Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار اخبار مربوط به برگشت خوردن محصولات مختلف کشاورزی ایران از سوی چند کشور متفاوت، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. نگرانی‌هایی که علاوه بر سلامت جسمانی مردم، سلامت روانی آنان را هم تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر خبر برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی ایران از سوی کشور‌های مقصد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میانه‌های آذر ۳۷ کامیون فلفل دلمه‌ای ایرانی به علت بالا بودن میزان آفت‌کش‌های باقیمانده در آن از سوی کشور روسیه برگشت خورد. چند روز بعد سازمان حفظ نباتات و قرنطینه هندوستان به علت وجود ذرات سفید روی پوست کیوی صادراتی ایران به این کشور، این محصول را به ایران بازگرداند.

حالا هم ماجرای برگشت خوردن سیب‌زمینی‌های صادراتی ایران به ازبکستان پیش آمده است. هرچند علت این موضوع، حجم بالای خاک روی پوست این سیب‌زمینی‌ها عنوان شده و حتی مناقشه بر سر این است که ازبکستان محصولات ایران را مرجوع کرده یا آذربایجان! این که نام کشور برگشت‌دهنده محصولات کشاورزی ایران چه باشد تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند.

به هر حال تکرار برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایرانی از سوی کشور‌های مقصد و سرنوشت این محصولات، نگرانی‌ها و پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

۱. آیا قرار است این محصولات مرجوعی وارد چرخه غذایی ایرانیان شود؟

۲. در صورت نابودی این محصولات، سرنوشت هزینه‌های تولید آن چه می‌شود و از جیب چه کسانی پرداخت خواهد شد؟

۳. چطور می‌توان به سایر محصولات کشورزی موجود در بازار اطمینان کرد آن هم در حالی که محصولات صادراتی که معمولا باید کیفیت درجه یک داشته باشند به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند؟

۴. در سال‌های اخیر، آلودگی هوا، آلودگی‌های زیست‌محیطی، پارازیت، نبود واکسن و بسیاری از این موارد جان ده‌ها هزار ایرانی را گرفته و با خطر مواجه کرده که آمار دقیقی هم از آن وجود ندارد. آیا باید حالا آلودگی‌های کشاورزی را هم به این موارد اضافه کرد؟

۵. متولیان ورود این سموم و آفت‌کش‌ها به کشور و ناظران بر تولید این محصولات کشاورزی چه دستگاه‌هایی هستند و آیا با چنین نحوه نظارتی می‌توان به طریق اولی به سایر محصولات تولیدی در داخل کشور نیز شک داشت؟

۶. چرا دستگاه‌های نظارتی پیش از وقوع چنین مواردی به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند تا چنین آبروریزی‌هایی در سطح بین‌المللی برای کشور رخ ندهد؟

۷. چرا مدعی‌العموم و دستگاه قضایی در مباحث اینچنینی ورود نمی‌کند؟

۸. اگر دستگاه قضا در چنین مواردی ورود کرده، نتایج آن چه بوده است؟

۹. با توجه به گرانی محصولات پروتئینی، بسیاری از مردم رو به استفاده از محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی آورده‌اند، اما با وجود چنین اتفاقاتی تکلیف سلامت سفره مردم چه خواهد بود؟

۱۰. آیا قرار است باز هم در بر همین پاشنه بچرخد و هر از چندی شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که علاوه بر سلامت جسمانی مردم، سلامت روانی آنان را هم به‌هم می‌ریزد؟

منبع: فرارو

کلیدواژه: سلامت روانی فلفل دلمه کیوی هندوستان سیب زمینی محصولات کشاورزی کشاورزی ایران برگشت خوردن نگرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۳۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار مهر، اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بود که با جراحی اقتصادی که در دولت سیزدهم رخ داد ارز ترجیحی ۴.۲۰۰ تومان از کالاهای اساسی حذف شد. به این ترتیب بنا به گفته مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی تمام کالاهای اساسی از نهاده‌های دامی و کشاورزی تا گوشت با ارز نیمایی ۲۸.۵۰۰ تومانی وارد می‌شود.

امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری عنوان کرده، امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل ۱۵۰ همت می‌شود که دولت می‌پردازد.

چندی قبل محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد گفته بود که واردات کالاهای اساسی براساس نرخ ارز نیمایی صورت می گرد وارز ازاد هیچ تأثیری در واردات کالاهای اساسی ندارد.

کد خبر 6079872 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • نوسازی ناوگان مکانیزاسیون راه‌حلی مناسب برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک
  • قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است
  • اثرگذاری بانک کشاورزی در تحقق سند ملی امنیت غذایی با پرداخت بیش از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس