Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: اعلام پایان ماموریت نیرو‌های ائتلاف بین المللی در عراق، آغاز رایزنی جریان‌های سیاسی برای تشکیل دولت جدید عراق، موضع گیری نخست وزیر سابق قطر درباره ایران، واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین به دیدار محمود عباس با گانتس و هدف قرار گرفتن کاروان آمریکا در عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام پایان ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق پایان ماموریت های نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی و تکمیل خروج آن ها از این کشور را اعلام کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: ماموریت‌های نظامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به پایان رسید و تمامی نیروها و تجهیزات نظامی آن‌ها از عراق خارج شد.

وی افزود: بر اساس نتایج گفت وگوهای راهبردی، نقش نیروهای ائتلاف در عراق به مشاوره و پشتیبانی محدود شده است. ما از کشورها و فرماندهی نیروهای ائتلاف بین المللی، همسایگان و شرکای خود در جنگ علیه داعش تشکر و بر آمادگی نیروهای خود برای دفاع از مردم عراق تاکید می‌کنیم.

پارلمان عراق در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید حاج «ابومهدی المهندس» نائب رئیس پیشین سازمان «الحشد الشعبی» عراق در دی ماه ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما آمریکا بر نقض این مصوبه و ماندن در خاک عراق اصرار کرد.

بغداد و واشنگتن ۲۶ ژوئیه، در ادامه گفت و گوهای راهبردی توافق کردند که تمام نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند.

پس از این هم واشنگتن اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی (۳۱ دسامبر) خاک عراق را ترک خواهند کرد.

اواخر آبان مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که دولت بغداد خواستار تمدید و ماندن نظامیان این کشور در عراق شده است.

در پی این اظهارنظرها، فرماندهی عملیات مشترک در اظهاراتی مطبوعاتی، تمدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق را تکذیب کرد.

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی عملیات مشترک گفت: حرف و حدیث‌ها درباره تمدید حضور و زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق نادرست و غیر دقیق است.

آغاز رایزنی جریان های سیاسی برای تشکیل دولت جدید عراق 

با ورود هیات نمایندگان گروه "چارچوب هماهنگی" به نجف اشرف در روز چهارشنبه برای برگزاری نشستی با مقتدا صدر، رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید عراق رسما آغاز شد.

پس از آنکه دادگاه فدرال عراق، روز دوشنبه این هفته اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را رد کرد، تحرکات سیاسی برای تشکیل کابینه جدید در عراق کلید زده شد. در همین راستا، یک هیات از نمایندگان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه پیش از ظهر چهارشنبه به نجف اشرف رفت تا با «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر دیدار و تبادل نظر کند.

«اینا» خبرگزاری رسمی عراق در این باره نوشت که دیدار هیات برگزیده چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق با مقتدا صدر در منزل رهبر «جریان صدر» آغاز شده است.

در این نشست قرار است درباره تشکیل دولت جدید عراق گفت و گو و مذاکره شود.

پیشتر گفته شد که هیات برگزیده چارچوب هماهنگی شیعه برای دیدار با صدر شامل «هادی العامری»، «قیس خزعلی» و «فالح و فیاض» است.

مقتدا صدر پیشتر گفته بود که «دولت اکثریت ملی» تشکیل خواهد داد، اما در مقابل چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه معتقد به تشکیل «دولت توافقی» است.

چارچوب هماهنگی شیعه یا «بیت شیعه» از همه نیروها و جریان های سیاسی شیعی از جمله دولت قانون، فتح، جریان حکمت ملی تشکیل شده است.

جریان صدر که بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ۱۸ مهر گذشته بیشترین کرسی (۷۳ کرسی) را به دست آورده عضو چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه نیست.

احزاب و گروه های سیاسی شیعه عضو چارچوب هماهنگی با وجود انتقاد شدید به عملکرد دادگاه فدرال عراق در تایید انتخابات پر حرف و حدیت این کشور، به رای این نهاد قضایی تمکین کردند.

نیروهای چارچوب هماهنگی سیاسی شیعه عراق بر این باورند که در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) تقلب و دستکاری روی داده بود؛ بنابراین، با ارائه شواهد و مدارک از دست بردن در انتخابات به دادگاه فدرال عراق، خواستار ابطال نتایج این رویداد بودند.

روز دوشنبه، سرانجام دادگاه فدرال عراق، پس از برگزاری چند نشست رای به تایید انتخابات پارلمانی داد.

موضع گیری نخست وزیر سابق قطر درباره ایران

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر سابق قطر شامگاه چهارشنبه توییتی را درباره ایران منتشر کرد.

