Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، احمد خاکزاد معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور در حاشیه سفر یکروزه به قزوین با اشاره به  فعالیت ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی و ۱۳۱ مرکز مجری طرح پیوند سواد و زندگی در کشور گفت :  تأسیس مراکز یادگیری محلی در سال ۹۴ در نشست هیات وزیران به تصویب رسید و این مراکز فعالیت‌ خود را در حوزه سوادآموزی از سال ۹۵ آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: رویکرد این مراکز، تقویت مشارکت و مدیریت محلی است که در همه مناطق شهری و روستایی به ویژه در مناطق غیر برخوردار می‌توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

خاکزاد تصریح کرد: در حال حاضر میانگین درصد افراد با سواد با رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۷ درصد است، یعنی مطابق آمار حدود ۹۸ درصد مردان و ۹۶ درصد زنان باسواد بوده و همچنین ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۹۲ درصد جمعیت روستایی با سواد هستند.

این مسوول اضافه کرد: قزوین از استان‌های پیشرو در بحث باسوادی جمعیت جامعه هدف در کشور است و همین امر موجب سنگین‌تر شدن مسوولیت استان در تثبیت و تحکیم سواد آموزی در جامعه می شود.

خاکزاد با بیان اینکه یکی از رسالت‌های نهضت سوادآموزی جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی است، تاکید کرد: متاسفانه آمار درستی از جامعه بی سواد در جامعه نداریم و بیشتر آموزش‌های ما عرضه محور است و باید به سمت تقاضا محوری حرکت کنیم.

معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: قدر مطلق بی سوادی بعد از پیروزی انقلاب بیش از ۵۲ درصد در کل جامعه بوده و اکنون این میزان به ۱۰ درصد رسیده است و کاهش قابل توجه‌ای در تعداد بی سوادان در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازگشت به بی سوادی مهمتر از خود بی سوادی است و با معضل بازگشت به بی سوادی و پدیده نو بی سوادی مواجه هستیم و به دلیل غنی نبودن زندگی مخاطبان، این افراد به شدت در معرض بازگشت به بی سوادی هستند.

خاکزاد تصریح کرد: افرادی که مهارت پایه‌ای را به دست می‌آورند اما چون از آن استفاده نکرده یا ساز و کاری برای ادامه تحصیل ندارند به تدریج سواد پایه‌ای خود را از دست می‌دهند و براساس بررسی‌ها و مطالعات انجام شده حدود ۶ ماه ماندگاری بهینه سواد کاهش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه معضل اصلی نهضت سواد آموزی پیدا کردن افراد بی سواد و جذب آنها است، افزود: سوادآموزی یک موضوع چندوجهی است که کسب آن مهارت، قابلیت و ظرفیت آگاه‌سازی، توانمندسازی و اصلاح رفتار را در فرد ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در این نوع نگاه به موضوع سوادآموزی، هر نوع فعالیت و تلاش در آن به‌ منزله ادای مسوولیت اجتماعی است و باید در تراز یک تعهد اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و همه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش مراکز یادگیری بازگشت به بی سوادی سواد آموزی نهضت سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فضای ورزشی دانش آموزی ۳۳ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، صادق ستاری فرد عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح شهید سلیمانی در گفت و گو با خبرنگاران در رابطه با اجرای این طرح در سطح کشور گفت: در اجرای این طرح ۵۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه شده و ۲۸۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این امر موجب شد تا سرانه ورزشی ۳۳ درصد افزایش یابد تا در سرانه از سه دهم مترمربع به چهاردهم متر مربع دست یابیم، ارتقای سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور به یک متر مربع تا پایان برنامه هفتم توسعه یکی از هدف گذاری‌های این طرح است.

ستاری فرد گفت: استمرار نهضت ملی احداث فضاهای ورزشی را برای سال ١٤٠٣ برنامه ریزی کرده‌ایم که تحقق این مهم زمینه کیفیت بخشی به ورزش دانش آموزی را فراهم می‌سازد، اعتبارات خوبی نیز در این راستا پیش بینی شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص عملکرد استان آذربایجان غربی در زمینه اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در سال ١٤٠٢، استان آذربایجان غربی جزو استان‌های برتر در زمینه اجرای طرح شهید سلیمانی بوده و عملکرد بسیار خوبی را در این زمینه داشته است.

وی به ظرفیت‌های مهم استان آذربایجان غربی در زمینه ورزش دانش آموزی اشاره کرد و گفت: مجموعه ورزشی- فرهنگی چند منطوره شهید رجایی استان آذربایجان غربی جزو مجموعه‌های بی نظیر در ورزش دانش آموزی کشور است که با توجه به این ظرفیت موجود، امیدواریم میزبانی‌های مهم کشوری و حتی بین المللی ورزش‌های دانش آموزی را در این مجموعه شاهد باشیم.

کد خبر 6081349

دیگر خبرها

  • برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • سرانه فضای ورزشی دانش آموزی ۳۳ درصد افزایش یافت
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • اردو‌های دانش آموزی باید در اولویت فعالیت‌های مدارس باشد 
  • گذر نهضت سوادآموزی از وضعیت حاضر به مدل‌های جدید طبق برنامه هفتم
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • رییس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است
  • ثبت نام ۹۸۹ مددجوی کمیته امداد البرز در دوره‌های سوادآموزی