Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، محمدرضا نصرتی، رئیس هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی برگزار شد، با انتقاد به طرح تعویض پلاک، به وظایف قانونی راهنمایی و رانندگی اشاره و اظهار کرد: راهنمایی و رانندگی صلاحیت نقل و انتقال اموال مردم و انجام امور حقوقی را ندارد، مشغول کردن راهنمایی و رانندگی در بخش غیر تخصصی نقل و انتقال خودرو، موجب بازماندن از انجام وظایف قانونی مهم از جمله اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و نظم عبور و مرور در خیابان‌ها و راه‌های کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به سهولت دسترسی مردم به دفاتر اسناد رسمی، افزود: در کل کشور حدود ۸۵۰۰ دفتر اسناد رسمی وجود دارد که با توجه به پراکندگی جمعیت و میزان اسناد مردم، در شهرها و حتی روستاها در حال خدمت رسانی هستند در حالی که تقریباً ۳۰۰ مرکز و دفتر خدمات تعویض پلاک  در کشور وجود دارد؛ در استان البرز ۲۷۴ دفتر اسناد رسمی و تنها ۴ مرکز تعویض پلاک در حاشیه شهر وجود دارد که پاسخگوی نیاز جمعیت نیست. ضمن اینکه مردم ناگزیر به سفرهای درون و برون شهری برای دریافت خدمت تعویض پلاک هستند.

رئیس هیات مدیره دفاتر اسناد البرز  گفت: در هر دفتر اسناد رسمی حداقل برای ۴ نفر اشتغال‌زایی شده است، و بنابر تکالیف قانونی بسیاری از حقوق دولتی از جمله مالیات نقل و انتقال، مالیات ارزش افزوده، حق‌الثبت، هزینه اجرای طرح حدنگار (کاداستر) و غیره توسط دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود که ریالی از این هزینه‌ها به دفاتر اسناد رسمی تعلق نمی‌گیرد و جز بار مسؤولیت برای سردفتران چیزی ندارد.

نصرتی گفت: اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی به مثابه آرای قطعی دادگاه‌ها لازم الاجرا و موجب شفافیت معاملات و امنیت سرمایه‌هاست. اسناد رسمی صادره در دفاتر اسناد رسمی که پس از استعلام از ادارات مختلف تنظیم می‌شود؛ موجب شفافیت معاملات، امنیت سرمایه‌ها، جلوگیری از پولشویی، مبارزه با زمین خواری و حفظ منابع طبیعی و ایجاد و حفظ نظم حقوقی و اقتصادی کشور است.

هزینه‌های دولتی که توسط دفتر اسناد وصول می‌شود

نصرتی با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی غیرمنصفانه متهم به دریافت مبالغ بالا می‌شوند، گفت: دفاتر اسناد رسمی در خصوص زیاد بودن هزینه‌های نقل و انتقال خودرو مظلومانه مورد هجمه قرار گرفتند. هزینه سند نقل و انتقال خودرویی مانند دنا پلاس اتوماتیک مدل ۹۹ مبلغ ۶ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان می‌شود که از این میزان مبلغ ۶ میلیون تومان بابت هزینه مالیات نقل و انتقال، مالیات ارزش افزوده، حق‌الثبت، حق‌الثبت اجرای طرح حدنگار و هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی است که به حساب خزانه و دستگاه‌های مربوطه واریز می‌شود و تنها مبلغ ۷۰۳ هزار تومان حق‌التحریر دفتر اسناد رسمی است که از همین محل ۴۰ درصد کسورات و هزینه‌های جاری دفتر پرداخت می‌شود. 

وی با بیان اینکه نقل و انتقال خودرو ماهیت حقوقی و معاملاتی دارد،  یادآور شد: آنچه در سال ۸۴ به روند  نقل و انتقال خودرو و تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی اضافه شد، تعویض پلاک و هزینه‌های آن است که فرد محور بودن پلاک خودروها مستلزم تعویض پلاک در هر نقل و انتقال و صرف وقت و هزینه مردم است و باید به مراکز معدود تعویض پلاک مراجعه کنند‌‌.  

مغایرت صدور سند نقل و انتقال خودرو در راهنمایی و رانندگی با سیاست کوچک سازی دولت

رییس هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز واگذاری صلاحیت تخصصی سردفتران و دفتریاران به نیروی انتظامی را مغایر با راهبردهای اصلی نظام در سیاست کوچک سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی و مغایر توسعه ثبت رسمی اسناد مذکور در بند ۶۷ سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم اعلام کرد.

وی یادآور شد: ارائه خدمات تعویض پلاک در کشور به صورت انحصاری به شرکتی خصوصی واگذار شده بود که اعضای هیأت مدیره آن  وابسته به نیروی انتظامی بودند. علیرغم اینکه این شرکت در سال ۹۵ منحل شده و تصفیه آن ادامه دارد، ترجیح این شرکت بر سایرین در بخش خصوصی اعلام نشد‌ و در حال حاضر وضعیت حقوقی مراکزتعویض پلاک و نحوه تأیید صلاحیت و واگذاری امور تعویض پلاک محل سؤال است و جای بررسی و نظارت دارد.