او در این توییت با پیش‌بینی دستیابی ایران و غرب به توافق در نتیجه مذاکرات وین، آورده است: توافق آتی کشورهای غربی و ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، فرصت مهمی برای کاهش تنش در منطقه خواهد بود.

این مقام سابق قطری افزود: هرگونه اقدام نظامی، مستقیم بر کشورهای منطقه تأثیر خواهد گذاشت و در کوتاه مدت و بلندمدت منافع ما را تامین نخواهد کرد.

حمد بن جاسم اخیرا هم گفته بود: ایران با غرب به توافق خواهد رسید؛ پس بهتر است ما در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) با ایران گفت‌وگو کنیم و بر این اساس که آیا تنشی آمریکایی علیه ایران وجود دارد یا خیر، با ایران تعامل نداشته باشیم. گفت‌وگو با ایران باید مستقیم و مشخص باشد، زیرا ایران علاقه مند است که خلیج (فارس) دریاچه صلح باشد.

واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین به دیدار محمود عباس با گانتس

گروه‌های مقاومت فلسطین با واکنش نسبت به دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، این دیدار را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: این دیدار در حالی انجام شده است که مردم ما در معرض حملات تروریستی به رهبری حزب راست افراطی اسرائیل و ارتش تحت امر گانتس قرار دارند.

این جنبش تاکید کرد: تشکیلات خودگردان با انجام این دیدار، در صدد راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از بحران‌ها و چالش‌های خود است که به ضرر منافع مردم، حقوق و آرمان ملی‌ ما تمام می‌شود.

در همین حال، جبهه آزادیبخش مردمی فلسطین در بیانیه‌ای مخالفت خود را با این دیدار اعلام کرد.

این جبهه تاکید کرد که این دیدار در تضاد با مواضع و خواسته‌های ملی فلسطین است.

جبهه آزادیبخش مردمی فلسطین همچنین خاطرنشان کرد که این اقدام عباس، تلاش‌های انجام شده در سطوح فلسطینی و عربی برای بازگرداندن وحدت و اتحاد مردمی برای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه می‌کند.

همچنین کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین با محکوم کردن این نشست، آن را "جنایت ملی" خواندند.

این کمیته‌ها اعلام کردند که ادامه تکیه تشکیلات خودگردان بر مذاکره و صلح با دشمن صهیونیستی که فجیع‌ترین جنایات فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها انجام داده، تلاشی برای توهم‌فروشی است؛ این دومین دیدار عباس و گانتس، پس از دیدار آن‌ها در سی ام اوت است.

پس از این نشست دولت اسرائیل اعلام کرد که در جریان آن مسائل امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.

گفت‌وگوهای سیاسی میان فلسطینی‌ها و اسرائیل از سال ۲۰۱۴ به دلیل امتناع اسرائیل از توقف شهرک‌سازی‌ها و عدم پذیرش اصل "راه‌حل دو کشوری" به حالت تعلیق درآمده است.

هدف قرار گرفتن کاروان آمریکا در عراق 

کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، شامگاه روز چهارشنبه، گزارش داد که یک کاروان لجستیکی ارتش آمریکا در استان الانبار عراق (غرب) هدف حمله قرار گرفته است.

طبق گزارش صابرین نیوز، این حمله در جاده «الکیلو ۱۶۰» انجام شده و گروهی که خود را «اصحاب الکهف» می‌نامد، مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

هنوز جزئیات دقیقی از خسارت‌ مادی و تلفات جانی احتمالی ناشی از این حمله منتشر نشده است.

پس از مصوبه پارلمان عراق برای بیرون کردن نظامیان بیگانه از خاک این کشور و تعلل بغداد در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی، هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند.

کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های اخیر، بارها هدف انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفته است.

از‌ این‌ روی، ارتش آمریکا کار انتقال تجهیزات را به شرکت‌های خصوصی عراقی سپرده است. گروه‌های عراقی تاکید دارند که دولت عراق با عمل به مصوبه پارلمان این کشور، باید نیروهای بیگانه را از عراق اخراج کند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب‌ رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین اروپا اسرائیل عربستان ایام فاطمیه اومیکرون قاسم سلیمانی مذاکرات وین نیروهای ائتلاف بین المللی برای تشکیل دولت جدید عراق چارچوب هماهنگی نیروهای گروه های مقاومت فلسطین ائتلاف بین المللی نخست وزیر سابق قطر دادگاه فدرال عراق تشکیلات خودگردان سیاسی برای تشکیل دیدار محمود عباس جریان های سیاسی سیاسی شیعه پایان ماموریت درباره ایران مقتدا صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۲۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • موضع‌گیری جدید عمار حکیم درباره غزه
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق