرها

  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • چهارمین جشنواره ریواس در ریوش برگزار شد
  • چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد
  • برگزاری جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان