Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ضمن اشاره به تازه‌‌ترین اطلاعات علمی منتشر شده در باره اومیکرون هشدار داد که به رغم کم‌خطر بودن این سویه جهش یافته ویروس کرونا طی روزهای آینده شاهد افزایش موارد بستری افراد مبتلا در بیمارستان‌ها خواهیم بود.   به گزارش یورونیوز، شاخه اروپایی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد اگر چه اومیکرون بنا به تشخیص کارشناسان از حیث به خطر انداختن جان بیماران مبتلا به کووید۱۹ «کم اثر‌تر» از سویه‌های جهش‌یافته قبلی ویروس کرونا است اما قدرت بالای سرایت و گسترش آن به افزایش قابل ملاحظه موارد بستری در مراکز درمانی منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کاترین اسمالوود، یکی از مسئولان بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این خصوص به فرانس‌پرس گفت: «افزایش سریع موارد ابتلا به اومیکرون ، همانند آنچه در چندین کشور شاهد آن هستیم، حتی اگر با شدت کم‌تر بیماری همراه باشد به زودی زمینه بالا رفتن موارد بستری در بیمارستان‌ها، به خصوص در میان افراد واکسینه نشده را فراهم خواهد کرد.»   کشورهای درگیر با اومیکرون اکنون در مواجهه با نبود شواهد کافی و اطلاعات علمی دقیق و قطعی در خصوص ویژگی سویه اومیکرون که نخستین نمونه‌های آن اواخر نوامبر گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، بین وضع محدودیت‌های شدید و در پیش گرفتن یک راهبرد انعطاف‌پذیر برای عبور از موج تازه همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در شک و تردید به سر می برند.   فرانس‌پرس دلیل عمده این تردید را یافته‌های تازه در خصوص کم‌خطر بودن این سویه جهش یافته نسبت به سویه‌های قبلی عنوان کرده است.   کاترین اسمالوود، کارشناس بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت معتقد است: «هنوز خیلی زود است که بگوییم موج تازه بیماری همه‌گیر کووید۱۹ ناشی از شیوع اومیکرون گسترده‌تر از موج دلتا خواهد بود یا خیر؛ اگر چه داده‌های اولیه جمع‌آوری شده در میان نخستین افراد آلوده به این ویروس در اروپا نشان می‌دهد که اومیکرون ممکن است با خطر کم‌تری نسبت به دلتا از حیث بستری شدن افراد همراه باشد.»   این متخصص پاسخ اضطراری به بیماری‌ها در سازمان جهانی بهداشت سپس یادآور می‌شود که باید در استناد به داده‌های اولیه احتیاط در پیش گرفت زیرا در حال حاضر شمار زیادی از موارد مشاهده شده بویژه به «جمعیت‌های جوان و سالم در کشورهایی با نرخ بالای واکسیناسیون» مرتبط می‌شود.   کاترین اسمالوود می‌گوید: «ما هنوز نسبت به تاثیر اومیکرون بر آسیب‌پذیرترین گروه‌ها، یعنی سالمندانی که دوزهای کامل واکسن را دریافت نکرده‌اند اطلاعات کامل و دقیقی نداریم.»   یک ماه پس از شناسایی نخستین نمونه‌های اومیکرون در آفریقای جنوبی، دانشمندان و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت به تدریج شناخت بهتری نسبت به این سویه بسیار مسری‌تر و البته کم‌خطرتر ویروس کرونا پیدا می‌کنند.   درک و شناخت علمی از ویژگی‌های سویه جهش یافته اومیکرون اما هنوز در حدی نیست که بتوان میزان تاثیر آن را در ایجاد تحولی اساسی در همه‌گیری بیماری کووید۱۹ تخمین زد.   سازمان جهانی بهداشت در حالی نسبت به افزایش موارد بستری ناشی از ابتلا به اومیکرون هشدار داده که مطالعات اولیه در آفریقای جنوبی، اسکاتلند و بریتانیا نشان می‌دهد این سویه جهش یافته کرونا کم‌تر از دلتا سبب بستری شدن افراد در مراکز درمانی می‌شود.   بر اساس این داده‌ها که هنوز کامل نیست و به گفته مسئولان سازمان جهانی بهداشت باید با احتیاط به آنها استناد کرد، اومیکرون ۳۵ تا ۸۰ درصد کم‌خطر‌تر از سویه دلتا است.   کارشناسان همچنین مطمئن نیستند که آیا این شدت به ظاهر پایین‌تر، ناشی از ویژگی‌های ذاتی سویه اومیکرون است یا آن که به ویژگیِ جمعیت‌هایی که قبلاً تا حدی از طریق واکسن یا عفونت‌های پیشین مصون شده‌اند مربوط می‌شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت سویه جهش یافته موارد بستری کم خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۸۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۸۳ پیکر در گور جمعی در محوطه مرکز درمانی ناصر در غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، سازمان بهداشت جهانی بیان کرد: کمکهای بشردوستانه و فعالیت تیم های امدادرسانی در غزه، نیازمند عبور و مرور امن، روان و پایدار است.

در بیانیه سازمان بهداشت جهانی به مانع تراشی اشغالگران اشاره شده و آمده است: سوخت و تجهیزات پزشکی به بیمارستان کمال عدوان نرسیده است.

از سوی دیگر منابع وابسته به دفاع مدنی در غزه اعلام کردند: تاکنون ۲۸۳ پیکر از گور جمعی در محوطه مرکز درمانی ناصر از زمان خروج ارتش اشغالگر بیرون آورده شده است.شواهد و ادله گواهی این است که اشغالگران در محوطه مرکز درمانی ناصر دست به اعدام های میدانی زده است.

روز گذشته نیز محمود بصل، سخنگوی سازمان دفاع مدنی فلسطینی در غزه، به خبرگزاری فرانسه گفت: در داخل مجتمع پزشکی ناصر گورهای جمعی وجود دارد که اشغالگران اسرائیلی حفر کرده‌اند. برخی از اجساد لباس نداشتند که این نشان می‌دهد قربانیان شکنجه و آزار شده‌اند.

کد خبر 6085504

دیگر خبرها

  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • هشدار برنامه جهانی غذا درباره بحران گرسنگی در غزه
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • افزایش ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور
  • کشف ۲۸۳ پیکر در گور جمعی در محوطه مرکز درمانی ناصر در غزه
  • هشدار اورژانس نسبت به افزایش ۲۲ درصدی غرق‌شدگی در فروردین امسال