نصرتی گفت: شهر محور شدن پلاک خودروها علاوه بر هزینه هایی که به مردم تحمیل می‌کند، مفسده هایی از جمله فروش پلاک‌های رند یا پلاک شدن خودروهای قاچاق در کشور، به همراه دارد  که خود جای تأمل و دقت نظر است.

پلاک خودروها به خودرو اختصاص یابد نه به اشخاص/هزینه ها را کاهش دهید
 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران البرز استفاده از راهکاری ویژه در نقل و انتقال خودرو برای کاهش هزینه‌های مردم، بیان کرد: همچون نظام ثبت املاک در کشور که پلاک اموال غیرمنقول بر پایه املاک صادر می‌شود نه بر پایه مالکین آنها، پلاک انتظامی خودروها نیز ثابت و با محوریت خودرو باشد.

وی افزود: دولت و مجلس توانایی مردم در پرداخت مالیات برای تأمین مستقیم قسمتی از بودجه دستگاه‌ها از جمله جمعیت هلال احمر، شهرداری و طرح حدنگار در هنگام تنظیم سند رسمی، مد نظر قرار داده و موجبات حذف و کاهش برخی هزینه‌های سند رسمی را فراهم کنند.

نصرتی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظرفیت بخش خصوصی زیر نظر راهنمایی و رانندگی و فراهم شدن امکان  ارسال الکتروتیکی گواهی اصالت خودرو را ضروری دانست و افزود: با تحقق این راهکارها هزینه‌های مردم برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک و پرداخت وجوه دولتی کاهش می‌یابد و افزایش رضایتمندی شهروندان را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس البرز کرج دفتر اسناد رسمی تعویض پلاک برگ سبز خودرو سردفتران و دفتریاران راهنمایی و رانندگی نقل و انتقال خودرو دفاتر اسناد رسمی دفتر اسناد رسمی تعویض پلاک پلاک خودرو هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اراضی مردم در استان بوشهر برطرف شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله صفایی بوشهری بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار مدیر کل و کارکنان اداره ثبت اسناد رسمی استان بوشهر با تبریک اعیاد و پیروزی عملیات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر رژیم جنایتکار صهیونیستی اظهار داشت: در یک کشور مهم‌ترین بخش مالکیت، مالکیت سرزمینی است و کار بزرگ ثبت اسناد رسمی در عرصه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که قطعه قطعه این سرزمین که در آن، جان‌ها و خون‌ها ریخته شده را سند داده، حاکمیت می‌کند و حق یک فرد بر یک قطعه از سرزمین ایران را شناسایی و اعطا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: هر مقدار که به جلو می‌رویم موضوع مالکیت و ارزش آمایشی سرزمین رشد می‌کند و اگر نظام مدون مالکیت وجود نداشته باشد تعارضات زیاد خواهد شد بنابراین این کار بزرگ از ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه می‌کاهد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر از دیرباز با مفاهیم تدوین نقشه و سند آشنا بوده است عنوان کرد: زمین‌ها در گذشته دارای ارزش زیادی نبودند و انگیزه‌ای هم برای گرفتن سند از طرف مردم و یا خود ثبت اسناد وجود نداشته اما در شرایط کنونی و ارزش بالای زمین‌های استان بوشهر اگر سندنویسی جامع وجود نداشته باشد، مشکلات ایجاد خواهد شد بنابراین تسریع در تنظیم سند به معنای واقعی کلمه که حق کسی پایمال نشود یک ضرورت در استان بوشهر است.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به مشکلات زمین‌های اصلاحات ارضی در استان گفت: با اهتمام و حمایت‌های قوه قضائیه مقدار زیادی از مشکلات عسلویه برطرف شد اما در منطقه دشتی، دشتستان، گناوه، بوشهر، خارگ و نوار ساحلی نیازهایی وجود دارد که انتظار می‌رود با تجربیات از گذشته این مشکلات یک به یک برطرف شود.

امام جمعه بوشهر در خصوص اهمیت مالکیت در فضای مجازی در آینده‌ای نه چندان دور گفت: در خصوص کسب و کارها در فضای مجازی باید تدابیری اندیشیده شود که حق مالکیت و حق انتفاع و قوانین مورد نیاز طراحی شود و خلأهای قانونی وجود نداشته باشد به طوری که همه چیز شفاف باشد.

آیت الله صفایی بوشهری در خصوص شعار سال در رابطه با کسب و کار و مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: باید در رابطه با اسناد این موضوع هم برنامه‌ریزی صورت بگیرد و چگونگی مشارکت مردم در یک پروژه مشخص باشد تا مشارکت مردم نتیجه مناسب در پی داشته باشد بنابراین باید از هم اکنون تمام قوانین مشخص شود.

کد خبر 6081355

دیگر خبرها

  • پلمب ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران
  • نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
  • رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • مشکلات اراضی مردم در استان بوشهر برطرف شود
  • از هزینه‌های متفاوت ثبت ازدواج تا اجرای عقد آریایی!
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • جزییات دوره‌های آموزش تخصصی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین
  • رفع تداخل ۱۰۰۰ پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • هزینه تعمیرات موبایل در تهران