Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، زمان واریز یارانه معیشتی دی اعلام شد، کالایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود نباید به کشور وارد شود، طرح مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شد و خبر خوش برای مردان مجرد بالای ۲۵ سال را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوسان شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۲۸ واحدی معادل ۰.۰۳ درصدی به یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۸۸۵ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد 305 واحدی همراه شده است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۹۶۶ هزار و ۶۷۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۳ درصد معادل ۳۸ هزار و ۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۷ تومان رسیده است.

 

دو تغییر در طرح عدالت بنزینی؛ ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای این افراد

روز گذشته، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران در یک برنامه تلویزیونی، به تشریح طرح آزمایشی «عدالت بنزینی» پرداخت اما گفته‌های او از دو تغییر قابل تامل در اجرای طرح نسبت به نسخه اولیه این طرح حکایت داشت. او اعلام کرد در شهر محل آزمایش این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین به ازای هر نفر به حساب سهمیه سرپرستان خانوار واریز می‌شود. سهمیه ۱۵ لیتری اولین تغییر در مقایسه با سهمیه مطرح‌شده در ابتدای این طرح است چرا که مطابق نسخه اولیه طرح «عدالت بنزینی» قرار بود به ازای هر نفر سهمیه ماهانه ۲۰لیتری منظور شود.  دومین تغییر عجیب به نحوه اختصاص سهمیه بنزین مربوط است. مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران در برنامه تلویزیونی گفت: «تمهیداتی اندیشیده شده است تا خانوارهایی که مجموع دریافتی سهمیه بنزین آنها از ۶۰ لیتر کمتر است، همان ۶۰ لیتر را دریافت کنند.» مفهوم این گفته آن است که سهمیه بنزین خانوارهای ۲نفره و ۳نفره با خانوارهای ۴نفره مساوی می‌شود؛ تغییری که در عمل با «عدالت بنزینی»  در تناقض است. /دنیای اقتصاد

عرضه ۹ میلیارد یورویی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما

جواد اوجی وزیر نفت در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنایع پتروشیمی به پشتوانه مراکز علمی و پژوهشی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: مواد خام در مجتمع‌های پتروشیمی به محصولات متنوع تبدیل می‌شوند که خود نماد جلوگیری از خام‌فروشی است. وی با اشاره به اینکه ۶۷ واحد پتروشیمی در کشور فعال است که محصولات باارزش تولید می‌کنند، افزود: پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد.

مقام مسئول: کاهش تورم؛ سیاست اصلی دولت برای سال آینده

پورمحمدی  معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: سیاست‌گذاری اصلی دولت برای سال آینده این است که چه‌کار کنیم تا قیمت‌ها و تورم کاهش یابد. دولت به‌راحتی می‌تواند حقوق را بالا ببرد اما افزایش حقوقی که بخواهد با چاپ پول تأمین شود معنی آن این است که گرانی را دوبرابر به مردم تحمیل می‌کند و به‌عوض, یک واحد به آنها حقوق پرداخت می‌کند. بنابراین دولت در لایحه بودجه سال 1401 در هزینه‌های خود و خانواده‌اش بسیار سختگیرانه اما عادلانه عمل کرد اما از طرف دیگر می‌خواهد جلوی چاپ پول را بگیرد تا آتش تورم فروکش کند و قیمت‌ها پایین بیاید.

پورمحمدی با بیان اینکه میزان افزایش حقوق در سال آینده از 29 درصد در طبقات پایین تا سه درصد در طبقات بالا است, افزود: حقوق کسانی که میزان دریافتی آنها ماهانه سه میلیون و 500 هزار تومان بوده است حدود 29 درصد افزایش می‌یابد و معافیت مالیاتی نیز پیدا می‌کنند و معافیت مالیاتی حقوق‌ها از چهار میلیون به پنج میلیون تومان می‌رسد. معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: 530 هزار تومان افزایش حقوق را به همه به‌طور مساوی دادیم و سه درصد ضریب در نظر گرفتیم. پورمحمدی با اشاره به افزایش عدالت در حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان و این‌که درصد افزایش حقوق برای کسانی که 30 میلیون تومان حقوق خالص می‌گیرند متوقف می‌شود، گفت: سقف حقوق پرداختی به کارکنان در سال آینده 37 میلیون تومان ناخالص و 30 میلیون تومان خالص است. او با تأکید بر "فقط متولی کارکنان دولت نیستیم و متولی همه مردم هستیم و باید معیشت آنها را تأمین کنیم"، خاطرنشان کرد: تلاش بر این شد به‌جای تخصیص ارز ترجیحی و استفاده از واسطه‌ها، یارانه‌ها را به‌سمت گروه‌های هدف جهت دهیم. ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی, مخرب و رانت‌زاست زیرا با این کار به تولید کالاهای خارجی کمک می‌کنیم و برخی از این کالاها با تغییر اندکی دوباره از کشور خارج می‌شود. اثر مهم این کار این است که رشد قیمت‌ها را کنترل می‌کند و جلوی گرانی را می‌گیرد. پورمحمدی تصریح کرد: می‌خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر 45 هزار و 500 تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود 50 هزار تومان به‌عنوان یارانه معیشتی می‌پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه‌ها افزوده می‌شود.

سه خبر کاهشی بازار ارز

روز گذشته «اظهارات مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا»، «آغاز شروع نگارش متن توافق» و «تلاش برای حصول توافق در کوتاه‌مدت» سه خبری بود که مدنظر معامله‌گران ارزی قرار گرفت. در نتیجه در روز دوم دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، بازار ارز تهران در وضعیت فشار فروش قرار گرفت. نرخ ارز در بازار روز سه‌شنبه ۷ دی ماه در مسیر کاهشی پیش‌بینی شده قرار گرفت. دلار که دیروز از ابتدای ساعات کاری با کاهشی ۲۰۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه در قیمت ۲۹ هزار و ۶۵۰ تومان شروع به کار کرده بود در ادامه روز نیز به روند کاهشی خود ادامه داد. این در حالی است که برخی معامله‌گران از همان ابتدای روز سعی در جلوگیری از موج ریزشی بازار داشتند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ گروهی از بازیگران بازار ارز که روز سه‌شنبه بازار را با فشار فروش شروع کردند تا حوالی ظهر با ارائه نرخ‌هایی حوالی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان سعی در مقابله با این روند کاهشی داشتند؛ که این تلاش‌ها تا اواخر ساعت کاری روز سه‌شنبه بی‌نتیجه ماند و نرخ واقعی در محدوده ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان نوسان کرد‌ و در انتهای روز در قیمت 29 هزار و 550 تومان بسته شد.

خبر خوش برای مردان مجرد بالای ۲۵ سال

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مردان مجرد بالای ۲۵ سال هم می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند که زمان آن به‌زودی اعلام خواهد شد.

محمود محمودزاده درباره برنامه دولت برای مشارکت جوانان مجرد در طرح نهضت ملی مسکن، افزود: مصوبه شورای عالی مسکن برای ورود مجردها به طرح نهضت ملی مسکن ماه‌ها در وزارت راه و شهرسازی مورد ارزیابی و سرانجام مورد موافقت قرار گرفت. وی اضافه کرد: به دلیل حساسیت حقوقی که روی موضوع چگونگی مشارکت مجردها وجود داشت، این طرح مورد کار کارشناسی حقوقی قرار گرفت و با بررسی همه ابعاد حقوقی، اکنون در مرحله تأیید نهایی وزیر راه و شهرسازی و اجرا قرار دارد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس این مصوبه همه آقایان مجرد که ۲۵ سال را تمام کرده‌اند می‌توانند برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند، اما در زمان تحویل واحد مسکونی خود باید متأهل باشند. به گفته محمودزاده، ثبت نام مجردها نیز در هر استانی که تأمین زمین انجام گرفته باشد، آغاز خواهد شد. وی افزود: اکنون ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در جریان است و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد، این زمان تمدید نخواهد شد و سپس با اعلام زمان جدید ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن آغاز خواهد شد. گفتنی است ثبت‌نام از طریق سامانه «ثمن» به آدرس saman.mrud.ir انجام می‌شود؛ متقاضیان از ۲۷ مهرماه ثبت‌نام در سامانه ثمن را آغاز کرده و تا ۱۵ آذر فرصت دارند برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند.

زمان واریز یارانه معیشتی دی‌ اعلام شد

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی (دی ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (۹ دی ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد. همچنین، سیزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوار‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

کالایی که مشابه آن در داخل تولید می شود، نباید به کشور وارد شود

جلسه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با معاون اول رییس جمهور عصر روز سه شنبه برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه با تاکید بر اهتمام ویژه و عزم جدی دولت برای حمایت از بخش تولید گفت: تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است و می تواند مسائلی مانند رشد اقتصادی، بیکاری، سرمایه گذاری، ارتقاء ارزش پول ملی و کنترل تورم را محقق کند. معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه ها و رویکردهای دولت برای حمایت از بنگاه های تولیدی تصریح کرد: دولت به دنبال طراحی و اجرای برنامه ای تحت عنوان نهضت احیاء است تا بر اساس این طرح بنگاه های تولیدی که تعطیل شده و یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند تحت حمایت قرار گیرند و با توانی جدید به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند. مخبر با تأکید بر ضرورت جلوگیری از واردات کالاهایی که نمونه مشابه آن در کشور تولید می شود، اظهار داشت: به جز در مواردی که موضوع رقابت و ساماندهی قیمت و کیفیت مطرح است، در سایر موارد نباید کالایی که نمونه مشابه آن در داخل تولید می شود، به کشور وارد شود. 

طرح مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت که طرح مالیات بر سوداگران طلا، سکه، ارز و مسکن(مالیات بر عایدی سرمایه) یکشنبه هفته آینده ( ۱۲ دی) به هیات رییسه مجلس برای قرار گرفتن در نوبت بررسی صحن علنی ارجاع می شود. مجتبی توانگر در گفت و گو با ایسنا، جذابیت و سوددهی بسیار بالای فعالیت های غیرمولد در مقابل فعالیت های تولیدی را به عنوان یکی از تهدیدات اقتصاد کشور و موانع اصلی تولید دانست و گفت: با توجه به اینکه امکان انجام فعالیت های غیر مولد در بازارهایی همچون ملک، خودرو، طلا و ارز آن هم بدون پرداخت مالیات و به همراه کسب سود چندبرابری نسبت به فعالیت های تولید وجود دارد، طبیعی است که نقدینگی به سمت تولید نرفته و به دنبال آن رونق تولید هم شکل نگیرد.

تصمیم اخیر درباره وام‌های بانکی لازم الاجرا است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تصمیم اخیر اتخاذ شده در خصوص تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی، لازم الاجراست و همه بانک‌های دولتی مکلف به اجرای آن هستند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی گفت: یکی از مطالبات به حقی که فعالان اقتصادی و دریافت کنندگان تسهیلات خرد از ما داشتند این بود که نرخ سود تسهیلات‌هایی که دریافت می‌کنند مغایر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است و معمولاً بانک‌ها نرخ مصوب را در تعیین سود تسهیلات رعایت نمی‌کنند. وی با بیان اینکه متأسفانه شکایت‌های فراوان و متعددی از سوی مردم و تولید کنندگان به ما می‌رسید گفت: یکی از اثرات افزایش نرخ سود توسط بانک‌ها تملک واحدهای تولیدی به دلیل جرایم دیرکرد، حساب‌های مضاعف و امحال‌ها بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به همین دلیل وزارت اقتصاد از بانک‌های دولتی خواسته به جد در اجرای این مصوبه اهتمام ورزند و این امکان فراهم است که تولید کنندگان و مردم که تسهیلاتی با نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار دریافت کرده اند به این بانک‌ها مراجعه کنند و بانک‌ها نیز مکلف هستند که قرارداد آن‌ها را اصلاح و اگر مبلغ مازادی دریافت شده است به مردم و تولید کنندگان برگردانند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی پیمانه اقتصادی پتروشیمی ها سامانه نیما بازار ارز ایام فاطمیه اومیکرون حسن ایرلو افزایش سن بازنشستگی مالیات بر عایدی سرمایه طرح نهضت ملی مسکن یارانه معیشتی طرح مالیات راه و شهرسازی عدالت بنزینی امور اقتصادی میلیون تومان تولید می شود افزایش حقوق روز سه شنبه مشابه آن سهام عدالت هزار تومان ارز ترجیحی قرار گرفت بازار ارز سال آینده خواهد شد نرخ سود ثبت نام بانک ها کل بورس ۶۰ لیتر ۲۵ سال دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی

بررسی بازار نشان می‌دهد امروز برخی از پرطرفدار‌های داخلی با کاهش جزئی قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو عوامل متعددی از جمله کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و کاهش تقاضا برای خودرو در کاهشی شدن بازار نقش دارند.

به گزارش اکو ایران، افت نرخ دلار در بازار یکی از دلایلی است که می‌توان نوسان قیمت در بازار امروز را به آن نسبت داد، روندی که موجب شده تا فعالان این بازار به این نکته اشاره کنند که پیش‌بینی روند آینده بازار خودرو دشوار شده است. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولتی می‌توان انتظار داشت که بازار در کوتاه‌مدت با نوسانات و عدم ثبات روبرو باشد.

رصد بازار نشان می‌دهد امروز «دنا پلاس توربو اتومات» با کاهش ۱۱ میلیونی در بازار قیمت گذاری شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد و «پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات» هم امروز با رشد ۸ میلیونی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

قیمت محصولات ایران خودرو

در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودرو‌های «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایما S۷»، «تارا اتومات V۲»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، در بازار «دنا پلاس توربو اتومات» یک میلیارد و ۸۹ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به روز گذشته افتی ۱۱ میلیونی را تجربه کرد. «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک» هم با افزایش ۸ میلیونی ۱۰۸۸ میلیون تومانی شد. از سوی دیگر «هایما S۷» هم در بازار یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی شد و تغییر قیمت نداشت. ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد در میان ایران خودرویی‌ها «تارا V۲ اتومات» هم امروز بدون تغییر ۹۹۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر در میان پرطرفدار‌های ایران خودرو امروز «پژو پارس LX» هم در بازار ۸۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر قیمت نداشت و «رانا پلاس» هم ۶۴۳ میلیون قیمت خورد و رشد ۳ میلیونی داشت.

قیمت محصولات سایپا

در میان محصولات سایپا امروز قیمت خودرو‌های «شاهین G»، «تیبا صندوقدار SX»، «تیبا هاچ‌بک EX»، «کوییک دنده‌ای R»، «کوییک دنده‌ای S» و «ساینا دنده‌ای S» مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، امروز «شاهین G» در بازار ۷۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و کاهش یک میلیونی داشت. در میان خانواده کوییک هم امروز «کوییک‌R دنده‌ای» بدون تغییر در بازار ۴۵۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد و «کوییک دنده‌ای S» هم ۴۴۳ میلیون تومانی شد و رشدی ۴ میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر ارزیابی بازار نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بک EX» هم ۴۲۰ میلیون تومانی ماند. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم امروز ۴۴۹ میلیون تومان قیمت خورد و افت یک میلیونی داشت و «اطلس» خودرو جدید سایپا هم با افزایش ۵ میلیونی ۵۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • توزیع رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • عرضه ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی در سامانه نیما
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد
  • گوشت قرمز ۲۹۹ هزار تومانی وارد بازار شد؛ از کجا می‌توان گوشت ارزان خرید؟